Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část je zpracována na základě odborné literatury a je zaměřena na problematiku jedné ze specifických poruch chování ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou).
V empirické části je proveden kvantitativní výzkum. Výzkum je proveden formou dotazníkového šetření. Dotazováni jsou učitelé vybraných základních škol Jihočeského kraje. Cílem práce je zjistit, zda a jak jsou učitelé obeznámeni s problematikou ADHD a jakým způsobem případně s žáky s touto specifickou vzdělávací potřebou pracují.
Anotace v angličtině
This master thesis has theoretically empirical character. The theoretical part is based on expert literature and is focused on the issue of one of the specific studying disorders ADHD (attention deficit hyperactivity disorder).
The empirical part contains qualitative research. Research was performed via a questionnaire. Teachers from chosen schools from South Bohemia district were participating in this research. The goal of this thesis is to find out if the teachers are familiar with ADHD and if they are, what is the way they deal with this specific disorder during classes.
Klíčová slova
ADHD, asistent pedagoga, forma výuky, učitel, vyučovací metody, vzdělávání, žák
Klíčová slova v angličtině
ADHD, teaching assistant, Form of teaching, teacher, teaching metods, education,disciple
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část je zpracována na základě odborné literatury a je zaměřena na problematiku jedné ze specifických poruch chování ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou).
V empirické části je proveden kvantitativní výzkum. Výzkum je proveden formou dotazníkového šetření. Dotazováni jsou učitelé vybraných základních škol Jihočeského kraje. Cílem práce je zjistit, zda a jak jsou učitelé obeznámeni s problematikou ADHD a jakým způsobem případně s žáky s touto specifickou vzdělávací potřebou pracují.
Anotace v angličtině
This master thesis has theoretically empirical character. The theoretical part is based on expert literature and is focused on the issue of one of the specific studying disorders ADHD (attention deficit hyperactivity disorder).
The empirical part contains qualitative research. Research was performed via a questionnaire. Teachers from chosen schools from South Bohemia district were participating in this research. The goal of this thesis is to find out if the teachers are familiar with ADHD and if they are, what is the way they deal with this specific disorder during classes.
Klíčová slova
ADHD, asistent pedagoga, forma výuky, učitel, vyučovací metody, vzdělávání, žák
Klíčová slova v angličtině
ADHD, teaching assistant, Form of teaching, teacher, teaching metods, education,disciple
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude mít teoreticko-empirický charakter. Teoretická část bude zpracována na základě odborné literatury a bude zaměřena na problematiku jedné ze specifických poruch chování - ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou). V empirické části bude proveden kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření. Dotazováni budou učitelé vybraných základních škol Jihočeského kraje. Cílem práce bude zjistit, zda a jak jsou učitelé obeznámeni s problematikou specifických poruch chování, respektive s ADHD, a jakým způsobem případně s žáky s touto specifickou vzdělávací potřebou pracují.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude mít teoreticko-empirický charakter. Teoretická část bude zpracována na základě odborné literatury a bude zaměřena na problematiku jedné ze specifických poruch chování - ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou). V empirické části bude proveden kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření. Dotazováni budou učitelé vybraných základních škol Jihočeského kraje. Cílem práce bude zjistit, zda a jak jsou učitelé obeznámeni s problematikou specifických poruch chování, respektive s ADHD, a jakým způsobem případně s žáky s touto specifickou vzdělávací potřebou pracují.
Seznam doporučené literatury
CARTER, Cheryl R. Dítě s ADHD a ADD doma i v rodině: Praktický rádce pro rodiče i učitele. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0621-7\\
CHRÁSKA, Miroslav. Úvod do výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc:
Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1367-1\\
JUCOVIČOVÁ, D., Žáčková, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada, 2010. ISBN 80-247-2697-7\\
KEITH, M. K. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9\\
MICHALOVÁ, Z. Analýza dílčích aspektů specifických poruch. Praha: PedF UK, 2004. ISBN 80_7290-205-9\\
MICHALOVÁ, Z. ADD/ADHD v kontextu poruch chování. Liberec: TUL, 2011. ISBN 80-7372-733-8\\
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-570-9\\
ŠAUEROVÁ, M., Špačková, K., Nechlebová, E. Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 80-247-4369-1\\
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2011. ISBN 80-262-0044-4.
Seznam doporučené literatury
CARTER, Cheryl R. Dítě s ADHD a ADD doma i v rodině: Praktický rádce pro rodiče i učitele. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0621-7\\
CHRÁSKA, Miroslav. Úvod do výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc:
Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1367-1\\
JUCOVIČOVÁ, D., Žáčková, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada, 2010. ISBN 80-247-2697-7\\
KEITH, M. K. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9\\
MICHALOVÁ, Z. Analýza dílčích aspektů specifických poruch. Praha: PedF UK, 2004. ISBN 80_7290-205-9\\
MICHALOVÁ, Z. ADD/ADHD v kontextu poruch chování. Liberec: TUL, 2011. ISBN 80-7372-733-8\\
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-570-9\\
ŠAUEROVÁ, M., Špačková, K., Nechlebová, E. Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 80-247-4369-1\\
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2011. ISBN 80-262-0044-4.