Tato diplomová práce popisuje proces implementace vybraných prvků programu Filozofie pro děti do činnosti školní družiny. Teoretická část představuje program Filozofie pro děti a školní družinu. Vlastní výzkumné šetření formou případové studie popisuje program Filozofie pro děti v podobě deseti setkání v rámci programu ranní školní družiny a deseti setkání v rámci programu odpolední školní družiny. Dále se zamýšlí nad zjištěnými faktory, které se při filozofických sezeních objevovaly.
Anotace v angličtině
This thesis describes the proces of implementation of selected elements of Philosophy for Children in the activities of an after-school club. Philosophy for Children and the school club are presented in the theoretical part. The case study describes twenty Philosophy for Children sessions carried out in the morning and afternoon school club programme. Furthermore, factors influencing the programme that have been encounte-red during the philosophical sessions are discussed.
Klíčová slova
Filozofie pro děti, diskuse, dialog, hledající společenství, filozofické zásady, trojdimenzionální model myšlení, kritické myšlení, tvořivé myšlení, angažované myšlení, facilitátor, volný čas, výchova, výchova ve volném čase, školní družina, případová studie.
Klíčová slova v angličtině
Philosophy for Children, discussion, dialogue, community of inquiry, philosophical principles, multi-dimensional model of thinking, critical thinking, creative thinking, caring thinking, facilitator, free time, leisure education, after-school club, case study.
Rozsah průvodní práce
94 s. (162 857)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce popisuje proces implementace vybraných prvků programu Filozofie pro děti do činnosti školní družiny. Teoretická část představuje program Filozofie pro děti a školní družinu. Vlastní výzkumné šetření formou případové studie popisuje program Filozofie pro děti v podobě deseti setkání v rámci programu ranní školní družiny a deseti setkání v rámci programu odpolední školní družiny. Dále se zamýšlí nad zjištěnými faktory, které se při filozofických sezeních objevovaly.
Anotace v angličtině
This thesis describes the proces of implementation of selected elements of Philosophy for Children in the activities of an after-school club. Philosophy for Children and the school club are presented in the theoretical part. The case study describes twenty Philosophy for Children sessions carried out in the morning and afternoon school club programme. Furthermore, factors influencing the programme that have been encounte-red during the philosophical sessions are discussed.
Klíčová slova
Filozofie pro děti, diskuse, dialog, hledající společenství, filozofické zásady, trojdimenzionální model myšlení, kritické myšlení, tvořivé myšlení, angažované myšlení, facilitátor, volný čas, výchova, výchova ve volném čase, školní družina, případová studie.
Klíčová slova v angličtině
Philosophy for Children, discussion, dialogue, community of inquiry, philosophical principles, multi-dimensional model of thinking, critical thinking, creative thinking, caring thinking, facilitator, free time, leisure education, after-school club, case study.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Případová studie zkoumající proces implementace vybraných prvků programu Filozofie pro děti do činnosti školní družiny.
Výzkumná otázka: Jakým způsobem mohou být zařazeny aktivity zaměřené na rozvoj myšlení dětí do programu činností ve školní družině? Na jaké obtíže implementace programu FPD do ŠD naráží?
Návrh osnovy:
Základní principy filosofie pro děti (15 s)
Jak aplikovat principy filosofie pro děti do školní družiny (20 s)
Vlastní popis realizace filosofie pro děti ve školní družině (20 s)
Diskuse a závěr (15 s)
Postup řešení: Kvalitativní výzkum, případová studie.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Případová studie zkoumající proces implementace vybraných prvků programu Filozofie pro děti do činnosti školní družiny.
Výzkumná otázka: Jakým způsobem mohou být zařazeny aktivity zaměřené na rozvoj myšlení dětí do programu činností ve školní družině? Na jaké obtíže implementace programu FPD do ŠD naráží?
Návrh osnovy:
Základní principy filosofie pro děti (15 s)
Jak aplikovat principy filosofie pro děti do školní družiny (20 s)
Vlastní popis realizace filosofie pro děti ve školní družině (20 s)
Diskuse a závěr (15 s)
Postup řešení: Kvalitativní výzkum, případová studie.
Seznam doporučené literatury
MAŇÁK, J. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1.
McCARTY, M. Little big minds: sharing philosophy with kids. Penguin Group, 2006. ISBN 158542515X.
PÁVKOVÁ, J. Školní družina. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-751-5.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
STANLEY, S. But Why?: Teacher's Manual: Developing Philosophical Thinking in the Classroom. Network Educational Press, 2004. ISBN 1855391724.
ŠLEHOFEROVÁ, K. Možnosti diskusní výukové metody a vliv na rozvoj osobnosti žáka. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2010. Diplomová práce.
ZOLLER, E. Učíme děti ptát se a přemýšlet. Praha: Portál, 2012. ISBN 78-80-262-0096-3.
Seznam doporučené literatury
MAŇÁK, J. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1.
McCARTY, M. Little big minds: sharing philosophy with kids. Penguin Group, 2006. ISBN 158542515X.
PÁVKOVÁ, J. Školní družina. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-751-5.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
STANLEY, S. But Why?: Teacher's Manual: Developing Philosophical Thinking in the Classroom. Network Educational Press, 2004. ISBN 1855391724.
ŠLEHOFEROVÁ, K. Možnosti diskusní výukové metody a vliv na rozvoj osobnosti žáka. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2010. Diplomová práce.
ZOLLER, E. Učíme děti ptát se a přemýšlet. Praha: Portál, 2012. ISBN 78-80-262-0096-3.