Teoreticko-projektová práce se zabývá tématem pohybu ve výtvarné kultuře a výchově. K postihnutí této komplexní problematiky přistupuje v první řadě skrze tematickou rešerši, věnovanou fenoménu pohybu ve výtvarné kultuře. Ten se pokouší postihnout jak v rovině námětové, tak také jako svébytné médium - představením kinetických principů moderního a současného umění. Úvodní teoretický vstup je dále doplněn didaktickou analýzou tematiky, mapující uchopení vybraných principů ve výtvarných činnostech na prvním stupni ZŠ. Navazující část projektová pak rozvíjí dané téma v rovině praktické. Představuje přípravu a realizaci tematické řady, složené z osmi provázaných lekcí, jejichž cílem je přiblížit žákům dimenze pohybu a způsoby jeho vyjádření nebo zachycení prostřednictvím experimentálních a jiných činností, při využití tradičních i současných výtvarných médií a postupů.
Anotace v angličtině
Both theoretical project-based thesis focuses on the topic of motion in art and education. To be able to cover this very complex subject, the thesis consists firstly of thematic search, which is dedicated to the phenomenon of capturing motion in the field of arts. It aims to examine motion and dynamics from a thematic perspective as well as constituted separately as an independent element by introducing the basic kinetic principles used in contemporary modern art. The introductory theoretical part of the thesis is secondly followed by a didactic analysis of the issue, mapping a few selected principles and describing how they are handled in primary school teaching. Subsequent part of the thesis is project-based, and it develops the topic further in a practical dimension. It presents eight interrelated, creative lectures including a written preparation and its application in a primary school classroom. It targets different dimensions of motion in art, various ways of expressing and capturing it through experimental methods involving traditional and modern art techniques, medias and practices.
Klíčová slova
pohyb, kinetické umění, vnímání pohybu, výtvarná výchova, tematická řada
Klíčová slova v angličtině
motion, kinetic art, motion perception, art education, thematic series
Rozsah průvodní práce
170 s. (279 000 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Teoreticko-projektová práce se zabývá tématem pohybu ve výtvarné kultuře a výchově. K postihnutí této komplexní problematiky přistupuje v první řadě skrze tematickou rešerši, věnovanou fenoménu pohybu ve výtvarné kultuře. Ten se pokouší postihnout jak v rovině námětové, tak také jako svébytné médium - představením kinetických principů moderního a současného umění. Úvodní teoretický vstup je dále doplněn didaktickou analýzou tematiky, mapující uchopení vybraných principů ve výtvarných činnostech na prvním stupni ZŠ. Navazující část projektová pak rozvíjí dané téma v rovině praktické. Představuje přípravu a realizaci tematické řady, složené z osmi provázaných lekcí, jejichž cílem je přiblížit žákům dimenze pohybu a způsoby jeho vyjádření nebo zachycení prostřednictvím experimentálních a jiných činností, při využití tradičních i současných výtvarných médií a postupů.
Anotace v angličtině
Both theoretical project-based thesis focuses on the topic of motion in art and education. To be able to cover this very complex subject, the thesis consists firstly of thematic search, which is dedicated to the phenomenon of capturing motion in the field of arts. It aims to examine motion and dynamics from a thematic perspective as well as constituted separately as an independent element by introducing the basic kinetic principles used in contemporary modern art. The introductory theoretical part of the thesis is secondly followed by a didactic analysis of the issue, mapping a few selected principles and describing how they are handled in primary school teaching. Subsequent part of the thesis is project-based, and it develops the topic further in a practical dimension. It presents eight interrelated, creative lectures including a written preparation and its application in a primary school classroom. It targets different dimensions of motion in art, various ways of expressing and capturing it through experimental methods involving traditional and modern art techniques, medias and practices.
Klíčová slova
pohyb, kinetické umění, vnímání pohybu, výtvarná výchova, tematická řada
Klíčová slova v angličtině
motion, kinetic art, motion perception, art education, thematic series
Zásady pro vypracování
1. Přehledně zpracovaný vhled do historie výtvarné kultury se zaměřením na vyjádření pohybu ve výtvarném díle. Představení předních umělců, zabývajících se kinetikou, animací a prací s pohybem v autorské tvorbě se speciálním zřetelem na umění moderní a současné.
2. Analýza možností uplatnění dané tematiky ve výtvarné výchově s ohledem na obsah kurikulárních dokumentů, metodiku výtvarně-projektového vyučování a rozvíjení mezipředmětových vztahů.
3. Příprava, realizace a dokumentace tematické řady na téma "V pohybu" v rámci lekcí VV na prvním stupni ZŠ.
Zásady pro vypracování
1. Přehledně zpracovaný vhled do historie výtvarné kultury se zaměřením na vyjádření pohybu ve výtvarném díle. Představení předních umělců, zabývajících se kinetikou, animací a prací s pohybem v autorské tvorbě se speciálním zřetelem na umění moderní a současné.
2. Analýza možností uplatnění dané tematiky ve výtvarné výchově s ohledem na obsah kurikulárních dokumentů, metodiku výtvarně-projektového vyučování a rozvíjení mezipředmětových vztahů.
3. Příprava, realizace a dokumentace tematické řady na téma "V pohybu" v rámci lekcí VV na prvním stupni ZŠ.
Seznam doporučené literatury
DEMPSEY, Amy:. Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním. 2. vyd. Praha: Slovart, 2005, ISBN 80-720-9731-8.
DUTKA, Edgar. Minimum z dějin světové animace. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. ISBN 80-7331-012-0.
GEIS, Patricia. Alexander Calder / text and illustrations [by] Patricia Geis ; translation, Jordi Marti´n Lloret. New York: Princeton Architectural Press, 2014. ISBN 978-161-6892-258.
GOMBRICH, Ernst Hans:. Příběh umění. 2. revid. vyd. Praha: Mladá fronta, 1997, ISBN 80-720-3143-0.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1997, 219 s. ISBN 80-902-2672-8.
HUBATOVÁ-VACKOVÁ, Lada, POMAJZLOVÁ, Alena (ed.). Rytmy + pohyb + světlo: impulsy futurismu v českém umění. V Řevnicích: Arbor vitae, 2012. ISBN 978-80-7467-014-5.
HOSMAN, Zdeněk. Didaktický skicář: výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. ISBN 978-80-7394-001-0.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1996. ISBN 80-902267-1-X.
RUHRBERG, Karl, WALTHER, Ingo F. (ed.). Umění 20. století: [malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie]. V Praze: Slovart, 2011. ISBN 978-80-7391-572-8.
TAYLOR, Richard. Encyclopedia of animation techniques. Pbk. ed. Oxford: Focal Press, 1999. ISBN 9780240515762.
SUSANNE MEYER-BÜSER; D. HAHN; G. ROWER-UPJOHN. Alexander Calder. Avant-garde in motion. München: Hirmer Verlag GmbH, 2013. ISBN 3777420603.
Další rozšíření zdrojů k tématu bude součástí studijní práce diplomantky.
Seznam doporučené literatury
DEMPSEY, Amy:. Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním. 2. vyd. Praha: Slovart, 2005, ISBN 80-720-9731-8.
DUTKA, Edgar. Minimum z dějin světové animace. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. ISBN 80-7331-012-0.
GEIS, Patricia. Alexander Calder / text and illustrations [by] Patricia Geis ; translation, Jordi Marti´n Lloret. New York: Princeton Architectural Press, 2014. ISBN 978-161-6892-258.
GOMBRICH, Ernst Hans:. Příběh umění. 2. revid. vyd. Praha: Mladá fronta, 1997, ISBN 80-720-3143-0.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1997, 219 s. ISBN 80-902-2672-8.
HUBATOVÁ-VACKOVÁ, Lada, POMAJZLOVÁ, Alena (ed.). Rytmy + pohyb + světlo: impulsy futurismu v českém umění. V Řevnicích: Arbor vitae, 2012. ISBN 978-80-7467-014-5.
HOSMAN, Zdeněk. Didaktický skicář: výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. ISBN 978-80-7394-001-0.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1996. ISBN 80-902267-1-X.
RUHRBERG, Karl, WALTHER, Ingo F. (ed.). Umění 20. století: [malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie]. V Praze: Slovart, 2011. ISBN 978-80-7391-572-8.
TAYLOR, Richard. Encyclopedia of animation techniques. Pbk. ed. Oxford: Focal Press, 1999. ISBN 9780240515762.
SUSANNE MEYER-BÜSER; D. HAHN; G. ROWER-UPJOHN. Alexander Calder. Avant-garde in motion. München: Hirmer Verlag GmbH, 2013. ISBN 3777420603.
Další rozšíření zdrojů k tématu bude součástí studijní práce diplomantky.