Předkládaná bakalářská práce se zabývá analýzou celkové dojížďky a dojížďky za prací do středisek osídlení v rámci Jihočeského kraje a časovou dostupností vymezených regionů pomocí individuální automobilové dopravy. Na základě údajů o dojížďce ze SLDB 2011 je sledována prostorová organizace Jihočeského kraje. Výběr středisek pro sociogeografickou regionalizaci je proveden na základě tří metod - metody geografů L. Sýkory, M. Hampla a M. Haláse. Díky aplikaci tří různých metod dochází k eliminaci roztříštěné prostorové struktury a k eliminaci nejmenších středisek. Druhá část analytické kapitoly se zabývá sledováním časové dostupnosti ve vymezených regionech. Analytické části předchází část teoretická, která se zabývá teoretickému zpracování dopravní dostupnosti, dojížďky obyvatelstva do zaměstnání a stanovením hypotéz. Další kapitola je věnována metodice práce a zdrojům dat.
Anotace v angličtině
This Bachelor´s thesis analyses the aggregate and job-related commuting rates into population centres in the South Bohemian region as well as the time accessibility into the selected regions by car transport. This analysis utilises data from population census 2011 to investigate the spatial organisation of the South Bohemian region. The selection of the centres for sociogeographic regionalization is based on the methods of L. Sýkora, M. Hampl and M. Halás. Application of three differing methods results in the elimination of the fragmented spatial structure as well as the smallest centres from the analysis. The second part of the analytical chapter deals with the monitoring of time accessibility into selected regions. The theoretical part, preceeding the analytical section, deals with the theoretical processing of transport accessibility, job-related commuting and the determination of hypotheses. The next chapter is devoted to the methodology and data sources.
Klíčová slova
dojížďka, Jihočeský kraj, region, regionalizace, časová dostupnost, individuální doprava
Klíčová slova v angličtině
commuting, South Bohemian region, region, regionalization, time accessibility, private transport
Rozsah průvodní práce
66 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce se zabývá analýzou celkové dojížďky a dojížďky za prací do středisek osídlení v rámci Jihočeského kraje a časovou dostupností vymezených regionů pomocí individuální automobilové dopravy. Na základě údajů o dojížďce ze SLDB 2011 je sledována prostorová organizace Jihočeského kraje. Výběr středisek pro sociogeografickou regionalizaci je proveden na základě tří metod - metody geografů L. Sýkory, M. Hampla a M. Haláse. Díky aplikaci tří různých metod dochází k eliminaci roztříštěné prostorové struktury a k eliminaci nejmenších středisek. Druhá část analytické kapitoly se zabývá sledováním časové dostupnosti ve vymezených regionech. Analytické části předchází část teoretická, která se zabývá teoretickému zpracování dopravní dostupnosti, dojížďky obyvatelstva do zaměstnání a stanovením hypotéz. Další kapitola je věnována metodice práce a zdrojům dat.
Anotace v angličtině
This Bachelor´s thesis analyses the aggregate and job-related commuting rates into population centres in the South Bohemian region as well as the time accessibility into the selected regions by car transport. This analysis utilises data from population census 2011 to investigate the spatial organisation of the South Bohemian region. The selection of the centres for sociogeographic regionalization is based on the methods of L. Sýkora, M. Hampl and M. Halás. Application of three differing methods results in the elimination of the fragmented spatial structure as well as the smallest centres from the analysis. The second part of the analytical chapter deals with the monitoring of time accessibility into selected regions. The theoretical part, preceeding the analytical section, deals with the theoretical processing of transport accessibility, job-related commuting and the determination of hypotheses. The next chapter is devoted to the methodology and data sources.
Klíčová slova
dojížďka, Jihočeský kraj, region, regionalizace, časová dostupnost, individuální doprava
Klíčová slova v angličtině
commuting, South Bohemian region, region, regionalization, time accessibility, private transport
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se s literaturou o problematice dopravní dostupnosti, dojížďce obyvatel za prací a sídelním systému.
2. Na základě diskuze s literaturou vybrat hlavní střediska osídlení v Jihočeském kraji a vymezit jejich spádové regiony na základě dojížďky obyvatel za prací.
3. V rámci vymezených regionů pak sledovat dopravní dostupnost na úrovni jednotlivých obcí. Zjištěné skutečnosti pak zobecnit a vyjádřit prostřednictvím relevantních metod výzkumu.
4. Zjištěné skutečnosti systematicky zhodnotit, graficky vyjádřit a syntetizovat výsledky na úroveň vhodnou pro bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se s literaturou o problematice dopravní dostupnosti, dojížďce obyvatel za prací a sídelním systému.
2. Na základě diskuze s literaturou vybrat hlavní střediska osídlení v Jihočeském kraji a vymezit jejich spádové regiony na základě dojížďky obyvatel za prací.
3. V rámci vymezených regionů pak sledovat dopravní dostupnost na úrovni jednotlivých obcí. Zjištěné skutečnosti pak zobecnit a vyjádřit prostřednictvím relevantních metod výzkumu.
4. Zjištěné skutečnosti systematicky zhodnotit, graficky vyjádřit a syntetizovat výsledky na úroveň vhodnou pro bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
Anděl, J. (1996): Sociogeografická regionalizace. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta Pedagogická, Ústí nad Labem, 85 s.
Halás, M., Klapka, P. (2010): Regionalizace Česka z hlediska modelování prostorových interakcí. Geografie, roč. 115, č. 2, s. 144-160.
Johnston, R., Gregory, D., Pratt, G., Watts, M. (2000): The Dictionary of Human Geography. Blackwell Publishing, 958 s.
Kladivo, P., Roubínek, P., Halás, M. (2010): Modelové příklady regionalizací a jejich aplikační přínos na území Olomouckého kraje. Regionální studia, Vol. 3, No. 2, s. 19-28.
Kraft, S., Blažek, J. (2012): Spatial interactions and regionalisation of the Vysočina Region using the gravity models. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Rerum Naturalium, Geographica, vol. 43, No. 2, s. 65-82
Kraft, S., Halás, M., Vančura, M. (2014): The delimitation of urban hinterlands based on transport flows: A case study of regional capitals in the Czech Republic. Moravian Geographical Reports, Vol. 22, No. 1, s. 24-32.
Maier, K., Drda, F., Mulíček, O., Sýkora, L. (2007): Dopravní dostupnost funkčních uměstských regionů a urbanizovaných zón v České republice. Urbanismus a územní rozvoj, 10, č. 3, s. 75-80.
Seznam doporučené literatury
Anděl, J. (1996): Sociogeografická regionalizace. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta Pedagogická, Ústí nad Labem, 85 s.
Halás, M., Klapka, P. (2010): Regionalizace Česka z hlediska modelování prostorových interakcí. Geografie, roč. 115, č. 2, s. 144-160.
Johnston, R., Gregory, D., Pratt, G., Watts, M. (2000): The Dictionary of Human Geography. Blackwell Publishing, 958 s.
Kladivo, P., Roubínek, P., Halás, M. (2010): Modelové příklady regionalizací a jejich aplikační přínos na území Olomouckého kraje. Regionální studia, Vol. 3, No. 2, s. 19-28.
Kraft, S., Blažek, J. (2012): Spatial interactions and regionalisation of the Vysočina Region using the gravity models. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Rerum Naturalium, Geographica, vol. 43, No. 2, s. 65-82
Kraft, S., Halás, M., Vančura, M. (2014): The delimitation of urban hinterlands based on transport flows: A case study of regional capitals in the Czech Republic. Moravian Geographical Reports, Vol. 22, No. 1, s. 24-32.
Maier, K., Drda, F., Mulíček, O., Sýkora, L. (2007): Dopravní dostupnost funkčních uměstských regionů a urbanizovaných zón v České republice. Urbanismus a územní rozvoj, 10, č. 3, s. 75-80.