Tato práce se zabývá strukturou kompozice, se kterou se můžeme setkat v projevech žáků na základní škole. Přihlížíme k faktu, že v tomto období jde o počáteční pokusy žáků. Seznámíme se s historií slohového vyučování, s jeho cíli a požadavky. Budou zmíněny slohové útvary, se kterými se žáci na základních školách nejčastěji setkávají. Dozvíme se, jakým způsobem mohou být zadávány a opravovány slohové projevy žáků, jaké nedostatky se v projevech žáků objevují a jak jim lze při vyučování předcházet. Stručně se podíváme na historii naratologie a zmíníme jednotlivé aspekty, které souvisí s narativní analýzou. V praktické části pak budou vybrané slohové projevy narativně analyzovány, také z hlediska zpracování jednotlivých rovin textu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the structure of the composition which we can find in stylistic expression of pupils of the basic school. The fact that the attempts of pupils are in the initial stage is taken into the account. We will talk about the history of stylistic lessons, its goals and requirements. There will be mentioned stylistic forms which are typical for the basic school. We will find how teachers can prepare and correct the stylistic expressions of pupils, about typical mistakes in the expressions of pupils and how teachers can prevent them. We will briefly look at the history of naratology and we will mention a few aspects which are connected with the narrative analysis. A few selected expressions will be analyzed in the practical part.
a stylistic expression, the composition, a narrative analysis, stylistic lessons, stylistic forms, mistakes, language exercises
Rozsah průvodní práce
83 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá strukturou kompozice, se kterou se můžeme setkat v projevech žáků na základní škole. Přihlížíme k faktu, že v tomto období jde o počáteční pokusy žáků. Seznámíme se s historií slohového vyučování, s jeho cíli a požadavky. Budou zmíněny slohové útvary, se kterými se žáci na základních školách nejčastěji setkávají. Dozvíme se, jakým způsobem mohou být zadávány a opravovány slohové projevy žáků, jaké nedostatky se v projevech žáků objevují a jak jim lze při vyučování předcházet. Stručně se podíváme na historii naratologie a zmíníme jednotlivé aspekty, které souvisí s narativní analýzou. V praktické části pak budou vybrané slohové projevy narativně analyzovány, také z hlediska zpracování jednotlivých rovin textu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the structure of the composition which we can find in stylistic expression of pupils of the basic school. The fact that the attempts of pupils are in the initial stage is taken into the account. We will talk about the history of stylistic lessons, its goals and requirements. There will be mentioned stylistic forms which are typical for the basic school. We will find how teachers can prepare and correct the stylistic expressions of pupils, about typical mistakes in the expressions of pupils and how teachers can prevent them. We will briefly look at the history of naratology and we will mention a few aspects which are connected with the narrative analysis. A few selected expressions will be analyzed in the practical part.
a stylistic expression, the composition, a narrative analysis, stylistic lessons, stylistic forms, mistakes, language exercises
Zásady pro vypracování
Student prostuduje odbornou literaturu zaměřenou na žákovské vyjadřování v psaných slohových pracích se zvláštním zřetelem ke kompetencím strukturování textu. Na základě studia odborné literatury vybere vhodný slohový útvar pro praktické zkoumání kompozice a prostuduje též literaturu zaměřenou na kompozici daného slohového útvaru. U slohových prací vybraného slohového útvaru provede detailní analýzu kompozičních postupů, popíše je a pokusí se též o narativní analýzu, s přihlédnutím k možnostem získaného vzorku žákovských slohů.
Půjde o přepracovanou diplomovou práci již dříve předloženou k obhajobě.
Zásady pro vypracování
Student prostuduje odbornou literaturu zaměřenou na žákovské vyjadřování v psaných slohových pracích se zvláštním zřetelem ke kompetencím strukturování textu. Na základě studia odborné literatury vybere vhodný slohový útvar pro praktické zkoumání kompozice a prostuduje též literaturu zaměřenou na kompozici daného slohového útvaru. U slohových prací vybraného slohového útvaru provede detailní analýzu kompozičních postupů, popíše je a pokusí se též o narativní analýzu, s přihlédnutím k možnostem získaného vzorku žákovských slohů.
Půjde o přepracovanou diplomovou práci již dříve předloženou k obhajobě.
Seznam doporučené literatury
Čechová Marie: Vyučování slohu: úvod do teorie, 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985
Čechová Marie: Stylistika současné češtiny, Praha: ISV nakladatelství, 1997
Čechová Marie, Styblík Vlastimil: Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství, Praha: SNP 1998
Hauser Přemysl: Metodika českého jazyka a slohu, Praha: SPN 1964
Dvořák Jan: Psaní jako sebevyjádření, Hradec Králové: nakladatelství Gaudeamus, 2001
Svoboda Karel: Didaktika českého jazyka a slohu - vysokoškolská učebnice, Praha: nakladatelství SPN, 1977
Kostečka Jiří: Do světa češtiny jinak: didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi, Jinočany: H+ H, 1993
Rysová Květa: Tvůrčí psaní na ZŠ, Český jazyk a literatura 50, 1999-2000, č. 5-6,
Šebesta Karel: Od jazyka ke komunikaci, Praha: Karolinum, 1999
Dvořák Karel: Tvořivost žáků v popisném slohovém postupu, Český jazyk a literatura, 52, 2001-02, č. 7-8
Hrdličková, Hana: Odstavce v dětských textech České a polské srovnávací studie, 1993
Ripich, Danielle N.; Griffith, Penny L. Narrative Abilities of Children with Learning Disabilities and Nondisabled Children Story Structure, Cohesion, and Propositions. Journal of Learning Disabilities, 1988, 21.3: 165-173.
Seznam doporučené literatury
Čechová Marie: Vyučování slohu: úvod do teorie, 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985
Čechová Marie: Stylistika současné češtiny, Praha: ISV nakladatelství, 1997
Čechová Marie, Styblík Vlastimil: Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství, Praha: SNP 1998
Hauser Přemysl: Metodika českého jazyka a slohu, Praha: SPN 1964
Dvořák Jan: Psaní jako sebevyjádření, Hradec Králové: nakladatelství Gaudeamus, 2001
Svoboda Karel: Didaktika českého jazyka a slohu - vysokoškolská učebnice, Praha: nakladatelství SPN, 1977
Kostečka Jiří: Do světa češtiny jinak: didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi, Jinočany: H+ H, 1993
Rysová Květa: Tvůrčí psaní na ZŠ, Český jazyk a literatura 50, 1999-2000, č. 5-6,
Šebesta Karel: Od jazyka ke komunikaci, Praha: Karolinum, 1999
Dvořák Karel: Tvořivost žáků v popisném slohovém postupu, Český jazyk a literatura, 52, 2001-02, č. 7-8
Hrdličková, Hana: Odstavce v dětských textech České a polské srovnávací studie, 1993
Ripich, Danielle N.; Griffith, Penny L. Narrative Abilities of Children with Learning Disabilities and Nondisabled Children Story Structure, Cohesion, and Propositions. Journal of Learning Disabilities, 1988, 21.3: 165-173.