Práce se zabývá aktivitami studentů spojenými se společenskou participací ve volném čase a zdroji získávání informací o dění ve společnosti, spojenými s pobytem ve vybraných dvou domovech mládeže - Domov mládeže při Gymnáziu, Střední odborné škole ekonomické a Středním odborném učilišti v Kaplici a Domov mládeže a Školní jídelna, Holečkova v Českých Budějovicích. Součástí práce jsou názory vychovatelů na společenskou angažovanost studentů ve volném čase.
Teoretická část vymezuje pojem mládež v současné společnosti, charakterizuje volnočasovou kulturu mládeže, postoje mladých lidí ke společenské participaci, dále popisuje vliv hodnotové orientace na rozvoj vlastní osobnosti i okolí, popisuje životní styl mládeže v informační společnosti. Dále přibližuje základní charakteristiky domova mládeže, osobnost vychovatele a jeho roli při formování společenské participace mládeže. Poslední kapitola teoretické části pak představuje vybrané výchovné přístupy založené na výchově k participaci mládeže a uvádí jejich vliv na individuální celoživotní i společenský perspektivní dopad.
Výzkumná část vymezuje výzkumný problém, výzkumné otázky a stanovuje hypotézy. Na to navazuje vyhodnocení dotazníku pro studenty a vychovatele, vyhodnocení stanovených hypotéz a diskuse nad výsledky vlastního šetření.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on students´ activities related to social participation in leisure time and information sources where they get information about courses of events in society. These activities are associated with residence in two chosen boarding houses Boarding house belonging to grammar school, secondary school of economics and secondary training school in Kaplice and boarding house and school canteen in Holečkova street in České Budějovice. This thesis includes tutors´ opinions on students´ social involvement in their leisure time.
Theoretical part of this thesis defines youth in current society, characterizes students´ leisure time culture, their attitude to social participation and it also describes the impact of value orientation on development of both their personality and environment. This part also describes youth´s lifestyle in information society and there are described basic characteristics of boarding houses, tutor´s personality and his part within the process of youth´s participation in society. The last chapter of theoretical part introduces chosen education approaches based on training leading to youth´s participation and there is stated their influence on individual lifelong and social impact.
Experimental part defines research task, research questions and defines hypothesis. It is followed by question-forms assessment that were filled in by students and tutors and assessment of defined hypothesis. There are discussed results of the research in the end of this thesis.
Klíčová slova
domov mládeže, hodnotová orientace, mládež, občanství, participace, volnočasové aktivity, vychovatel, životní styl
Klíčová slova v angličtině
boarding houses, value orientation, youth, nationality, participation, leisure time activities, tutor, lifestyle
Rozsah průvodní práce
112 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá aktivitami studentů spojenými se společenskou participací ve volném čase a zdroji získávání informací o dění ve společnosti, spojenými s pobytem ve vybraných dvou domovech mládeže - Domov mládeže při Gymnáziu, Střední odborné škole ekonomické a Středním odborném učilišti v Kaplici a Domov mládeže a Školní jídelna, Holečkova v Českých Budějovicích. Součástí práce jsou názory vychovatelů na společenskou angažovanost studentů ve volném čase.
Teoretická část vymezuje pojem mládež v současné společnosti, charakterizuje volnočasovou kulturu mládeže, postoje mladých lidí ke společenské participaci, dále popisuje vliv hodnotové orientace na rozvoj vlastní osobnosti i okolí, popisuje životní styl mládeže v informační společnosti. Dále přibližuje základní charakteristiky domova mládeže, osobnost vychovatele a jeho roli při formování společenské participace mládeže. Poslední kapitola teoretické části pak představuje vybrané výchovné přístupy založené na výchově k participaci mládeže a uvádí jejich vliv na individuální celoživotní i společenský perspektivní dopad.
Výzkumná část vymezuje výzkumný problém, výzkumné otázky a stanovuje hypotézy. Na to navazuje vyhodnocení dotazníku pro studenty a vychovatele, vyhodnocení stanovených hypotéz a diskuse nad výsledky vlastního šetření.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on students´ activities related to social participation in leisure time and information sources where they get information about courses of events in society. These activities are associated with residence in two chosen boarding houses Boarding house belonging to grammar school, secondary school of economics and secondary training school in Kaplice and boarding house and school canteen in Holečkova street in České Budějovice. This thesis includes tutors´ opinions on students´ social involvement in their leisure time.
Theoretical part of this thesis defines youth in current society, characterizes students´ leisure time culture, their attitude to social participation and it also describes the impact of value orientation on development of both their personality and environment. This part also describes youth´s lifestyle in information society and there are described basic characteristics of boarding houses, tutor´s personality and his part within the process of youth´s participation in society. The last chapter of theoretical part introduces chosen education approaches based on training leading to youth´s participation and there is stated their influence on individual lifelong and social impact.
Experimental part defines research task, research questions and defines hypothesis. It is followed by question-forms assessment that were filled in by students and tutors and assessment of defined hypothesis. There are discussed results of the research in the end of this thesis.
Klíčová slova
domov mládeže, hodnotová orientace, mládež, občanství, participace, volnočasové aktivity, vychovatel, životní styl
Klíčová slova v angličtině
boarding houses, value orientation, youth, nationality, participation, leisure time activities, tutor, lifestyle
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude vycházet z rozboru literatury na dané téma a z vlastního výzkumného šetření, které bude realizováno kvantitativní metodou. Jako výzkumný nástroj k získání potřebných údajů v rámci řešené problematiky bude použit standardizovaný dotazník, uzavřené otázky.
Cílem diplomová práce je zmapovat informovanost a participaci studentů ubytovaných na domově mládeže na společenském dění a zároveň si dává za úkol zjistit zájem mladých lidí o tuto oblast. Jakým informačním kanálům dává mládež přednost, zda a jakým způsobem se mládež do společenské participace zapojuje, na které oblasti a témata se mladí lidí ve společenském dění zaměřují. Jak se projevuje zájem studentů o společenskou participaci v rámci domova mládeže. Teoretická část charakterizuje společenskou participaci v rámci hodnot a životního stylu studentů. Dále vysvětluje vliv pedagogiky volného času na výchovu ke společenské participaci, uvádí východiska a cíle při práci s mládeží na Domovech mládeže. Navazuje část výzkumná, která se zaměřuje na názory a postoje studentů domova mládeže k otázce jejich aktivit spojených se společenskou participací ve volném čase.Výzkumná část se opírá o výzkumná šetření vycházející z rozboru odborné literatury.
Dotazníkové šetření bude zaměřeného na názory a postoje studentů vybraných dvou domovů mládeže. Výzkum je doplněn dotazníkovým šetřením zaměřeným na názory a postoje vychovatelů vybraných dvou domovů mládeže, zaměřeným na práci s mládeží, volnočasové aktivity a motivaci spojenou se společenskou participací mládeže.
Výsledky výzkumného šetření budou vyhodnoceny a analyzovány způsobem třídění dat I.stupně, začleňování podle jedné klasifikační vlastnolsti, znaku, proměnné.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude vycházet z rozboru literatury na dané téma a z vlastního výzkumného šetření, které bude realizováno kvantitativní metodou. Jako výzkumný nástroj k získání potřebných údajů v rámci řešené problematiky bude použit standardizovaný dotazník, uzavřené otázky.
Cílem diplomová práce je zmapovat informovanost a participaci studentů ubytovaných na domově mládeže na společenském dění a zároveň si dává za úkol zjistit zájem mladých lidí o tuto oblast. Jakým informačním kanálům dává mládež přednost, zda a jakým způsobem se mládež do společenské participace zapojuje, na které oblasti a témata se mladí lidí ve společenském dění zaměřují. Jak se projevuje zájem studentů o společenskou participaci v rámci domova mládeže. Teoretická část charakterizuje společenskou participaci v rámci hodnot a životního stylu studentů. Dále vysvětluje vliv pedagogiky volného času na výchovu ke společenské participaci, uvádí východiska a cíle při práci s mládeží na Domovech mládeže. Navazuje část výzkumná, která se zaměřuje na názory a postoje studentů domova mládeže k otázce jejich aktivit spojených se společenskou participací ve volném čase.Výzkumná část se opírá o výzkumná šetření vycházející z rozboru odborné literatury.
Dotazníkové šetření bude zaměřeného na názory a postoje studentů vybraných dvou domovů mládeže. Výzkum je doplněn dotazníkovým šetřením zaměřeným na názory a postoje vychovatelů vybraných dvou domovů mládeže, zaměřeným na práci s mládeží, volnočasové aktivity a motivaci spojenou se společenskou participací mládeže.
Výsledky výzkumného šetření budou vyhodnoceny a analyzovány způsobem třídění dat I.stupně, začleňování podle jedné klasifikační vlastnolsti, znaku, proměnné.
Seznam doporučené literatury
DUFKOVÁ, J. et. al . Sociologie životního stylu . Plzeň, 2008.
FAZIK, A.; ŠTEMBERK, J. a kol. Aktuální problémy volného času a cestovního
ruchu. Praha VŠO, Pelhřimov 2013.
HOFBAUER, B. Kapitoly z pedagogiky volného času. České Budějovice, 2010.
HOFBAUER, B. Participace dětí a mládeže na životě společnosti. Evropské
strukuty a jejich aktivity.. Praha, IZV MŠMT, 2003.
HOFBAUER, B. Participace dětí a mládeže na životě společnosti. Přání, potřeba
nebo reálná možnost?. Praha - IZV MŠMT, 2002.
KAPLÁNEK, M. Animace. Praha, 2013.
KAPLÁNEK, M. Čas volnosti - čas výchovy. Praha, 2012.
KOLESÁROVÁ, K. Životní styl v informační společnosti. Praha, 2016
KUBÁTOVÁ, H. Sociologie životního způsobu. Praha, Grada, 2010.
MIŠOVIČ, J. V hlavní roli otázka. Praha, 2001.
MILL, J. S. Utilitarismus. Praha, 2011.
MURPHY, N. Anglo-american Postmodernity. Oxford, 1997.
NEUBAUER, Z. Smysl a svět. Praha, 2001.
PÁVKOVÁ, J.; (et al.). Pedagogika volného času. 3. vyd.. Praha: Portál, 2002.
SAK, P.; SAKOVÁ, K. Mládež na křižovatce. Praha, 2004.
ZICH. F. Úvod do sociologického výzkumu. Praha, 2004.
Seznam doporučené literatury
DUFKOVÁ, J. et. al . Sociologie životního stylu . Plzeň, 2008.
FAZIK, A.; ŠTEMBERK, J. a kol. Aktuální problémy volného času a cestovního
ruchu. Praha VŠO, Pelhřimov 2013.
HOFBAUER, B. Kapitoly z pedagogiky volného času. České Budějovice, 2010.
HOFBAUER, B. Participace dětí a mládeže na životě společnosti. Evropské
strukuty a jejich aktivity.. Praha, IZV MŠMT, 2003.
HOFBAUER, B. Participace dětí a mládeže na životě společnosti. Přání, potřeba
nebo reálná možnost?. Praha - IZV MŠMT, 2002.
KAPLÁNEK, M. Animace. Praha, 2013.
KAPLÁNEK, M. Čas volnosti - čas výchovy. Praha, 2012.
KOLESÁROVÁ, K. Životní styl v informační společnosti. Praha, 2016
KUBÁTOVÁ, H. Sociologie životního způsobu. Praha, Grada, 2010.
MIŠOVIČ, J. V hlavní roli otázka. Praha, 2001.
MILL, J. S. Utilitarismus. Praha, 2011.
MURPHY, N. Anglo-american Postmodernity. Oxford, 1997.
NEUBAUER, Z. Smysl a svět. Praha, 2001.
PÁVKOVÁ, J.; (et al.). Pedagogika volného času. 3. vyd.. Praha: Portál, 2002.
SAK, P.; SAKOVÁ, K. Mládež na křižovatce. Praha, 2004.
ZICH. F. Úvod do sociologického výzkumu. Praha, 2004.