Ve své práci budu zjišťovat jaký vliv má skupinová psychoterapie a logopedická péče na výtvarný projev u lidí s poruchou plynulosti řeči balbuties (koktavosti).
Jedná se o kvalitativní výzkum.Kvalitativní výzkum usiluje o interpretaci sociální reality. Jeho cílem je porozumění, které vyžaduje vhled do co největšího množství dimenzí daného problému. Jeho posláním je porozumění lidem v sociálních situacích. Pro zkoumání v oblasti arteterapie považuji za žádoucí výzkum kvalitativní. Výzkum se zaměřuje na zjištění všech možných variant, deskripci jejich významů a pochopení sociální situace respondentky. Metoda arteterapie pracuje se stejným principem - arteterapeut se zabývá tím, co je pro klienta důležité, čemu dá sám klient impuls, v artefaktu, i při slovním doprovodu.
Výzkumný vzorek mého výzkumu tvoří jedna osoba. Jde o mladou ženu ve věku 24 let, u které se balbuties projevila následkem psychického traumatu v dětství. K této problematice se navíc přidružuje několikaletá prodělaná závislost na návykových látkách. V současné době žena navštěvuje psychoterapeutickou skupinu centra následné péče pro abstinující toxikomany. Z důvodů zmírnění či odstranění svých potíží s plynulostí řeči se rozhodla znovu vstoupit do logopedické péče.
Při práci s výtvarnou produkcí budu vycházet z přístupu rožnovské arteterapeutické školy, jejíž metoda je projektivní a přibližuje se nejvíce k východiskům dynamické psychoterapie. Zajímat mě bude především samotný výtvarný proces a rozprava s respondentkou nad vytvořenými artefakty. Dále zohledním psychosomatická východiska vzniku a přetrvávání poruchy balbuties.
Hlavním cílem mé práce je zmapovat a popsat proměny respondentky v oblasti jejích řečových schopností, psychiky a chování, které, jak předpokládám, budou nastoleny a ovlivněny psychoterapeutickou a logopedickou péči. Tyto změny budu zjišťovat prostřednictvím její výtvarné tvorby, souběžně s probíhající péči psychoterapeutickou a logopedickou.
V teoretické části práce se budu zabývat problematikou balbuties, různými terapeutickými přístupy a metodami léčby a reedukace. Dále uvedu zvláštnosti ve výtvarném projevu balbutiků.
V empirické části chronologicky uvedu průběh a výsledek jednotlivých setkání s respondentkou, interpretační úvahy nad produkcí respondentky a sledovat její změny v psychice, chování a sociální vztahové síti. V diskusi se pokusím syntézu poznatků a srovnání zjištěných výsledků mého výzkumu s podobnými výzkumy již provedenými.
Zásady pro vypracování
Ve své práci budu zjišťovat jaký vliv má skupinová psychoterapie a logopedická péče na výtvarný projev u lidí s poruchou plynulosti řeči balbuties (koktavosti).
Jedná se o kvalitativní výzkum.Kvalitativní výzkum usiluje o interpretaci sociální reality. Jeho cílem je porozumění, které vyžaduje vhled do co největšího množství dimenzí daného problému. Jeho posláním je porozumění lidem v sociálních situacích. Pro zkoumání v oblasti arteterapie považuji za žádoucí výzkum kvalitativní. Výzkum se zaměřuje na zjištění všech možných variant, deskripci jejich významů a pochopení sociální situace respondentky. Metoda arteterapie pracuje se stejným principem - arteterapeut se zabývá tím, co je pro klienta důležité, čemu dá sám klient impuls, v artefaktu, i při slovním doprovodu.
Výzkumný vzorek mého výzkumu tvoří jedna osoba. Jde o mladou ženu ve věku 24 let, u které se balbuties projevila následkem psychického traumatu v dětství. K této problematice se navíc přidružuje několikaletá prodělaná závislost na návykových látkách. V současné době žena navštěvuje psychoterapeutickou skupinu centra následné péče pro abstinující toxikomany. Z důvodů zmírnění či odstranění svých potíží s plynulostí řeči se rozhodla znovu vstoupit do logopedické péče.
Při práci s výtvarnou produkcí budu vycházet z přístupu rožnovské arteterapeutické školy, jejíž metoda je projektivní a přibližuje se nejvíce k východiskům dynamické psychoterapie. Zajímat mě bude především samotný výtvarný proces a rozprava s respondentkou nad vytvořenými artefakty. Dále zohledním psychosomatická východiska vzniku a přetrvávání poruchy balbuties.
Hlavním cílem mé práce je zmapovat a popsat proměny respondentky v oblasti jejích řečových schopností, psychiky a chování, které, jak předpokládám, budou nastoleny a ovlivněny psychoterapeutickou a logopedickou péči. Tyto změny budu zjišťovat prostřednictvím její výtvarné tvorby, souběžně s probíhající péči psychoterapeutickou a logopedickou.
V teoretické části práce se budu zabývat problematikou balbuties, různými terapeutickými přístupy a metodami léčby a reedukace. Dále uvedu zvláštnosti ve výtvarném projevu balbutiků.
V empirické části chronologicky uvedu průběh a výsledek jednotlivých setkání s respondentkou, interpretační úvahy nad produkcí respondentky a sledovat její změny v psychice, chování a sociální vztahové síti. V diskusi se pokusím syntézu poznatků a srovnání zjištěných výsledků mého výzkumu s podobnými výzkumy již provedenými.
Seznam doporučené literatury
Baštecký, J., Slavík, J., Šimek, J.: Psychosomatická medicína, Praha, 1993\\
Bubeníčková, M., Kutálková, D.: Koktavost, Praha, Septima, 2001\\
Čermák, I.: Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího
tisíciletí, sborník z konference, Brno, Psú AV ČR, 2002\\
Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte, Praha, Portál, 2001\\
Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost, Praha, Karolinum, 1993 \\
Dostálová, N.: Použití prvků autogenního tréninku při léčbě koktavosti, Otázky defektologie, 2, 1976\\
Fraser, M.: Svépomocný program při koktavosti, Praha, Portál, 2000\\
Chvála, V., Trapková, L.: Rodinná terapie psychosomatických poruch, Praha, Portál, 2003\\
Kastová, V.: Dynamika symbolů, Praha, Portál, 2000\\
Klenková, J. Logopedie I. Brno, Paido, 2000\\
Lechta, V., Baxová-Šarközyová, E.: Koktavost??!, Praha, Septima, 2001\\
Nešpor, K.: Návykové chování a závislost, Praha, Portál 2000\\
Peutelschmiedová, A.: Čtení o koktavosti Praha, Portál, 1994\\
Peutelschmiedová, A.: Aktuální problémy balbutologie, Olomouc, 2000\\
Peutelschmiedová, A.: Koktavé dítě ve škole, Olomouc, UP, 1996\\
Read, H.: Výchova uměním, Praha, Odeon, 2000\\
Sovák, M.: Výchova koktavého dítěte doma i ve škol, Praha, 1988\\
Sovák, M.: Logopedie, Praha, 1981\\
Strauss, A., Corbinová, J.: Základy kvalitativního výzkumu, Brno, Sdružení
podané ruce, 1999\\
Šicková - Fabrici, J.: Základy arteterapie, Praha, Portál 2002\\
Škodová, E., Jedlička, I.: Klinická logopedie, Praha, Portál 2003\\
Vágnerová, M.: Variabilita a patologie psychického vývoj, Praha, Karolinum, 1993\\
Vizinová, D., Preis, M.: Psychické trauma a jeho terapie, Praha, Portál, 1999\\
Seznam doporučené literatury
Baštecký, J., Slavík, J., Šimek, J.: Psychosomatická medicína, Praha, 1993\\
Bubeníčková, M., Kutálková, D.: Koktavost, Praha, Septima, 2001\\
Čermák, I.: Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího
tisíciletí, sborník z konference, Brno, Psú AV ČR, 2002\\
Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte, Praha, Portál, 2001\\
Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost, Praha, Karolinum, 1993 \\
Dostálová, N.: Použití prvků autogenního tréninku při léčbě koktavosti, Otázky defektologie, 2, 1976\\
Fraser, M.: Svépomocný program při koktavosti, Praha, Portál, 2000\\
Chvála, V., Trapková, L.: Rodinná terapie psychosomatických poruch, Praha, Portál, 2003\\
Kastová, V.: Dynamika symbolů, Praha, Portál, 2000\\
Klenková, J. Logopedie I. Brno, Paido, 2000\\
Lechta, V., Baxová-Šarközyová, E.: Koktavost??!, Praha, Septima, 2001\\
Nešpor, K.: Návykové chování a závislost, Praha, Portál 2000\\
Peutelschmiedová, A.: Čtení o koktavosti Praha, Portál, 1994\\
Peutelschmiedová, A.: Aktuální problémy balbutologie, Olomouc, 2000\\
Peutelschmiedová, A.: Koktavé dítě ve škole, Olomouc, UP, 1996\\
Read, H.: Výchova uměním, Praha, Odeon, 2000\\
Sovák, M.: Výchova koktavého dítěte doma i ve škol, Praha, 1988\\
Sovák, M.: Logopedie, Praha, 1981\\
Strauss, A., Corbinová, J.: Základy kvalitativního výzkumu, Brno, Sdružení
podané ruce, 1999\\
Šicková - Fabrici, J.: Základy arteterapie, Praha, Portál 2002\\
Škodová, E., Jedlička, I.: Klinická logopedie, Praha, Portál 2003\\
Vágnerová, M.: Variabilita a patologie psychického vývoj, Praha, Karolinum, 1993\\
Vizinová, D., Preis, M.: Psychické trauma a jeho terapie, Praha, Portál, 1999\\