Cílem mé bakalářské práce bylo připravit, realizovat a vyhodnotit společné aktivity dětí a seniorů, při nichž bude skupina seniorů spolupracovat na společných aktivitách se skupinou žáků základní školy v rámci mezigenerační spolupráce. Prostřednictvím těchto aktivit dochází na jedné straně k aktivizaci klientů a na straně druhé k rozvoji sociálních kompetencí dětí mladšího školního věku a k získání nových znalostí, dovedností i cenných zkušeností. Vytvořením vhodného vyhodnocení společných aktivit došlo k závěru, jakým způsobem skupiny spolupracovaly a co bylo přínosem jejich setkání. Prostudováním odborné literatury a použitím mých vlastních dosavadních znalostí a zkušeností ze školy i praxí jsem vytvořila specifický program, který vyhovuje oběma cílovým skupinám. Společné aktivity byly rozloženy do 4 setkání, vždy na 2 hodiny dopoledne a realizovaly se v Domově pro Seniory Máj. Tento program byl následně vyhodnocen technikou autoevaluace, reflexe společného programu a zpětnou vazbou jejich účastníků, se kterou jim pomohou vytvořené ankety. Prostřednictvím hodnocení jsem zjistila, že byl cíl našich společných setkávání splněn a realizace aktivit měla smysl. Tato práce může posloužit nejenom odborníkům v řadě pedagogických zařízení a sociálních služeb, ale může také zodpovědět některé otázky studentům nebo jen zkrátka těm, kteří se o tuto problematiku zajímají. Je důležité, aby se téma mezigenerační spolupráce dostalo k široké veřejnosti a aby byla zařízení schopna a ochotna se podílet na rozvoji mezigeneračních vztahů. Bylo by správné podílet se na těchto aktivitách a usilovat o spolupráci dětí a seniorů do budoucnosti, neboť v těchto aktivitách vidím smysluplnost a důležitost, kterou je třeba podpořit.
Anotace v angličtině
The aim of my bachelor thesis was to prepare, realize and evaluate joint activities of children and seniors, where group of seniors would cooperate with group of elementary school children in intergeneration cooperation. Throughout these activities comes activation of clients on one side and developing social competences and gaining new knowledge skills and experiences within lower school aged kids on the other side. By creating an appropriate evaluation of joint activities, it was concluded how the groups worked and what was the benefit of their meetings. I have created specific program which suits both targeted groups, based on studying professional literature and my own experiences and knowledge. Common activities were divided into four events, each for 2 hours in the morning, and realized in the home for seniors Máj. This program was subsequently evaluated by a self-evaluation technique, by a reflection of joint program and by feedback from programme participants using surveys. Evaluating our joint activities, I have found out, that our goal was fulfilled and its realisation made sense. This bachelor thesis can serve not only professionals in pedagogical facilities and social services, but can also answer some questions for students or those interested in these problematics. It is important, that issue of intergeneration cooperation gets to wider public and that facilities could participate on these activities and seek for cooperation between children and seniors in the future, because I see importance and sense in these activities which are needed to support.
Klíčová slova
Senioři, mladší školní věk, aktivity, mezigenerační spolupráce, aktivizace, sociální kompetence.
Klíčová slova v angličtině
Seniors, younger school age, activities, intergenerational cooperation, activation, social competence.
Rozsah průvodní práce
91 s. (22 350 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem mé bakalářské práce bylo připravit, realizovat a vyhodnotit společné aktivity dětí a seniorů, při nichž bude skupina seniorů spolupracovat na společných aktivitách se skupinou žáků základní školy v rámci mezigenerační spolupráce. Prostřednictvím těchto aktivit dochází na jedné straně k aktivizaci klientů a na straně druhé k rozvoji sociálních kompetencí dětí mladšího školního věku a k získání nových znalostí, dovedností i cenných zkušeností. Vytvořením vhodného vyhodnocení společných aktivit došlo k závěru, jakým způsobem skupiny spolupracovaly a co bylo přínosem jejich setkání. Prostudováním odborné literatury a použitím mých vlastních dosavadních znalostí a zkušeností ze školy i praxí jsem vytvořila specifický program, který vyhovuje oběma cílovým skupinám. Společné aktivity byly rozloženy do 4 setkání, vždy na 2 hodiny dopoledne a realizovaly se v Domově pro Seniory Máj. Tento program byl následně vyhodnocen technikou autoevaluace, reflexe společného programu a zpětnou vazbou jejich účastníků, se kterou jim pomohou vytvořené ankety. Prostřednictvím hodnocení jsem zjistila, že byl cíl našich společných setkávání splněn a realizace aktivit měla smysl. Tato práce může posloužit nejenom odborníkům v řadě pedagogických zařízení a sociálních služeb, ale může také zodpovědět některé otázky studentům nebo jen zkrátka těm, kteří se o tuto problematiku zajímají. Je důležité, aby se téma mezigenerační spolupráce dostalo k široké veřejnosti a aby byla zařízení schopna a ochotna se podílet na rozvoji mezigeneračních vztahů. Bylo by správné podílet se na těchto aktivitách a usilovat o spolupráci dětí a seniorů do budoucnosti, neboť v těchto aktivitách vidím smysluplnost a důležitost, kterou je třeba podpořit.
Anotace v angličtině
The aim of my bachelor thesis was to prepare, realize and evaluate joint activities of children and seniors, where group of seniors would cooperate with group of elementary school children in intergeneration cooperation. Throughout these activities comes activation of clients on one side and developing social competences and gaining new knowledge skills and experiences within lower school aged kids on the other side. By creating an appropriate evaluation of joint activities, it was concluded how the groups worked and what was the benefit of their meetings. I have created specific program which suits both targeted groups, based on studying professional literature and my own experiences and knowledge. Common activities were divided into four events, each for 2 hours in the morning, and realized in the home for seniors Máj. This program was subsequently evaluated by a self-evaluation technique, by a reflection of joint program and by feedback from programme participants using surveys. Evaluating our joint activities, I have found out, that our goal was fulfilled and its realisation made sense. This bachelor thesis can serve not only professionals in pedagogical facilities and social services, but can also answer some questions for students or those interested in these problematics. It is important, that issue of intergeneration cooperation gets to wider public and that facilities could participate on these activities and seek for cooperation between children and seniors in the future, because I see importance and sense in these activities which are needed to support.
Klíčová slova
Senioři, mladší školní věk, aktivity, mezigenerační spolupráce, aktivizace, sociální kompetence.
Klíčová slova v angličtině
Seniors, younger school age, activities, intergenerational cooperation, activation, social competence.
Zásady pro vypracování
Současný stav
V současné společnosti dochází k postupnému odcizování jednotlivých generací. Nejmarkantnější je to v případě prarodičů a jejich vnoučat. Dříve běžné více než dvougenerační domácnosti jsou spíše výjimkou, prarodiče žijí odlišným životním stylem, než tomu bylo u předchozích generací, jsou aktivnější, později odcházejí do důchodu atd. Děti jsou naproti tomu zahlceny nabídkou vzdělávacích a volnočasových aktivit, fascinovány moderními technologiemi a rozptylovány přemírou vizuálních podnětů. Tento proces vzájemného odcizování má své zřejmé důsledky, neboť dochází k nenahraditelnému omezování rolí prarodičů ve výchově, respektive v širším pojetí při enkulturaci. Instituce, jako jsou např. školy, mohou tuto úlohu přebírat jen ve velmi omezené míře. To má negativní vliv mimo jiné na rozvoj sociálních kompetencí dětí.
Cíl
Cílem bakalářské práce je připravit, realizovat a vyhodnotit aktivitu, v rámci níž skupina seniorů uživatelů sociální služby domov pro seniory povede vzdělávací program zaměřený na rozvoj sociálních dovedností prostřednictvím rukodělných činností určených pro děti mladšího školního věku z vybrané mateřské školy.
Metodika
Na základě studia a analýzy odborné literatury a individuálních charakteristik účastníků bude ve spolupráci s vybranou skupinou seniorů vytvořen, realizován a vyhodnocen specifický program ve formě pravidelných společných aktivit seniorů a dětí mladšího školního věku.
Předpokládaný přínos pro praxi
Bakalářská práce bude moci v případě úspěšné realizace programu sloužit pro pracovníky domovů pro seniory a škol jako příklad dobré praxe.
Zásady pro vypracování
Současný stav
V současné společnosti dochází k postupnému odcizování jednotlivých generací. Nejmarkantnější je to v případě prarodičů a jejich vnoučat. Dříve běžné více než dvougenerační domácnosti jsou spíše výjimkou, prarodiče žijí odlišným životním stylem, než tomu bylo u předchozích generací, jsou aktivnější, později odcházejí do důchodu atd. Děti jsou naproti tomu zahlceny nabídkou vzdělávacích a volnočasových aktivit, fascinovány moderními technologiemi a rozptylovány přemírou vizuálních podnětů. Tento proces vzájemného odcizování má své zřejmé důsledky, neboť dochází k nenahraditelnému omezování rolí prarodičů ve výchově, respektive v širším pojetí při enkulturaci. Instituce, jako jsou např. školy, mohou tuto úlohu přebírat jen ve velmi omezené míře. To má negativní vliv mimo jiné na rozvoj sociálních kompetencí dětí.
Cíl
Cílem bakalářské práce je připravit, realizovat a vyhodnotit aktivitu, v rámci níž skupina seniorů uživatelů sociální služby domov pro seniory povede vzdělávací program zaměřený na rozvoj sociálních dovedností prostřednictvím rukodělných činností určených pro děti mladšího školního věku z vybrané mateřské školy.
Metodika
Na základě studia a analýzy odborné literatury a individuálních charakteristik účastníků bude ve spolupráci s vybranou skupinou seniorů vytvořen, realizován a vyhodnocen specifický program ve formě pravidelných společných aktivit seniorů a dětí mladšího školního věku.
Předpokládaný přínos pro praxi
Bakalářská práce bude moci v případě úspěšné realizace programu sloužit pro pracovníky domovů pro seniory a škol jako příklad dobré praxe.
Seznam doporučené literatury
HOLCZEROVÁ, Vladimíra a Dagmar DVOŘÁČKOVÁ. Volnočasové aktivity pro seniory. 1. vydání. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4697-5.
KLUSOŇOVÁ, Eva. Ergoterapie v praxi. 1. vydání. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.
LISÁ, Elena. Hry k rozvoji sociálních kompetencí žáků 1. stupně ZŠ. 1. vydání. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-746-6.
POKORNÁ, Andrea. 2010. Komunikace se seniory. 1. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3271-8.
SUCHÁ, Jitka, Iva JINDROVÁ a Běla HÁTLOVÁ. Hry a činnosti pro aktivní seniory. 1. vydání. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0335-3.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: Proměny lidské psychiky od početí po smrt. 1. vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
Seznam doporučené literatury
HOLCZEROVÁ, Vladimíra a Dagmar DVOŘÁČKOVÁ. Volnočasové aktivity pro seniory. 1. vydání. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4697-5.
KLUSOŇOVÁ, Eva. Ergoterapie v praxi. 1. vydání. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.
LISÁ, Elena. Hry k rozvoji sociálních kompetencí žáků 1. stupně ZŠ. 1. vydání. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-746-6.
POKORNÁ, Andrea. 2010. Komunikace se seniory. 1. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3271-8.
SUCHÁ, Jitka, Iva JINDROVÁ a Běla HÁTLOVÁ. Hry a činnosti pro aktivní seniory. 1. vydání. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0335-3.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: Proměny lidské psychiky od početí po smrt. 1. vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.