Diplomová práce se zaměřuje na téma čtenářské gramotnosti žáků na druhém stupni základních škol. Stěžejní částí práce je reflexe vybraných čtenářských dílen. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části práce jsou charakterizovány základní pojmy související s tématem. Tato část zahrnuje vymezení pojmu gramotnost, čtenářská gramotnost a popisuje metodu dílna čtení. Součástí teorie jsou rovněž mezinárodní výzkumy zabývající se čtenářskou gramotností a metody, které se užívají k jejímu rozvoji.
Praktická část popisuje realizaci a průběh vybraných čtenářských dílen prostřednictvím přímého pozorování a reflexi jejich vlastního vedení. Poslední část práce se zabývá uskutečněnými rozhovory vedené s pedagogy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the topic of reading literacy of pupils at the second period of elementary school. The focus of the thesis is a reflexion of chosen literacy workshops. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part deals with the basic terms connected to the topic such as literacy, reading literacy and it also describes the method of literacy workshop. The theoretical part includes also the international researches dealing with the reading literacy and with the methods used to develop the literacy.
The practical part describes the realization and the proces of chosen literacy workshops based on direct observation and on reflexion of their development. The last parti of the thesis offers the real interviews with the teachers.
Diplomová práce se zaměřuje na téma čtenářské gramotnosti žáků na druhém stupni základních škol. Stěžejní částí práce je reflexe vybraných čtenářských dílen. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části práce jsou charakterizovány základní pojmy související s tématem. Tato část zahrnuje vymezení pojmu gramotnost, čtenářská gramotnost a popisuje metodu dílna čtení. Součástí teorie jsou rovněž mezinárodní výzkumy zabývající se čtenářskou gramotností a metody, které se užívají k jejímu rozvoji.
Praktická část popisuje realizaci a průběh vybraných čtenářských dílen prostřednictvím přímého pozorování a reflexi jejich vlastního vedení. Poslední část práce se zabývá uskutečněnými rozhovory vedené s pedagogy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the topic of reading literacy of pupils at the second period of elementary school. The focus of the thesis is a reflexion of chosen literacy workshops. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part deals with the basic terms connected to the topic such as literacy, reading literacy and it also describes the method of literacy workshop. The theoretical part includes also the international researches dealing with the reading literacy and with the methods used to develop the literacy.
The practical part describes the realization and the proces of chosen literacy workshops based on direct observation and on reflexion of their development. The last parti of the thesis offers the real interviews with the teachers.
Diplomová práce se bude zabývat problematikou čtenářské gramotnosti u žáků 2. stupně základních škol. Klade si za cíl zhodnotit a porovnat realizaci vybraných čtenářských dílen na 2. stupni základních škol. Práce bude koncipována do dvou částí. V teoretické části budou definovány základní pojmy související s vybraným tématem a vymezeny teoretické poznatky o čtenářských dílnách, jejich historie a realizace v českém školství. V praktické části budou popsány hodiny čtenářských dílen v rámci výuky českého jazyka a literatury. K tomu bude využito metod kvalitativního výzkumu.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou čtenářské gramotnosti u žáků 2. stupně základních škol. Klade si za cíl zhodnotit a porovnat realizaci vybraných čtenářských dílen na 2. stupni základních škol. Práce bude koncipována do dvou částí. V teoretické části budou definovány základní pojmy související s vybraným tématem a vymezeny teoretické poznatky o čtenářských dílnách, jejich historie a realizace v českém školství. V praktické části budou popsány hodiny čtenářských dílen v rámci výuky českého jazyka a literatury. K tomu bude využito metod kvalitativního výzkumu.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010.
MANGUEL, Alberto. Dějiny čtení. Brno: Host, 2012.
PALEČKOVÁ, Jana, TOMÁŠEK, Vladislav a BLAŽEK, Radek. Mezinárodní šetření PISA 2012: schopnost patnáctiletých žáků řešit problémy. 1. vyd. Praha: Česká školní inspekce, 2014.
RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, 2002.
ŠLAPAL, Miloš a kol. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Vyd. 1. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín, 2012.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize: (2007). Brno: Host, 2008.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010.
MANGUEL, Alberto. Dějiny čtení. Brno: Host, 2012.
PALEČKOVÁ, Jana, TOMÁŠEK, Vladislav a BLAŽEK, Radek. Mezinárodní šetření PISA 2012: schopnost patnáctiletých žáků řešit problémy. 1. vyd. Praha: Česká školní inspekce, 2014.
RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, 2002.
ŠLAPAL, Miloš a kol. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Vyd. 1. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín, 2012.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize: (2007). Brno: Host, 2008.