Bakalářská práce je rozdělena na dvě části. První část je teoretická, druhá praktická. Teoretická část je zaměřena na vývoj muzikoterapie, její druhy a techniky. Má poskytnout náhled o tom, co je vlastně muzikoterapie a jak se s ní dá v praxi pracovat. Poukazuje také na prolnutí muzikoterapie a osob se specifickými potřebami.
Praktická část obsahuje text o osobě se specifickými potřebami, o jejím zdravotním postižení a průchod terapiemi, včetně muzikoterapie. Následně jsou v návaznosti sepsány aktivity, které mnou byly s touto osobou praktikovány.
Anotace v angličtině
The thesis is divided into two parts. The first one is theoretical, the other one is practical. The theoretical part is focused on the development of music therapy, its types and techniques. It provides an insight into what is actually music therapy and how it can work in practice. It also connects the issues of music therapy for people with special needs.
The practical part presents a person with special needs, his disabilities and treatment including music therapy. Finally, there are activities this person practiced.
Klíčová slova
Hudba, muzikoterapie, osoby se specifickými potřebami, muzikoterapeutické aktivity.
Klíčová slova v angličtině
Music, music therapy, people with special needs, music therapy activities.
Rozsah průvodní práce
45 s. (63 819 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je rozdělena na dvě části. První část je teoretická, druhá praktická. Teoretická část je zaměřena na vývoj muzikoterapie, její druhy a techniky. Má poskytnout náhled o tom, co je vlastně muzikoterapie a jak se s ní dá v praxi pracovat. Poukazuje také na prolnutí muzikoterapie a osob se specifickými potřebami.
Praktická část obsahuje text o osobě se specifickými potřebami, o jejím zdravotním postižení a průchod terapiemi, včetně muzikoterapie. Následně jsou v návaznosti sepsány aktivity, které mnou byly s touto osobou praktikovány.
Anotace v angličtině
The thesis is divided into two parts. The first one is theoretical, the other one is practical. The theoretical part is focused on the development of music therapy, its types and techniques. It provides an insight into what is actually music therapy and how it can work in practice. It also connects the issues of music therapy for people with special needs.
The practical part presents a person with special needs, his disabilities and treatment including music therapy. Finally, there are activities this person practiced.
Klíčová slova
Hudba, muzikoterapie, osoby se specifickými potřebami, muzikoterapeutické aktivity.
Klíčová slova v angličtině
Music, music therapy, people with special needs, music therapy activities.
Zásady pro vypracování
Teoreticky popsat vybrané muzikoterapeutické postupy na základě odborné literatury a jejich následná aplikace při práci s handicapovanými. Součástí práce bude návrh aktivit s handicapovanými s využitím některých metod muzikoterapie. Práce bude vypracována v souladu s metodickou příručkou TF.
Zásady pro vypracování
Teoreticky popsat vybrané muzikoterapeutické postupy na základě odborné literatury a jejich následná aplikace při práci s handicapovanými. Součástí práce bude návrh aktivit s handicapovanými s využitím některých metod muzikoterapie. Práce bude vypracována v souladu s metodickou příručkou TF.
Seznam doporučené literatury
ARNE, L. Kapitoly z muzikoterapie. 1. vyd. Rosice u Brna: Gloria, 1997. ISBN 80-901834-4-1.
CAMPBELLOVÁ, J. Arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi: Skupinové výtvarně-terapeutické činnosti pro děti i dospělé. 1. vyd. Praha: Portál, 1993. ISBN 80-7178-204-1.
ČÍŽKOVÁ, K. Tanečně-pohybová terapie. 1. vyd. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-547-7.
DRÁBEK, V. Stručný průvodce hudební psychologií. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-161-3.
FRANĚK, M. Vliv hudební výchovy na rozvoj nehudebních schopností. In
Psychologické aspekty hudební výchovy: ontogeneze, diagnostika, muzikoterapie.
Sborník příspěvků 5. Ročník Olomouckých jarních muzikologických konferencí.
Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2001, s. 17-23.
FELBER, R.; REIHOLD, S.; STŰCKERT, A. Muzikoterapie: terapie zpěvem. 1. vyd.
Hranice: Fabule, 2005. ISBN 80-86600-24-6.
HALPERN, S.; LINGERMAN, H. Muzikoterapie: léčivá síla hudby. 1. vyd.
Bratislava: Eko-konzult, 2005. ISBN 80-8079-044-2.
KANTOR, J.; LIPSKÝ, M.; WEBER, J. a kol. Základy muzikoterapie. 1. vyd.
Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.
Seznam doporučené literatury
ARNE, L. Kapitoly z muzikoterapie. 1. vyd. Rosice u Brna: Gloria, 1997. ISBN 80-901834-4-1.
CAMPBELLOVÁ, J. Arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi: Skupinové výtvarně-terapeutické činnosti pro děti i dospělé. 1. vyd. Praha: Portál, 1993. ISBN 80-7178-204-1.
ČÍŽKOVÁ, K. Tanečně-pohybová terapie. 1. vyd. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-547-7.
DRÁBEK, V. Stručný průvodce hudební psychologií. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-161-3.
FRANĚK, M. Vliv hudební výchovy na rozvoj nehudebních schopností. In
Psychologické aspekty hudební výchovy: ontogeneze, diagnostika, muzikoterapie.
Sborník příspěvků 5. Ročník Olomouckých jarních muzikologických konferencí.
Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2001, s. 17-23.
FELBER, R.; REIHOLD, S.; STŰCKERT, A. Muzikoterapie: terapie zpěvem. 1. vyd.
Hranice: Fabule, 2005. ISBN 80-86600-24-6.
HALPERN, S.; LINGERMAN, H. Muzikoterapie: léčivá síla hudby. 1. vyd.
Bratislava: Eko-konzult, 2005. ISBN 80-8079-044-2.
KANTOR, J.; LIPSKÝ, M.; WEBER, J. a kol. Základy muzikoterapie. 1. vyd.
Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.