Práce se zabývá možnostmi využití uměleckého literárního textu v rámci pedagogiky volného času především při práci s žáky 1. stupně ZŠ. Teoretická část práce se věnuje klíčovým pojmům zkoumané problematiky, mezi které patří zejména literární výchova, literární text, výběr textu a literární výchova ve volném čase. Tato část práce také představuje vhodné metodické postupy při práci s literárním textem ve školním prostředí, ale i při volnočasových aktivitách se zaměřením na získání estetických prožitků a rozvoj klíčových kompetencí žáků. Praktická část práce obsahuje charakteristiku vybraných klasických i aktivizujících výukových metod, jejichž praktické využití představuje na konkrétních ukázkách literatury pro děti a mládež. Součástí této části práce je také antologie literárních děl, které může pedagog volného času použít v rámci své praxe.
Anotace v angličtině
The thesis deals with possibilities of using literary text under the pedagogy of leisure time when mainly working with children in the elementary school. The theoretical part deals with key concepts of the research particularly in literary education, literary text, choice of text and literary education in leisure time. This part presents also the suitable methodical procedures when working with literary text in the school environment and leisure time activities focused on achieving esthetical experiences and development of key competencies. The practical part includes characteristics of chosen standard and activating educational methods. These methods represent the practical side of specific examples of children's and youth literature. The other part of thesis is also anthology of literary works, which can be used by leisure time teachers in educational process.
Klíčová slova
literární výchova, literární text, volný čas, pedagog volného času, výuková metoda, literární klub, literatura pro děti a mládež
Klíčová slova v angličtině
literary education, literary text, leisure time, leisure time teacher, educational method, literary club, literature for children and youth
Rozsah průvodní práce
161 s. (295 718 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá možnostmi využití uměleckého literárního textu v rámci pedagogiky volného času především při práci s žáky 1. stupně ZŠ. Teoretická část práce se věnuje klíčovým pojmům zkoumané problematiky, mezi které patří zejména literární výchova, literární text, výběr textu a literární výchova ve volném čase. Tato část práce také představuje vhodné metodické postupy při práci s literárním textem ve školním prostředí, ale i při volnočasových aktivitách se zaměřením na získání estetických prožitků a rozvoj klíčových kompetencí žáků. Praktická část práce obsahuje charakteristiku vybraných klasických i aktivizujících výukových metod, jejichž praktické využití představuje na konkrétních ukázkách literatury pro děti a mládež. Součástí této části práce je také antologie literárních děl, které může pedagog volného času použít v rámci své praxe.
Anotace v angličtině
The thesis deals with possibilities of using literary text under the pedagogy of leisure time when mainly working with children in the elementary school. The theoretical part deals with key concepts of the research particularly in literary education, literary text, choice of text and literary education in leisure time. This part presents also the suitable methodical procedures when working with literary text in the school environment and leisure time activities focused on achieving esthetical experiences and development of key competencies. The practical part includes characteristics of chosen standard and activating educational methods. These methods represent the practical side of specific examples of children's and youth literature. The other part of thesis is also anthology of literary works, which can be used by leisure time teachers in educational process.
Klíčová slova
literární výchova, literární text, volný čas, pedagog volného času, výuková metoda, literární klub, literatura pro děti a mládež
Klíčová slova v angličtině
literary education, literary text, leisure time, leisure time teacher, educational method, literary club, literature for children and youth
Zásady pro vypracování
Práce se zaměřuje na progresivní možnosti práce s uměleckým literárním textem v rámci PVČ. Teoretická část se zabývá klíčovými pojmy zkoumané problematiky (literární výchova, mimoškolní literární výchova, literární text, výběr textu, druhy textu...) a popisuje metodické přístupy vhodné pro práci s textem ve školách i při mimoškolních aktivitách s důrazem na rozvoj klíčových kompetencí a pěstění estetického prožitku. Praktická část na konkrétních příkladech světové literatury pro děti a mládež představí konkrétní klasické a aktivizační metody. Jedním z cílů práce je vytvoření souboru literárních textů v podobě antologie, která by byla vhodnou pomůckou pro pedagoga volného času.
Zásady pro vypracování
Práce se zaměřuje na progresivní možnosti práce s uměleckým literárním textem v rámci PVČ. Teoretická část se zabývá klíčovými pojmy zkoumané problematiky (literární výchova, mimoškolní literární výchova, literární text, výběr textu, druhy textu...) a popisuje metodické přístupy vhodné pro práci s textem ve školách i při mimoškolních aktivitách s důrazem na rozvoj klíčových kompetencí a pěstění estetického prožitku. Praktická část na konkrétních příkladech světové literatury pro děti a mládež představí konkrétní klasické a aktivizační metody. Jedním z cílů práce je vytvoření souboru literárních textů v podobě antologie, která by byla vhodnou pomůckou pro pedagoga volného času.
Seznam doporučené literatury
BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2002. 160 s. ISBN 80-7238-182-2.
BÍNA, D. NIKLESOVÁ, E. Hledání nových cest v didaktice slohu a literární výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 2007. 117 s. ISBN 978-80-7394-059-1.
DOROVSKÁ, D. Didaktika literární výchovy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1990. 89 s. ISBN 80-210-0161-5.
GEJGUŠOVÁ, I. Komplexnost ve výuce literární výchovy. vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. 54 s. ISBN 978-80-7368-541-6.
HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy: inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. vyd. 1. Jinočany: H & H, 2007. 157 s. ISBN 978-80-7319-067-5.
KINOVIČOVÁ, A. Aktivizující metody při výuce literatury a při práci s literárním textem. In Literární výchova jako cesta k četbě. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2008. 173 s. ISBN 978-80-7414-009-9.
KLÍMOVÁ, K. KOLÁŘOVÁ I. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013. 296 s. ISBN 978-80-247-4112-3.
KOTRBA, T. a LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 2., přeprac. a dopl. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2011. 185 s. ISBN 978-80-87474-34-1.
MAŇÁK, J. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998. 134 s. Spisy Masarykovy univerzity v Brně. Pedagogická fakulta; sv. 69. ISBN 80-210-1880-1.
MAŇÁK, J. a ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
OBERT, V. Práca s literárnym textom pre deti a mládež. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1985. 132 s.
MARUŠÁK, R. Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2010. 195 s. ISBN 978-80-7331-172-8.
NOVÁK, R. GEJRUŠOVÁ, I. Adaptace literárního díla a její didaktické využití. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2002. 32 s. ISBN 80-7042-221-1.
PETRŮ, E. Úvod do studia literární vědy. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2000. 187 s. ISBN 80-85839-44-X.
PETTY, G. Moderní vyučování. vyd. 5. Praha: Portál, 2008. 380 s. ISBN 978-80-7367-427-4.
ŘEŘICHOVÁ, V. ed. a kol. Autoři světové literatury pro děti a mládež [CD-ROM]. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007. Požadavky na systém: Internet Explorer 5.0 a vyšší; rozlišení 1024x768 nebo 1280x1024. ISBN 978-80-7182-228-8.
TOMAN, J. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM, 1999. 22 s. ISBN 80-7204-111-8.
ZÍTKOVÁ, J. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. 56 s. ISBN 80-210-3327-4.
Seznam doporučené literatury
BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2002. 160 s. ISBN 80-7238-182-2.
BÍNA, D. NIKLESOVÁ, E. Hledání nových cest v didaktice slohu a literární výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 2007. 117 s. ISBN 978-80-7394-059-1.
DOROVSKÁ, D. Didaktika literární výchovy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1990. 89 s. ISBN 80-210-0161-5.
GEJGUŠOVÁ, I. Komplexnost ve výuce literární výchovy. vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. 54 s. ISBN 978-80-7368-541-6.
HNÍK, O. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy: inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. vyd. 1. Jinočany: H & H, 2007. 157 s. ISBN 978-80-7319-067-5.
KINOVIČOVÁ, A. Aktivizující metody při výuce literatury a při práci s literárním textem. In Literární výchova jako cesta k četbě. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2008. 173 s. ISBN 978-80-7414-009-9.
KLÍMOVÁ, K. KOLÁŘOVÁ I. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013. 296 s. ISBN 978-80-247-4112-3.
KOTRBA, T. a LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 2., přeprac. a dopl. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2011. 185 s. ISBN 978-80-87474-34-1.
MAŇÁK, J. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998. 134 s. Spisy Masarykovy univerzity v Brně. Pedagogická fakulta; sv. 69. ISBN 80-210-1880-1.
MAŇÁK, J. a ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
OBERT, V. Práca s literárnym textom pre deti a mládež. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1985. 132 s.
MARUŠÁK, R. Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2010. 195 s. ISBN 978-80-7331-172-8.
NOVÁK, R. GEJRUŠOVÁ, I. Adaptace literárního díla a její didaktické využití. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2002. 32 s. ISBN 80-7042-221-1.
PETRŮ, E. Úvod do studia literární vědy. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2000. 187 s. ISBN 80-85839-44-X.
PETTY, G. Moderní vyučování. vyd. 5. Praha: Portál, 2008. 380 s. ISBN 978-80-7367-427-4.
ŘEŘICHOVÁ, V. ed. a kol. Autoři světové literatury pro děti a mládež [CD-ROM]. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007. Požadavky na systém: Internet Explorer 5.0 a vyšší; rozlišení 1024x768 nebo 1280x1024. ISBN 978-80-7182-228-8.
TOMAN, J. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM, 1999. 22 s. ISBN 80-7204-111-8.
ZÍTKOVÁ, J. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. 56 s. ISBN 80-210-3327-4.