František Bakule byl významným českým pedagogem první poloviny 20. století, prvním ředitelem Jedličkova ústavu v Praze, zakladatelem tzv. Bakulova ústavu a jedním z mála českých představitelů alternativního pojetí výchovy a vzdělávání uznávaných v zahraničí. Jeho odkaz však v současné době není naší odbornou veřejností v rámci hlavního vzdělávacího proudu ani speciálních škol dále systematicky rozvíjen a prakticky uplatňován, na rozdíl od řady zahraničních alternativních pedagogických směrů, které jsou zde úspěšně aplikovány. Cílem této bakalářské práce je proto analyzovat dílo Františka Bakuleho prizmatem současného školního edukačního prostředí s důrazem na vzdělávání žáků se zdravotním postižením.
První kapitola je věnována nástinu životní cesty Františka Bakuleho, zejména se zaměřením na významné mezníky, které ovlivnily utváření jeho osobnosti, jeho myšlenky, inspiraci a motivaci a které se projevily v jeho pedagogické činnosti a následně v jeho vlastním uceleném konceptu výchovy a vzdělávání. Konkrétně je zde zmíněno jeho rodinné zázemí a dále je prostor věnován zejména jeho učitelským zkušenostem až po působení v Jedličkově ústavu a etapu života spojenou s jeho vlastním ústavem.
Druhá část bakalářské práce je již zaměřena výhradně na Bakuleho specifický edukační koncept. Nejprve jsou zde vymezeny jeho principy a následně uvedeny originální učební osnovy a návrh ideálního prostředí třídy. Text dále obsahuje detailní popis výuky několika předmětů, které byly těžištěm Bakuleho konceptu, a to jmenovitě pracovních činností, hudební výchovy a výtvarné výchovy. Původní didaktické postupy jsou analyzovány s využitím současné terminologie.
Vzhledem k vymezenému cíli bylo třeba ve třetí kapitole analyzovat současné pojetí vzdělávání ve výše zmíněných, podle Bakuleho stěžejních oblastech. Text je koncipován tak, aby bylo možné následně reflektovat dílo Františka Bakuleho z pohledu dnešní pedagogické, respektive speciálně pedagogické praxe, nalézt styčné body či odlišnosti a odhalit nevyužitý inspirační potenciál. Tomu je pak věnována čtvrtá, závěrečná kapitola.
Na základě analýzy a následné reflexe bylo ve výsledku konstatováno, že ačkoli se Bakulem formulované vzdělávací cíle významně neodlišují od současného pojetí zakotveného v příslušných rámcových vzdělávacích programech, k jejich dosažení se v současné době užívá odlišných postupů a metod. A to přestože sám Bakule své postupy, které lze velmi zjednodušeně charakterizovat mottem "neučit žáky o životě a práci, ale životem a prací", s úspěchem ověřil v praxi a že mu v řadě případů daly za pravdu pozdější výsledky psychologických výzkumů, čímž poskytly jeho didaktickému odkazu teoretickou oporu. Z výše uvedeného je zřejmé, že odkaz díla Františka Bakuleho nebyl naší odbornou pedagogickou veřejností dostatečně doceněn a vytěžen. Na druhou stranu je třeba konstatovat, že jeho širšímu uplatnění stojí v cestě roztříštěnost, v níž se nám dochoval.
Anotace v angličtině
František Bakule was a significant Czech teacher during the first half of the 20th century. He was known as the first director of the "Jedlicka Institute in Prague" as well as the founder of so-called "Bakule´s Institute" as well as one of the few representatives of the "Czech alternative approach towards education" which is very well recognized all around the world. His legacy and teachings, however, are currently not being developed on the systematic level and neither they are being put into practise by Czech professional mainstream educational community. We also need to mention that is not used by even the stream of special education, in contrast to many foreign alternative pedagogical trends, which are gaining popularity and are generally applied with success. The aim of this thesis is therefore to analyse the work of Frantisek Bakule through the prism of contemporary school educational environment with emphasis on the education of students with disabilities.
The first chapter is devoted to outlining the life journey of Frantisek Bakule, particularly focusing on the major milestones that influenced the formation of his personality, his ideas, inspiration and motivation which was reflected in his teachings and then in his very own coherent concept of education. To be specific, we are introduced to his family background and a significant part is then devoted to description of Frantisek´s experience as a teacher, including stages of operating in Jedlicka´s Institute and in his own "Bakule´s institute".
The second part is then focused solely on Bakule´s specific educational concept. First, the core principles of the concept are defined. Later parts then talk about Bakule´s original curriculum and a his proposal of an ideal classroom environment. The text also contains a detailed description of how Bakule approached several subjects, which were at the core of his teaching concept, namely "Work activities", "Music education" and "Arts". Original teaching practices are analysed by using current teaching methodology and terminology.
Due to the identified aim and goals of the thesis, the third chapter analyses the current concept of education of the above, according to Bakule´s core areas and principles. The text is designed specifically to be subsequently reflecting the work of Frantisek Bakule from the perspective of today's teaching methods, namely the methods of special education. The idea is to define common points and possible differences and uncover hidden inspirational potential, which is then the main content of the fourth and final chapter.
Based on the analysis and all its subsequent reflections, the final chapter tells us that although Bakule´s educational goals don´t differ too significantly from the current concept embedded in the relevant framework of educational programs, to achieve such goals we are currently using very different techniques and methods in comparison to Bakule´s ways. Even though Bakule himself tested and verified all of his concepts in practice, which can be very simply described as "do not teach students about life and work, but through life and work", and these concepts also have been proven correct by various subsequent results of psychological researches, the current system still doesn´t draw from them too much. From all the above it is quite obvious that the legacy of life´s work of Frantisek Bakule is currently not utilized nor it is being appreciated by our professional pedagogical community. On the other hand, we need to note that it may also be due to the level of fragmentation in which his concept and materials were preserved to the present days.
Klíčová slova
František Bakule, Bakulův ústav, Jedličkův ústav v Praze, alternativní vzdělávání, speciální školy, tělesné postižení.
Klíčová slova v angličtině
František Bakule, Bakule's Institute, Jedlicka Institute in Prague, alternative education, special education, physical disability.
Rozsah průvodní práce
62 s.
Jazyk
CZ
Anotace
František Bakule byl významným českým pedagogem první poloviny 20. století, prvním ředitelem Jedličkova ústavu v Praze, zakladatelem tzv. Bakulova ústavu a jedním z mála českých představitelů alternativního pojetí výchovy a vzdělávání uznávaných v zahraničí. Jeho odkaz však v současné době není naší odbornou veřejností v rámci hlavního vzdělávacího proudu ani speciálních škol dále systematicky rozvíjen a prakticky uplatňován, na rozdíl od řady zahraničních alternativních pedagogických směrů, které jsou zde úspěšně aplikovány. Cílem této bakalářské práce je proto analyzovat dílo Františka Bakuleho prizmatem současného školního edukačního prostředí s důrazem na vzdělávání žáků se zdravotním postižením.
První kapitola je věnována nástinu životní cesty Františka Bakuleho, zejména se zaměřením na významné mezníky, které ovlivnily utváření jeho osobnosti, jeho myšlenky, inspiraci a motivaci a které se projevily v jeho pedagogické činnosti a následně v jeho vlastním uceleném konceptu výchovy a vzdělávání. Konkrétně je zde zmíněno jeho rodinné zázemí a dále je prostor věnován zejména jeho učitelským zkušenostem až po působení v Jedličkově ústavu a etapu života spojenou s jeho vlastním ústavem.
Druhá část bakalářské práce je již zaměřena výhradně na Bakuleho specifický edukační koncept. Nejprve jsou zde vymezeny jeho principy a následně uvedeny originální učební osnovy a návrh ideálního prostředí třídy. Text dále obsahuje detailní popis výuky několika předmětů, které byly těžištěm Bakuleho konceptu, a to jmenovitě pracovních činností, hudební výchovy a výtvarné výchovy. Původní didaktické postupy jsou analyzovány s využitím současné terminologie.
Vzhledem k vymezenému cíli bylo třeba ve třetí kapitole analyzovat současné pojetí vzdělávání ve výše zmíněných, podle Bakuleho stěžejních oblastech. Text je koncipován tak, aby bylo možné následně reflektovat dílo Františka Bakuleho z pohledu dnešní pedagogické, respektive speciálně pedagogické praxe, nalézt styčné body či odlišnosti a odhalit nevyužitý inspirační potenciál. Tomu je pak věnována čtvrtá, závěrečná kapitola.
Na základě analýzy a následné reflexe bylo ve výsledku konstatováno, že ačkoli se Bakulem formulované vzdělávací cíle významně neodlišují od současného pojetí zakotveného v příslušných rámcových vzdělávacích programech, k jejich dosažení se v současné době užívá odlišných postupů a metod. A to přestože sám Bakule své postupy, které lze velmi zjednodušeně charakterizovat mottem "neučit žáky o životě a práci, ale životem a prací", s úspěchem ověřil v praxi a že mu v řadě případů daly za pravdu pozdější výsledky psychologických výzkumů, čímž poskytly jeho didaktickému odkazu teoretickou oporu. Z výše uvedeného je zřejmé, že odkaz díla Františka Bakuleho nebyl naší odbornou pedagogickou veřejností dostatečně doceněn a vytěžen. Na druhou stranu je třeba konstatovat, že jeho širšímu uplatnění stojí v cestě roztříštěnost, v níž se nám dochoval.
Anotace v angličtině
František Bakule was a significant Czech teacher during the first half of the 20th century. He was known as the first director of the "Jedlicka Institute in Prague" as well as the founder of so-called "Bakule´s Institute" as well as one of the few representatives of the "Czech alternative approach towards education" which is very well recognized all around the world. His legacy and teachings, however, are currently not being developed on the systematic level and neither they are being put into practise by Czech professional mainstream educational community. We also need to mention that is not used by even the stream of special education, in contrast to many foreign alternative pedagogical trends, which are gaining popularity and are generally applied with success. The aim of this thesis is therefore to analyse the work of Frantisek Bakule through the prism of contemporary school educational environment with emphasis on the education of students with disabilities.
The first chapter is devoted to outlining the life journey of Frantisek Bakule, particularly focusing on the major milestones that influenced the formation of his personality, his ideas, inspiration and motivation which was reflected in his teachings and then in his very own coherent concept of education. To be specific, we are introduced to his family background and a significant part is then devoted to description of Frantisek´s experience as a teacher, including stages of operating in Jedlicka´s Institute and in his own "Bakule´s institute".
The second part is then focused solely on Bakule´s specific educational concept. First, the core principles of the concept are defined. Later parts then talk about Bakule´s original curriculum and a his proposal of an ideal classroom environment. The text also contains a detailed description of how Bakule approached several subjects, which were at the core of his teaching concept, namely "Work activities", "Music education" and "Arts". Original teaching practices are analysed by using current teaching methodology and terminology.
Due to the identified aim and goals of the thesis, the third chapter analyses the current concept of education of the above, according to Bakule´s core areas and principles. The text is designed specifically to be subsequently reflecting the work of Frantisek Bakule from the perspective of today's teaching methods, namely the methods of special education. The idea is to define common points and possible differences and uncover hidden inspirational potential, which is then the main content of the fourth and final chapter.
Based on the analysis and all its subsequent reflections, the final chapter tells us that although Bakule´s educational goals don´t differ too significantly from the current concept embedded in the relevant framework of educational programs, to achieve such goals we are currently using very different techniques and methods in comparison to Bakule´s ways. Even though Bakule himself tested and verified all of his concepts in practice, which can be very simply described as "do not teach students about life and work, but through life and work", and these concepts also have been proven correct by various subsequent results of psychological researches, the current system still doesn´t draw from them too much. From all the above it is quite obvious that the legacy of life´s work of Frantisek Bakule is currently not utilized nor it is being appreciated by our professional pedagogical community. On the other hand, we need to note that it may also be due to the level of fragmentation in which his concept and materials were preserved to the present days.
Klíčová slova
František Bakule, Bakulův ústav, Jedličkův ústav v Praze, alternativní vzdělávání, speciální školy, tělesné postižení.
Klíčová slova v angličtině
František Bakule, Bakule's Institute, Jedlicka Institute in Prague, alternative education, special education, physical disability.
Zásady pro vypracování
1. Teoretické vymezení problematiky
Předmětem diskuzí odborné i laické veřejnosti je již řadu let reforma českého školství. Převažující snahou je opustit praxi nadměrného memorování učiva bez porozumění a posunout se blíže k praktickým dovednostem využitelným pro život. V této souvislosti je často citován velikán světové pedagogiky Jan Amos Komenský. Méně, a to pouze v úzkém kruhu odborníků, se připomínají jména další významných postav českého původu. Mezi ně rozhodně právem patří František Bakule. Tento propagátor moderních směrů v pedagogice a speciální pedagogice a první ředitel Jedličkova ústavu vedl výuku v praktické rovině a edukační proces vnímal především jako přípravu na praktický život. Již za svého života byl vnímán jako rebel a nezkrotný živel. Ne nadarmo označil F. Faucher ve své publikaci Bakuleho za "zlobivé dítě české pedagogiky". Jeho pedagogická práce však přes všechny kontroverze přinášela obdivuhodné výsledky a je na škodu věci, že jeho odkaz není v současné době intenzivněji využit.
2. Cíl práce
Analyzovat dílo Františka Bakuleho prizmatem současného školního edukačního prostředí se zaměřením na vzdělávání žáků se zdravotním postižením.
3. Popis metodiky
Práce bude vytvořena na základě analýzy publikací Františka Bakuleho a ohlasu jeho díla v dobových pramenech a následného srovnání s metodami využívanými v současné speciálně pedagogické praxi.
4. Využití v praxi
Bakalářská práce může sloužit jako zdroj inspirace pro současné speciální pedagogy.
Zásady pro vypracování
1. Teoretické vymezení problematiky
Předmětem diskuzí odborné i laické veřejnosti je již řadu let reforma českého školství. Převažující snahou je opustit praxi nadměrného memorování učiva bez porozumění a posunout se blíže k praktickým dovednostem využitelným pro život. V této souvislosti je často citován velikán světové pedagogiky Jan Amos Komenský. Méně, a to pouze v úzkém kruhu odborníků, se připomínají jména další významných postav českého původu. Mezi ně rozhodně právem patří František Bakule. Tento propagátor moderních směrů v pedagogice a speciální pedagogice a první ředitel Jedličkova ústavu vedl výuku v praktické rovině a edukační proces vnímal především jako přípravu na praktický život. Již za svého života byl vnímán jako rebel a nezkrotný živel. Ne nadarmo označil F. Faucher ve své publikaci Bakuleho za "zlobivé dítě české pedagogiky". Jeho pedagogická práce však přes všechny kontroverze přinášela obdivuhodné výsledky a je na škodu věci, že jeho odkaz není v současné době intenzivněji využit.
2. Cíl práce
Analyzovat dílo Františka Bakuleho prizmatem současného školního edukačního prostředí se zaměřením na vzdělávání žáků se zdravotním postižením.
3. Popis metodiky
Práce bude vytvořena na základě analýzy publikací Františka Bakuleho a ohlasu jeho díla v dobových pramenech a následného srovnání s metodami využívanými v současné speciálně pedagogické praxi.
4. Využití v praxi
Bakalářská práce může sloužit jako zdroj inspirace pro současné speciální pedagogy.
Seznam doporučené literatury
BAKULE, F. Chudé děti Srdcem II: O chudých dětech, které se zasloužily. Rkp. 1945, korigováno 1954. asi 241 s. Archiv Pedagogického muzea J. A. Komenského Praha, fond Františka Bakule
BAKULE, F. František Bakule se představuje. Rkp. Archiv Pedagogického muzea J. A. Komenského Praha, fond Františka Bakule
BAKULE, F. První náčrt knihy o Bakulových zpěváčcích. Rkp. Archiv Pedagogického muzea J. A. Komenského Praha, fond Františka Bakule
BAKULE, F. Jak jsme se v Jedličkově ústavu učili číst a psát. Pedagogické rozhledy, 1947, roč. III., s. 33 41. Bez ISSN.
BAKULE, F. Bakulův experimentální ústav výchovný. Časopis Československé obce učitelské, 1927, roč. VIII., č. 3 4, s. 39 40, s. 65 66. Bez ISSN
FAUCHER, F. František Bakule- infant terrible české pedagogiky. 1. vydání. Praha: Portál, 1999. 120 s. ISBN 80- 7178- 305- 6. Kasper, T.; Kasperová, D. Dějiny pedagogiky. 1. vydání. Praha: Grada, 2008. 224 s. ISBN 978- 80- 247- 2429- 4.
TITZL, Boris. To byl český učitel: František Bakule, jeho děti a zpěváčci. 1. vyd. Praha: Společnost Františka Bakule, 1998, 243 s. ISBN 80-902518-0-3.
Seznam doporučené literatury
BAKULE, F. Chudé děti Srdcem II: O chudých dětech, které se zasloužily. Rkp. 1945, korigováno 1954. asi 241 s. Archiv Pedagogického muzea J. A. Komenského Praha, fond Františka Bakule
BAKULE, F. František Bakule se představuje. Rkp. Archiv Pedagogického muzea J. A. Komenského Praha, fond Františka Bakule
BAKULE, F. První náčrt knihy o Bakulových zpěváčcích. Rkp. Archiv Pedagogického muzea J. A. Komenského Praha, fond Františka Bakule
BAKULE, F. Jak jsme se v Jedličkově ústavu učili číst a psát. Pedagogické rozhledy, 1947, roč. III., s. 33 41. Bez ISSN.
BAKULE, F. Bakulův experimentální ústav výchovný. Časopis Československé obce učitelské, 1927, roč. VIII., č. 3 4, s. 39 40, s. 65 66. Bez ISSN
FAUCHER, F. František Bakule- infant terrible české pedagogiky. 1. vydání. Praha: Portál, 1999. 120 s. ISBN 80- 7178- 305- 6. Kasper, T.; Kasperová, D. Dějiny pedagogiky. 1. vydání. Praha: Grada, 2008. 224 s. ISBN 978- 80- 247- 2429- 4.
TITZL, Boris. To byl český učitel: František Bakule, jeho děti a zpěváčci. 1. vyd. Praha: Společnost Františka Bakule, 1998, 243 s. ISBN 80-902518-0-3.