Bakalářská práce "Využití jógy v mateřské škole" se zabývá vlivem zapojování jógy do předškolního vzdělávání na psychický a fyzický vývoj dětí ve věku od čtyř do sedmi let. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda učitelé mateřských škol zapojují jógu do výuky. Dalším cílem bylo zjištění, jaký vliv jógová cvičení na děti předškolního věku mají. Teoretická část je zaměřena na poznatky z oblasti vývoje dítěte předškolního věku, z oblasti historie jógy a na poznatky o fungování předškolního vzdělávání v České republice. Praktická část se zabývá rozborem ankety pro učitele mateřských škol, kde bylo zjištěno, že 75,1% oslovených učitelů mateřských škol z celkového počtu 221 zapojuje jógu do výuky. Bylo zjišťováno, jakým způsobem jógu do výuky zařazují. Zde bylo zjištěno, že hned 161 oslovených pedagogů zařazuje jógu v dopoledních hodinách. Učitelé využívají různých pomůcek, jako jsou karimatky, švihadla, relaxační hudba nebo míče. V práci dále informuji o potřebách učitelů, kteří by chtěli zařadit jógu do vzdělávání předškolních dětí. Z celkového počtu 221 oslovených 65,6% by uvítalo příručku o józe přizpůsobenou podmínkám mateřských škol. Na základě tohoto výzkumu, vznikl program na výuku jógy v mateřské škole. Aktivity byly konzultovány s dětským lékařem a fyzioterapeutkou.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis "Use of yoga in preschool" deals with influence of yoga engagement in preschool education on the mental development of children of age from four to seven years. The aim of the bachelor thesis was to find out whether kindergarten teachers involve yoga in teaching. Another goal was to find out what effect yoga exercises have on preschool children. The theoretical part focuses on knowledge from the development of preschool children, but also on knowledge from the history and origin of yoga. In this part there is also an interview with a pediatrician or physiotherapist. In the practical part there are ideas for activities with preschool children. Furthermore, the practical part informs about the needs of teachers who would like to include yoga in the education of preschool children. It was found that kindergarten teachers would welcome materials to teach yoga in preschool.
Bakalářská práce "Využití jógy v mateřské škole" se zabývá vlivem zapojování jógy do předškolního vzdělávání na psychický a fyzický vývoj dětí ve věku od čtyř do sedmi let. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda učitelé mateřských škol zapojují jógu do výuky. Dalším cílem bylo zjištění, jaký vliv jógová cvičení na děti předškolního věku mají. Teoretická část je zaměřena na poznatky z oblasti vývoje dítěte předškolního věku, z oblasti historie jógy a na poznatky o fungování předškolního vzdělávání v České republice. Praktická část se zabývá rozborem ankety pro učitele mateřských škol, kde bylo zjištěno, že 75,1% oslovených učitelů mateřských škol z celkového počtu 221 zapojuje jógu do výuky. Bylo zjišťováno, jakým způsobem jógu do výuky zařazují. Zde bylo zjištěno, že hned 161 oslovených pedagogů zařazuje jógu v dopoledních hodinách. Učitelé využívají různých pomůcek, jako jsou karimatky, švihadla, relaxační hudba nebo míče. V práci dále informuji o potřebách učitelů, kteří by chtěli zařadit jógu do vzdělávání předškolních dětí. Z celkového počtu 221 oslovených 65,6% by uvítalo příručku o józe přizpůsobenou podmínkám mateřských škol. Na základě tohoto výzkumu, vznikl program na výuku jógy v mateřské škole. Aktivity byly konzultovány s dětským lékařem a fyzioterapeutkou.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis "Use of yoga in preschool" deals with influence of yoga engagement in preschool education on the mental development of children of age from four to seven years. The aim of the bachelor thesis was to find out whether kindergarten teachers involve yoga in teaching. Another goal was to find out what effect yoga exercises have on preschool children. The theoretical part focuses on knowledge from the development of preschool children, but also on knowledge from the history and origin of yoga. In this part there is also an interview with a pediatrician or physiotherapist. In the practical part there are ideas for activities with preschool children. Furthermore, the practical part informs about the needs of teachers who would like to include yoga in the education of preschool children. It was found that kindergarten teachers would welcome materials to teach yoga in preschool.
1) Tématem práce je využití jógy při vzdělávání v rámci mateřské školy, se zaměřením na děti ve věku od 4 do 7 let. Jedná se jak o začlenění jednotlivých jógových cviků do vzdělávání, tak celých sestav, či ucelených bloků, jako jsou volno časové kroužky. Tímto šetřením chce autorka podrobněji prozkoumat postoje učitelů a ředitelů škol na zařazování jógového cvičení v mateřských školách. Blíže se chce zaměřit na učitele, kteří již dětskou jógu praktikují a zjistit jakým způsobem. Tak aby bylo možné sestavit metodickou příručku pro učitele, kteří s jógou začínají\\
2) Cílem je zjistit jakým způsobem učitelé zařazují jógu do výuky v mateřských školách, tak aby bylo možné sestavit metodickou příručku na výuku jógy pro učitele, kteří s jógou začínají.\\
3) Teoretická část - ujasnění si jaký vliv má jóga na rozvoj dětí předškolního věku, jaké názory na toto cvičení mají učitelé mateřských škol, lektoři jógy, lékaři.\\
4) Praktická část - Rozhovory s učiteli mateřských škol, kteří zařazují jógu do výuky a následné sestavení metodické příručky.
Zásady pro vypracování
1) Tématem práce je využití jógy při vzdělávání v rámci mateřské školy, se zaměřením na děti ve věku od 4 do 7 let. Jedná se jak o začlenění jednotlivých jógových cviků do vzdělávání, tak celých sestav, či ucelených bloků, jako jsou volno časové kroužky. Tímto šetřením chce autorka podrobněji prozkoumat postoje učitelů a ředitelů škol na zařazování jógového cvičení v mateřských školách. Blíže se chce zaměřit na učitele, kteří již dětskou jógu praktikují a zjistit jakým způsobem. Tak aby bylo možné sestavit metodickou příručku pro učitele, kteří s jógou začínají\\
2) Cílem je zjistit jakým způsobem učitelé zařazují jógu do výuky v mateřských školách, tak aby bylo možné sestavit metodickou příručku na výuku jógy pro učitele, kteří s jógou začínají.\\
3) Teoretická část - ujasnění si jaký vliv má jóga na rozvoj dětí předškolního věku, jaké názory na toto cvičení mají učitelé mateřských škol, lektoři jógy, lékaři.\\
4) Praktická část - Rozhovory s učiteli mateřských škol, kteří zařazují jógu do výuky a následné sestavení metodické příručky.
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, Věra. Jóga pomáhá léčit. Praha: Stratos, 1993. s. 74. ISBN 80- 901472-0-8.\\
KREJČÍ, Milada. Jóga v praxi pedagoga. Č. Budějovice: PF JČU Č. Budějovice, 1995. s. 111. ISBN 80-7040.129-X.\\
KREJČÍ, Milada. Krok k výchově, krok ke zdraví. I. díl Výchova ke zdraví a prevence obezity. Č. Budějovice: PF JČU Č. Budějovice, 2008. s. 24. ISBN 978-80-7394-082-9.\\
KREJČÍ, Milada. Setkání s jógou. Vydání druhé. Č. Budějovice: EM Grafika Č. Budějovice, 2003. s. 115. ISBN 80-239-2052-9.\\
LUHANOVÁ, H. Jak se zdraví sluníčko. Praha: Lali jóga, 2012. ISBN 978-80-905140-0-3.\\
MAHÉŠVARÁNANDA. Jóga v denním životě pro děti a mládež. Praha: Mladá fronta, 2014. s. 272. ISBN 978-80-204-2914-8.\\
MIHULOVÁ, M., SVOBODA, M. Bála jóga-jóga pro děti, juniory a rodiče. Liberec: Santal, 2008. s. 200. ISBN 978-80-85965-57-5.\\
NEŠPOR, K. Jóga pro děti, relaxace, cvičení, příběhy. Praha: Velryby, 1998. ISBN 80-85860-09-0.\\
ROJOVÁ, V. Jóga, hry a pohádky. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-240-9.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-803-4.
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, Věra. Jóga pomáhá léčit. Praha: Stratos, 1993. s. 74. ISBN 80- 901472-0-8.\\
KREJČÍ, Milada. Jóga v praxi pedagoga. Č. Budějovice: PF JČU Č. Budějovice, 1995. s. 111. ISBN 80-7040.129-X.\\
KREJČÍ, Milada. Krok k výchově, krok ke zdraví. I. díl Výchova ke zdraví a prevence obezity. Č. Budějovice: PF JČU Č. Budějovice, 2008. s. 24. ISBN 978-80-7394-082-9.\\
KREJČÍ, Milada. Setkání s jógou. Vydání druhé. Č. Budějovice: EM Grafika Č. Budějovice, 2003. s. 115. ISBN 80-239-2052-9.\\
LUHANOVÁ, H. Jak se zdraví sluníčko. Praha: Lali jóga, 2012. ISBN 978-80-905140-0-3.\\
MAHÉŠVARÁNANDA. Jóga v denním životě pro děti a mládež. Praha: Mladá fronta, 2014. s. 272. ISBN 978-80-204-2914-8.\\
MIHULOVÁ, M., SVOBODA, M. Bála jóga-jóga pro děti, juniory a rodiče. Liberec: Santal, 2008. s. 200. ISBN 978-80-85965-57-5.\\
NEŠPOR, K. Jóga pro děti, relaxace, cvičení, příběhy. Praha: Velryby, 1998. ISBN 80-85860-09-0.\\
ROJOVÁ, V. Jóga, hry a pohádky. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-240-9.\\
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-803-4.