Práce se zabývá odlišností romských dětí staršího školního věku od jejich vrstevníků z majority a tím, jaký má dopad na jejich výchovu. Zaměřuje se podrobně na historii a kulturu Romů, vysvětluje hodnotový systém této minority a zhodnocuje její silné a slabé stránky. Zaměřuje se i na děti staršího školního věku, na jejich prožívání dospívání a pohled společnosti na tuto cílovou skupinu. Práce se dotýká i vztahu Romů k víře nebo tím, jak členové tohoto etnika tráví svůj volný čas. Práce poodkrývá hierarchii v romské rodině a rozdílnou výchovu dětí oproti výchově v rodině z majority. V neposlední řadě práce poukazuje na fakt, že je k romskému dítěti potřeba přistupovat s ohledem na jeho romství. Přínos této práce vidím v tom, že jsem poodhalila problém vzdělávání romských dětí staršího školního věku. Zjistila jsem, že se touto problematikou zabývají autoři z celého světa. Domnívám se, že tato práce může čtenáři pomoci nahlédnout do problematiky vzdělávání romských dětí a lépe tyto děti pochopit.
Anotace v angličtině
This work analyzes the differences between older Romany schoolchildren and their peers, who make the majority, as well as the resulting impact on their upbringing. It also explores Romany history and culture, and attempts to explain the value system of this ethnical minority; while avaluating its weaknesses and strong points. There is a limitation to work only with children at their mid-school age. It explores their experience of growing up as well as the way they are viewed by the society. This work also regards the Romany relationship to religious believes as well as their ways of spending free time. It also sheds some light on the hierarchical structure of Romany families and the differences of upbringing of the children, in comparison to the families of the ethnical majority. Finally, the work points out the importance to approach Romany children with regard to their background. This should help revealing the issues related to education of Romany children; hence problems which are of interest to specialists all around the world. Through familiarizing with the issues related to educating Romany children, through better understanding of the them; the project aims to help improve education of Romany children at their mid-school age.
Klíčová slova
Romové, odlišnost Romů, dítě, starší školní věk, hodnoty Romů, romské tradice, sociálně patologické jevy, vzdělávání Romů
Klíčová slova v angličtině
Romany, dissimalarity of Romany people, child, mid-school age, values of Romany people, Romany traditions, socio-pathological phenomenons, educating Romany people
Rozsah průvodní práce
38 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá odlišností romských dětí staršího školního věku od jejich vrstevníků z majority a tím, jaký má dopad na jejich výchovu. Zaměřuje se podrobně na historii a kulturu Romů, vysvětluje hodnotový systém této minority a zhodnocuje její silné a slabé stránky. Zaměřuje se i na děti staršího školního věku, na jejich prožívání dospívání a pohled společnosti na tuto cílovou skupinu. Práce se dotýká i vztahu Romů k víře nebo tím, jak členové tohoto etnika tráví svůj volný čas. Práce poodkrývá hierarchii v romské rodině a rozdílnou výchovu dětí oproti výchově v rodině z majority. V neposlední řadě práce poukazuje na fakt, že je k romskému dítěti potřeba přistupovat s ohledem na jeho romství. Přínos této práce vidím v tom, že jsem poodhalila problém vzdělávání romských dětí staršího školního věku. Zjistila jsem, že se touto problematikou zabývají autoři z celého světa. Domnívám se, že tato práce může čtenáři pomoci nahlédnout do problematiky vzdělávání romských dětí a lépe tyto děti pochopit.
Anotace v angličtině
This work analyzes the differences between older Romany schoolchildren and their peers, who make the majority, as well as the resulting impact on their upbringing. It also explores Romany history and culture, and attempts to explain the value system of this ethnical minority; while avaluating its weaknesses and strong points. There is a limitation to work only with children at their mid-school age. It explores their experience of growing up as well as the way they are viewed by the society. This work also regards the Romany relationship to religious believes as well as their ways of spending free time. It also sheds some light on the hierarchical structure of Romany families and the differences of upbringing of the children, in comparison to the families of the ethnical majority. Finally, the work points out the importance to approach Romany children with regard to their background. This should help revealing the issues related to education of Romany children; hence problems which are of interest to specialists all around the world. Through familiarizing with the issues related to educating Romany children, through better understanding of the them; the project aims to help improve education of Romany children at their mid-school age.
Klíčová slova
Romové, odlišnost Romů, dítě, starší školní věk, hodnoty Romů, romské tradice, sociálně patologické jevy, vzdělávání Romů
Klíčová slova v angličtině
Romany, dissimalarity of Romany people, child, mid-school age, values of Romany people, Romany traditions, socio-pathological phenomenons, educating Romany people
Zásady pro vypracování
Četba literatury a konzultace s vedoucí bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
Četba literatury a konzultace s vedoucí bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
DAVIDOVÁ, Eva. Romano drom ? Cesty Romů. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. Změny v postavení a způsobu života Romů v Čechách, na Moravě a na Slovensku v letech 1945?1990.
ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. Nečas- Romové v České republice včera a dnes
GORNIAKOVÁ, A. a kol. autorů.
Vychovatel 3 asistent učitele aneb romský
pedagogický asistent v české škole
.Praha:Nováškola,o.p.s.,2001,s.3Z
HUČÍN,J
.Romové jsou jiní a jiní zůstanou
.Portál,10/5,str.9Z13,2004,ISSN1212Z
9607
NEČAS,C.
Romové v České republice v čera a dnes
.4.doplněnévyd.Olomouc:UP,
1999,129s.ISBN80Z7067Z952Z2
Seznam doporučené literatury
DAVIDOVÁ, Eva. Romano drom ? Cesty Romů. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. Změny v postavení a způsobu života Romů v Čechách, na Moravě a na Slovensku v letech 1945?1990.
ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. Nečas- Romové v České republice včera a dnes
GORNIAKOVÁ, A. a kol. autorů.
Vychovatel 3 asistent učitele aneb romský
pedagogický asistent v české škole
.Praha:Nováškola,o.p.s.,2001,s.3Z
HUČÍN,J
.Romové jsou jiní a jiní zůstanou
.Portál,10/5,str.9Z13,2004,ISSN1212Z
9607
NEČAS,C.
Romové v České republice v čera a dnes
.4.doplněnévyd.Olomouc:UP,
1999,129s.ISBN80Z7067Z952Z2