V bakalářské práci se zabývám netradičními metodami a formami práce při hudební výchově v mateřských školách. V teoretické části této práce je popsán vývoj sluchového vnímání a definována hudebnost. Dále definuji a popisuji tradiční i netradiční metody a formy práce. Praktickou část tvoří pedagogický kvalitativní výzkum, jenž se zaměřuje na metody a formy práce v mateřských školách s alternativním zaměřením. Hlavním cílem výzkumu je zjistit, jaký mají učitelé mateřských škol alternativního zaměření postoj k hudbě a zjistit, v čem se jejich postoj liší od učitelů jiných mateřských škol (bez alternativního zaměření, s jiným alternativním zaměřením).
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with unordinary methods and forms of activities in music in kindergartens. The theoretical part describes a development of auditory perception and musicality. This is followed by traditional and non-traditional (unordinary) methods and forms of activities. Practicional part is a pedagogical qualitative research, which based on the methods and forms of activities in kindergartens with alternative education. Main purpose of my research is to find out attitude to music of teachers in kindergartens with alternative education and find out what their attitude is different from other teachers of kindergartens (with other alternative education, without alternative education).
Klíčová slova
hudební výchova, mateřská škola, alternativní směry vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
music, kindergarten, alternative education
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci se zabývám netradičními metodami a formami práce při hudební výchově v mateřských školách. V teoretické části této práce je popsán vývoj sluchového vnímání a definována hudebnost. Dále definuji a popisuji tradiční i netradiční metody a formy práce. Praktickou část tvoří pedagogický kvalitativní výzkum, jenž se zaměřuje na metody a formy práce v mateřských školách s alternativním zaměřením. Hlavním cílem výzkumu je zjistit, jaký mají učitelé mateřských škol alternativního zaměření postoj k hudbě a zjistit, v čem se jejich postoj liší od učitelů jiných mateřských škol (bez alternativního zaměření, s jiným alternativním zaměřením).
Anotace v angličtině
My bachelor thesis deals with unordinary methods and forms of activities in music in kindergartens. The theoretical part describes a development of auditory perception and musicality. This is followed by traditional and non-traditional (unordinary) methods and forms of activities. Practicional part is a pedagogical qualitative research, which based on the methods and forms of activities in kindergartens with alternative education. Main purpose of my research is to find out attitude to music of teachers in kindergartens with alternative education and find out what their attitude is different from other teachers of kindergartens (with other alternative education, without alternative education).
Klíčová slova
hudební výchova, mateřská škola, alternativní směry vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
music, kindergarten, alternative education
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zmapování a popis netradičních metod a pomůcek, které jsou využívány učitelkami (učiteli) v mateřských školách.\\
Teoretická část bude vysvětlovat základní pojmy k tématu a popisovat metody hojně využívané v mateřských školách (zejména Orffovým instrumentářem).\\
V této části bude popsán i vývoj předškolního dítěte v oblastech zaměřených na hudební schopnosti a dovednosti. Dílčím cílem teoretické části bude také zmapování netradičních a alternativních metod a pomůcek při hudební výchově, případně podmínky k metodické realizaci.\\
Data k praktické, výzkumné část práce budou získány kvalitativně vedenými, polostrukturovanými a nestrukturovanými rozhovory s učitelkami (učiteli) a přímým, participativním pozorováním pro naplnění vytyčených cílů práce.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zmapování a popis netradičních metod a pomůcek, které jsou využívány učitelkami (učiteli) v mateřských školách.\\
Teoretická část bude vysvětlovat základní pojmy k tématu a popisovat metody hojně využívané v mateřských školách (zejména Orffovým instrumentářem).\\
V této části bude popsán i vývoj předškolního dítěte v oblastech zaměřených na hudební schopnosti a dovednosti. Dílčím cílem teoretické části bude také zmapování netradičních a alternativních metod a pomůcek při hudební výchově, případně podmínky k metodické realizaci.\\
Data k praktické, výzkumné část práce budou získány kvalitativně vedenými, polostrukturovanými a nestrukturovanými rozhovory s učitelkami (učiteli) a přímým, participativním pozorováním pro naplnění vytyčených cílů práce.
Seznam doporučené literatury
D'ANDREA, Floriana. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování: hry a cvičení pro děti od 5 do 10 let. Přeložila Ivana Hlaváčková. Praha: Portál, 1999. \\
FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2005.\\
CHLÁDKOVÁ, Blanka. První pěvecké kroky: Základní studijní úkoly, technické problémy a hlasová cvičení. Praha: Editio Supraphon, 1988.\\
KŮSTOVÁ, Tereza. Využití hudebních nástrojů a hudebně-didaktických pomůcek v mateřské škole. České Budějovice, 2015.\\
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2006.\\
ZEZULA, Jiří, JANOVSKÁ, Olga a kolektiv. Hudební výchova v mateřské škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
Seznam doporučené literatury
D'ANDREA, Floriana. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování: hry a cvičení pro děti od 5 do 10 let. Přeložila Ivana Hlaváčková. Praha: Portál, 1999. \\
FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2005.\\
CHLÁDKOVÁ, Blanka. První pěvecké kroky: Základní studijní úkoly, technické problémy a hlasová cvičení. Praha: Editio Supraphon, 1988.\\
KŮSTOVÁ, Tereza. Využití hudebních nástrojů a hudebně-didaktických pomůcek v mateřské škole. České Budějovice, 2015.\\
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2006.\\
ZEZULA, Jiří, JANOVSKÁ, Olga a kolektiv. Hudební výchova v mateřské škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987.