Tato bakalářská práce se zabývá problematikou každodenní etiky sociálních pracovníků v očekávání klientů. Teoretická část je založena na poznatcích získaných z bibliografických a elektronických zdrojů, které pojednávají o současné společnosti, etice, sociální práci, profesi sociálního pracovníka a klientovi sociálních služeb. Blíže je zde popsána kvalita sociální práce, ekonomizace, legislativa, stres v sociální práci, supervize, role sociálního pracovníka, očekávání okolí od sociálního pracovníka a vztah sociální pracovník klient apod.
Cílem této práce je zjistit, jaká očekávání mají klienti sociálních služeb ve vztahu k sociálním pracovníkům a zároveň získat povědomí o tom, jak se sociální pracovníci každodenně vypořádávají s těmito očekáváními. Jsou stanoveny čtyři výzkumné otázky: Jakou mají klienti představu o profesi sociálního pracovníka? Co všechno klienti nejčastěji očekávají od sociálního pracovníka? Jak vnímají sociální pracovníci etiku při vykonávání své profese? Jakou roli hraje stres v každodenní praxi sociálních pracovníků? Pro získání dat byl zvolen kvalitativní výzkum. Konkrétně byla užita metoda dotazování, z technik byl vybrán polostrukturovaný rozhovor, aktivní naslouchání, zúčastněné pozorování. Výzkumnou sondu tvoří vybraní sociální pracovníci a klienti sociálních služeb v okrese Písek. Pro účely výzkumu bylo osloveno 22 sociálních pracovníků a 18 klientů sociálních zařízení, organizací a institucí. Data byly analyzovány pomocí metody skórování.
Empirická část se nejprve soustředí na očekávání klientů ve vztahu k sociálnímu pracovníkovi. Výsledky ukazují, že očekávání klientů jsou velice různorodá dle sociálních služeb, které klienti požadují. Dále se empirická část zaměřuje na sociální pracovníky. Z odpovědí dotázaných vyplývá, že všichni sociální pracovníci vnímají etiku při vykonávání své profese. Stres pociťuje při svém zaměstnání 10 dotázaných sociálních pracovníků.
Podle mého názoru by bylo dobré více a lépe informovat veřejnost o profesi sociálního pracovníka. Pokud bude veřejnost vědět, jaké jednání od sociálního pracovníka očekávat, pak může podat zpětnou vazbu. Cílem této práce není podat jasné vysvětlení zkoumaných skutečností, ale spíše čtenáři zprostředkovat určitý náhled na etiku v každodenní praxi sociálních pracovníků a zjistit, co klienti od sociálního pracovníka nejčastěji očekávají. Tato práce by mohla posloužit jako studijní materiál pro studenty a pracovníky sociální práce, případně by mohla být využita jako podklad pro další výzkum dané problematiky.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with the everyday ethics of social workers in the expectations of the clients. The theoretical part is based on the knowledge obtained from the literature and electronic resources, which write about current society, ethics, social work, social worker, client of social services. quality of social work, economization, legislation, and stress in social work, supervision, role of the social worker, expectations by social workers, relationship between a social worker and client etc.
The goal of this work is to find out what are the expectations of the clients of social services in relation to social workers and at the same time to gain awareness about how social workers deal with these expectations on a daily basis. Set out the four research questions: Which ideas do clients have about the social worker profession? What do most clients expect from a social worker? How do social workers perceive ethics in their work? How can stress affect the work of social workers? For obtaining the data qualitative research was chosen. Specifically the techniques were used semi-controlled interview with open and closed questions with active listening technique and participatory observation technique. Research probe consists of accidentally selected social workers and clients of social services in the district of Pisek. For the purpose of research was addressed 22 social workers and 18 clients of social organizations and institutions. The data was analyzed using the methods of scoring.
The empirical part will focus on the expectations of the clients of social workers.. The results shows that the expectations of the clients are very diverse, according to the social services, which they require. For example the six clients expect that the social worker can advise them with the resolution of their situation. Clients of social services require a suitable job or increase social benefits by workers at the Office. Almost all users of residential services require space and time for the interview. The results also shows that the all social workers perceive ethics during their work. Stress in difficult situations was felt by 10 social workers interviewed, mostly in a troubled situations.
In my opinion there is a need for more and better way of informing the public about the profession of a social worker. When the public will know what they can expect by social workers, then social workers may recieve a feedback. The task of this work is not to submit clear explanations examined by the facts, but rather to convey readers a preview of everyday ethics in the practice of social workers and to find out what clients expect the most from social workers. This thesis work I would like to contribute to the larger preview on the issue. At the same time I would like to penetrate to the mutual relationship between social worker and client. This work could serve as study material for students and staff of social work. The thesis could also serve as a basis for further research about the issue.
Klíčová slova
Etika, sociální práce, sociální pracovník, klient, očekávání.
Klíčová slova v angličtině
Ethics, Social Work, Social Worker, Client, Expectation.
Rozsah průvodní práce
69
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou každodenní etiky sociálních pracovníků v očekávání klientů. Teoretická část je založena na poznatcích získaných z bibliografických a elektronických zdrojů, které pojednávají o současné společnosti, etice, sociální práci, profesi sociálního pracovníka a klientovi sociálních služeb. Blíže je zde popsána kvalita sociální práce, ekonomizace, legislativa, stres v sociální práci, supervize, role sociálního pracovníka, očekávání okolí od sociálního pracovníka a vztah sociální pracovník klient apod.
Cílem této práce je zjistit, jaká očekávání mají klienti sociálních služeb ve vztahu k sociálním pracovníkům a zároveň získat povědomí o tom, jak se sociální pracovníci každodenně vypořádávají s těmito očekáváními. Jsou stanoveny čtyři výzkumné otázky: Jakou mají klienti představu o profesi sociálního pracovníka? Co všechno klienti nejčastěji očekávají od sociálního pracovníka? Jak vnímají sociální pracovníci etiku při vykonávání své profese? Jakou roli hraje stres v každodenní praxi sociálních pracovníků? Pro získání dat byl zvolen kvalitativní výzkum. Konkrétně byla užita metoda dotazování, z technik byl vybrán polostrukturovaný rozhovor, aktivní naslouchání, zúčastněné pozorování. Výzkumnou sondu tvoří vybraní sociální pracovníci a klienti sociálních služeb v okrese Písek. Pro účely výzkumu bylo osloveno 22 sociálních pracovníků a 18 klientů sociálních zařízení, organizací a institucí. Data byly analyzovány pomocí metody skórování.
Empirická část se nejprve soustředí na očekávání klientů ve vztahu k sociálnímu pracovníkovi. Výsledky ukazují, že očekávání klientů jsou velice různorodá dle sociálních služeb, které klienti požadují. Dále se empirická část zaměřuje na sociální pracovníky. Z odpovědí dotázaných vyplývá, že všichni sociální pracovníci vnímají etiku při vykonávání své profese. Stres pociťuje při svém zaměstnání 10 dotázaných sociálních pracovníků.
Podle mého názoru by bylo dobré více a lépe informovat veřejnost o profesi sociálního pracovníka. Pokud bude veřejnost vědět, jaké jednání od sociálního pracovníka očekávat, pak může podat zpětnou vazbu. Cílem této práce není podat jasné vysvětlení zkoumaných skutečností, ale spíše čtenáři zprostředkovat určitý náhled na etiku v každodenní praxi sociálních pracovníků a zjistit, co klienti od sociálního pracovníka nejčastěji očekávají. Tato práce by mohla posloužit jako studijní materiál pro studenty a pracovníky sociální práce, případně by mohla být využita jako podklad pro další výzkum dané problematiky.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with the everyday ethics of social workers in the expectations of the clients. The theoretical part is based on the knowledge obtained from the literature and electronic resources, which write about current society, ethics, social work, social worker, client of social services. quality of social work, economization, legislation, and stress in social work, supervision, role of the social worker, expectations by social workers, relationship between a social worker and client etc.
The goal of this work is to find out what are the expectations of the clients of social services in relation to social workers and at the same time to gain awareness about how social workers deal with these expectations on a daily basis. Set out the four research questions: Which ideas do clients have about the social worker profession? What do most clients expect from a social worker? How do social workers perceive ethics in their work? How can stress affect the work of social workers? For obtaining the data qualitative research was chosen. Specifically the techniques were used semi-controlled interview with open and closed questions with active listening technique and participatory observation technique. Research probe consists of accidentally selected social workers and clients of social services in the district of Pisek. For the purpose of research was addressed 22 social workers and 18 clients of social organizations and institutions. The data was analyzed using the methods of scoring.
The empirical part will focus on the expectations of the clients of social workers.. The results shows that the expectations of the clients are very diverse, according to the social services, which they require. For example the six clients expect that the social worker can advise them with the resolution of their situation. Clients of social services require a suitable job or increase social benefits by workers at the Office. Almost all users of residential services require space and time for the interview. The results also shows that the all social workers perceive ethics during their work. Stress in difficult situations was felt by 10 social workers interviewed, mostly in a troubled situations.
In my opinion there is a need for more and better way of informing the public about the profession of a social worker. When the public will know what they can expect by social workers, then social workers may recieve a feedback. The task of this work is not to submit clear explanations examined by the facts, but rather to convey readers a preview of everyday ethics in the practice of social workers and to find out what clients expect the most from social workers. This thesis work I would like to contribute to the larger preview on the issue. At the same time I would like to penetrate to the mutual relationship between social worker and client. This work could serve as study material for students and staff of social work. The thesis could also serve as a basis for further research about the issue.
Klíčová slova
Etika, sociální práce, sociální pracovník, klient, očekávání.
Klíčová slova v angličtině
Ethics, Social Work, Social Worker, Client, Expectation.
Zásady pro vypracování
Současná problematika:
Sociální pracovníci se setkávají s nedostatečným společenským uznáním.
Práce sociálních pracovníků bývá finančně podhodnocena.
Do sociální oblasti se lidé příliš "nehrnou", není tolik atraktivní.
Práce sociálních pracovníků je velice psychicky náročná.
Klient většinou požaduje úplné vyřešení jeho situace.
Sociální služby jsou brány jako zboží, do sociální práce je zaveden třžní mechanismus. Na sociální pracovníky se klade velký tlak, co se týče propojení administrativní činnosti a práce s klienty. Sociální pracovníci jsou povinni vést evidenci klientů, vypracovávají standardy kvality SQSS a individuální plány s klienty,zatímco na hlavní práci s klientem jim už nezbývá potřebný čas. Individuální plánování je určitý princip poskytování soc. služeb, s tím, že si ho sociální zařízení mohou přizpůsobit dle potřeby, to je velkým přínosem. Oproti tomu je stále problém ve financování sociálních služeb, zejména v neziskovém sektoru.
Cíl práce:
Zjistit, jaká mají klienti sociálních služeb očekávání ve vztahu k sociálním pracovníkům a zároveň získat povědomí o tom, jak se sociální pracovníci s těmito očekáváními každodenně vypořádávají.
Výzkumné otázky:
1. Jakou mají klienti představu o profesi sociálního pracovníka?
2. Co všechno klienti nejčastěji očekávají od sociálního pracovníka?
3. Jak vnímají sociální pracovníci etiku při vykonávání své profese?
4. Jakou roli hraje stres v každodenní praxi sociálních pracovníků?
Metodika:
Kvalitativní šetření, polostrukturovaný rozhovor, aktivní naslouchání, zúčastněné a nezúčastněné pozorování, dotazník
Výběrový soubor:
Sociální pracovníci a klienti sociálních služeb v sociálních zařízeních, organizacích a institucích v okrese Písek.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Zprostředkovat náhled na danou problematiku tzn. zjistit, jaká mají klienti sociálních služeb očekávání ve vzájemném vztahu k sociálním pracovníkům a zároveň zjistit, jak se s těmito očekáváními sociální pracovníci denně vypořádávají. Tato práce by mohla posloužit jako studijní materiál pro studenty a pracovníky sociální práce, případně by mohla být využita jako podklad pro další výzkum dané problematiky.
Zásady pro vypracování
Současná problematika:
Sociální pracovníci se setkávají s nedostatečným společenským uznáním.
Práce sociálních pracovníků bývá finančně podhodnocena.
Do sociální oblasti se lidé příliš "nehrnou", není tolik atraktivní.
Práce sociálních pracovníků je velice psychicky náročná.
Klient většinou požaduje úplné vyřešení jeho situace.
Sociální služby jsou brány jako zboží, do sociální práce je zaveden třžní mechanismus. Na sociální pracovníky se klade velký tlak, co se týče propojení administrativní činnosti a práce s klienty. Sociální pracovníci jsou povinni vést evidenci klientů, vypracovávají standardy kvality SQSS a individuální plány s klienty,zatímco na hlavní práci s klientem jim už nezbývá potřebný čas. Individuální plánování je určitý princip poskytování soc. služeb, s tím, že si ho sociální zařízení mohou přizpůsobit dle potřeby, to je velkým přínosem. Oproti tomu je stále problém ve financování sociálních služeb, zejména v neziskovém sektoru.
Cíl práce:
Zjistit, jaká mají klienti sociálních služeb očekávání ve vztahu k sociálním pracovníkům a zároveň získat povědomí o tom, jak se sociální pracovníci s těmito očekáváními každodenně vypořádávají.
Výzkumné otázky:
1. Jakou mají klienti představu o profesi sociálního pracovníka?
2. Co všechno klienti nejčastěji očekávají od sociálního pracovníka?
3. Jak vnímají sociální pracovníci etiku při vykonávání své profese?
4. Jakou roli hraje stres v každodenní praxi sociálních pracovníků?
Metodika:
Kvalitativní šetření, polostrukturovaný rozhovor, aktivní naslouchání, zúčastněné a nezúčastněné pozorování, dotazník
Výběrový soubor:
Sociální pracovníci a klienti sociálních služeb v sociálních zařízeních, organizacích a institucích v okrese Písek.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Zprostředkovat náhled na danou problematiku tzn. zjistit, jaká mají klienti sociálních služeb očekávání ve vzájemném vztahu k sociálním pracovníkům a zároveň zjistit, jak se s těmito očekáváními sociální pracovníci denně vypořádávají. Tato práce by mohla posloužit jako studijní materiál pro studenty a pracovníky sociální práce, případně by mohla být využita jako podklad pro další výzkum dané problematiky.
Seznam doporučené literatury
1. ANZENBACHER, Arno. Úvod do etiky, vyd.2. Brno: Academia. 2001,ISBN 80-200-0917-5.
2. FISCHER,O.,MILFAIT,R. a kol.Etika pro sociální práci,Jabok, 2008,ISBN 978-80-904137-3-3.
3. HOLASOVÁ,V.Kvalita v sociální práci a sociálních službách,Grada,2014,ISBN 978-80-247-4315-8.
4. JANKOVSKÝ,J.Etika pro pomáhající profese,Triton,2003.ISBN 80-7254-329-6.
5. KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese, vyd.5. Praha: Portál. 2006, 147 s. ISBN 80-7367-181-6.
6. MATOUŠEK, Oldřich. Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2005,ISBN 80-7367-002-X.
7. ROGERS, Carl. Způsob bytí. Praha: Portál, 1998, 296 s. ISBN 80-7178-233-5
Seznam doporučené literatury
1. ANZENBACHER, Arno. Úvod do etiky, vyd.2. Brno: Academia. 2001,ISBN 80-200-0917-5.
2. FISCHER,O.,MILFAIT,R. a kol.Etika pro sociální práci,Jabok, 2008,ISBN 978-80-904137-3-3.
3. HOLASOVÁ,V.Kvalita v sociální práci a sociálních službách,Grada,2014,ISBN 978-80-247-4315-8.
4. JANKOVSKÝ,J.Etika pro pomáhající profese,Triton,2003.ISBN 80-7254-329-6.
5. KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese, vyd.5. Praha: Portál. 2006, 147 s. ISBN 80-7367-181-6.
6. MATOUŠEK, Oldřich. Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2005,ISBN 80-7367-002-X.
7. ROGERS, Carl. Způsob bytí. Praha: Portál, 1998, 296 s. ISBN 80-7178-233-5
Přílohy volně vložené
Příloha 4
Seznam otázek polostrukturovaného rozhovoru
A) Otázky pro klienty:
1. Kdo nebo co vás napadne, když se řekne sociální pracovník?
2. Co podle vás dělá sociální pracovník?
3. Jaký by měl podle vás být sociální pracovník?
4. Jak by vám měl sociální pracovník pomoci? A s čím by vám měl pomoci?
5. Co byste rád/a slyšel/a od sociálního pracovníka?
6. Co byste nerad/a slyšel/a od sociálního pracovníka?
7. Jak se cítíte, když hovoříte se sociálním pracovníkem
8. Jak byste se chtěl/a cítit při rozhovoru se sociálním pracovníkem?
9. Jak se vám odpovídalo na tyto otázky?
10. Je něco, co byste chtěl/a doplnit, na co jsem se vás nezeptala?
B) Otázky pro sociální pracovníky:
1. Kdo nebo co vás napadne, když se řekne klient sociálních služeb?
2. Kdo nebo co vás napadne, když se řekne sociální pracovník?
3. Co od vás klient většinou požaduje?
4. Jaká je náplň vaší práce?
5. Jak se cítíte, když hovoříte s klientem?
6. Jak byste se chtěl/a cítit?
7. Jak vypadá váš typický den v práci?
8. Jak dlouho pracujete v sociální oblasti?
9. Kladete si někdy otázku, proč vykonáváte tuto profesi a proč ji děláte zrovna a ne jinak?
10. Jak vnímáte při své profesi propojení s etikou? A v jakých situacích?
11. Je něco ve vaší práci, co byste rád/a změnil/a? Případně jak?
12. Co vás vedlo k výběru profese sociálního pracovníka?
13. Co nebo kdo vám pomáhá, když si s něčím v zaměstnání nevíte rady?
14. Co od vás klienti většinou očekávají?
15. Jakou roli hraje stres při vykonávání vaší práce?
16. Jak vás tato profese naplňuje?
17. Jak se vám odpovídalo na tyto otázky? Je něco, co byste chtěl/a doplnit?
Zdroj: Vlastní výzkum