Tato diplomová práce se zaměřuje na instrumentální činnosti, konkrétně žákovské doprovody vybraných lidových písní na 1. stupni ZŠ s použitím tzv. Orffových hudebních nástrojů. Na počátku je zmínka o instrumentálních činnostech jako jedné ze složek hudební výchovy. Práce se dále zabývá nástroji Orffova instrumentáře, instrumentálními činnostmi v učebnicích hudební výchovy, výběrem vhodných písní pro instrumentální doprovody a také tím, jak doprovody vytvořit a nacvičit. Jádrem práce jsou partitury doprovodů a jejich ověření v praxi.
Cílem práce je především předat pedagogům hudební výchovy vědomosti a zkušenosti spojené s instrumentálními činnostmi a zásobník písní s partiturami doprovodných nástrojů, které mohou ve svém vyučovacím procesu použít.
Anotace v angličtině
In this diploma thesis we focus on instrumental activities, particularly accompaniment for selected folk songs to be played by 1st - 5th grade pupils. The thesis contains information about instrumental activities, Orff´s musical instruments, instrumental activities in music textbooks, how to choose a song for accompaniment and how to create and practise accompaniment. The core of the work are the scores of accompaniment and their verification at school.
The main objective of the thesis is to impart knowledge and experiences with instrumental acitivities and the scores which teachers can use in their teaching process.
Klíčová slova
instrumentální činnosti, žákovské doprovody, lidová píseň, Orffovy hudební nástroje
Klíčová slova v angličtině
instrumental activities, accompaniment, folk song, Orff´s musical instruments
Rozsah průvodní práce
95
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zaměřuje na instrumentální činnosti, konkrétně žákovské doprovody vybraných lidových písní na 1. stupni ZŠ s použitím tzv. Orffových hudebních nástrojů. Na počátku je zmínka o instrumentálních činnostech jako jedné ze složek hudební výchovy. Práce se dále zabývá nástroji Orffova instrumentáře, instrumentálními činnostmi v učebnicích hudební výchovy, výběrem vhodných písní pro instrumentální doprovody a také tím, jak doprovody vytvořit a nacvičit. Jádrem práce jsou partitury doprovodů a jejich ověření v praxi.
Cílem práce je především předat pedagogům hudební výchovy vědomosti a zkušenosti spojené s instrumentálními činnostmi a zásobník písní s partiturami doprovodných nástrojů, které mohou ve svém vyučovacím procesu použít.
Anotace v angličtině
In this diploma thesis we focus on instrumental activities, particularly accompaniment for selected folk songs to be played by 1st - 5th grade pupils. The thesis contains information about instrumental activities, Orff´s musical instruments, instrumental activities in music textbooks, how to choose a song for accompaniment and how to create and practise accompaniment. The core of the work are the scores of accompaniment and their verification at school.
The main objective of the thesis is to impart knowledge and experiences with instrumental acitivities and the scores which teachers can use in their teaching process.
Klíčová slova
instrumentální činnosti, žákovské doprovody, lidová píseň, Orffovy hudební nástroje
Klíčová slova v angličtině
instrumental activities, accompaniment, folk song, Orff´s musical instruments
Zásady pro vypracování
Instrumentální činnosti jsou jednou ze součástí systému hudebního vzdělávání v základních školách v ČR. Představují mnoho činností, při nichž se tak či onak uplatňují tzv. Orffovy hudební nástroje.
Při rozvíjení hudebních schopností žáků hraje nezastupitelnou úlohu především hra doprovodů jednoduchých, formálně pravidelně členěných písní. Při nácviku takových doprovodů žáci využívají vědomostí a dovedností, které získali v ostatních složkách hudebního vyučování, zejména v rytmické a intonační výchově a také ve složce improvizace. Tyto součásti hudebního vyučování tedy hru doprovodů písní usnadňují a zpřesňují.
Diplomantka v úvodu práce pojedná o nutných okolnostech a předpokladech hry - nácviku takových doprovodů, pojedná zejména o stěžejních typech doprovodů, stanoví požadavky na výběr vhodných písní, k nimž lze doprovod s užitím orffovských nástrojů vytvořit, stanoví kritéria tvorby takových doprovodů.
V další části kvalifikační práce pak za pomoci vhodného notového editoru vytvoří přiměřený počet partitur pro hru doprovodů písní. Některé z nich ověří v hudebně výchovném procesu na základní škole a své postřehy v práci rovněž uvede.
Zásady pro vypracování
Instrumentální činnosti jsou jednou ze součástí systému hudebního vzdělávání v základních školách v ČR. Představují mnoho činností, při nichž se tak či onak uplatňují tzv. Orffovy hudební nástroje.
Při rozvíjení hudebních schopností žáků hraje nezastupitelnou úlohu především hra doprovodů jednoduchých, formálně pravidelně členěných písní. Při nácviku takových doprovodů žáci využívají vědomostí a dovedností, které získali v ostatních složkách hudebního vyučování, zejména v rytmické a intonační výchově a také ve složce improvizace. Tyto součásti hudebního vyučování tedy hru doprovodů písní usnadňují a zpřesňují.
Diplomantka v úvodu práce pojedná o nutných okolnostech a předpokladech hry - nácviku takových doprovodů, pojedná zejména o stěžejních typech doprovodů, stanoví požadavky na výběr vhodných písní, k nimž lze doprovod s užitím orffovských nástrojů vytvořit, stanoví kritéria tvorby takových doprovodů.
V další části kvalifikační práce pak za pomoci vhodného notového editoru vytvoří přiměřený počet partitur pro hru doprovodů písní. Některé z nich ověří v hudebně výchovném procesu na základní škole a své postřehy v práci rovněž uvede.
Seznam doporučené literatury
Daniel L.: Kapitoly z metodiky hudební výchovy, Univerzita Palackého, Olomouc 1984\\
Daniel L.: Metodika hudební výchovy, Montanex, Ostrava 2010, 3. vydání, ISBN 978-80-7225-329-6\\
Holubec J., Prchal J., Reitterová V.: Nebojme se klasiky, Editio Bärenreiter Praha, Praha 2007\\
Jurkovič P.: Instrumentální soubor na základní škole, Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1988\\
Sedlák F.: Didaktika hudební výchovy na druhém stupni ZŠ, Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1984, 2. vydání\\
Sedlák F.: Didaktika hudební výchovy na prvním stupni ZŠ, Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1985\\
Sýkora J. V.: Improvizace včera a dnes, Panton, Praha 1966\\
Seznam doporučené literatury
Daniel L.: Kapitoly z metodiky hudební výchovy, Univerzita Palackého, Olomouc 1984\\
Daniel L.: Metodika hudební výchovy, Montanex, Ostrava 2010, 3. vydání, ISBN 978-80-7225-329-6\\
Holubec J., Prchal J., Reitterová V.: Nebojme se klasiky, Editio Bärenreiter Praha, Praha 2007\\
Jurkovič P.: Instrumentální soubor na základní škole, Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1988\\
Sedlák F.: Didaktika hudební výchovy na druhém stupni ZŠ, Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1984, 2. vydání\\
Sedlák F.: Didaktika hudební výchovy na prvním stupni ZŠ, Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1985\\
Sýkora J. V.: Improvizace včera a dnes, Panton, Praha 1966\\