Práce se zamýšlí nad otázkami, jakým způsobem lze spojit zájem o dítě (účastníka zájmového vzdělávání volnočasové výchovy) se zájmem o naplňování cílů činností ve volnočasové výchově, a jaké jsou možnosti, že si cíl své činnosti (spolu)určí dítě samo. Práce se snaží najít řešení ve způsobu, v němž se cíl činnosti dítěte transformuje ve výchovný cíl vychovatele se záměrem rozvoje osobnosti dítěte.
Práce obsahuje čtyři kapitoly. První se zabývá výchovnými cíli a cíli volnočasové výchovy. Druhá kapitola zjišťuje cíle výchovy z hlediska pedagogických koncepcí a alternativních přístupů. Třetí kapitola seznamuje s psychologickým potenciálem cílové skupiny. Poslední kapitola se zabývá rozvojem potenciálu dítěte, jeho schopností svobodné volby a rozhodnutí, projevem tvořivosti a stavem flow.
Anotace v angličtině
This thesis examines the possibilities of linking the interest in a child (a participant in interest education in the field of education of leisure) with the interest in achieving the goals of various leisure education activities, as well as the goals being (co)determined by the child itself.
The thesis strives to find the solution in a method in which an activity goal of the child is transformed into a goal of the tutor with the intention of encouraging the child's personal development.
The thesis is divided into four chapters.The first chapter deals with educational goals and the goals of leisure education.The following chapter explores the goals of education as set by various pedagogical conceptions and alternative approaches to the isme. The third chapter acquaints the reader with the psychological potential of the target group.The last chapter is dedicated to the growth of child's potential, its ability of free choice and decision making, expressions of creativity, and the "flow" state.
Klíčová slova
vychovatel, dítě, mladší školní věk, výchova, volnočasová výchova, zájmové vzdělávání, pedagogika, psychologie, filosofie, svobodná vůle, cíl, tvořivost, flow
Klíčová slova v angličtině
tutor, child, young school-age, education, education of leisure, interest education, pedagogy, psychology, philosophy, free will, goal, creativity, flow
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zamýšlí nad otázkami, jakým způsobem lze spojit zájem o dítě (účastníka zájmového vzdělávání volnočasové výchovy) se zájmem o naplňování cílů činností ve volnočasové výchově, a jaké jsou možnosti, že si cíl své činnosti (spolu)určí dítě samo. Práce se snaží najít řešení ve způsobu, v němž se cíl činnosti dítěte transformuje ve výchovný cíl vychovatele se záměrem rozvoje osobnosti dítěte.
Práce obsahuje čtyři kapitoly. První se zabývá výchovnými cíli a cíli volnočasové výchovy. Druhá kapitola zjišťuje cíle výchovy z hlediska pedagogických koncepcí a alternativních přístupů. Třetí kapitola seznamuje s psychologickým potenciálem cílové skupiny. Poslední kapitola se zabývá rozvojem potenciálu dítěte, jeho schopností svobodné volby a rozhodnutí, projevem tvořivosti a stavem flow.
Anotace v angličtině
This thesis examines the possibilities of linking the interest in a child (a participant in interest education in the field of education of leisure) with the interest in achieving the goals of various leisure education activities, as well as the goals being (co)determined by the child itself.
The thesis strives to find the solution in a method in which an activity goal of the child is transformed into a goal of the tutor with the intention of encouraging the child's personal development.
The thesis is divided into four chapters.The first chapter deals with educational goals and the goals of leisure education.The following chapter explores the goals of education as set by various pedagogical conceptions and alternative approaches to the isme. The third chapter acquaints the reader with the psychological potential of the target group.The last chapter is dedicated to the growth of child's potential, its ability of free choice and decision making, expressions of creativity, and the "flow" state.
Klíčová slova
vychovatel, dítě, mladší školní věk, výchova, volnočasová výchova, zájmové vzdělávání, pedagogika, psychologie, filosofie, svobodná vůle, cíl, tvořivost, flow
Klíčová slova v angličtině
tutor, child, young school-age, education, education of leisure, interest education, pedagogy, psychology, philosophy, free will, goal, creativity, flow
Zásady pro vypracování
Výzkumná otázka:
Jaké jsou metody a prostředky výchovy ve volném čase a pro volný čas?
Osnova:
1 Úvod motivace a stanovení výzkumné otázky
2 Výchova
2.1 Hledisko pedagogické
2.2 Hledisko filosofie výchovy
2.3 Hledisko volnočasové
3 Metody a prostředky
3.1 Metody a prostředky vzhledem k cílům pedagogiky
3.1.1 Metody a prostředky vzhledem k cílům pedagogiky volného času
3.2 Specifické metody a prostředky pedagogiky volného času
4 Výchova ve volném čase
4.1 Metody a prostředky výchovy vzhledem k cílům výchovy ve volném čase
5 Výchova pro volný čas
5.1 Metody a prostředky výchovy vzhledem k cílům výchovy pro volný čas
5.2 Hlediska rozvoje
5.2.1 Hledisko rozvoje těla
5.2.2 Hledisko rozvoje duše
5.2.3 Hledisko rozvoje ducha
6 Závěr
Zásady pro vypracování
Výzkumná otázka:
Jaké jsou metody a prostředky výchovy ve volném čase a pro volný čas?
Osnova:
1 Úvod motivace a stanovení výzkumné otázky
2 Výchova
2.1 Hledisko pedagogické
2.2 Hledisko filosofie výchovy
2.3 Hledisko volnočasové
3 Metody a prostředky
3.1 Metody a prostředky vzhledem k cílům pedagogiky
3.1.1 Metody a prostředky vzhledem k cílům pedagogiky volného času
3.2 Specifické metody a prostředky pedagogiky volného času
4 Výchova ve volném čase
4.1 Metody a prostředky výchovy vzhledem k cílům výchovy ve volném čase
5 Výchova pro volný čas
5.1 Metody a prostředky výchovy vzhledem k cílům výchovy pro volný čas
5.2 Hlediska rozvoje
5.2.1 Hledisko rozvoje těla
5.2.2 Hledisko rozvoje duše
5.2.3 Hledisko rozvoje ducha
6 Závěr
Seznam doporučené literatury
ARISTOTELÉS. Etika Níkomachova. 3., nezměn. vyd. Překlad Antonín Kříž.
Praha: Rezek, 2009, 291 s. ISBN 978-80-86027-29-6.
ARISTOTELÉS. Politika. 3. vyd. Praha: Rezek, 2009, 323 s. ISBN 9788086027302.
BALVÍN, Jaroslav. Sociální pedagogika a její dvě české osobnosti: Miroslav
Dědič a Přemysl Pitter. Praha: Radix, spol. s r.o., 2015. ISBN
9788087573136.
BAUMAN, P, Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí, TF JU, Centrum filozofie pro děti, 2013. ISBN 978-80-7394-412-4.
BJELONČÍKOVÁ, Monika, Kateřina GLUMBÍKOVÁ, Alice GOJOVÁ a Vendula GOJOVÁ.
Participativní přístupy v sociální práci. Ostrava: Ostravská univerzita,
2015-. ISBN 9788074648021.
HÁJEK, B., Nástin metodiky vedení zájmové činnosti, s. 28, Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-265-1.
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J., Pedagogika volného času, s. 33 -34, Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-128-1.
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J., Pedagogické ovlivňování volného času, s. 72 -74, Praha: Portál, 2. Vydání, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L., Zážitkově pedagogické učení, 1. Vydání, Praha: Grada Publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
KAPLÁNEK, M., Výchova a volný čas, Sborník příspěvků mezinárodní konference o výchově a volném čase, str. 45 - 46, České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity, 2006.
KRATOCHVÍL, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. V Praze: Herrmann, 1995,
199 s.
MUCHOVÁ, L., ---aděje na s---, TF JU, Centrum filozofie pro děti, 2011. ISBN 978-80-7394-279-3.
NESLUŠANOVÁ, Silvia, Ingrid EMMEROVÁ a Ewa JAROSZ, ed. Sociální pedagogika
ve službě člověku a společnosti. Brno: Institut mezioborových studií,
2014. ISBN 9788088010012.
PALOUŠ, Radim. Heretická škola: o filosofii výchovy ve světověku a
Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. Praha: OIKOYMENH,
2008. Oikúmené (OIKOYMENH). ISBN 9788072983025.
PALOUŠ, Radim. Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. V
Praze: Karolinum, 2010, 89 s. ISBN 9788024618333.
PALOUŠ, Radim a Zuzana SVOBODOVÁ. Homo educandus: Filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1901-9.
PATOČKA, J., Komeniologické studie III. Praha: Oikoymenh, 2003. ISBN: 80-7298-079-3
PÁVKOVÁ, J., a kol. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času, s. 42 43, vydání 3. aktualizované, Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
PLATÓN. Ústava. 5., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2014, 427 s. ISBN
978-807-2985-043.
POTMĚŠILOVÁ, Petra. Sociální pedagogika v teorii a praxi. Olomouc:
Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 9788024438313.
SOBKOVÁ, Petra, Milena ÖBRINK HOBZOVÁ a Helena POSPÍŠILOVÁ. Sociální
pedagogika a její metody. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
ISBN 9788024448855.
SPOUSTA, V., et al., Metody a formy výchovy ve volném čase, Brno: Pedagogická fakulta, 1998. ISBN 80-210-1275.
SVOBODOVÁ, Zuzana. K etické výchově. [spoluautoři: Ludmila MUCHOVÁ a Jaroslav KOHOUT a Radim PALOUŠ ] Praha: Karez, 2011. 100s. ISBN 978-80-905117-0-5.
SVOBODOVÁ, Zuzana. K odrazu české filosofie výchovy ve světě. PAIDEIA: PHILOSOPHICAL E-JOURNAL OF CHARLES UNIVERSITY, Praha: Univerzita Karlova, PedF, 2012, IX/2012, 3-4. ISSN 1214-8725.
SVOBODOVÁ, Zuzana. Jan Patočka: Korespondence s komeniology. (Recenze) Filosofický časopis, Praha: Filosofický ústav AV ČR, 2012/60, 5, od s. 796-775, 11 s. ISSN 0015-1831. 2012.
ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v
Sociologickém nakladatelství (SLON) 2. Praha: Sociologické nakladatelství,
2005. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 8086429369.
VÁŽANSKÝ, M., Základy pedagogiky volného času, 2. upravené a doplněné vydání, Print-Typia, Brno 2001, ISBN 80-86384-00-4.
Seznam doporučené literatury
ARISTOTELÉS. Etika Níkomachova. 3., nezměn. vyd. Překlad Antonín Kříž.
Praha: Rezek, 2009, 291 s. ISBN 978-80-86027-29-6.
ARISTOTELÉS. Politika. 3. vyd. Praha: Rezek, 2009, 323 s. ISBN 9788086027302.
BALVÍN, Jaroslav. Sociální pedagogika a její dvě české osobnosti: Miroslav
Dědič a Přemysl Pitter. Praha: Radix, spol. s r.o., 2015. ISBN
9788087573136.
BAUMAN, P, Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí, TF JU, Centrum filozofie pro děti, 2013. ISBN 978-80-7394-412-4.
BJELONČÍKOVÁ, Monika, Kateřina GLUMBÍKOVÁ, Alice GOJOVÁ a Vendula GOJOVÁ.
Participativní přístupy v sociální práci. Ostrava: Ostravská univerzita,
2015-. ISBN 9788074648021.
HÁJEK, B., Nástin metodiky vedení zájmové činnosti, s. 28, Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-265-1.
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J., Pedagogika volného času, s. 33 -34, Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-128-1.
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J., Pedagogické ovlivňování volného času, s. 72 -74, Praha: Portál, 2. Vydání, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L., Zážitkově pedagogické učení, 1. Vydání, Praha: Grada Publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
KAPLÁNEK, M., Výchova a volný čas, Sborník příspěvků mezinárodní konference o výchově a volném čase, str. 45 - 46, České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity, 2006.
KRATOCHVÍL, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. V Praze: Herrmann, 1995,
199 s.
MUCHOVÁ, L., ---aděje na s---, TF JU, Centrum filozofie pro děti, 2011. ISBN 978-80-7394-279-3.
NESLUŠANOVÁ, Silvia, Ingrid EMMEROVÁ a Ewa JAROSZ, ed. Sociální pedagogika
ve službě člověku a společnosti. Brno: Institut mezioborových studií,
2014. ISBN 9788088010012.
PALOUŠ, Radim. Heretická škola: o filosofii výchovy ve světověku a
Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. Praha: OIKOYMENH,
2008. Oikúmené (OIKOYMENH). ISBN 9788072983025.
PALOUŠ, Radim. Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. V
Praze: Karolinum, 2010, 89 s. ISBN 9788024618333.
PALOUŠ, Radim a Zuzana SVOBODOVÁ. Homo educandus: Filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1901-9.
PATOČKA, J., Komeniologické studie III. Praha: Oikoymenh, 2003. ISBN: 80-7298-079-3
PÁVKOVÁ, J., a kol. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času, s. 42 43, vydání 3. aktualizované, Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
PLATÓN. Ústava. 5., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2014, 427 s. ISBN
978-807-2985-043.
POTMĚŠILOVÁ, Petra. Sociální pedagogika v teorii a praxi. Olomouc:
Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 9788024438313.
SOBKOVÁ, Petra, Milena ÖBRINK HOBZOVÁ a Helena POSPÍŠILOVÁ. Sociální
pedagogika a její metody. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
ISBN 9788024448855.
SPOUSTA, V., et al., Metody a formy výchovy ve volném čase, Brno: Pedagogická fakulta, 1998. ISBN 80-210-1275.
SVOBODOVÁ, Zuzana. K etické výchově. [spoluautoři: Ludmila MUCHOVÁ a Jaroslav KOHOUT a Radim PALOUŠ ] Praha: Karez, 2011. 100s. ISBN 978-80-905117-0-5.
SVOBODOVÁ, Zuzana. K odrazu české filosofie výchovy ve světě. PAIDEIA: PHILOSOPHICAL E-JOURNAL OF CHARLES UNIVERSITY, Praha: Univerzita Karlova, PedF, 2012, IX/2012, 3-4. ISSN 1214-8725.
SVOBODOVÁ, Zuzana. Jan Patočka: Korespondence s komeniology. (Recenze) Filosofický časopis, Praha: Filosofický ústav AV ČR, 2012/60, 5, od s. 796-775, 11 s. ISSN 0015-1831. 2012.
ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v
Sociologickém nakladatelství (SLON) 2. Praha: Sociologické nakladatelství,
2005. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 8086429369.
VÁŽANSKÝ, M., Základy pedagogiky volného času, 2. upravené a doplněné vydání, Print-Typia, Brno 2001, ISBN 80-86384-00-4.