Tato bakalářská práce se zabývá teorií vyprávění ve filmovém díle společně se střihovou skladbou a jejich vzájemného vztahu. Konkrétně je práce založena na teorii narace od Davida Bordwella. Ve spojitosti s touto teorií jsou popsány možnosti střihu, které jsou posléze využity pro zkoumání způsobu uvedení postav a jejich funkce v celkové struktuře filmového díla. V poslední části práce jsou tedy na základě dřívějších rozborů analyzovány zvolené postavy z vybraného dvojdílného filmu od režiséra Quentina Tarantina, jehož styl vyprávění a způsob tvorby je také ozřejměn na základě této analýzy.
Anotace v angličtině
This bachelor work deals with theory of narration in the film art, cut composition and their interrelationship. Concretely, this work is based on David Bordwell´s narration theory. Film cut possibilities are explained in conjuction with this theory. These possibilities are used for method exploration of characters introducing and their function in the whole film structure. The last part of this work is based on previous parsing of chosen characters from selected two-part film by director Quentin Tarantino whose narration style and the way of formation are described by this analysis.
Tato bakalářská práce se zabývá teorií vyprávění ve filmovém díle společně se střihovou skladbou a jejich vzájemného vztahu. Konkrétně je práce založena na teorii narace od Davida Bordwella. Ve spojitosti s touto teorií jsou popsány možnosti střihu, které jsou posléze využity pro zkoumání způsobu uvedení postav a jejich funkce v celkové struktuře filmového díla. V poslední části práce jsou tedy na základě dřívějších rozborů analyzovány zvolené postavy z vybraného dvojdílného filmu od režiséra Quentina Tarantina, jehož styl vyprávění a způsob tvorby je také ozřejměn na základě této analýzy.
Anotace v angličtině
This bachelor work deals with theory of narration in the film art, cut composition and their interrelationship. Concretely, this work is based on David Bordwell´s narration theory. Film cut possibilities are explained in conjuction with this theory. These possibilities are used for method exploration of characters introducing and their function in the whole film structure. The last part of this work is based on previous parsing of chosen characters from selected two-part film by director Quentin Tarantino whose narration style and the way of formation are described by this analysis.
Bakalářská práce se bude zabývat vztahem střihové skladby a teorie vyprávění. Autor vyloží základní pojmový aparát teorie vyprávění s ohledem na film a pokusí se ukázat, jaké možnosti filmovému vyprávění nabízí a jak ho ovlivňuje střih. Hlavní důraz bude kladen na to, jak střih ovlivňuje charakterizaci postav a jejich jednání. Následně se autor pokusí na základě dřívějších rozborů ukázat způsoby, jakými střih posouvá vyprávění a charakterizuje postavy ve filmech Quentina Tarantina.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat vztahem střihové skladby a teorie vyprávění. Autor vyloží základní pojmový aparát teorie vyprávění s ohledem na film a pokusí se ukázat, jaké možnosti filmovému vyprávění nabízí a jak ho ovlivňuje střih. Hlavní důraz bude kladen na to, jak střih ovlivňuje charakterizaci postav a jejich jednání. Následně se autor pokusí na základě dřívějších rozborů ukázat způsoby, jakými střih posouvá vyprávění a charakterizuje postavy ve filmech Quentina Tarantina.
Seznam doporučené literatury
Bordwell, David: Narration in the Fiction Film. Madison: University of Wisconsin Press. 1985.\\
Mukařovský, Jan: Studie I. a II.. Brno: Host, 2007.\\
Chatman, Seymour Benjamin. Příběh a diskurs: narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host, 2008.\\
Kučera, Jan. Střihová skladba ve filmu a v televizi. Praha: Akademie múzických umění, Filmová a TV fakulta, 2002.\\
Valušiak, Josef. Základy střihové skladby. Praha: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2012.\\
Valušiak, Josef. Střihovou skladbou k n-té dimenzi. Praha: Akademie múzických umění, Filmová a TV fakulta, 2000.\\
Dohledání další relevantní literatury je součástí zadání práce.\\
Seznam doporučené literatury
Bordwell, David: Narration in the Fiction Film. Madison: University of Wisconsin Press. 1985.\\
Mukařovský, Jan: Studie I. a II.. Brno: Host, 2007.\\
Chatman, Seymour Benjamin. Příběh a diskurs: narativní struktura v literatuře a filmu. Brno: Host, 2008.\\
Kučera, Jan. Střihová skladba ve filmu a v televizi. Praha: Akademie múzických umění, Filmová a TV fakulta, 2002.\\
Valušiak, Josef. Základy střihové skladby. Praha: Akademie múzických umění v Praze (Nakladatelství AMU), 2012.\\
Valušiak, Josef. Střihovou skladbou k n-té dimenzi. Praha: Akademie múzických umění, Filmová a TV fakulta, 2000.\\
Dohledání další relevantní literatury je součástí zadání práce.\\