Práce se zabývá rozvojem čtenářských dovedností u dětí mladšího školního věku. Teoretická část popisuje základní pojmy čtenářské gramotnosti, jako jsou čtení, četba nebo čtenářství. Nalézá se zde základní popis specifických poruch učení, jejich vývoj a původ. Poté se zaměřuje na dyslexii a její diagnostiku, která začíná v běžné třídě a postupuje na odborné pracoviště. Práce obsahuje také metody, postupy, aplikace a hry vhodné k nápravě a zlepšení čtenářských dovedností. Praktická část se zabývá rozvojem čtenářských dovedností a motivací ke čtení na Základní škole Pohůrecká v Českých Budějovicích. Součástí praktické části je kazuistika žáka druhé třídy s podezřením na dyslexii a rozhovor s jeho třídní učitelkou.
Anotace v angličtině
The thesis deals with evolution of reading skills among the early age school children. The theoretical part describes basic conceptions of reading literacy such as reading, reading material, reading as a hobby. It contains a basic description of specific learning disorders, their evolution and origin. Then it focuses on dyslexia and its diagnostics which begins in a common class and continues to a vocational training. The thesis also contains methods, techniques, applications and games suitable for reading skills compensation and improvement. The practical part deals with reading skills evolution and with motivation for reading at Pohůrecký Primary School in České Budějovice. The practical part contains a casuistry of a second form pupil diagnosed with suspected dyslexia, and an interview with his class teacher.
specific disorders of learning, dyslexia, reading literacy, re-education, improvement, reading, compensatory tools
Rozsah průvodní práce
47s.(71 813 znaků),příl. xi s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá rozvojem čtenářských dovedností u dětí mladšího školního věku. Teoretická část popisuje základní pojmy čtenářské gramotnosti, jako jsou čtení, četba nebo čtenářství. Nalézá se zde základní popis specifických poruch učení, jejich vývoj a původ. Poté se zaměřuje na dyslexii a její diagnostiku, která začíná v běžné třídě a postupuje na odborné pracoviště. Práce obsahuje také metody, postupy, aplikace a hry vhodné k nápravě a zlepšení čtenářských dovedností. Praktická část se zabývá rozvojem čtenářských dovedností a motivací ke čtení na Základní škole Pohůrecká v Českých Budějovicích. Součástí praktické části je kazuistika žáka druhé třídy s podezřením na dyslexii a rozhovor s jeho třídní učitelkou.
Anotace v angličtině
The thesis deals with evolution of reading skills among the early age school children. The theoretical part describes basic conceptions of reading literacy such as reading, reading material, reading as a hobby. It contains a basic description of specific learning disorders, their evolution and origin. Then it focuses on dyslexia and its diagnostics which begins in a common class and continues to a vocational training. The thesis also contains methods, techniques, applications and games suitable for reading skills compensation and improvement. The practical part deals with reading skills evolution and with motivation for reading at Pohůrecký Primary School in České Budějovice. The practical part contains a casuistry of a second form pupil diagnosed with suspected dyslexia, and an interview with his class teacher.
specific disorders of learning, dyslexia, reading literacy, re-education, improvement, reading, compensatory tools
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou dyslexie a rozvoje čtenářské gramotnosti u dětí mladšího školního věku. Bude obsahovat dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část bude zaměřena na vymezení základní terminologie (dyslexie, čtení, čtenářská gramotnost), dále na popis nejčastějších příčin této specifické poruchy učení, projevy dyslexie, diagnostiku dané SPU. Jádro práce bude tvořit část věnovaná korekčním aktivitám, reedukaci a kompenzaci dyslexie. Bude zahrnovat vhodné metody a náměty pro práci s textem, další doporučené postupy, představení dyslektických čítanek a dalších užitečných materiálů, webových portálů apod. Praktická část bude zahrnovat kazuistiku dítěte s diagnostikovanou dyslexií (nebo s podezřením na dyslexii) a rozhovor s vyučující.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou dyslexie a rozvoje čtenářské gramotnosti u dětí mladšího školního věku. Bude obsahovat dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část bude zaměřena na vymezení základní terminologie (dyslexie, čtení, čtenářská gramotnost), dále na popis nejčastějších příčin této specifické poruchy učení, projevy dyslexie, diagnostiku dané SPU. Jádro práce bude tvořit část věnovaná korekčním aktivitám, reedukaci a kompenzaci dyslexie. Bude zahrnovat vhodné metody a náměty pro práci s textem, další doporučené postupy, představení dyslektických čítanek a dalších užitečných materiálů, webových portálů apod. Praktická část bude zahrnovat kazuistiku dítěte s diagnostikovanou dyslexií (nebo s podezřením na dyslexii) a rozhovor s vyučující.
Seznam doporučené literatury
BALHARMOVÁ, Kamila. Dyslexie a rozvoj čtenářské gramotnosti. Odborný časopis pro učitele základní školy Komenský. Brno: Magnet press, 2016, 140(3), 43-47. ISSN 0323-0449.
DAŇOVÁ, Martina. Metodika úpravy textů: pro znevýhodněné čtenáře: s ukázkou dle předlohy Betty MacDonaldové Paní Láryfáry. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 189 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2389-1.
JOŠT, Jiří. Čtení a dyslexie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 384 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3030-1.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a ŽÁČKOVÁ, Hana. Dyslexie. 2., upr. vyd. Praha: D + H, 2008. 64 s., [8.] s. barev. obr. příl. Metody reedukace specifických poruch učení. ISBN 978-80-903869-7-6
KREJČOVÁ, Lenka, BODNÁROVÁ, Zuzana a kol. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 1. vyd. Brno: Edika, 2014. 248 s. Rádce pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0600-0.
KUCHARSKÁ, Anna: Riziko dyslexie: pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách. Praha: Univerzita Karlova, 2016. 267
stran. ISBN 978-80-7290-784-7.
KUBŮ, Libuše. Číst a psát se naučím!: Cvičení, upoutávky, hry, pohádky aj. pro dyslektiky. 1.vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2009.103 stran, ISBN 978-80-7311-114-4.
MATÉLKOVÁ, Radana. Formování čtenářské gramotnosti v prostředí školy se zaměřením na žáky mladšího školního věku. Ostrava: Ostravská univerzita,2013.258stran,ISBN 978-80-7464-451-1
MICHALOVÁ, Zdeňka. Dyslektická čítanka pro 1.-2. ročník: čítanka pro práci s dětmi se specifickými poruchami učení. 3. vydání. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2015. 81 stran, 1 nečíslovaná strana přílohy. ISBN 978-80-7311-151-9.
MICHALOVÁ, Zdeňka. Dyslektická čítanka pro 2.-3. ročník: čítanka pro práci s dětmi se specifickými poruchami učení. 3. vydání. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2015. 77 stran, 1 nečíslovaná strana přílohy. ISBN 978-80-7311-152-6.
POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 238 s. ISBN 978-80-7367-773-2.
PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 213 s., [8] s. obr. příl. ISBN 978-80-7367-990-3.
SWIERKOSZOVÁ, Jana. Kooperace učitele s asistentem pedagoga - edukační proces a děti se specifickými poruchami učení. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. 56 s. ISBN 978-80-7368-557-7.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. 263 s. ISBN 978-80-262-0875-4
Seznam doporučené literatury
BALHARMOVÁ, Kamila. Dyslexie a rozvoj čtenářské gramotnosti. Odborný časopis pro učitele základní školy Komenský. Brno: Magnet press, 2016, 140(3), 43-47. ISSN 0323-0449.
DAŇOVÁ, Martina. Metodika úpravy textů: pro znevýhodněné čtenáře: s ukázkou dle předlohy Betty MacDonaldové Paní Láryfáry. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 189 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2389-1.
JOŠT, Jiří. Čtení a dyslexie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 384 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3030-1.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a ŽÁČKOVÁ, Hana. Dyslexie. 2., upr. vyd. Praha: D + H, 2008. 64 s., [8.] s. barev. obr. příl. Metody reedukace specifických poruch učení. ISBN 978-80-903869-7-6
KREJČOVÁ, Lenka, BODNÁROVÁ, Zuzana a kol. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 1. vyd. Brno: Edika, 2014. 248 s. Rádce pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0600-0.
KUCHARSKÁ, Anna: Riziko dyslexie: pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách. Praha: Univerzita Karlova, 2016. 267
stran. ISBN 978-80-7290-784-7.
KUBŮ, Libuše. Číst a psát se naučím!: Cvičení, upoutávky, hry, pohádky aj. pro dyslektiky. 1.vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2009.103 stran, ISBN 978-80-7311-114-4.
MATÉLKOVÁ, Radana. Formování čtenářské gramotnosti v prostředí školy se zaměřením na žáky mladšího školního věku. Ostrava: Ostravská univerzita,2013.258stran,ISBN 978-80-7464-451-1
MICHALOVÁ, Zdeňka. Dyslektická čítanka pro 1.-2. ročník: čítanka pro práci s dětmi se specifickými poruchami učení. 3. vydání. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2015. 81 stran, 1 nečíslovaná strana přílohy. ISBN 978-80-7311-151-9.
MICHALOVÁ, Zdeňka. Dyslektická čítanka pro 2.-3. ročník: čítanka pro práci s dětmi se specifickými poruchami učení. 3. vydání. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2015. 77 stran, 1 nečíslovaná strana přílohy. ISBN 978-80-7311-152-6.
POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 238 s. ISBN 978-80-7367-773-2.
PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 213 s., [8] s. obr. příl. ISBN 978-80-7367-990-3.
SWIERKOSZOVÁ, Jana. Kooperace učitele s asistentem pedagoga - edukační proces a děti se specifickými poruchami učení. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. 56 s. ISBN 978-80-7368-557-7.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. 263 s. ISBN 978-80-262-0875-4