Tématem diplomové práce je zážitková pedagogika a její místo ve výchovném a vzdělávacím programu střední školy. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy zážitkové pedagogiky, výchovně-vzdělávací proces, výukové strategie zážitkové pedagogiky, druhy a prevence rizikového chování. Výzkumná část je zaměřena na vytvoření a následné realizaci zážitkového adaptačního kurzu. Výzkumu se účastnilo 139 respondentů ze skupiny 1 a 232 respondentů ve skupině 2. Data byla sesbíraná pomocí upravené verze dotazníku B-3. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda zážitkový adaptační kurz má vliv na vnímání vlastní pozice ve třídě, kvalitu kolektivu a vnímání pocitů bezpeční, přátelství, spolupráce, důvěry a tolerance. Hypotézy zaměřené na pozici ve třídě a kvalitu kolektivu nebyly potvrzeny, nebyl zde žádný signifikantní rozdíl mezi porovnávanými skupinami. Naopak hypotéza zaměřená na pocity ve třídě byla statisticky potvrzena. Výzkumná studie ukázala, že zážitkový adaptační kurz má vliv především na pocity ve třídě.
Anotace v angličtině
The topic of the diploma thesis is experiential pedagogy and its place in the educational programme of secondary schools. The theoretical part explains the basic concepts of experiential pedagogy, the educational process, teaching strategies of experiential pedagogy, types and prevention of risky behaviour. The research part is focused on creating and subsequent implementation of an experiential adaptation course. The survey involved 139 respondents from group 1 and 232 respondents in group 2. Data were collected using a modified version of the B-3 questionnaire. The aim of the research was to find out whether the experiential adaptation course influences the perception of one's own position in the classroom, the quality of the team and the perception of feelings of security, friendship, cooperation, trust and tolerance. The hypotheses focused on class position and team quality were not confirmed, there was no significant difference between the compared groups. On the contrary, the hypothesis focused on feelings in the classroom was statistically confirmed. The research study showed that the experiential adaptation course mainly affects feelings in the classroom.
Klíčová slova
zážitková pedagogika, preventivní programy, výchovné metody, didaktika střední školy, klíčové kompetence
Klíčová slova v angličtině
experiential education, prevention programs, educational methods, high school didactics, key competencies
Rozsah průvodní práce
77
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je zážitková pedagogika a její místo ve výchovném a vzdělávacím programu střední školy. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy zážitkové pedagogiky, výchovně-vzdělávací proces, výukové strategie zážitkové pedagogiky, druhy a prevence rizikového chování. Výzkumná část je zaměřena na vytvoření a následné realizaci zážitkového adaptačního kurzu. Výzkumu se účastnilo 139 respondentů ze skupiny 1 a 232 respondentů ve skupině 2. Data byla sesbíraná pomocí upravené verze dotazníku B-3. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda zážitkový adaptační kurz má vliv na vnímání vlastní pozice ve třídě, kvalitu kolektivu a vnímání pocitů bezpeční, přátelství, spolupráce, důvěry a tolerance. Hypotézy zaměřené na pozici ve třídě a kvalitu kolektivu nebyly potvrzeny, nebyl zde žádný signifikantní rozdíl mezi porovnávanými skupinami. Naopak hypotéza zaměřená na pocity ve třídě byla statisticky potvrzena. Výzkumná studie ukázala, že zážitkový adaptační kurz má vliv především na pocity ve třídě.
Anotace v angličtině
The topic of the diploma thesis is experiential pedagogy and its place in the educational programme of secondary schools. The theoretical part explains the basic concepts of experiential pedagogy, the educational process, teaching strategies of experiential pedagogy, types and prevention of risky behaviour. The research part is focused on creating and subsequent implementation of an experiential adaptation course. The survey involved 139 respondents from group 1 and 232 respondents in group 2. Data were collected using a modified version of the B-3 questionnaire. The aim of the research was to find out whether the experiential adaptation course influences the perception of one's own position in the classroom, the quality of the team and the perception of feelings of security, friendship, cooperation, trust and tolerance. The hypotheses focused on class position and team quality were not confirmed, there was no significant difference between the compared groups. On the contrary, the hypothesis focused on feelings in the classroom was statistically confirmed. The research study showed that the experiential adaptation course mainly affects feelings in the classroom.
Klíčová slova
zážitková pedagogika, preventivní programy, výchovné metody, didaktika střední školy, klíčové kompetence
Klíčová slova v angličtině
experiential education, prevention programs, educational methods, high school didactics, key competencies
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat v teoretické rovině principy zážitkové pedagogiky a zmapovat názory na její potenciál ve vztahu k podpoře výchovných a preventivních programů na střední škole. Autor dále zmíní otázky prevence rizikového chování a zaměří se v kontextu svého tématu na názory na efektivní výchovnou práci s třídním kolektivem. Autor bude sledovat, jakou podobu může mít a jaký reálný prostor může být vyčleňován pro zážitkovou pedagogiku v rámci preventivních a výchovných postupů, které učitelé plánují a realizují v rámci školní prevence. \\
V praktické části autor pomocí kvantitativního šetření popíše využívání zážitkových kurzů školními metodiky prevence a zmapuje ve vztahu k realizaci zážitkové pedagogiky jejich vzdělávací potřeby. Na základě svých zjištění autor následně navrhne model kurzu dalšího vzdělávání, který by posílil kompetence pedagogů (metodiků). Následně autor aplikuje kurz na předem vytipovaný třídní kolektiv a výsledky zhodnotí.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat v teoretické rovině principy zážitkové pedagogiky a zmapovat názory na její potenciál ve vztahu k podpoře výchovných a preventivních programů na střední škole. Autor dále zmíní otázky prevence rizikového chování a zaměří se v kontextu svého tématu na názory na efektivní výchovnou práci s třídním kolektivem. Autor bude sledovat, jakou podobu může mít a jaký reálný prostor může být vyčleňován pro zážitkovou pedagogiku v rámci preventivních a výchovných postupů, které učitelé plánují a realizují v rámci školní prevence. \\
V praktické části autor pomocí kvantitativního šetření popíše využívání zážitkových kurzů školními metodiky prevence a zmapuje ve vztahu k realizaci zážitkové pedagogiky jejich vzdělávací potřeby. Na základě svých zjištění autor následně navrhne model kurzu dalšího vzdělávání, který by posílil kompetence pedagogů (metodiků). Následně autor aplikuje kurz na předem vytipovaný třídní kolektiv a výsledky zhodnotí.
Seznam doporučené literatury
Adair, J. (1994). Vytváření efektivních týmů. Praha: Management Press.\\
Atkinsonová, R.L. et al. (1995). Psychologie. Praha: Victory Publishing.\\
Bertrand, Y. (1998). Soudobé terorie vzdělávání. Praha: Portál.\\
Drapela, J. V. (1997). Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál.\\
Franc, D. et. al. (2007). Učení zážitkem a hrou. Brno: Computer Press.\\
Hanuš, R., Chytilová, L. (2009). Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada.\\
Hayes, N. (2005). Psychologie týmové spolupráce. Praha: Portál.\\
Reitmayerová, E. (2007). Cílená zpětná vazba. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Adair, J. (1994). Vytváření efektivních týmů. Praha: Management Press.\\
Atkinsonová, R.L. et al. (1995). Psychologie. Praha: Victory Publishing.\\
Bertrand, Y. (1998). Soudobé terorie vzdělávání. Praha: Portál.\\
Drapela, J. V. (1997). Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál.\\
Franc, D. et. al. (2007). Učení zážitkem a hrou. Brno: Computer Press.\\
Hanuš, R., Chytilová, L. (2009). Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada.\\
Hayes, N. (2005). Psychologie týmové spolupráce. Praha: Portál.\\
Reitmayerová, E. (2007). Cílená zpětná vazba. Praha: Portál.