Diplomová práce pojednává o stavu slovní zásoby žáků šestých a devátých tříd. Cílem bylo zjistit, jak žáci rozumí slovům na periferii slovní zásoby, zejména slovům knižním, archaismům, historismům a poetismům. Práce je koncipována do dvou částí, teoretické a praktické. V první části je podána definice základních pojmů souvisejících s tématem. V praktické části je popsán průběh a výsledky testu, který žáci vyplnili. Na jeho základě se zjistily odpovědi na předem definované výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
My diploma thesis deals with the state of pupils' vocabulary in the sixths and ninths grades. The thesis focuses on the pupils' understanding of the words which occur at the periphery of the vocabulary, mainly to literary expressions, archaisms, historisms, poetisms. The thesis is divided into two parts. In the first, theoretical, part is given deffiniton off basic terms related to the topic. In the second, practical, part is described whole cours and results of tests, which I gave to the pupils. Based on these test I have answered predefined research questions.
Klíčová slova
lexikologie, lexikální úroveň, slovní zásoba, periferie slovní zásoby, archaismy, historismy, slova knižní, poetismy, žák základní školy, výzkum, dotazník
Klíčová slova v angličtině
lexicology, lexical skills, vocabulary, the periphery of the vocabulary, archaisms, historisms, literary expressions, poetisms, primary school pupil, research, questionnaire
Rozsah průvodní práce
82 s. (103 739 znaků), 12 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o stavu slovní zásoby žáků šestých a devátých tříd. Cílem bylo zjistit, jak žáci rozumí slovům na periferii slovní zásoby, zejména slovům knižním, archaismům, historismům a poetismům. Práce je koncipována do dvou částí, teoretické a praktické. V první části je podána definice základních pojmů souvisejících s tématem. V praktické části je popsán průběh a výsledky testu, který žáci vyplnili. Na jeho základě se zjistily odpovědi na předem definované výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
My diploma thesis deals with the state of pupils' vocabulary in the sixths and ninths grades. The thesis focuses on the pupils' understanding of the words which occur at the periphery of the vocabulary, mainly to literary expressions, archaisms, historisms, poetisms. The thesis is divided into two parts. In the first, theoretical, part is given deffiniton off basic terms related to the topic. In the second, practical, part is described whole cours and results of tests, which I gave to the pupils. Based on these test I have answered predefined research questions.
Klíčová slova
lexikologie, lexikální úroveň, slovní zásoba, periferie slovní zásoby, archaismy, historismy, slova knižní, poetismy, žák základní školy, výzkum, dotazník
Klíčová slova v angličtině
lexicology, lexical skills, vocabulary, the periphery of the vocabulary, archaisms, historisms, literary expressions, poetisms, primary school pupil, research, questionnaire
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude pojednávat o stavu slovní zásoby žáků šestých až devátých tříd. Cílem je zjistit, jak žáci rozumí slovům na periferii slovní zásoby, zejména slovům knižním, archaismům, historismům a poetismům. Práce bude koncipována do dvou částí, teoretické a praktické. V první části bude podána definice základních pojmů souvisejících s tématem. V praktické části bude popsán průběh a výsledky testu, který žáci vyplní. Na jeho základě se poté potvrdí či vyvrátí předem definované předpoklady.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude pojednávat o stavu slovní zásoby žáků šestých až devátých tříd. Cílem je zjistit, jak žáci rozumí slovům na periferii slovní zásoby, zejména slovům knižním, archaismům, historismům a poetismům. Práce bude koncipována do dvou částí, teoretické a praktické. V první části bude podána definice základních pojmů souvisejících s tématem. V praktické části bude popsán průběh a výsledky testu, který žáci vyplní. Na jeho základě se poté potvrdí či vyvrátí předem definované předpoklady.
Seznam doporučené literatury
ČERVENÁ, Vlasta. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost: s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky: studentské vydání. Vyd. 4. Praha: Academia, 2005.
GEBAUER, Jan. Slovník staročeský. Praha: Nákladem České grafické akciové společnosti "Unie", 1903.
HAVRÁNEK, Bohuslav. Slovník spisovného jazyka českého. 2., nezměn. vyd. Praha: Academia, 1989. Slovník spisovného jazyka českého SO.
KLÉGR, Aleš. Tezaurus jazyka českého: slovník českých slov a frází souznačných, blízkých a příbuzných. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2007.
Příruční slovník jazyka českého. V Praze: Státní nakladatelství, 1937.
STYBLÍK, Vlastimil. Tajemství slov. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2006.
Seznam doporučené literatury
ČERVENÁ, Vlasta. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost: s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky: studentské vydání. Vyd. 4. Praha: Academia, 2005.
GEBAUER, Jan. Slovník staročeský. Praha: Nákladem České grafické akciové společnosti "Unie", 1903.
HAVRÁNEK, Bohuslav. Slovník spisovného jazyka českého. 2., nezměn. vyd. Praha: Academia, 1989. Slovník spisovného jazyka českého SO.
KLÉGR, Aleš. Tezaurus jazyka českého: slovník českých slov a frází souznačných, blízkých a příbuzných. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2007.
Příruční slovník jazyka českého. V Praze: Státní nakladatelství, 1937.
STYBLÍK, Vlastimil. Tajemství slov. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2006.