Informace o kvalifikační práci Inovace výuky přírodopisu ve vztahu k cílům dosažení přírodovědné gramotnosti:
aplikační studie s využitím vzdělávacího tématu Savci
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Inovace výuky přírodopisu ve vztahu k cílům přírodovědné gramotnosti:
aplikační studie s využitím vzdělávacího tématu Savci
Hlavní téma v angličtině
Innovations of science education in a relationship to aims of the science literacy: Application study using the subject matter Mammals
Název dle studenta
Inovace výuky přírodopisu ve vztahu k cílům dosažení přírodovědné gramotnosti:
aplikační studie s využitím vzdělávacího tématu Savci
Název dle studenta v angličtině
Innovation of teaching natural science in relation to goals of reaching natural science literacy: application study utilizing educational topic Mammals
Diplomová práce se zabývá problematikou budování přírodovědné gramotnosti prostřednictvím inovace výuky. Obsahuje rešerši zabývající se tradičním transmisivním vyučováním a inovativním vyučováním, přírodovědnou gramotností ve vzdělávání a paradigmaty přírodovědného vzdělávání. V aplikační části volí modelový tematický celek Savci, analyzuje obsah učiva tohoto tématu v různých řadách učebnic přírodopisu pro základní školy a navrhuje inovace vzdělávacích cílů i obsahu. V souladu s těmito poznatky a byla navržena inovace výuky daného tématu.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on matters of "building" natural science literacy by innovation for teaching. Contains of exploration of facts concerning traditional transmissive teaching and innovative teaching, natural science literacy in education, and paradigms of natural science education. The application part chooses exemplary unit Mammals, analyses study material for this topic throughout many schoolbooks of Natural science for primary schools, and develops innovation to educational goals and its content. Innovation of teaching of this topic has been introduced based on accumulated knowledge.
innovation of teaching, educational goals, curriculum, methods, natural science, theme unit Mammals
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou budování přírodovědné gramotnosti prostřednictvím inovace výuky. Obsahuje rešerši zabývající se tradičním transmisivním vyučováním a inovativním vyučováním, přírodovědnou gramotností ve vzdělávání a paradigmaty přírodovědného vzdělávání. V aplikační části volí modelový tematický celek Savci, analyzuje obsah učiva tohoto tématu v různých řadách učebnic přírodopisu pro základní školy a navrhuje inovace vzdělávacích cílů i obsahu. V souladu s těmito poznatky a byla navržena inovace výuky daného tématu.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on matters of "building" natural science literacy by innovation for teaching. Contains of exploration of facts concerning traditional transmissive teaching and innovative teaching, natural science literacy in education, and paradigms of natural science education. The application part chooses exemplary unit Mammals, analyses study material for this topic throughout many schoolbooks of Natural science for primary schools, and develops innovation to educational goals and its content. Innovation of teaching of this topic has been introduced based on accumulated knowledge.
innovation of teaching, educational goals, curriculum, methods, natural science, theme unit Mammals
Zásady pro vypracování
Od začátku 90. let minulého století se soustavně hovoří o inovaci vzdělávání. V posledních ca 10 letech se opět v ČR vracíme ke konceptu anglicky mluvícího světa z 50. let - konceptu přírodovědné gramotnosti. Je přitom otázkou, jak vzdělávací inovace v českém prostředí vnímáme a jak je umíme využít pro dosažení přírodovědné gramotnosti žáků. Z tohoto důvodu je zadávána tato diplomová práce.\\
Základní cíle:\\
Vytvořit přehled inovačních výukových trendů v přírodovědném vzdělávání (výuce přírodopisu) na základní škole za posledních ca 20 let.
Odhadnout a na příkladech doložit, zda a jak může být těmito inovacemi dosaženo přírodovědné gramotnosti (vymezení pojmu viz Černocký a kol. 2011, s. 12) prostřednictvím výuky přírodopisu.
Aplikovat vybranou výukovou inovaci při výuce klasického vzdělávacího tématu Savci s cílem dosáhnout/procvičit některou z dímenzí/aspektů přírodovědné gramotnosti.
Dílčí úkoly a postup:\\
Prostudovat dostupnou literaturu k problematice inovací výuky, resp. Vzdělávání biologie, resp. Přírodopisu.
Prostudovat literaturu, která se zabývá přírodovědnou gramotností.
Na základě zjištěných poznatků ze studia literatury a webových pramenů (včetně zahraničních) sepsat rešerši, která bude mít dvě části: (1) zabývající se otázkou, co je z literatury a webových stránek doposud známo o inovacích vzdělávání biologie či přírodopisu; (2) zabývající se otázkami přírodovědné gramotnosti v oblasti biologie.
Průběžně s rešerší vytvářet seznam užité literatury.
Na základě rešerše a vlastních zkušeností navrhnout výukové inovace vzdělávacího tématu Savci v rámci výuky přírodopisu na ZŠ, a to cíleně tak, aby s jejich využitím mohla být cíleně budována přírodovědná gramotnost žáků.
Popř. ověřit realizovatelnost a popř. účinnost některé z navržených výukových inovací v rámci pedagogické praxe.
Sepsat rukopis diplomové práce ve struktuře a stylem závaznými pro odborné práce.
Dále pak:\\
Na diplomové práci pracovat soustavně průběžně od ZS 2016/2017.
Pravidelně konzultovat s vedoucím DP a předkládat mu dílčí výsledky řešení diplomového úkolu v písemné elektronické podobě ke konzultaci.
Diplomová práce byla zadána v rámci mezinárodního GA JU 118/2016/S.
Zásady pro vypracování
Od začátku 90. let minulého století se soustavně hovoří o inovaci vzdělávání. V posledních ca 10 letech se opět v ČR vracíme ke konceptu anglicky mluvícího světa z 50. let - konceptu přírodovědné gramotnosti. Je přitom otázkou, jak vzdělávací inovace v českém prostředí vnímáme a jak je umíme využít pro dosažení přírodovědné gramotnosti žáků. Z tohoto důvodu je zadávána tato diplomová práce.\\
Základní cíle:\\
Vytvořit přehled inovačních výukových trendů v přírodovědném vzdělávání (výuce přírodopisu) na základní škole za posledních ca 20 let.
Odhadnout a na příkladech doložit, zda a jak může být těmito inovacemi dosaženo přírodovědné gramotnosti (vymezení pojmu viz Černocký a kol. 2011, s. 12) prostřednictvím výuky přírodopisu.
Aplikovat vybranou výukovou inovaci při výuce klasického vzdělávacího tématu Savci s cílem dosáhnout/procvičit některou z dímenzí/aspektů přírodovědné gramotnosti.
Dílčí úkoly a postup:\\
Prostudovat dostupnou literaturu k problematice inovací výuky, resp. Vzdělávání biologie, resp. Přírodopisu.
Prostudovat literaturu, která se zabývá přírodovědnou gramotností.
Na základě zjištěných poznatků ze studia literatury a webových pramenů (včetně zahraničních) sepsat rešerši, která bude mít dvě části: (1) zabývající se otázkou, co je z literatury a webových stránek doposud známo o inovacích vzdělávání biologie či přírodopisu; (2) zabývající se otázkami přírodovědné gramotnosti v oblasti biologie.
Průběžně s rešerší vytvářet seznam užité literatury.
Na základě rešerše a vlastních zkušeností navrhnout výukové inovace vzdělávacího tématu Savci v rámci výuky přírodopisu na ZŠ, a to cíleně tak, aby s jejich využitím mohla být cíleně budována přírodovědná gramotnost žáků.
Popř. ověřit realizovatelnost a popř. účinnost některé z navržených výukových inovací v rámci pedagogické praxe.
Sepsat rukopis diplomové práce ve struktuře a stylem závaznými pro odborné práce.
Dále pak:\\
Na diplomové práci pracovat soustavně průběžně od ZS 2016/2017.
Pravidelně konzultovat s vedoucím DP a předkládat mu dílčí výsledky řešení diplomového úkolu v písemné elektronické podobě ke konzultaci.
Diplomová práce byla zadána v rámci mezinárodního GA JU 118/2016/S.
Seznam doporučené literatury
Pouze základní; vyhledání dalších zdrojů je součástí diplomového úkolu.\\
\begin{quote}
ČERNOCKÝ J. A KOL. 2011: Přírodovědná gramotnost ve výuce. Příručka pro učitele se souborem úloh. Praha: NÚV. VÚP. 68 s. ISBN 978-80-86856-84-1. Dostupné na www: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2012/01/Prirodovedna_gramotnost.pdf
PAPÁČEK M. 2010b: Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione, 1 (1): 33-49. Dostupné na WWW: http://www.scied.cz ISSN 1804-7106
PAPÁČEK M., ČÍŽKOVÁ V., KUBIATKO M., PETR J., ZÁVODSKÁ R. 2015: Didaktika biologie: didaktika v rekonstrukci. s. 225-257. In.: Stuchlíková I., Janík T. a kol.: Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Masarykova univerzita, Brno. 465 s. ISBN 978-80-210-7769-0; elektronická verze: DOI: 10.5817/CZ.MUNI.M210-7884-2015
PAPÁČEK M. 2016: Existují metodologická východiska pro vytváření inovací přípravy učitelů biologie? Sborník z konference SciEd. Prírodovedecká fakulta Univerzity Komenského, Bratislava, v tisku
PRŮCHA J., 2012: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Portál, Praha. 192 s. ISBN 978-80-7178-999-4
ROCARD M., CSERMELY P., JORDE D., LENZEN D., WALBERG-HENRIKSSON H., HEMMO H. 2007: Science Education Now: A Reneved Pedagogy for the future of Europe. European Comission, Directorate-General for Research, Directorate L - Science, Economy, and Society. Unit L4 - Scientific Culture and Gender. 29 pp. http://ec.europa.eu/research/rtdinfo/index_en.html
STUCHLÍKOVÁ I. 2010: O badatelsky orientovaném vyučování. s. 129-135. In.: Papáček M. (ed.): Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (DiBi 2010). Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010, Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 165 s. [online] [cit. 2010-10-05] Dostupné na WWW: http://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/bi/DiBi2010.pdf.
\end{quote}
Různé řady učebnic přírodopisu pro ZŠ v ČR\\
dále pak např.:\\
http://www.veškole.cz\\
http://www.ceskaskola.cz/2014/12/prectete-si-ktere-inovace-ve-vzdelavani.html\\
http://www.inovacevyuky.cz/\\
https://scio.cz/o-vzdelavani/trendy-ve-vzdelavani/co-brani-inovacim-ve-vzdelavani.asp\\
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/19869/jak-podporit-inovace-ve-vzdelavani-.html\
Seznam doporučené literatury
Pouze základní; vyhledání dalších zdrojů je součástí diplomového úkolu.\\
\begin{quote}
ČERNOCKÝ J. A KOL. 2011: Přírodovědná gramotnost ve výuce. Příručka pro učitele se souborem úloh. Praha: NÚV. VÚP. 68 s. ISBN 978-80-86856-84-1. Dostupné na www: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2012/01/Prirodovedna_gramotnost.pdf
PAPÁČEK M. 2010b: Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione, 1 (1): 33-49. Dostupné na WWW: http://www.scied.cz ISSN 1804-7106
PAPÁČEK M., ČÍŽKOVÁ V., KUBIATKO M., PETR J., ZÁVODSKÁ R. 2015: Didaktika biologie: didaktika v rekonstrukci. s. 225-257. In.: Stuchlíková I., Janík T. a kol.: Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Masarykova univerzita, Brno. 465 s. ISBN 978-80-210-7769-0; elektronická verze: DOI: 10.5817/CZ.MUNI.M210-7884-2015
PAPÁČEK M. 2016: Existují metodologická východiska pro vytváření inovací přípravy učitelů biologie? Sborník z konference SciEd. Prírodovedecká fakulta Univerzity Komenského, Bratislava, v tisku
PRŮCHA J., 2012: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Portál, Praha. 192 s. ISBN 978-80-7178-999-4
ROCARD M., CSERMELY P., JORDE D., LENZEN D., WALBERG-HENRIKSSON H., HEMMO H. 2007: Science Education Now: A Reneved Pedagogy for the future of Europe. European Comission, Directorate-General for Research, Directorate L - Science, Economy, and Society. Unit L4 - Scientific Culture and Gender. 29 pp. http://ec.europa.eu/research/rtdinfo/index_en.html
STUCHLÍKOVÁ I. 2010: O badatelsky orientovaném vyučování. s. 129-135. In.: Papáček M. (ed.): Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (DiBi 2010). Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010, Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 165 s. [online] [cit. 2010-10-05] Dostupné na WWW: http://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/bi/DiBi2010.pdf.
\end{quote}
Různé řady učebnic přírodopisu pro ZŠ v ČR\\
dále pak např.:\\
http://www.veškole.cz\\
http://www.ceskaskola.cz/2014/12/prectete-si-ktere-inovace-ve-vzdelavani.html\\
http://www.inovacevyuky.cz/\\
https://scio.cz/o-vzdelavani/trendy-ve-vzdelavani/co-brani-inovacim-ve-vzdelavani.asp\\
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/19869/jak-podporit-inovace-ve-vzdelavani-.html\