Dnešní děti a mládež se dělí na dvě velké skupiny. Jedna skupina má detailně naplánovaný denní režim. Po škole absolvují každý den nějakou volnočasovou aktivitu, rodiče jim pečlivě zaplňují jakoukoli volnou chvilku. Mají obavy, aby jejich děti nepropadly špatným činnostem. Na druhou stranu však existuje skupina dětí, jejichž rodiče jim nechávají absolutní volnost. Nemají čas nebo chuť se jim věnovat.
Pokud děti a mládež nemají plnohodnotnou náplň svého volného času, může je to svést na špatnou stranu potloukat se s vrstevníky po ulicích, nudit se a začít vymýšlet závadné aktivity. To následně může vést k užívání omamných látek, drobným krádežím, vandalství, záškoláctví apod.
V souvislosti s touto problematikou vyvstávají otázky: dá se tomu nějak předcházet? Pomáhají neziskové organizace nabízející volnočasové aktivity těmto dětem najít jinou alternativu?
Anotace v angličtině
Children and youth nowadays split into two groups. Individuals in the first group are characterized by their daily schedule planned in detail. Every day after school they take part in leisure activities. Parents fill every moment of their children's spare time with an activity. They are worried about their children becoming involved in unsafe activities. On the other hand, there is the second group of children, whose parents don't organize children's spare time at all due to lack of time or no interest in doing so.
If the leisure time of children and youth isn't adequately filled, they could be led astray, they may start wandering around the streets with their peers, be bored and try harmful activities. This could later result in drug abuse, pilferage, vandalism, truancy etc.
In this context, following questions might arise: Is there a way how to prevent it? Do non-profit organizations have a good alternative for these children in offering leisure time activities?
Klíčová slova
volný čas, volnočasové aktivity, kriminalita, prevence kriminality, instituce pro volný čas dětí a mládeže
Klíčová slova v angličtině
spare time, leisure activities, juvenile crime, crime prevention, institution for spare time of children and youth
Rozsah průvodní práce
74
Jazyk
CZ
Anotace
Dnešní děti a mládež se dělí na dvě velké skupiny. Jedna skupina má detailně naplánovaný denní režim. Po škole absolvují každý den nějakou volnočasovou aktivitu, rodiče jim pečlivě zaplňují jakoukoli volnou chvilku. Mají obavy, aby jejich děti nepropadly špatným činnostem. Na druhou stranu však existuje skupina dětí, jejichž rodiče jim nechávají absolutní volnost. Nemají čas nebo chuť se jim věnovat.
Pokud děti a mládež nemají plnohodnotnou náplň svého volného času, může je to svést na špatnou stranu potloukat se s vrstevníky po ulicích, nudit se a začít vymýšlet závadné aktivity. To následně může vést k užívání omamných látek, drobným krádežím, vandalství, záškoláctví apod.
V souvislosti s touto problematikou vyvstávají otázky: dá se tomu nějak předcházet? Pomáhají neziskové organizace nabízející volnočasové aktivity těmto dětem najít jinou alternativu?
Anotace v angličtině
Children and youth nowadays split into two groups. Individuals in the first group are characterized by their daily schedule planned in detail. Every day after school they take part in leisure activities. Parents fill every moment of their children's spare time with an activity. They are worried about their children becoming involved in unsafe activities. On the other hand, there is the second group of children, whose parents don't organize children's spare time at all due to lack of time or no interest in doing so.
If the leisure time of children and youth isn't adequately filled, they could be led astray, they may start wandering around the streets with their peers, be bored and try harmful activities. This could later result in drug abuse, pilferage, vandalism, truancy etc.
In this context, following questions might arise: Is there a way how to prevent it? Do non-profit organizations have a good alternative for these children in offering leisure time activities?
Klíčová slova
volný čas, volnočasové aktivity, kriminalita, prevence kriminality, instituce pro volný čas dětí a mládeže
Klíčová slova v angličtině
spare time, leisure activities, juvenile crime, crime prevention, institution for spare time of children and youth
Zásady pro vypracování
V posledních letech se stále častěji objevují v médiích informace o rostoucí kriminalitě dospívajících. V souvislosti s tím si klademe otázky: dá se tomu nějak předcházet, pomáhají neziskové organizace nabízející volnočasové aktivity těmto dětem najít jinou alternativu?\\
Cílem bakalářské práce bude zjistit, jaké volnočasové aktivity pro dospívající ( žáky 2. stupně ZŠ z rizikových skupin) jsou dostupné v plzeňské lokalitě. Dílčím cílem bude zjistit, jaký význam přikládají volnočasovým aktivitám pracovníci Policie ČR, pracovníci OSPOD (Orgán sociálně právní ochrany dětí) a pracovníci Salesiánského střediska mládeže - dům dětí a mládeže Plzeň. V teoretické části budou popsány jednak základní teoretické poznatky týkající se problematiky kriminality mládeže a jejích příčin a dále možného preventivního působení volnočasových aktivit. \\
Praktickou část práce bude tvořit šetření kvalitativního charakteru, zaměřené na pracovníky výše uvedených institucí. Jako hlavní metoda bude použito dotazování v podobě polostrukturovaného rozhovoru.
Zásady pro vypracování
V posledních letech se stále častěji objevují v médiích informace o rostoucí kriminalitě dospívajících. V souvislosti s tím si klademe otázky: dá se tomu nějak předcházet, pomáhají neziskové organizace nabízející volnočasové aktivity těmto dětem najít jinou alternativu?\\
Cílem bakalářské práce bude zjistit, jaké volnočasové aktivity pro dospívající ( žáky 2. stupně ZŠ z rizikových skupin) jsou dostupné v plzeňské lokalitě. Dílčím cílem bude zjistit, jaký význam přikládají volnočasovým aktivitám pracovníci Policie ČR, pracovníci OSPOD (Orgán sociálně právní ochrany dětí) a pracovníci Salesiánského střediska mládeže - dům dětí a mládeže Plzeň. V teoretické části budou popsány jednak základní teoretické poznatky týkající se problematiky kriminality mládeže a jejích příčin a dále možného preventivního působení volnočasových aktivit. \\
Praktickou část práce bude tvořit šetření kvalitativního charakteru, zaměřené na pracovníky výše uvedených institucí. Jako hlavní metoda bude použito dotazování v podobě polostrukturovaného rozhovoru.
Seznam doporučené literatury
GJURIČOVÁ, J. Aktuální stav a východiska ke snižování trestné činnosti dětí a mládeže. Policista č. 1, příloha 1. Praha: Ministerstvo vnitra ČR, 1999\\
GOODYAR, P. Drogy a teenager. Praha: Slovanský dům, 2001, ISBN 80-86421-44-9\\
HULANOVÁ, L. Internetová kriminalita páchaná na dětech. Praha: Triton, 2012, ISBN 978-80-7387-545-9\\
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007, ISBN 978-80-247-1369-4 \\
KOUDELKOVÁ, A. Psychologické otázky delikvence. Praha: Victoria Publishing, 1995, ISBN 80-7187-022-6\\
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7367-383-3\\
MATĚJČEK, Z. A KOL. Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999\\
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998, ISBN 80-7178-226-2\\
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ. Ústavní péče. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-85850-08-7\\
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8\\
ZAPLETAL, J. a kol. Prevence kriminality. 3. přeprac. vyd. Praha: PAČR v Praze, 2008. ISBN 978-80-7251-270-6\\
Zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže), ve znění pozdějších předpisů\\
ZOUBKOVÁ, I. Kontrola kriminality mládeže. Dobrá Voda u Pelhřimova:
Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2002. ISBN 80-86473-08-2.
Seznam doporučené literatury
GJURIČOVÁ, J. Aktuální stav a východiska ke snižování trestné činnosti dětí a mládeže. Policista č. 1, příloha 1. Praha: Ministerstvo vnitra ČR, 1999\\
GOODYAR, P. Drogy a teenager. Praha: Slovanský dům, 2001, ISBN 80-86421-44-9\\
HULANOVÁ, L. Internetová kriminalita páchaná na dětech. Praha: Triton, 2012, ISBN 978-80-7387-545-9\\
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007, ISBN 978-80-247-1369-4 \\
KOUDELKOVÁ, A. Psychologické otázky delikvence. Praha: Victoria Publishing, 1995, ISBN 80-7187-022-6\\
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7367-383-3\\
MATĚJČEK, Z. A KOL. Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999\\
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998, ISBN 80-7178-226-2\\
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ. Ústavní péče. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-85850-08-7\\
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8\\
ZAPLETAL, J. a kol. Prevence kriminality. 3. přeprac. vyd. Praha: PAČR v Praze, 2008. ISBN 978-80-7251-270-6\\
Zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže), ve znění pozdějších předpisů\\
ZOUBKOVÁ, I. Kontrola kriminality mládeže. Dobrá Voda u Pelhřimova:
Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2002. ISBN 80-86473-08-2.