Diplomová práce se zabývá problematikou nevázaného písma, především spokojeností či nespokojeností učitelů a rodičů vůči zavedení tohoto typu písma do škol jako alternativy klasického vázaného písma. V teoretické části je stručně popsán vývoj písma, historické a současné metody výuky psaní a znaky vázaného a nevázaného typu písma. Jsou zde uvedeny i některé případy, kdy může být výuka psaní nespojitým písmem vhodnější volbou. Výzkumná část se věnuje názorům učitelů a rodičů na nevázané písmo a zjišťuje nejčastější výhody a nevýhody tohoto písma z jejich pohledu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the print letter writing style, especially the satisfaction or dissatisfaction of teachers and parents with the introduction of this writing style into schools as an alternative to a cursive type of writing. The theoretical part briefly describes the development of typeface, historical and contemporary methods of teaching writing and characteristics of print and cursive writing. There are also some cases in which the block letter writing may be a more appropriate choice. The research part applies to the opinions of teachers and parents on manuscript and finds the most frequent advantages and disadvantages of this writing style from the point of their view.
Klíčová slova
výuka elementárního psaní, vázané a nevázané písmo, učitelé a rodiče
Klíčová slova v angličtině
teaching writing, print letter writing and cursive writing, teachers and parents
Rozsah průvodní práce
88 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou nevázaného písma, především spokojeností či nespokojeností učitelů a rodičů vůči zavedení tohoto typu písma do škol jako alternativy klasického vázaného písma. V teoretické části je stručně popsán vývoj písma, historické a současné metody výuky psaní a znaky vázaného a nevázaného typu písma. Jsou zde uvedeny i některé případy, kdy může být výuka psaní nespojitým písmem vhodnější volbou. Výzkumná část se věnuje názorům učitelů a rodičů na nevázané písmo a zjišťuje nejčastější výhody a nevýhody tohoto písma z jejich pohledu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the print letter writing style, especially the satisfaction or dissatisfaction of teachers and parents with the introduction of this writing style into schools as an alternative to a cursive type of writing. The theoretical part briefly describes the development of typeface, historical and contemporary methods of teaching writing and characteristics of print and cursive writing. There are also some cases in which the block letter writing may be a more appropriate choice. The research part applies to the opinions of teachers and parents on manuscript and finds the most frequent advantages and disadvantages of this writing style from the point of their view.
Klíčová slova
výuka elementárního psaní, vázané a nevázané písmo, učitelé a rodiče
Klíčová slova v angličtině
teaching writing, print letter writing and cursive writing, teachers and parents
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na utváření písařských dovedností v počátečním vyučování. Základem práce bude dobrá orientace v současné odborné i metodické literatuře, diplomantka by měla prokázat schopnost uceleného pohledu na danou problematiku.
V teoretické části práce bude analyzováno současné pojetí vyučování psacího písma se zaměřením na nevázané písmo (písmo ComeniaScript; nakl. Fraus, Nová škola příp. další), jejich historii, strukturu písma, názory a komentáře odborníků a široké veřejnosti.
Výzkumná část práce bude zaměřena na průzkum názorů rodičů a učitelů na písemný projev žáků (praváků, leváků) prvního stupně ZŠ se zaměřením na nevázaný a vázaný typ písma. Práce bude založena na dotazníkové metodě a pozorování žáků v podmínkách školní výuky. V závěru práce bude analyzováno současné pojetí výuky prvopočátečního psaní, naznačeny výhody a nevýhody nevázaného písma ve školní výuce i celkovou využitelnost v praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na utváření písařských dovedností v počátečním vyučování. Základem práce bude dobrá orientace v současné odborné i metodické literatuře, diplomantka by měla prokázat schopnost uceleného pohledu na danou problematiku.
V teoretické části práce bude analyzováno současné pojetí vyučování psacího písma se zaměřením na nevázané písmo (písmo ComeniaScript; nakl. Fraus, Nová škola příp. další), jejich historii, strukturu písma, názory a komentáře odborníků a široké veřejnosti.
Výzkumná část práce bude zaměřena na průzkum názorů rodičů a učitelů na písemný projev žáků (praváků, leváků) prvního stupně ZŠ se zaměřením na nevázaný a vázaný typ písma. Práce bude založena na dotazníkové metodě a pozorování žáků v podmínkách školní výuky. V závěru práce bude analyzováno současné pojetí výuky prvopočátečního psaní, naznačeny výhody a nevýhody nevázaného písma ve školní výuce i celkovou využitelnost v praxi.
Seznam doporučené literatury
BLATNÝ, Ladislav a Bohumíra FABIÁNKOVÁ. Prvopočáteční čtení a psaní. 1. vyd. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1981.
ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Vývoj písma v kostce. Vyd. 1. Brno: Učebnice a knihy. Mgr. Jitka Spiesová, 1994.
DOLEŽALOVÁ, Jana. Prvopočáteční psaní. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 1996. ISBN 80-7041-601-7.
KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 1998. ISBN 80-86039-55-2.
LENCOVÁ, Radana. Rozhovory o písmu rukopisném. Vyd. 1. Praha: Svět, 2007. Kaligrafie. ISBN 978-80-902986-8-2.
LIPNICKÁ, Milena. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní: preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-244-7.
MLČÁKOVÁ, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2630-4.
PENC, Václav. Metodika psaní: prozatímní učebnice pro pedagogické fakulty. 4., nezm. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
VODIČKA, Ivo. Nechte leváky drápat: metodika levorukého psaní, kreslení a malování. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0992-8.
WILDOVÁ, Radka (ed.). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-103-6.
Další literatura bude upřesněna při jednotlivých konzultacích.
Seznam doporučené literatury
BLATNÝ, Ladislav a Bohumíra FABIÁNKOVÁ. Prvopočáteční čtení a psaní. 1. vyd. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1981.
ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Vývoj písma v kostce. Vyd. 1. Brno: Učebnice a knihy. Mgr. Jitka Spiesová, 1994.
DOLEŽALOVÁ, Jana. Prvopočáteční psaní. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 1996. ISBN 80-7041-601-7.
KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 1998. ISBN 80-86039-55-2.
LENCOVÁ, Radana. Rozhovory o písmu rukopisném. Vyd. 1. Praha: Svět, 2007. Kaligrafie. ISBN 978-80-902986-8-2.
LIPNICKÁ, Milena. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní: preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-244-7.
MLČÁKOVÁ, Renata. Grafomotorika a počáteční psaní. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2630-4.
PENC, Václav. Metodika psaní: prozatímní učebnice pro pedagogické fakulty. 4., nezm. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
VODIČKA, Ivo. Nechte leváky drápat: metodika levorukého psaní, kreslení a malování. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0992-8.
WILDOVÁ, Radka (ed.). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-103-6.
Další literatura bude upřesněna při jednotlivých konzultacích.