Cílem práce je zpracování přírodovědného a vlastivědného učiva na 1. stupni ZŠ, příprava návrhů aktivit, vedoucích k poznání regionu Písek a jejich ověření v praxi. Zároveň cílem práce je upevnění znalostí žáků v předmětech prvouka, přírodověda a vlastivěda a vytvoření kladného vztahu dětí k přírodě. K navrženým aktivitám byly vytvořeny pracovní listy, které obsahují zadání a úkoly pro dané zastávky.
Anotace v angličtině
This thesis processes biological, historical and geographical curriculum of primary education. It proposes varius walk and do activities in these fields of education and also one topic talk.
The aim is to suggest activities to get to know the region of Písek and to incorporate them into primary science education. This will reinforce the pupils' knowlege and create a positive relationship to the countryside and nature.
This activities also include worksheets with various instruktions and tasks for each point of interest.
Klíčová slova
Fauna a flora Písecka, chráněná území, mokřadní, lesní a luční společenstva, návrhy tematických vycházek a exkurzí.
Klíčová slova v angličtině
Fauna and flora in the region of Písek, protected areas, wetland, forest and meadow vegetation, proposal of theme walks/trips.
Rozsah průvodní práce
100 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je zpracování přírodovědného a vlastivědného učiva na 1. stupni ZŠ, příprava návrhů aktivit, vedoucích k poznání regionu Písek a jejich ověření v praxi. Zároveň cílem práce je upevnění znalostí žáků v předmětech prvouka, přírodověda a vlastivěda a vytvoření kladného vztahu dětí k přírodě. K navrženým aktivitám byly vytvořeny pracovní listy, které obsahují zadání a úkoly pro dané zastávky.
Anotace v angličtině
This thesis processes biological, historical and geographical curriculum of primary education. It proposes varius walk and do activities in these fields of education and also one topic talk.
The aim is to suggest activities to get to know the region of Písek and to incorporate them into primary science education. This will reinforce the pupils' knowlege and create a positive relationship to the countryside and nature.
This activities also include worksheets with various instruktions and tasks for each point of interest.
Klíčová slova
Fauna a flora Písecka, chráněná území, mokřadní, lesní a luční společenstva, návrhy tematických vycházek a exkurzí.
Klíčová slova v angličtině
Fauna and flora in the region of Písek, protected areas, wetland, forest and meadow vegetation, proposal of theme walks/trips.
Zásady pro vypracování
\noindent
Cíl práce:\\
Využití regionálních znalostí je nedílnou součástí výuky prvouky a přírodovědy. Zprostředkuje žákům kontakt s bezprostředním okolím školy a bydliště ve všech fázích výuky. Podporuje názornost a učiteli umožňuje seznámit žáky s bohatstvím, přírodovědnými i kulturně-historickými prvky regionu. Z regionálních zdrojů lze čerpat i prostředky či pomůcky pro názornou výuku ve škole jako jsou nejrůznější přírodniny, obrazový materiál, položky charakteru archiválií apod.\\
Cílem práce je navrhnout aktivity vedoucí k poznání regionu Písku a jeho okolí s vhodným zařazením do přírodovědně orientovaných předmětů na prvním stupni (zejména přírodověda ale i prvouka a vlastivěda).\\
Postup řešení:\\
Řešení diplomové práce bude realizováno ve čtyřech hlavních krocích: (i) analýza učiva a obsahu vybraných učebnic se zaměřením na regionální problematiku, příprava literární rešerše relevantních pramenů (ii) příprava vzdělávací nabídky (iii) realizace alespoň části navržené vzdělávací nabídky (iv) vyhodnocení, diskuse a interpretace získaných dat.\\
Časový plán řešení diplomové práce:\\
Analýza Rámcového vzdělávacího programu pro ZV, ŠVP a vytipování vhodných tématických celků pro zpracování diplomového úkolu. Orientační rešerše literatury. (termín do 3/2017)
Vytipování vhodných lokalit a regionálních fenoménů pro práci v terénu i následně ve škole. (termín do 3/2017)
Rešerše dostupné literatury jako podklad pro dobrou znalost regionálních přírodních poměrů (zdroj regionální muzea a knihovny, ČSOP, referát životního prostředí OÚ, atd.) (průběžně)
Návrhy didaktického využití regionálních fenoménů ve vztahu ke konkrétním podmínkám škol v místě a zobecnění navržených metod a forem pro použití na dalších školách širším v regionu. (průběžně, nejpozději do 12/2017)
Ověření aspoň části navržených aktivit v praxi (dohoda s vyučujícími v místě, přírodovědný kroužek, souvislá Pg praxe, vlastní praxe apod.), vyvození závěrů, diskuse a korekce navrhovaných metod (termín do 12/2017)
Dokumentace vybraných lokalit (hmotná dokumentace, foto, apod.) (průběžně - zejména v období vegetační sezóny 2017)
Odevzdání rukopisu k závěrečným úpravám (3/2018)
Zásady pro vypracování
\noindent
Cíl práce:\\
Využití regionálních znalostí je nedílnou součástí výuky prvouky a přírodovědy. Zprostředkuje žákům kontakt s bezprostředním okolím školy a bydliště ve všech fázích výuky. Podporuje názornost a učiteli umožňuje seznámit žáky s bohatstvím, přírodovědnými i kulturně-historickými prvky regionu. Z regionálních zdrojů lze čerpat i prostředky či pomůcky pro názornou výuku ve škole jako jsou nejrůznější přírodniny, obrazový materiál, položky charakteru archiválií apod.\\
Cílem práce je navrhnout aktivity vedoucí k poznání regionu Písku a jeho okolí s vhodným zařazením do přírodovědně orientovaných předmětů na prvním stupni (zejména přírodověda ale i prvouka a vlastivěda).\\
Postup řešení:\\
Řešení diplomové práce bude realizováno ve čtyřech hlavních krocích: (i) analýza učiva a obsahu vybraných učebnic se zaměřením na regionální problematiku, příprava literární rešerše relevantních pramenů (ii) příprava vzdělávací nabídky (iii) realizace alespoň části navržené vzdělávací nabídky (iv) vyhodnocení, diskuse a interpretace získaných dat.\\
Časový plán řešení diplomové práce:\\
Analýza Rámcového vzdělávacího programu pro ZV, ŠVP a vytipování vhodných tématických celků pro zpracování diplomového úkolu. Orientační rešerše literatury. (termín do 3/2017)
Vytipování vhodných lokalit a regionálních fenoménů pro práci v terénu i následně ve škole. (termín do 3/2017)
Rešerše dostupné literatury jako podklad pro dobrou znalost regionálních přírodních poměrů (zdroj regionální muzea a knihovny, ČSOP, referát životního prostředí OÚ, atd.) (průběžně)
Návrhy didaktického využití regionálních fenoménů ve vztahu ke konkrétním podmínkám škol v místě a zobecnění navržených metod a forem pro použití na dalších školách širším v regionu. (průběžně, nejpozději do 12/2017)
Ověření aspoň části navržených aktivit v praxi (dohoda s vyučujícími v místě, přírodovědný kroužek, souvislá Pg praxe, vlastní praxe apod.), vyvození závěrů, diskuse a korekce navrhovaných metod (termín do 12/2017)
Dokumentace vybraných lokalit (hmotná dokumentace, foto, apod.) (průběžně - zejména v období vegetační sezóny 2017)
Odevzdání rukopisu k závěrečným úpravám (3/2018)
Seznam doporučené literatury
\noindent
\begin{quote}
Bennet J., Smith R., 1996: Nápady pro přírodovědu. Portál, Praha.
Bureš, J., 2004: Ekologická výchova v mateřských a základních školách. Pardubice, Ekocentrum Paleta.. 52 s.
Čeřovský J., Záveský A., 1989: Stezky k přírodě. SPN ,Praha.
Eshach H., 2006: Science Literacy in Primary Schools and Pre-Schools. Springer, Dordrecht.
Petty G., 1996: Moderní vyučování. Portál, Praha.
www.rvp.cz
Další literatura na základě studia v regionálních zdrojích
+ další literatura jako jsou učebnice, metodické příručky a pracovní listy pro prvouku a přírodovědu
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\noindent
\begin{quote}
Bennet J., Smith R., 1996: Nápady pro přírodovědu. Portál, Praha.
Bureš, J., 2004: Ekologická výchova v mateřských a základních školách. Pardubice, Ekocentrum Paleta.. 52 s.
Čeřovský J., Záveský A., 1989: Stezky k přírodě. SPN ,Praha.
Eshach H., 2006: Science Literacy in Primary Schools and Pre-Schools. Springer, Dordrecht.
Petty G., 1996: Moderní vyučování. Portál, Praha.
www.rvp.cz
Další literatura na základě studia v regionálních zdrojích
+ další literatura jako jsou učebnice, metodické příručky a pracovní listy pro prvouku a přírodovědu
\end{quote}