Práce se zabývá programy pro podporu rozvoje kritického a kreativního myšlení. Jedná se o program Instrumentální obohacování a program Filozofie pro děti. Tato teoretická práce nejprve popisuje pojem myšlení a to zejména myšlení kreativní a kritické, které jsou stěžejními pojmy práce. V další části nás seznamuje s programem Instrumentálního obohacování a s programem Filozofie pro děti. V závěrečné části se práce teoreticky zabývá společnými rysy těchto programů.
Anotace v angličtině
This thesis deals with programmes for critical and creative thinking development. The topic covers primarily the programs of "Instrumental enrichment" and "Philosophy for children". In the theoretical part the author explains and describes the term thinking, particularly a creative and critical thinking, both constituting a fundamental element of this thesis. In another part of the thesis the author introduces two specific programs "the Instrumental enrichment" and "the Philosophy for children". The final part of the thesis concentrates on common features of both programs, focusing on theoretical explanation and description of these attributes.
Klíčová slova
Kritické a kreativní myšlení, Instrumentální obohacování, Filozofie pro děti.
Klíčová slova v angličtině
Critical and Creative thinking, Instrumental enrichment, Philosophy for children.
Rozsah průvodní práce
102 s. (175 506 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá programy pro podporu rozvoje kritického a kreativního myšlení. Jedná se o program Instrumentální obohacování a program Filozofie pro děti. Tato teoretická práce nejprve popisuje pojem myšlení a to zejména myšlení kreativní a kritické, které jsou stěžejními pojmy práce. V další části nás seznamuje s programem Instrumentálního obohacování a s programem Filozofie pro děti. V závěrečné části se práce teoreticky zabývá společnými rysy těchto programů.
Anotace v angličtině
This thesis deals with programmes for critical and creative thinking development. The topic covers primarily the programs of "Instrumental enrichment" and "Philosophy for children". In the theoretical part the author explains and describes the term thinking, particularly a creative and critical thinking, both constituting a fundamental element of this thesis. In another part of the thesis the author introduces two specific programs "the Instrumental enrichment" and "the Philosophy for children". The final part of the thesis concentrates on common features of both programs, focusing on theoretical explanation and description of these attributes.
Klíčová slova
Kritické a kreativní myšlení, Instrumentální obohacování, Filozofie pro děti.
Klíčová slova v angličtině
Critical and Creative thinking, Instrumental enrichment, Philosophy for children.
Zásady pro vypracování
Anotace:
Práce se zabývá programy pro podporu rozvoje kritického a kreativního myšlení. Jedná se o program Instrumentálního obohacování a program Filozofie pro děti. Tato teoretická práce nejprve popisuje pojem myšlení a to zejména myšlení kreativní a kritické, které jsou stěžejními pojmy této práce. V návaznosti na to nás seznamuje s programem Instrumentálního obohacování a s programem Filozofie pro děti. V závěrečné části se práce teoreticky zabývá společnými rysy těchto programů.
Zásady pro vypracování
Anotace:
Práce se zabývá programy pro podporu rozvoje kritického a kreativního myšlení. Jedná se o program Instrumentálního obohacování a program Filozofie pro děti. Tato teoretická práce nejprve popisuje pojem myšlení a to zejména myšlení kreativní a kritické, které jsou stěžejními pojmy této práce. V návaznosti na to nás seznamuje s programem Instrumentálního obohacování a s programem Filozofie pro děti. V závěrečné části se práce teoreticky zabývá společnými rysy těchto programů.
Seznam doporučené literatury
BAUMAN, P. Filosofické otázky v kurikulu základní školy. MAŃÁK, J.; JANÍK, T. (ed.) Problémy kurikula základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 52-64. ISBN 80-210-4125-0.
BAUMAN, P., CVACH, R. Filosofie pro děti: výukový dialog trochu jinak. In Šedesát let vzdělávání pedagogů na jihu Čech v reflexi současné reformy školství. České Budějovice: PF JU, 2008, s. 131-145. ISBN 978-80-7394-113-0.
BLECHA, I. Filosofie. vyd. 4. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 279 s. ISBN 80-7182-147-0.
CVACH, R. Filosofie pro děti. Kritické listy, č. 22/2006, str. 26-27. ISSN 1214-5823.
CVACH, R. Možnosti využití zkušenosti učitelů z volnočasových aktivit při tvorbě ŠVP a uplatnění programu "Filosofie pro děti" ve ŠVP. In: JANDOVÁ, R. (ed.) Příprava učitelů a aktuální proměny v základním vzdělávání. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2005. ISBN 80-7040-789-1.
CVACH, R. Program Filosofie pro děti v ŠVP. Učitelské listy, č. 1/ 2006, str. 8. - 9. ISSN 1210-6313.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. 656 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
FEUERSTEIN, R. You love me!!... don't accept me as I am. 2. revidované a rozšířené vydání. Jeruzalém. ICELP Publication. 2006 ISBN 965-7387-01-9
FEUERSTEIN, R.; HOFFMAN, Mildred, B. Teacher's Guide to Comparisons. Hadassah-Wizo-Canada Research Institut, Jeruzalem, 1995. ISBN 0-932935-97-4
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4
GARDNER, H. Dimenze myšlení; Teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-279-3.
LIPMAN, M. Philosophy Goes to School. Temple University Press, 1988. ISBN 0-87722-555-9.
LIPMAN, M. Thinking in Education. 2nd ed. Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-01225-2.
LIPMAN, M; SHARP, A. M. Looking for meaning: instructional manual to accompany Pixie. Lanham; New York; London : IAPC Institute for the advancement of philosophy for children : University Press of America, 1984. 390 s. ISBN 0-8191-3829-0.
MACKŮ, R. Filosofování s dětmi jako způsob výchovy zážitkem ve volném čase, 2008. 79 s. Diplomová práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
MACKŮ, R.; ŢLÁBKOVÁ, I. Filosofie pro děti animace k osobní reflexi v "hledajícím společenství", In ČINČERA, J.; KAPLÁNEK, M.; SÝKORA, J. (Ed.) Tři cesty k pedagogice volného času. Liberec: Tribun, 2009. ISBN 978-80-7399-611-6.
MÁJOVÁ, L. Feuersteinův program instrumentálního obohacování očima učitelů prvního stupně ZŠ. Disertační práce. Pedagogická fakulta UK. Praha 2011
MÁLKOVÁ, G. Umění zprostředkovaného učení. Praha: TOGGA, 2008. ISBN 978-80-87258-02-6
Seznam doporučené literatury
BAUMAN, P. Filosofické otázky v kurikulu základní školy. MAŃÁK, J.; JANÍK, T. (ed.) Problémy kurikula základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 52-64. ISBN 80-210-4125-0.
BAUMAN, P., CVACH, R. Filosofie pro děti: výukový dialog trochu jinak. In Šedesát let vzdělávání pedagogů na jihu Čech v reflexi současné reformy školství. České Budějovice: PF JU, 2008, s. 131-145. ISBN 978-80-7394-113-0.
BLECHA, I. Filosofie. vyd. 4. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 279 s. ISBN 80-7182-147-0.
CVACH, R. Filosofie pro děti. Kritické listy, č. 22/2006, str. 26-27. ISSN 1214-5823.
CVACH, R. Možnosti využití zkušenosti učitelů z volnočasových aktivit při tvorbě ŠVP a uplatnění programu "Filosofie pro děti" ve ŠVP. In: JANDOVÁ, R. (ed.) Příprava učitelů a aktuální proměny v základním vzdělávání. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2005. ISBN 80-7040-789-1.
CVACH, R. Program Filosofie pro děti v ŠVP. Učitelské listy, č. 1/ 2006, str. 8. - 9. ISSN 1210-6313.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. 656 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
FEUERSTEIN, R. You love me!!... don't accept me as I am. 2. revidované a rozšířené vydání. Jeruzalém. ICELP Publication. 2006 ISBN 965-7387-01-9
FEUERSTEIN, R.; HOFFMAN, Mildred, B. Teacher's Guide to Comparisons. Hadassah-Wizo-Canada Research Institut, Jeruzalem, 1995. ISBN 0-932935-97-4
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4
GARDNER, H. Dimenze myšlení; Teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-279-3.
LIPMAN, M. Philosophy Goes to School. Temple University Press, 1988. ISBN 0-87722-555-9.
LIPMAN, M. Thinking in Education. 2nd ed. Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-01225-2.
LIPMAN, M; SHARP, A. M. Looking for meaning: instructional manual to accompany Pixie. Lanham; New York; London : IAPC Institute for the advancement of philosophy for children : University Press of America, 1984. 390 s. ISBN 0-8191-3829-0.
MACKŮ, R. Filosofování s dětmi jako způsob výchovy zážitkem ve volném čase, 2008. 79 s. Diplomová práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
MACKŮ, R.; ŢLÁBKOVÁ, I. Filosofie pro děti animace k osobní reflexi v "hledajícím společenství", In ČINČERA, J.; KAPLÁNEK, M.; SÝKORA, J. (Ed.) Tři cesty k pedagogice volného času. Liberec: Tribun, 2009. ISBN 978-80-7399-611-6.
MÁJOVÁ, L. Feuersteinův program instrumentálního obohacování očima učitelů prvního stupně ZŠ. Disertační práce. Pedagogická fakulta UK. Praha 2011
MÁLKOVÁ, G. Umění zprostředkovaného učení. Praha: TOGGA, 2008. ISBN 978-80-87258-02-6