Tato bakalářská práce se zabývá státní podporou exportu českých firem, přičemž se zaměřuje převážně na export do Německa, které je dlouhodobě největší exportní destinací České republiky.
První část této práce se zaměřuje na zahraniční obchod České republiky vůči Spolkové republice Německo, a to jak z historického pohledu, tak i z pohledu vyvážených druhů zboží a perspektivních oblastí pro český export.
Druhá část je věnována ekonomické diplomacii a jejím aktérům na poli mezinárodních obchodních vztahů. Třetí a zároveň hlavní část práce se zabývá vládní agenturou na podporu obchodu CzechTrade, která přímo podporuje české firmy a podnikatele při vstupu na zahraniční trh a při aktivitách směřujících k dalšímu rozvoji firmy v zahraničí. Důraz je kladen především na zastoupení CzechTradu v Německu. Důležitou část práce představuje také dotazníkový průzkum mezi českými firmami, které mají se službami agentury na německém trhu osobní zkušenost.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to explore the trade relationship between Czech firms and the support they are receiving from the state, particularly focusing on the trade with Germany as it is the most lucrative destination for the Czech export.
Firstly, the thesis will analyse the foreign trade of the Czech Republic in relation to Germany from the historical perspective as well as the wide range of products which are being exported, and then explain why the market there is so crucial for the Czech economy.
Secondly, the focus will be held on the economic diplomacy and their practitioners with regards to international relations. Thirdly, the last part explores the governmental agenda set up for the trade support, aka CzechTrade, which directly encourages Czech firms and entrepreneurs to engage with the foreign trade as well as to explore their options on developing their businesses abroad; focusing mainly on the representation of CzechTrade on the German market.
To conclude this study, a questionnaire of the Czech firms and their personal experiences with the German market and CzechTrade will be presented at the end to express their input on this matter.
Klíčová slova
CzechTrade, podpora exportu, Německo
Klíčová slova v angličtině
CzechTrade, support of export, Germany
Rozsah průvodní práce
75 s. (82 515 znaků)
Jazyk
NE
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá státní podporou exportu českých firem, přičemž se zaměřuje převážně na export do Německa, které je dlouhodobě největší exportní destinací České republiky.
První část této práce se zaměřuje na zahraniční obchod České republiky vůči Spolkové republice Německo, a to jak z historického pohledu, tak i z pohledu vyvážených druhů zboží a perspektivních oblastí pro český export.
Druhá část je věnována ekonomické diplomacii a jejím aktérům na poli mezinárodních obchodních vztahů. Třetí a zároveň hlavní část práce se zabývá vládní agenturou na podporu obchodu CzechTrade, která přímo podporuje české firmy a podnikatele při vstupu na zahraniční trh a při aktivitách směřujících k dalšímu rozvoji firmy v zahraničí. Důraz je kladen především na zastoupení CzechTradu v Německu. Důležitou část práce představuje také dotazníkový průzkum mezi českými firmami, které mají se službami agentury na německém trhu osobní zkušenost.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to explore the trade relationship between Czech firms and the support they are receiving from the state, particularly focusing on the trade with Germany as it is the most lucrative destination for the Czech export.
Firstly, the thesis will analyse the foreign trade of the Czech Republic in relation to Germany from the historical perspective as well as the wide range of products which are being exported, and then explain why the market there is so crucial for the Czech economy.
Secondly, the focus will be held on the economic diplomacy and their practitioners with regards to international relations. Thirdly, the last part explores the governmental agenda set up for the trade support, aka CzechTrade, which directly encourages Czech firms and entrepreneurs to engage with the foreign trade as well as to explore their options on developing their businesses abroad; focusing mainly on the representation of CzechTrade on the German market.
To conclude this study, a questionnaire of the Czech firms and their personal experiences with the German market and CzechTrade will be presented at the end to express their input on this matter.
Klíčová slova
CzechTrade, podpora exportu, Německo
Klíčová slova v angličtině
CzechTrade, support of export, Germany
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analýza činnosti státní agentury na podporu obchodu - CzechTrade. Úvod práce bude věnován vývoji agentury CzechTrade za 19 let její existence a porovnání fungování agentury před vstupem a po vstupu České republiky do Evropské unie. Hlavní část práce bude poté věnována současným aktivitám zahraniční kanceláře CzechTrade v Düsseldorfu a hodnocení podpory a služeb, které nabízí českým exportérům, doplněné o příklady spolupráce s konkrétními firmami.
Práce bude napsána v německém jazyce.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analýza činnosti státní agentury na podporu obchodu - CzechTrade. Úvod práce bude věnován vývoji agentury CzechTrade za 19 let její existence a porovnání fungování agentury před vstupem a po vstupu České republiky do Evropské unie. Hlavní část práce bude poté věnována současným aktivitám zahraniční kanceláře CzechTrade v Düsseldorfu a hodnocení podpory a služeb, které nabízí českým exportérům, doplněné o příklady spolupráce s konkrétními firmami.
Práce bude napsána v německém jazyce.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁČEK, Jiří. Podpora podnikání: (průmyslová politika). Praha: Oeconomica, 2003. ISBN 80-245-0502-9.
ŠTOURAČOVÁ, Judita. Ekonomická diplomacie České republiky. Praha: Professional Publishing, 2008. ISBN 978-80-86946-71-9.
ŠTOURAČOVÁ, Judita. Proměny ekonomické diplomacie v ČR a ve světě. Praha: Professional Publishing, 2012. Diplomacie. ISBN 978-80-7431-081-2.
www.czechtrade.cz, www.czechtrade-germany.de, www.businessinfo.cz, www.mpo.cz.
EXPORT V KOSTCE. Nabídka služeb státu pro exportéry v roce 2016 [online]. Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. 2016 Dostupné z: http://www.businessinfo.cz/app/content/files/teritoria/exportvkostce.pdf.
Exportní strategie ČR 2012 - 2020. Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky [online]. 2012 Dostupné z: http://www.mpo.cz/dokument103015.html.
CZECHTRADE. Závěrečné zprávy agentury CzechTrade. CzechTrade [online]. Dostupné z: http://www.czechtrade.cz/o-czechtrade/predstaveni/vysledky/.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁČEK, Jiří. Podpora podnikání: (průmyslová politika). Praha: Oeconomica, 2003. ISBN 80-245-0502-9.
ŠTOURAČOVÁ, Judita. Ekonomická diplomacie České republiky. Praha: Professional Publishing, 2008. ISBN 978-80-86946-71-9.
ŠTOURAČOVÁ, Judita. Proměny ekonomické diplomacie v ČR a ve světě. Praha: Professional Publishing, 2012. Diplomacie. ISBN 978-80-7431-081-2.
www.czechtrade.cz, www.czechtrade-germany.de, www.businessinfo.cz, www.mpo.cz.
EXPORT V KOSTCE. Nabídka služeb státu pro exportéry v roce 2016 [online]. Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. 2016 Dostupné z: http://www.businessinfo.cz/app/content/files/teritoria/exportvkostce.pdf.
Exportní strategie ČR 2012 - 2020. Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky [online]. 2012 Dostupné z: http://www.mpo.cz/dokument103015.html.
CZECHTRADE. Závěrečné zprávy agentury CzechTrade. CzechTrade [online]. Dostupné z: http://www.czechtrade.cz/o-czechtrade/predstaveni/vysledky/.