Tato bakalářská práce pojednává o rozdílech ve čtení anglického textu u žáků s dyslexií a bez ní, přičemž se soustřeďuje na aspekty rychlosti, chybovosti a na kvalitu chyb. Cílem práce je kvantitativně srovnat rychlost a chybovost čtení v angličtině u dyslektických a intaktních žáků a nalézt mezi nimi souvislosti. Dále se práce zaměřuje na typ chyb, kterých se dyslektici při četbě v angličtině dopouštějí - ty jsou zkoumány kvalitativně. V první části práce jsou rozebrána teoretická východiska specifických poruch učení, je pojednáno o dyslexii a jejím vlivu na osvojování anglického jazyka a následně jsou navrženy možnosti reedukace dyslexie ve výuce anglického jazyka. V praktické části jsou pomocí zkoušek čtení v anglickém a českém jazyce zjišťovány rychlost a chybovost, které jsou dále porovnávány u dyslektické a srovnávací skupiny. Výsledky práce jsou využitelné jak pro pedagogicko-psychologickou diagnostiku, tak pro výuku angličtiny u žáků s dyslexií.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with differences in reading in English by pupils with and without dyslexia. It focuses on speed, error rate and error quality in the reading process. The aim of this work is to compare speed and error rate in English reading by dyslectic and comparative group and to find links between them by use of quantitative methods. Further, the work is concerned with types of errors made by dyslectics when reading; these are examined using qualitative methods. In the first part of the work is described theoretical basis of learning disabilities as well as the influence of dyslexia on English language acquisition. Moreover, possible ways of re-education of dyslexia in English language learning are suggested there. In the practical part of the work are used reading tests for English and Czech language to find out speed and error rate, which are afterwards compared by dyslectic and comparative group. Thesis results are usable for pedagogical-psychological diagnostics the same as for English teaching by pupils with dyslexia.
Klíčová slova
dyslexie, anglický jazyk, čtení, žáci se SPU
Klíčová slova v angličtině
dyslexia, English language, reading, pupils with learning disabilities
Rozsah průvodní práce
67 s. (124 708 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce pojednává o rozdílech ve čtení anglického textu u žáků s dyslexií a bez ní, přičemž se soustřeďuje na aspekty rychlosti, chybovosti a na kvalitu chyb. Cílem práce je kvantitativně srovnat rychlost a chybovost čtení v angličtině u dyslektických a intaktních žáků a nalézt mezi nimi souvislosti. Dále se práce zaměřuje na typ chyb, kterých se dyslektici při četbě v angličtině dopouštějí - ty jsou zkoumány kvalitativně. V první části práce jsou rozebrána teoretická východiska specifických poruch učení, je pojednáno o dyslexii a jejím vlivu na osvojování anglického jazyka a následně jsou navrženy možnosti reedukace dyslexie ve výuce anglického jazyka. V praktické části jsou pomocí zkoušek čtení v anglickém a českém jazyce zjišťovány rychlost a chybovost, které jsou dále porovnávány u dyslektické a srovnávací skupiny. Výsledky práce jsou využitelné jak pro pedagogicko-psychologickou diagnostiku, tak pro výuku angličtiny u žáků s dyslexií.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with differences in reading in English by pupils with and without dyslexia. It focuses on speed, error rate and error quality in the reading process. The aim of this work is to compare speed and error rate in English reading by dyslectic and comparative group and to find links between them by use of quantitative methods. Further, the work is concerned with types of errors made by dyslectics when reading; these are examined using qualitative methods. In the first part of the work is described theoretical basis of learning disabilities as well as the influence of dyslexia on English language acquisition. Moreover, possible ways of re-education of dyslexia in English language learning are suggested there. In the practical part of the work are used reading tests for English and Czech language to find out speed and error rate, which are afterwards compared by dyslectic and comparative group. Thesis results are usable for pedagogical-psychological diagnostics the same as for English teaching by pupils with dyslexia.
Klíčová slova
dyslexie, anglický jazyk, čtení, žáci se SPU
Klíčová slova v angličtině
dyslexia, English language, reading, pupils with learning disabilities
Zásady pro vypracování
Tématem této bakalářské práce jsou specifické poruchy učení se zaměřením na dyslexii a její vliv na čtenářské dovednosti v anglickém jazyce. Objektem výzkumu budou žáci pátých tříd základní školy. Cílem této práce bude zjistit, jaký vliv má dyslexie a dysortografie na výkon ve čtení anglického textu. Výzkum se zaměří na rozdíly v rychlosti a chybovosti při čtení mezi dyslektickými a intaktními žáky. Dále se autorka pokusí popsat typické dyslektické chyby při čtení anglického textu. Tyto aspekty budou zkoumány prostřednictvím zkoušky čtení českého a anglického textu.
Zásady pro vypracování
Tématem této bakalářské práce jsou specifické poruchy učení se zaměřením na dyslexii a její vliv na čtenářské dovednosti v anglickém jazyce. Objektem výzkumu budou žáci pátých tříd základní školy. Cílem této práce bude zjistit, jaký vliv má dyslexie a dysortografie na výkon ve čtení anglického textu. Výzkum se zaměří na rozdíly v rychlosti a chybovosti při čtení mezi dyslektickými a intaktními žáky. Dále se autorka pokusí popsat typické dyslektické chyby při čtení anglického textu. Tyto aspekty budou zkoumány prostřednictvím zkoušky čtení českého a anglického textu.
Seznam doporučené literatury
Bartoňová, M., Vítková, M. (2007) Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení, Brno: Paido.\\
Lenochová, A.. Práce se žáky se specifickými poruchy učení v hodinách anglického jazyka. In. Kucharská, Anna (1999). Sborník Specifické poruchy učení a chování. Praha: Portál, s. 84 -88.\\
Matějček, Z. (1988) Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN.\\
Michalová, Z.(2001). Specifické poruchy učení na 2. stupni základní školy a na střední
škole. Havlíčkův Brod: Tobiáš.\\
Selikowitz, M. (2000). Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: GRADA.\\
Šigutová, M. (2002). Výuka angličtiny u dětí s dyslexií. Ostrava: OU v Ostravě, pedagogická fakulta\\
Vítková, M. (2003). Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno: MSD\\
Zelinková, Olga.(2006). Cizí jazyky a specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
Seznam doporučené literatury
Bartoňová, M., Vítková, M. (2007) Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení, Brno: Paido.\\
Lenochová, A.. Práce se žáky se specifickými poruchy učení v hodinách anglického jazyka. In. Kucharská, Anna (1999). Sborník Specifické poruchy učení a chování. Praha: Portál, s. 84 -88.\\
Matějček, Z. (1988) Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN.\\
Michalová, Z.(2001). Specifické poruchy učení na 2. stupni základní školy a na střední
škole. Havlíčkův Brod: Tobiáš.\\
Selikowitz, M. (2000). Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: GRADA.\\
Šigutová, M. (2002). Výuka angličtiny u dětí s dyslexií. Ostrava: OU v Ostravě, pedagogická fakulta\\
Vítková, M. (2003). Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno: MSD\\
Zelinková, Olga.(2006). Cizí jazyky a specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš.