Diplomová práce na téma Zkušenosti volnočasových pedagogů na zotavovacích akcích s dětmi s ADHD má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se zabývá problematikou zotavovacích akcí, tzn. legislativou, organizací, kvalifikací a kompetencemi pracovníků zotavovacích akcí. Dále je charakterizováno dítě s ADHD a popsány výchovné přístupy vhodné pro práci s dětmi s ADHD na zotavovacích akcích.
Cílem empirické části je popsat zkušenosti pedagogů volného času s integrací dítěte s ADHD na zotavovacích akcích. Empirická část je rozdělena na dvě části. První část tvoří předvýzkum realizovaný formou dotazníkového šetření. Na výsledky šetření navazuje část druhá, založená na strukturovaných rozhovorech s vybranými pedagogy volného času. Otázky rozhovoru jsou zaměřeny na dosavadní praxi volnočasových pedagogů, podmínky integrace dítěte s ADHD na zotavovací akci, výchovné přístupy a přínosy integrace.
Anotace v angličtině
The diploma thesis concerning "Experience leisure educators at convalescent events with children with ADHD syndrome" is of a theoretical and empirical character. The theoretical part deals with convalescent actions, i.e. legislation, organization and skills and competencies of recreational activities staff. There are also described ADHD syndrome, its symptoms in children and discussed the educational approaches suitable to work with children with ADHD syndrome during convalescent events.
The aim of the empirical part is to describe the experience of free time educators with the integration of child with ADHD syndrome who is participating in convalescent event. Empirical part is divided into two parts. The first part consists of preliminary research implemented by questionnaire. The results of the survey are followed by the second part, which is based on structured interviews with selected educators of free time activities. Interview questions are focused on the current practice of leisure educators, the conditions of ADHD syndrome children's integration to recreational activities, educational approaches and benefits of this integration.
Klíčová slova
pedagog volného času, zotavovací akce, letní tábor, ADHD, projevy a příčiny, integrace, hra
Klíčová slova v angličtině
leisure time animator, convalescent events, summer camp, attention deficit hyperactivity disorder, symptoms and causes, integration, game
Rozsah průvodní práce
101 str.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma Zkušenosti volnočasových pedagogů na zotavovacích akcích s dětmi s ADHD má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se zabývá problematikou zotavovacích akcí, tzn. legislativou, organizací, kvalifikací a kompetencemi pracovníků zotavovacích akcí. Dále je charakterizováno dítě s ADHD a popsány výchovné přístupy vhodné pro práci s dětmi s ADHD na zotavovacích akcích.
Cílem empirické části je popsat zkušenosti pedagogů volného času s integrací dítěte s ADHD na zotavovacích akcích. Empirická část je rozdělena na dvě části. První část tvoří předvýzkum realizovaný formou dotazníkového šetření. Na výsledky šetření navazuje část druhá, založená na strukturovaných rozhovorech s vybranými pedagogy volného času. Otázky rozhovoru jsou zaměřeny na dosavadní praxi volnočasových pedagogů, podmínky integrace dítěte s ADHD na zotavovací akci, výchovné přístupy a přínosy integrace.
Anotace v angličtině
The diploma thesis concerning "Experience leisure educators at convalescent events with children with ADHD syndrome" is of a theoretical and empirical character. The theoretical part deals with convalescent actions, i.e. legislation, organization and skills and competencies of recreational activities staff. There are also described ADHD syndrome, its symptoms in children and discussed the educational approaches suitable to work with children with ADHD syndrome during convalescent events.
The aim of the empirical part is to describe the experience of free time educators with the integration of child with ADHD syndrome who is participating in convalescent event. Empirical part is divided into two parts. The first part consists of preliminary research implemented by questionnaire. The results of the survey are followed by the second part, which is based on structured interviews with selected educators of free time activities. Interview questions are focused on the current practice of leisure educators, the conditions of ADHD syndrome children's integration to recreational activities, educational approaches and benefits of this integration.
Klíčová slova
pedagog volného času, zotavovací akce, letní tábor, ADHD, projevy a příčiny, integrace, hra
Klíčová slova v angličtině
leisure time animator, convalescent events, summer camp, attention deficit hyperactivity disorder, symptoms and causes, integration, game
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude mít teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se bude zabývat problematikou zotavovacích akcí, tzn. legislativou, organizací, kvalifikací a kompetencemi pracovníků zotavovacích akcí. Dále bude charakterizováno dítě s ADHD a budou popsány výchovné přístupy vhodné pro práci s dětmi s ADHD na zotavovacích akcích. Teoretická část bude zpracována na základě analýzy odborné literatury, legislativy a internetových zdrojů.
Cílem empirické části bude zjistit, jaké jsou zkušenosti pedagogů volného času s integrací dítěte s ADHD na zotavovacích akcích. Empirická část práce bude rozdělena na dvě části. V první částí bude proveden předvýzkum formou dotazníkového šetření. Na výsledky tohoto šetření naváže část druhá, založená na strukturovaných rozhovorech s vybranými pedagogy volného času. Otázky rozhovoru budou zaměřeny na dosavadní praxi volnočasových pedagogů, podmínky integrace dítěte s ADHD na zotavovací akci, výchovné přístupy a přínosy integrace.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude mít teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se bude zabývat problematikou zotavovacích akcí, tzn. legislativou, organizací, kvalifikací a kompetencemi pracovníků zotavovacích akcí. Dále bude charakterizováno dítě s ADHD a budou popsány výchovné přístupy vhodné pro práci s dětmi s ADHD na zotavovacích akcích. Teoretická část bude zpracována na základě analýzy odborné literatury, legislativy a internetových zdrojů.
Cílem empirické části bude zjistit, jaké jsou zkušenosti pedagogů volného času s integrací dítěte s ADHD na zotavovacích akcích. Empirická část práce bude rozdělena na dvě části. V první částí bude proveden předvýzkum formou dotazníkového šetření. Na výsledky tohoto šetření naváže část druhá, založená na strukturovaných rozhovorech s vybranými pedagogy volného času. Otázky rozhovoru budou zaměřeny na dosavadní praxi volnočasových pedagogů, podmínky integrace dítěte s ADHD na zotavovací akci, výchovné přístupy a přínosy integrace.
Seznam doporučené literatury
1/BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma: Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. 2., upravené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8140-6.
2/BARKLEY, Russell A. Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: constructing a unifying theory of ADHD. Psychological bulletin, 1997, 121.1: 65.
3/BURDA, Jan a Vladimíra ŠLOSAROVÁ. Tábory a další zotavovací akce. Aktualiz. vyd. Praha: NIDM, 2008. ISBN 978-80-86784-59-5.
4/ČESKO. MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. MŠMT: Organizace certifikované pro školení hlavních vedoucích dětských táborů. [online]. MŠMT, ?2016. Dostupné z:http://www.msmt.cz/file/37380/
5/ČESKO. MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. MŠMT: Profesní kvalifikace v oblasti neformálního a zájmového vzdělávání dětí a mládeže. [online]. MŠMT, ?2016. Dostupné z: http://www.msmt.cz/mladez/profesni-kvalifikace-v-oblasti-neformalniho-a-zajmoveho
6/EISERTOVÁ, Jaroslava a Renata ŠVESTKOVÁ. Pobytové a volnočasové aktivity se zaměřením na problematiku canisterapie. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2011. ISBN 978-80-7394-294-6.
7/FEJFAROVÁ, Markéta; JEŠINA, Ondřej. Význam zotavovacího pobytu s využitím aplikovaných pohybových aktivit na změny subjektivních preferencí dětí se syndromem ADHD. Aplikované Pohybové Aktivity v Teorii a Praxi, 2011, 2.1.
8/GOETZ, Michal a Petra UHLÍKOVÁ. ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou: příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele. Praha: Galén, c2009. ISBN 978-80-7262-630-4.
9/HÁJEK, Bedřich. Děti, vedoucí, volný čas:. Ilustroval Jana WIENEROVÁ. Praha: IDM MŠMT, 2004. ISBN 80-86784-06-1.
10/KUTÝ, Jan. Bezpečnostní pravidla činnosti s dětmi a mládeží: zajištění bezpečnosti práce s kolektivy dětí a mládeže a ochrany dětí a mládeže před škodlivými vlivy: metodická příručka Českého svazu ochránců přírody. Vyd. 3. rozš. a dopl. Praha: Sdružení Mladých ochránců přírody ČSOP, 2001. Metodika Českého svazu ochránců přírody. ISBN 80-238-8160-4.
11/LEBOWITZ, Matthew S. Stigmatization of ADHD A Developmental Review. Journal of Attention Disorders, 2016, 20.3: 199-205.
12/MICHALOVÁ, Zdeňka a Ilona PEŠATOVÁ. Determinanty inkluzivního vzdělávání dětí s ADHD. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J.E. Purkyně, 2015. ISBN 978-80-7414-934-4.
13/Sada minimálních kompetenčních profilů pro pozice v nestátních neziskových organizacích v oblasti práce s dětmi a mládeží. Praha: Národní institut dětí a mládeže, 2011. ISBN 978-80-87449-11-0.
14/ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-689-6.
15/Patříte mezi nás?, aneb, Kdy se daří začleňování dětí s handicapem do oddílů a kroužků. Praha: NIDM - Národní institut dětí a mládeže, 2010. ISBN 978-80-86784-96-0.
Seznam doporučené literatury
1/BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma: Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. 2., upravené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8140-6.
2/BARKLEY, Russell A. Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: constructing a unifying theory of ADHD. Psychological bulletin, 1997, 121.1: 65.
3/BURDA, Jan a Vladimíra ŠLOSAROVÁ. Tábory a další zotavovací akce. Aktualiz. vyd. Praha: NIDM, 2008. ISBN 978-80-86784-59-5.
4/ČESKO. MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. MŠMT: Organizace certifikované pro školení hlavních vedoucích dětských táborů. [online]. MŠMT, ?2016. Dostupné z:http://www.msmt.cz/file/37380/
5/ČESKO. MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. MŠMT: Profesní kvalifikace v oblasti neformálního a zájmového vzdělávání dětí a mládeže. [online]. MŠMT, ?2016. Dostupné z: http://www.msmt.cz/mladez/profesni-kvalifikace-v-oblasti-neformalniho-a-zajmoveho
6/EISERTOVÁ, Jaroslava a Renata ŠVESTKOVÁ. Pobytové a volnočasové aktivity se zaměřením na problematiku canisterapie. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2011. ISBN 978-80-7394-294-6.
7/FEJFAROVÁ, Markéta; JEŠINA, Ondřej. Význam zotavovacího pobytu s využitím aplikovaných pohybových aktivit na změny subjektivních preferencí dětí se syndromem ADHD. Aplikované Pohybové Aktivity v Teorii a Praxi, 2011, 2.1.
8/GOETZ, Michal a Petra UHLÍKOVÁ. ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou: příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele. Praha: Galén, c2009. ISBN 978-80-7262-630-4.
9/HÁJEK, Bedřich. Děti, vedoucí, volný čas:. Ilustroval Jana WIENEROVÁ. Praha: IDM MŠMT, 2004. ISBN 80-86784-06-1.
10/KUTÝ, Jan. Bezpečnostní pravidla činnosti s dětmi a mládeží: zajištění bezpečnosti práce s kolektivy dětí a mládeže a ochrany dětí a mládeže před škodlivými vlivy: metodická příručka Českého svazu ochránců přírody. Vyd. 3. rozš. a dopl. Praha: Sdružení Mladých ochránců přírody ČSOP, 2001. Metodika Českého svazu ochránců přírody. ISBN 80-238-8160-4.
11/LEBOWITZ, Matthew S. Stigmatization of ADHD A Developmental Review. Journal of Attention Disorders, 2016, 20.3: 199-205.
12/MICHALOVÁ, Zdeňka a Ilona PEŠATOVÁ. Determinanty inkluzivního vzdělávání dětí s ADHD. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J.E. Purkyně, 2015. ISBN 978-80-7414-934-4.
13/Sada minimálních kompetenčních profilů pro pozice v nestátních neziskových organizacích v oblasti práce s dětmi a mládeží. Praha: Národní institut dětí a mládeže, 2011. ISBN 978-80-87449-11-0.
14/ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-689-6.
15/Patříte mezi nás?, aneb, Kdy se daří začleňování dětí s handicapem do oddílů a kroužků. Praha: NIDM - Národní institut dětí a mládeže, 2010. ISBN 978-80-86784-96-0.