Diplomová práce se zabývá tématem syndromu vyhoření neboli burnout syndromu. Práce se přímo zaměřuje na znalosti studentů PF JU o problematice syndromu vyhoření. Teoretická část přináší přehled o syndromu vyhoření a jeho příznacích, fázích a průběhu. Věnuje se také prevenci onemocnění a léčbě syndromu. Praktická část je tvořena kvantitativním výzkumem, který se snaží proniknout do problematiky syndromu vyhoření a prozkoumat informovanost studentů PF JU v oborech učitelství pro mateřské školy, učitelství 1. stupně základní školy a učitelství pro 2. stupeň základní školy a učitelství pro střední školu o daném tématu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of so-called burnout syndrome. The work directly focuses on the knowledge of the students of the Faculty of Science on the issue of he burnout syndrome. The theoretical part provides an overview of the burnout syndrome and its symptoms, phases, and development. It also deals with disease prevention and a syndrome treatment. The practical part consists of quantitative research which tries to get through the issue of the burnout syndrome and to investigate the awareness of students of the Faculty of Education in the fields of teacher training for kindergartens, primary school teachers and teachers for the second level of primary school and secondary school teachers about the topic.
burnout syndrome, burnout, stress, burden, student of a teacher training college
Rozsah průvodní práce
115 588 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem syndromu vyhoření neboli burnout syndromu. Práce se přímo zaměřuje na znalosti studentů PF JU o problematice syndromu vyhoření. Teoretická část přináší přehled o syndromu vyhoření a jeho příznacích, fázích a průběhu. Věnuje se také prevenci onemocnění a léčbě syndromu. Praktická část je tvořena kvantitativním výzkumem, který se snaží proniknout do problematiky syndromu vyhoření a prozkoumat informovanost studentů PF JU v oborech učitelství pro mateřské školy, učitelství 1. stupně základní školy a učitelství pro 2. stupeň základní školy a učitelství pro střední školu o daném tématu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of so-called burnout syndrome. The work directly focuses on the knowledge of the students of the Faculty of Science on the issue of he burnout syndrome. The theoretical part provides an overview of the burnout syndrome and its symptoms, phases, and development. It also deals with disease prevention and a syndrome treatment. The practical part consists of quantitative research which tries to get through the issue of the burnout syndrome and to investigate the awareness of students of the Faculty of Education in the fields of teacher training for kindergartens, primary school teachers and teachers for the second level of primary school and secondary school teachers about the topic.
burnout syndrome, burnout, stress, burden, student of a teacher training college
Zásady pro vypracování
Diplomantka se ve své práci zaměří na téma syndromu vyhoření v souvislosti se znalostmi, dovednostmi, postoji a hodnotami, které k němu vztahují studenti učitelství PF JU. Cílem práce bude proniknout do problematiky tohoto syndromu a prozkoumat informovanost studentů (učitelství pro MŠ, 1. a 2. st. ZŠ) v tomto kontextu.\\
Teoretická část práce přinese na základě rešerše odborné literatury související s tématem přehled současných poznatků o syndromu vyhoření. Jednak se bude věnovat této problematice obecně, jednak se zaměří na povolání učitele. Představeny budou příčiny, projevy, způsoby řešení, prevence ad.\\
Praktická část práce bude provedena (uskutečněna) kvantitativním výzkumným šetřením mezi studenty zvolených učitelských oborů PF JU formou dotazníkové metody. Zjišťovány budou jednak znalosti, jednak postoje studentů související s problematikou syndromu vyhoření.
Zásady pro vypracování
Diplomantka se ve své práci zaměří na téma syndromu vyhoření v souvislosti se znalostmi, dovednostmi, postoji a hodnotami, které k němu vztahují studenti učitelství PF JU. Cílem práce bude proniknout do problematiky tohoto syndromu a prozkoumat informovanost studentů (učitelství pro MŠ, 1. a 2. st. ZŠ) v tomto kontextu.\\
Teoretická část práce přinese na základě rešerše odborné literatury související s tématem přehled současných poznatků o syndromu vyhoření. Jednak se bude věnovat této problematice obecně, jednak se zaměří na povolání učitele. Představeny budou příčiny, projevy, způsoby řešení, prevence ad.\\
Praktická část práce bude provedena (uskutečněna) kvantitativním výzkumným šetřením mezi studenty zvolených učitelských oborů PF JU formou dotazníkové metody. Zjišťovány budou jednak znalosti, jednak postoje studentů související s problematikou syndromu vyhoření.
Seznam doporučené literatury
FIALOVÁ, I. Syndrom burnout v učitelské profesi. In. Záškodná, H. (Ed.), Sborník prací Filozofické fakulty Ostravské univerzity. Psychologie, filozofie, sociologie. Č. 1. Ostrava: Ostravská univerzita 1994, 17-26.\\
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: Příručka pro učitele. Praha: Portál, 2010. 383 s. ISBN 978-80-7367-725-1.\\
MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Portál: Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.\\
MÍČEK, L. a V. ZEMAN. Učitel a stres. Vade Mecum: Opava, 1997.\\
MLČÁK, Z. K teoretickému paradigmatu psychické zátěže učitelů. Pedagogická orientace, 10(3), 2000, 12-24.\\
POLÁK, M. Pracovní podmínky učitelů a syndrom vyhoření. Pedagogická orientace, 14(1), 2004, 69-73.\\
PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál 2002. 154 s. ISBN 80-7178-621-7.\\
ŘEHULKA, E. A O. ŘEHULKOVÁ. Problematika tělesné a psychické zátěže při výkonu učitelského povolání. In: Řehulka, E. a O. Řehulková (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 1. Brno: Psychologický ústav AV ČR 1998, 99-104.\\
ŘEHULKOVÁ, O. a E. ŘEHULKA. Strategie zvládání stresu u učitelek základních škol. In: Řehulka, E. (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 6. Brno: Paido, Masarykova univerzita, 2004, 231-237.\\
ŘEHULKOVÁ, O. a E. ŘEHULKA. Zvládání zátěžových situací a některé jejich důsledky u učitelek. In: Řehulka, E. a O. Řehulková. (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 1. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 1998, 105-111.\\
URBÁNEK, P. Vybrané problémy učitelské profese. Aktuální analýza. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2005. 229 s. ISBN 80-7083-942-2.\\
VAŠINA, B. a M. VALOŠKOVÁ. Učitel - pracovní zátěž - zdraví. In: Řehulka, E. a O. Řehulková (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 1. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 1998, 7-25.\\
ŽIDKOVÁ, Z. a J. MARTINKOVÁ. Psychická zátěž učitelů základních škol. České pracovní lékařství, 4(3), 2003, 6-10.
Seznam doporučené literatury
FIALOVÁ, I. Syndrom burnout v učitelské profesi. In. Záškodná, H. (Ed.), Sborník prací Filozofické fakulty Ostravské univerzity. Psychologie, filozofie, sociologie. Č. 1. Ostrava: Ostravská univerzita 1994, 17-26.\\
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: Příručka pro učitele. Praha: Portál, 2010. 383 s. ISBN 978-80-7367-725-1.\\
MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Portál: Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.\\
MÍČEK, L. a V. ZEMAN. Učitel a stres. Vade Mecum: Opava, 1997.\\
MLČÁK, Z. K teoretickému paradigmatu psychické zátěže učitelů. Pedagogická orientace, 10(3), 2000, 12-24.\\
POLÁK, M. Pracovní podmínky učitelů a syndrom vyhoření. Pedagogická orientace, 14(1), 2004, 69-73.\\
PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál 2002. 154 s. ISBN 80-7178-621-7.\\
ŘEHULKA, E. A O. ŘEHULKOVÁ. Problematika tělesné a psychické zátěže při výkonu učitelského povolání. In: Řehulka, E. a O. Řehulková (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 1. Brno: Psychologický ústav AV ČR 1998, 99-104.\\
ŘEHULKOVÁ, O. a E. ŘEHULKA. Strategie zvládání stresu u učitelek základních škol. In: Řehulka, E. (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 6. Brno: Paido, Masarykova univerzita, 2004, 231-237.\\
ŘEHULKOVÁ, O. a E. ŘEHULKA. Zvládání zátěžových situací a některé jejich důsledky u učitelek. In: Řehulka, E. a O. Řehulková. (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 1. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 1998, 105-111.\\
URBÁNEK, P. Vybrané problémy učitelské profese. Aktuální analýza. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2005. 229 s. ISBN 80-7083-942-2.\\
VAŠINA, B. a M. VALOŠKOVÁ. Učitel - pracovní zátěž - zdraví. In: Řehulka, E. a O. Řehulková (Ed.), Učitelé a zdraví. Č. 1. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 1998, 7-25.\\
ŽIDKOVÁ, Z. a J. MARTINKOVÁ. Psychická zátěž učitelů základních škol. České pracovní lékařství, 4(3), 2003, 6-10.