Bakalářská práce úvodem popisuje, zda má umění a umělecká forma či prožitek přínos pro lepší zpracování takto zdrcujícího traumatu. Bylo důležité upozornit, jak markantní rozdíly a propad je mezi naší moderní společností a historií, která smrt vnímala odlišně, můžeme říci jako součást života, ale běh času a expanze konzumního způsobu života nám vnímání smrti nastavily jako děsivou část, která nás v životě potká. Dnešní doba se od tematiky úmrtí odvrací stranou, protože dnešek odmítá přípustnost této myšlenky. Společnost je naprosto odcizena tematice smrti a je-li s ní konfrontována, je její reakcí převážně negativní chování a nepochopení. Proto práce obsahuje shrnutý pohled na smrt dospělého člověka a dítěte. Další zajímavostí o kterou je práce doplněna je jak smrt a toto trauma vnímá černošská kultura, která je naprosto odlišná od té naší. Na stáži v Jihoafrické republice jsem se zajímala o jejich tradice a rituály, které během času zármutku provádějí, také jaké pocity traumatizovanou rodinou provází, jak se k rodině staví společnost. Z tohoto důvodu mě dále zajímalo, jaký vliv na postoj k smrti mají víra, kultura a výchova. A jakou roli v této situaci může zaujmout sociální pracovník a jaké možnosti jsou pro takto zasažené rodiny v naší společnosti dostupné.
Anotace v angličtině
Beginning of my bachelor thesis describes if arts, artworks and experience given from art have some utility for a better dealing with loss of child. It was important to point out how big the differences and gaps are between our modern society and history which perceived death differently, we can say like part of the life but the course of time and expansion of consumer way of life caused that the perception of death rapidly changed and nowadays we take the death like a terrifying part of our lives. In these days people more and more divert the focus from the death issue because this time just rejects this thought. Today's society is completely alienated to the death issue and when people come in contact with it, their reactions are usually negative and the inconceivability of this situation in which they found themselves is present. That's why I was also interested in the view of adult and child. And the difference was clearly considerable. This refers to clause by intellectual disposition of child and adult one already disposing with life experience. I was also curious about how black culture, totally different from our own, is aware of the death and all trauma around it. During my internship in South Africa I was curious about their traditions, customs and rituals which they made during the grief and also which feelings are included in this trauma and how the society perceive that family. Because of this reason I further took an interest in what kind of impact the religion, culture and education has towards the attitude to the death. Of course we can find the familiar features for both cultures but moreover there are differences. The three mentionned elements have a big impact to the perception of the death. I was also focused on which possibilities has our society for parents who are traumated by this hard life situation. With regard to my field of study I was further curious about which role can play social worker in this area and also whether he or she can be useful to bereaved family.
Klíčová slova
smrt, zármutek, truchlení, ztráta, umění, černošská kultura, sociální pracovník
Klíčová slova v angličtině
death, grief, mourning, loss, arts, black culture, social worker
Rozsah průvodní práce
96 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce úvodem popisuje, zda má umění a umělecká forma či prožitek přínos pro lepší zpracování takto zdrcujícího traumatu. Bylo důležité upozornit, jak markantní rozdíly a propad je mezi naší moderní společností a historií, která smrt vnímala odlišně, můžeme říci jako součást života, ale běh času a expanze konzumního způsobu života nám vnímání smrti nastavily jako děsivou část, která nás v životě potká. Dnešní doba se od tematiky úmrtí odvrací stranou, protože dnešek odmítá přípustnost této myšlenky. Společnost je naprosto odcizena tematice smrti a je-li s ní konfrontována, je její reakcí převážně negativní chování a nepochopení. Proto práce obsahuje shrnutý pohled na smrt dospělého člověka a dítěte. Další zajímavostí o kterou je práce doplněna je jak smrt a toto trauma vnímá černošská kultura, která je naprosto odlišná od té naší. Na stáži v Jihoafrické republice jsem se zajímala o jejich tradice a rituály, které během času zármutku provádějí, také jaké pocity traumatizovanou rodinou provází, jak se k rodině staví společnost. Z tohoto důvodu mě dále zajímalo, jaký vliv na postoj k smrti mají víra, kultura a výchova. A jakou roli v této situaci může zaujmout sociální pracovník a jaké možnosti jsou pro takto zasažené rodiny v naší společnosti dostupné.
Anotace v angličtině
Beginning of my bachelor thesis describes if arts, artworks and experience given from art have some utility for a better dealing with loss of child. It was important to point out how big the differences and gaps are between our modern society and history which perceived death differently, we can say like part of the life but the course of time and expansion of consumer way of life caused that the perception of death rapidly changed and nowadays we take the death like a terrifying part of our lives. In these days people more and more divert the focus from the death issue because this time just rejects this thought. Today's society is completely alienated to the death issue and when people come in contact with it, their reactions are usually negative and the inconceivability of this situation in which they found themselves is present. That's why I was also interested in the view of adult and child. And the difference was clearly considerable. This refers to clause by intellectual disposition of child and adult one already disposing with life experience. I was also curious about how black culture, totally different from our own, is aware of the death and all trauma around it. During my internship in South Africa I was curious about their traditions, customs and rituals which they made during the grief and also which feelings are included in this trauma and how the society perceive that family. Because of this reason I further took an interest in what kind of impact the religion, culture and education has towards the attitude to the death. Of course we can find the familiar features for both cultures but moreover there are differences. The three mentionned elements have a big impact to the perception of the death. I was also focused on which possibilities has our society for parents who are traumated by this hard life situation. With regard to my field of study I was further curious about which role can play social worker in this area and also whether he or she can be useful to bereaved family.
Klíčová slova
smrt, zármutek, truchlení, ztráta, umění, černošská kultura, sociální pracovník
Klíčová slova v angličtině
death, grief, mourning, loss, arts, black culture, social worker
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Smrt jako tabu dnešní společnosti a to především jde-li o úmrtí dítěte. Toto téma je velmi citlivé. A bohužel neexistuje žádný recept a návod jak efektivně s pozůstalými spolupracovat tak, aby nedocházelo k jejich opětovnému zranění. V bakalářské práci se chci zaměřit na literární formy, které se jevu vyrovnávání věnují a které zároveň mohou sloužit jako inspirace, která může se s vyrovnáním ze stráty napomoci. Zároveň se zaměřím na osudy rodičů, kteří tímto traumatem procházejí, jak jejich cesta vypadá v reálném životě v konfrontaci s odbornou či krásnou literaturou a a zároveň zmíním na základě zkušeností ze stáže v JAR jak tento proces zároveň probíhá u jednotlivých kultur.
Cíl práce:
Cílem této práce by tedy měly být analýza etického aspektu vyrovnávání se s úmrtím dítěte, uvedení a zdokumentování různých forem, včetně uzavření se do sebe. Jednak na základě umělecké literatury, příp. filmu, či kazuistik (tj. záznamů rozhovorů či sdělení takto postižených matek). Závěrem by pak mělo být zhodnocení jednotlivých forem, jejich podnětnost (produktivita), či naopak nepoužitelnost (lit. či filmové dílo), v mém případě i poznatky z exotického prostředí Jihoafrické republiky. V kontextu mého studijního oboru jakou roli zastává sociální pracovník ve spolupráci s takto zasaženou rodinou či rodičem. A jaké možnosti se rodičům ve světě otevírají, myšleno inspirativní umělecká tvorba a organizace či podpůrné skupiny, které existují.
Výzkumná otázka:
Může mít prožitek z uměleckého díla vliv na vyrovnávání se se ztrátou blízké osoby?
Metodika:
Půjde o analýzu, možných a mnohdy doporučovaných etických postupů či aspektů vyrovnávání se v případě nemoci a následného úmrtí dítěte u matek, jejich interpretace a predikace. Doplněno bude kazuistikami či řízeným rozhovorem s takto postiženými matkami. Tedy jistou konfrontací teorie a praxe.
Výběrový soubor:
Dotazovaní rodiče a matky procházející touto zkušeností. Počet není konkrétně stanoven z důvodu nahodilosti těchto případů či odmítnutí o tomto traumatu hovořit.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Výstupy práce mohou sloužit jako studijní materiál studentům ZSF JU, či studentům škol zaměřených na sociální práci či paliativní péči, či jako informační materiál, který může posloužit organizacím, které se této problematice věnují nebo mohou s těmito osobami přijít do kontaktu ať vědomě či nevědomě, z čehož vyplývá, že by tento výstup měl dále obsahovat etické hodnoty, které by si čtenáři měli osvojit.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky:
Smrt jako tabu dnešní společnosti a to především jde-li o úmrtí dítěte. Toto téma je velmi citlivé. A bohužel neexistuje žádný recept a návod jak efektivně s pozůstalými spolupracovat tak, aby nedocházelo k jejich opětovnému zranění. V bakalářské práci se chci zaměřit na literární formy, které se jevu vyrovnávání věnují a které zároveň mohou sloužit jako inspirace, která může se s vyrovnáním ze stráty napomoci. Zároveň se zaměřím na osudy rodičů, kteří tímto traumatem procházejí, jak jejich cesta vypadá v reálném životě v konfrontaci s odbornou či krásnou literaturou a a zároveň zmíním na základě zkušeností ze stáže v JAR jak tento proces zároveň probíhá u jednotlivých kultur.
Cíl práce:
Cílem této práce by tedy měly být analýza etického aspektu vyrovnávání se s úmrtím dítěte, uvedení a zdokumentování různých forem, včetně uzavření se do sebe. Jednak na základě umělecké literatury, příp. filmu, či kazuistik (tj. záznamů rozhovorů či sdělení takto postižených matek). Závěrem by pak mělo být zhodnocení jednotlivých forem, jejich podnětnost (produktivita), či naopak nepoužitelnost (lit. či filmové dílo), v mém případě i poznatky z exotického prostředí Jihoafrické republiky. V kontextu mého studijního oboru jakou roli zastává sociální pracovník ve spolupráci s takto zasaženou rodinou či rodičem. A jaké možnosti se rodičům ve světě otevírají, myšleno inspirativní umělecká tvorba a organizace či podpůrné skupiny, které existují.
Výzkumná otázka:
Může mít prožitek z uměleckého díla vliv na vyrovnávání se se ztrátou blízké osoby?
Metodika:
Půjde o analýzu, možných a mnohdy doporučovaných etických postupů či aspektů vyrovnávání se v případě nemoci a následného úmrtí dítěte u matek, jejich interpretace a predikace. Doplněno bude kazuistikami či řízeným rozhovorem s takto postiženými matkami. Tedy jistou konfrontací teorie a praxe.
Výběrový soubor:
Dotazovaní rodiče a matky procházející touto zkušeností. Počet není konkrétně stanoven z důvodu nahodilosti těchto případů či odmítnutí o tomto traumatu hovořit.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Výstupy práce mohou sloužit jako studijní materiál studentům ZSF JU, či studentům škol zaměřených na sociální práci či paliativní péči, či jako informační materiál, který může posloužit organizacím, které se této problematice věnují nebo mohou s těmito osobami přijít do kontaktu ať vědomě či nevědomě, z čehož vyplývá, že by tento výstup měl dále obsahovat etické hodnoty, které by si čtenáři měli osvojit.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. 2., přeprac. vyd. Praha: Galén, c2007, 244 s. ISBN 978-80-7262-471-3
CHMELKOVÁ, Tereza. Aspekty umírání a smrti ve vybraných světových náboženstvích. České Budějovice, 2015, 83 stran.
KAST, Verena. Truchlení: fáze a šance psychického procesu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 143 s. ISBN 978-80-262-0789-4.
KOHNER, Nancy a Alix HENLEY. Když dítě zemře: zkušenosti se spontánním potratem v pozdním stadiu těhotenství, narozením mrtvého dítěte a úmrtím novorozence. Praha: Triton, 2013, 349 s. ISBN 978-80-7387-643-2.
KUTNOHORSKÁ, Jana, Martina CICHÁ a Radoslav GOLDMANN. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 189 s. ISBN 978-80-247-3843-7.
KÜBLER-ROSS, Elisabeth. O smrti a umírání: co by se lidé měli naučit od umírajících. Vydání druhé, přepracované, v Portále první. Praha: Portál, 2015, 320 stran. ISBN 978-80-262-0911-9.
ŠIKLOVÁ, Jiřina. Vyhoštěná smrt. První vydání. Praha: Kalich, 2013, 127 stran. ISBN 978-80-7017-197-4.
ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 127 s. ISBN 978-80-210-4413-5.
VITOŇ, Jan a Miloš VELEMÍNSKÝ. Etický aspekt komunikace v pediatrii a v kontaktu s umíráním a smrtí - jeho reflexe v umělecké literatuře. 1. vyd. Praha: Triton, 2014, 158 s. ISBN 978-80-7387-844-3.
CANFIELD, Jack, Mark Victor HANSEN. Chicken Soup for the Grieving Soul: Stories About Life, Death and Overcoming the Loss of a Loved One (Chicken Soup for the Soul), HCI, 2003, 272 p. ISBN: 9781558749023
ROSENBLANTT, Paul C. Parent Grief: Narratives of Loss and Relationship, Edward Brothers, 2000, 255 p. ISBN: 1-58391-033-6
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. 2., přeprac. vyd. Praha: Galén, c2007, 244 s. ISBN 978-80-7262-471-3
CHMELKOVÁ, Tereza. Aspekty umírání a smrti ve vybraných světových náboženstvích. České Budějovice, 2015, 83 stran.
KAST, Verena. Truchlení: fáze a šance psychického procesu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 143 s. ISBN 978-80-262-0789-4.
KOHNER, Nancy a Alix HENLEY. Když dítě zemře: zkušenosti se spontánním potratem v pozdním stadiu těhotenství, narozením mrtvého dítěte a úmrtím novorozence. Praha: Triton, 2013, 349 s. ISBN 978-80-7387-643-2.
KUTNOHORSKÁ, Jana, Martina CICHÁ a Radoslav GOLDMANN. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 189 s. ISBN 978-80-247-3843-7.
KÜBLER-ROSS, Elisabeth. O smrti a umírání: co by se lidé měli naučit od umírajících. Vydání druhé, přepracované, v Portále první. Praha: Portál, 2015, 320 stran. ISBN 978-80-262-0911-9.
ŠIKLOVÁ, Jiřina. Vyhoštěná smrt. První vydání. Praha: Kalich, 2013, 127 stran. ISBN 978-80-7017-197-4.
ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 127 s. ISBN 978-80-210-4413-5.
VITOŇ, Jan a Miloš VELEMÍNSKÝ. Etický aspekt komunikace v pediatrii a v kontaktu s umíráním a smrtí - jeho reflexe v umělecké literatuře. 1. vyd. Praha: Triton, 2014, 158 s. ISBN 978-80-7387-844-3.
CANFIELD, Jack, Mark Victor HANSEN. Chicken Soup for the Grieving Soul: Stories About Life, Death and Overcoming the Loss of a Loved One (Chicken Soup for the Soul), HCI, 2003, 272 p. ISBN: 9781558749023
ROSENBLANTT, Paul C. Parent Grief: Narratives of Loss and Relationship, Edward Brothers, 2000, 255 p. ISBN: 1-58391-033-6