- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Rozdíl v organizaci volnočasových aktivit v rámci Dětského domova Benešov a Dětského domova se školou Sedlec-Prčice z pohledu dětí a mladých lidí, kteří v nich žijí a také z pohledu vychovatelů
Hlavní téma v angličtině
The difference in organising leisure activities within the children's home in Benešov and the children's home with school in Sedlec-Prčice from the perspective of children and young people who live there and also from the perspective of educators
Název dle studenta
Rozdíl v organizaci volnočasových aktivit v rámci dětského domova a dětského domova se školou
Název dle studenta v angličtině
The Difference in the Organization of Free Time within The Children's Home and The Children's Home with School
Tato diplomová práce se zabývá rozdílem v organizaci volného času v rámci dětského domova a dětského domova se školou. V teoretické části této diplomové práce je nejprve popsána ústavní a ochranná výchova. Blíže jsou tu specifikované druhy ústavní výchovy a zařízení podle resortů ministerstev České republiky. Dále jsou zde vysvětleny nejčastější důvody umísťování dětí do zařízení ústavní výchovy a bližší specifikace legislativy a statistiky umísťování dětí do náhradní rodinné péče. Pojem a význam volného času je zde vysvětlen také v podkapitolách funkce volného času a v pohledech na volný čas. Dále se teoretická část zabývá osobností vychovatele. Jsou zde také popsána zázemí pro volný čas v dětských domovech a v dětských domovech se školou. Posledním důležitým bodem teoretické části je kapitola podstatných rozdílů v práci dětského domova a dětského domova se školou.
V praktické části jsem pomocí rozhovorů a následných případových studií porovnávala dva dětské domovy a dva dětské domovy se školou.
Cílem práce je zjistit, jaký je rozdíl v organizaci volnočasových aktivit a v zázemí pro volnočasové aktivity v rámci dětského domova a dětského domova se školou z pohledu dětí a mladých lidí, kteří v nich žijí a také z pohledu vychovatelů.
Anotace v angličtině
This theses is focused on the difference in the organization of free time within the children's home and the children's home with school. In the theoretical part of this theses there is described institutional and protective care. There are also specified types of institutional care and facilities by Czech ministries. There are also explained the most common reasons for placement of children to institutional care and further specification of legislation and statistics of placing children to foster care.
There is also explained the concept and importance of leisure in sections function of free time and in the views of leisure. The theoretical part is also focused on the personality of the educator. There are also described leisure places for free time in children's homes and children's homes with school. The last important point in the theoretical part is the chapter of significant differences in the work of the children's home and the children's home with school.
In the practical part, there are compared two children's homes and two children's homes with school using interviews and case studies.
The purpose of this theses was to find out what is the difference in the organization of leisure activities and hinterland for leisure activities within the children's home and the children's home with school from the perspective of children and young people who live there and also from the perspective of educators.
Klíčová slova
volný čas, ústavní výchova, organizace volného času, dětský domov, dětský domov se školou
Klíčová slova v angličtině
free time, leisure, institutional care, organization of free time, children's home, children's home with school
Rozsah průvodní práce
83 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá rozdílem v organizaci volného času v rámci dětského domova a dětského domova se školou. V teoretické části této diplomové práce je nejprve popsána ústavní a ochranná výchova. Blíže jsou tu specifikované druhy ústavní výchovy a zařízení podle resortů ministerstev České republiky. Dále jsou zde vysvětleny nejčastější důvody umísťování dětí do zařízení ústavní výchovy a bližší specifikace legislativy a statistiky umísťování dětí do náhradní rodinné péče. Pojem a význam volného času je zde vysvětlen také v podkapitolách funkce volného času a v pohledech na volný čas. Dále se teoretická část zabývá osobností vychovatele. Jsou zde také popsána zázemí pro volný čas v dětských domovech a v dětských domovech se školou. Posledním důležitým bodem teoretické části je kapitola podstatných rozdílů v práci dětského domova a dětského domova se školou.
V praktické části jsem pomocí rozhovorů a následných případových studií porovnávala dva dětské domovy a dva dětské domovy se školou.
Cílem práce je zjistit, jaký je rozdíl v organizaci volnočasových aktivit a v zázemí pro volnočasové aktivity v rámci dětského domova a dětského domova se školou z pohledu dětí a mladých lidí, kteří v nich žijí a také z pohledu vychovatelů.
Anotace v angličtině
This theses is focused on the difference in the organization of free time within the children's home and the children's home with school. In the theoretical part of this theses there is described institutional and protective care. There are also specified types of institutional care and facilities by Czech ministries. There are also explained the most common reasons for placement of children to institutional care and further specification of legislation and statistics of placing children to foster care.
There is also explained the concept and importance of leisure in sections function of free time and in the views of leisure. The theoretical part is also focused on the personality of the educator. There are also described leisure places for free time in children's homes and children's homes with school. The last important point in the theoretical part is the chapter of significant differences in the work of the children's home and the children's home with school.
In the practical part, there are compared two children's homes and two children's homes with school using interviews and case studies.
The purpose of this theses was to find out what is the difference in the organization of leisure activities and hinterland for leisure activities within the children's home and the children's home with school from the perspective of children and young people who live there and also from the perspective of educators.
Klíčová slova
volný čas, ústavní výchova, organizace volného času, dětský domov, dětský domov se školou
Klíčová slova v angličtině
free time, leisure, institutional care, organization of free time, children's home, children's home with school
Zásady pro vypracování
Na základě analýzy dokumentů, nestandardizovaných rozhovorů a kazuistik
určení či vytvoření základních výchovných konceptů jednotlivých zařízení a
jejich srovnání (v oblasti cílů, metod, struktury)
Zásady pro vypracování
Na základě analýzy dokumentů, nestandardizovaných rozhovorů a kazuistik
určení či vytvoření základních výchovných konceptů jednotlivých zařízení a
jejich srovnání (v oblasti cílů, metod, struktury)
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
HÁJEK, B. Děti, vedoucí, volný čas. Praha: Institut dětí a mládeže MŠMT, 2004. ISBN 80-86784-06-1.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
HELUS, Zdeněk, JEDLIČKA, Richard (ed.). Teorie výchovy - tradice,
současnost, perspektivy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2014, 276 s. ISBN
978-80-246-2412-9.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Vyd.1. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-717-8927-5.
MATOUŠEK, O. Ústavní péče. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-08-7.
PALOUŠ, Radim a Zuzana SVOBODOVÁ. Homo educandus: filosofické základy
teorie výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011, 166 s. ISBN
978-80-246-1901-9.
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Vyd.3. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogické ovlivňování volného času. 2. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické
antropologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš., V Portálu 1. Praha: Portál, 2010,
261 s. ISBN 978-80-7367-756-5.
ELLIOT, J., PLACE, M. Dítě v nesnázích. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80247-0182-0.
STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X
BOWLBY, J. Ztráta. Praha: Portál. 2013. ISBN 978-80-262-0355-1
MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Triton. 2012. ISBN 978-80-7387-382-0
Odborné články
BAYEROVÁ,M. Ústavní a ochranná výchova a preventivně výchovná péče ve školských zařízeních. Právo a rodina, 2010, roč.12, č.5
VEČERKA, K. Kriminologické charakteristiky dětí s nařízenou ústavní či ochranou výchovou. Sociologický časopis, 2001, roč. 37, č. 1
LUŽNÁ, R. Kontakt rodičů s dítětem, u kterého byla nařízena ústavní výchova. Právo a rodina, 2008, roč. 10, č. 7
JEŽEK, M. O rozdělování sourozenců v zařízeních pečujících o ohrožené děti do tří let věku. Právo a rodina, 2014, roč. 16, č. 3
KŘÍSTEK, A. Několik poznámek k ústavní výchově v novém kabátě. Právo a rodina, 2014, roč. 16, č.2
ŠVANCAR, R. Občanský zákoník poškodil děti v ústavní péči: vrátit se od špatné praxe k dobré není ostuda. Učitelské noviny, 2015, roč. 118, č. 2
MŠMT. Přehled právních předpisů v resortu školství, mládeže a tělovýchovy. Věstník Ministertva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 2014, roč. 70, č. 6
HRONOVÁ, L. Sociálně právní ochrana dětí po novele zákona zvyšuje nároky na pracovníky OSPOD. Moderní obec, 2013, roč. 19, č. 7
JEŽEK, M. O nedostatečné podpoře dětí v dětských domovech s určitými poruchami chování. Právo a rodina, 2013, roč. 15, č. 6
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
HÁJEK, B. Děti, vedoucí, volný čas. Praha: Institut dětí a mládeže MŠMT, 2004. ISBN 80-86784-06-1.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
HELUS, Zdeněk, JEDLIČKA, Richard (ed.). Teorie výchovy - tradice,
současnost, perspektivy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2014, 276 s. ISBN
978-80-246-2412-9.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Vyd.1. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-717-8927-5.
MATOUŠEK, O. Ústavní péče. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-08-7.
PALOUŠ, Radim a Zuzana SVOBODOVÁ. Homo educandus: filosofické základy
teorie výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011, 166 s. ISBN
978-80-246-1901-9.
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Vyd.3. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogické ovlivňování volného času. 2. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7.
PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické
antropologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš., V Portálu 1. Praha: Portál, 2010,
261 s. ISBN 978-80-7367-756-5.
ELLIOT, J., PLACE, M. Dítě v nesnázích. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80247-0182-0.
STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X
BOWLBY, J. Ztráta. Praha: Portál. 2013. ISBN 978-80-262-0355-1
MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Triton. 2012. ISBN 978-80-7387-382-0
Odborné články
BAYEROVÁ,M. Ústavní a ochranná výchova a preventivně výchovná péče ve školských zařízeních. Právo a rodina, 2010, roč.12, č.5
VEČERKA, K. Kriminologické charakteristiky dětí s nařízenou ústavní či ochranou výchovou. Sociologický časopis, 2001, roč. 37, č. 1
LUŽNÁ, R. Kontakt rodičů s dítětem, u kterého byla nařízena ústavní výchova. Právo a rodina, 2008, roč. 10, č. 7
JEŽEK, M. O rozdělování sourozenců v zařízeních pečujících o ohrožené děti do tří let věku. Právo a rodina, 2014, roč. 16, č. 3
KŘÍSTEK, A. Několik poznámek k ústavní výchově v novém kabátě. Právo a rodina, 2014, roč. 16, č.2
ŠVANCAR, R. Občanský zákoník poškodil děti v ústavní péči: vrátit se od špatné praxe k dobré není ostuda. Učitelské noviny, 2015, roč. 118, č. 2
MŠMT. Přehled právních předpisů v resortu školství, mládeže a tělovýchovy. Věstník Ministertva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 2014, roč. 70, č. 6
HRONOVÁ, L. Sociálně právní ochrana dětí po novele zákona zvyšuje nároky na pracovníky OSPOD. Moderní obec, 2013, roč. 19, č. 7
JEŽEK, M. O nedostatečné podpoře dětí v dětských domovech s určitými poruchami chování. Právo a rodina, 2013, roč. 15, č. 6