- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Význam mimoškolního vzdělávání ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ
(na příkladu aktivit spolku Pionýr)
Hlavní téma v angličtině
The importance of extracurricular education in Geography on the 2nd grade of primary school (using the example of activities of the Pionyr organization)
Název dle studenta
Význam mimoškolního vzdělávání ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ
Název dle studenta v angličtině
The importance of extracurricular education in Geography on the 2nd grade of primary school (using the example of activities of the Pionyr organization)
Bakalářská práce se zabývá tématem mimoškolního vzdělávání zeměpisu na 2. stupni základních škol s důrazem na aktivity spolku Pionýr. Hlavním cílem práce je zjistit, jaký je význam mimoškolního vzdělávání zeměpisu a vytvoření praktických výstupů zaměřených na spolek Pionýr. Teoretická část práce se věnuje zařazení tématu práce do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, zároveň mimoškolnímu vzdělávání zeměpisu a představení spolku Pionýr a jeho aktivit. Praktická část práce je zaměřena na souhrn akcí Pionýrské skupiny Kamarád se sídlem v Jihlavě. Akce se zeměpisným zaměřením jsou potom podrobně rozebrány z hlediska obsahu, zařazení do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a průřezových témat. Na tomto základě pak autorka vytvořila několik vlastních návrhů a rozšíření proběhlých aktivit použitelných na akcích spolku Pionýr.
Anotace v angličtině
The bachelor theses deals with the extracurricular education of geography on the 2nd grade of the primary school with emphasis on activities of the Pionyr organization. The main goal of this thesis is to find the meaning of the extracurricular education of Geography and creating a few practical activities focused on the Pionyr organization. The theoretical part deals with the Framework Education Programme for Primary Education, the extracurricular education and the Pionyr organization. The practical part includes the summary of events that took place during 2011-2016 under the Pionyr group Kamarad from Jihlava. The events that have geographical aspects are then analysed with respect to their contents, classification in the Framework Education Programme for Primary Education in Czech Republic, and cross-curricular subjects. The author created a few new activities and extended some of the past activities on the basis of this analysis. These activities can be later used during the events of the Pionyr organisation.
Klíčová slova
zeměpis, spolek Pionýr, mimoškolní vzdělávání, 2. stupeň ZŠ
Klíčová slova v angličtině
geography, Pionyr organization, extracurricular education, primary school
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem mimoškolního vzdělávání zeměpisu na 2. stupni základních škol s důrazem na aktivity spolku Pionýr. Hlavním cílem práce je zjistit, jaký je význam mimoškolního vzdělávání zeměpisu a vytvoření praktických výstupů zaměřených na spolek Pionýr. Teoretická část práce se věnuje zařazení tématu práce do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, zároveň mimoškolnímu vzdělávání zeměpisu a představení spolku Pionýr a jeho aktivit. Praktická část práce je zaměřena na souhrn akcí Pionýrské skupiny Kamarád se sídlem v Jihlavě. Akce se zeměpisným zaměřením jsou potom podrobně rozebrány z hlediska obsahu, zařazení do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a průřezových témat. Na tomto základě pak autorka vytvořila několik vlastních návrhů a rozšíření proběhlých aktivit použitelných na akcích spolku Pionýr.
Anotace v angličtině
The bachelor theses deals with the extracurricular education of geography on the 2nd grade of the primary school with emphasis on activities of the Pionyr organization. The main goal of this thesis is to find the meaning of the extracurricular education of Geography and creating a few practical activities focused on the Pionyr organization. The theoretical part deals with the Framework Education Programme for Primary Education, the extracurricular education and the Pionyr organization. The practical part includes the summary of events that took place during 2011-2016 under the Pionyr group Kamarad from Jihlava. The events that have geographical aspects are then analysed with respect to their contents, classification in the Framework Education Programme for Primary Education in Czech Republic, and cross-curricular subjects. The author created a few new activities and extended some of the past activities on the basis of this analysis. These activities can be later used during the events of the Pionyr organisation.
Klíčová slova
zeměpis, spolek Pionýr, mimoškolní vzdělávání, 2. stupeň ZŠ
Klíčová slova v angličtině
geography, Pionyr organization, extracurricular education, primary school
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjištění možností využití a významu mimoškolního vzdělávání ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ se zaměřením praktických výstupů na aktivity spolku Pionýr.
Při tvorbě bakalářské práce bude postupováno následujícím způsobem:
1) Bakalářka provede nejprve rozbor literatury a učebních materiálů a pedadogicko-didaktických dokumentů vztahujících se k tématu bakalářské práce. První část bakalářské práce bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie (hlavní principy navozované platnými kurikulárními dokumenty, postavení a význam mimoškolního vzdělávání v rámci českého školského systému aj.).
2) Následně se autorka bude věnovat: I.) postavení tématu práce v rámci kurikulárních dokumentů (Bílá kniha, RVP ZV); II) zhodnocení významu mimoškolního vzdělávání ve výuce zeměpisu pro žáky 2. stupně ZŠ
3) V praktické části práce se autorka zaměří na zhodnocení výukových aktivit skupiny Kamarád Jihlava, z.s. v mezidobí 2011 - 2016 z hlediska tematického zařazení a obsahu učiva v rámci vzdělávacího oboru zeměpisu na základě paltného RVP ZV.
4) Na základě získaných výsledků vytvoří vlastní návrhy nových aktivit či rozšíření již stávajících výukových aktivit využitelných v rámci mimoškolního vzdělávání pro výuku zeměpisu u žáků 2. stupně ZŠ.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjištění možností využití a významu mimoškolního vzdělávání ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ se zaměřením praktických výstupů na aktivity spolku Pionýr.
Při tvorbě bakalářské práce bude postupováno následujícím způsobem:
1) Bakalářka provede nejprve rozbor literatury a učebních materiálů a pedadogicko-didaktických dokumentů vztahujících se k tématu bakalářské práce. První část bakalářské práce bude věnována teoretické části studia a vymezení základní terminologie (hlavní principy navozované platnými kurikulárními dokumenty, postavení a význam mimoškolního vzdělávání v rámci českého školského systému aj.).
2) Následně se autorka bude věnovat: I.) postavení tématu práce v rámci kurikulárních dokumentů (Bílá kniha, RVP ZV); II) zhodnocení významu mimoškolního vzdělávání ve výuce zeměpisu pro žáky 2. stupně ZŠ
3) V praktické části práce se autorka zaměří na zhodnocení výukových aktivit skupiny Kamarád Jihlava, z.s. v mezidobí 2011 - 2016 z hlediska tematického zařazení a obsahu učiva v rámci vzdělávacího oboru zeměpisu na základě paltného RVP ZV.
4) Na základě získaných výsledků vytvoří vlastní návrhy nových aktivit či rozšíření již stávajících výukových aktivit využitelných v rámci mimoškolního vzdělávání pro výuku zeměpisu u žáků 2. stupně ZŠ.
Seznam doporučené literatury
HOFMANN, E. (2006): Cíle geografického vzdělávání v ŠVP v kontextu s cíli RVP. In: Maňák, J., Janík, T. (eds.): Problémy kurikula základní školy. Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, Brno, 285 s.
KALHOUS, Z., OBST, O. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha. 447 s.
KOTEN, T. (2009): Škola? V pohodě!: metody, hry a formy práce pro realizaci učiva, pro dosažení očekávaných výstupů a rozvoj klíčových kompetencí. Hněvín, Most. 285 s.
KUBEŠ, V. (2000): Malá tábornická encyklopedie. Albatros, Praha, 336 s.
PETTY, G. (2006): Moderní vyučování. Portál, Praha. 380 s.
POLOMIS, K. (1986): Pionýrské tábory ROH 1: Pracovní činnost na táboře. Práce, Praha, 179 s.
POLOMIS, K. (1981): Pionýrské tábory ROH 2: Vycházky. Práce, Praha, 179 s.
NEJEDLÝ, P. (1983): Pionýrské tábory ROH 6: Stanové tábory. Práce, Praha, 212 s.
NEJEDLÝ, P. (1987): Pionýrské tábory ROH 8: Putovní tábory. Práce, Praha, 208 s.
VOSÁTKA, M. (1985): Tábornická encyklopedie. Mladá Fronta, Praha, 360 s.
THEUER, V. A KOL. (1988): Turistický oddíl mládeže. Olympia, Praha, 157 s.
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. (2009): Učíme v projektech. Portál, Praha. 173 s.
SVATOŠ, Z. A KOL. (1978): Pionýrská encyklopedie 1. Mladá fronta, Praha, 254 s.
SVATOŠ, Z. A KOL. (1978): Pionýrská encyklopedie 2. Mladá fronta, Praha, 416 s.
ŠUPKA, J., HOFMANN, E., RUX., J. (1993): Didaktika geografie. MU, Brno. 104 s.
Rámcový vzdělávací program a jeho metodický portál www.rvp.cz
České a zahraniční učebnice zeměpisu/geografie a časopisy věnující se geografickému vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
HOFMANN, E. (2006): Cíle geografického vzdělávání v ŠVP v kontextu s cíli RVP. In: Maňák, J., Janík, T. (eds.): Problémy kurikula základní školy. Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, Brno, 285 s.
KALHOUS, Z., OBST, O. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha. 447 s.
KOTEN, T. (2009): Škola? V pohodě!: metody, hry a formy práce pro realizaci učiva, pro dosažení očekávaných výstupů a rozvoj klíčových kompetencí. Hněvín, Most. 285 s.
KUBEŠ, V. (2000): Malá tábornická encyklopedie. Albatros, Praha, 336 s.
PETTY, G. (2006): Moderní vyučování. Portál, Praha. 380 s.
POLOMIS, K. (1986): Pionýrské tábory ROH 1: Pracovní činnost na táboře. Práce, Praha, 179 s.
POLOMIS, K. (1981): Pionýrské tábory ROH 2: Vycházky. Práce, Praha, 179 s.
NEJEDLÝ, P. (1983): Pionýrské tábory ROH 6: Stanové tábory. Práce, Praha, 212 s.
NEJEDLÝ, P. (1987): Pionýrské tábory ROH 8: Putovní tábory. Práce, Praha, 208 s.
VOSÁTKA, M. (1985): Tábornická encyklopedie. Mladá Fronta, Praha, 360 s.
THEUER, V. A KOL. (1988): Turistický oddíl mládeže. Olympia, Praha, 157 s.
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. (2009): Učíme v projektech. Portál, Praha. 173 s.
SVATOŠ, Z. A KOL. (1978): Pionýrská encyklopedie 1. Mladá fronta, Praha, 254 s.
SVATOŠ, Z. A KOL. (1978): Pionýrská encyklopedie 2. Mladá fronta, Praha, 416 s.
ŠUPKA, J., HOFMANN, E., RUX., J. (1993): Didaktika geografie. MU, Brno. 104 s.
Rámcový vzdělávací program a jeho metodický portál www.rvp.cz
České a zahraniční učebnice zeměpisu/geografie a časopisy věnující se geografickému vzdělávání.