Tato bakalářská práce se zabývá tématem Mateřská škola a dítě z rodiny Svědků Jehovových. Teoretické část obsahuje charakteristiku náboženství Svědků Jehovových a jejich historii. Dále jsou zde vysvětleny důležité body víry, k jejichž porozumění jsou uvedeny verše z Bible. Body víry jsou vybrány tak, aby zprostředkovali co nejlepší pochopení této víry učitelkám v MŠ, aby dokázaly lépe spolupracovat s dětmi těchto věřících. V druhé kapitole je nastíněn pohled na výchovu dětí Svědků Jehovových, vycházející z Bible. Je zde popsána publikační činnost Svědků Jehovových pro děti. Empirická část popisuje hloubkové rozhovory vedené s pedagogy mateřských škol a rodiči, kteří jsou Svědky Jehovovými. Otevřeným kódováním byla zjištěna hlavní témata jako přístup rodičů a učitelek, docházka do mateřské školy, vhodná literatura, či malá zkušenost učitelek s dětmi těchto věřících. Dále jsou nastíněna metodická doporučení pro pedagogy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis studies Kindergarden and a child from a family of Jehovah´s Witnesses. The theoretical part characterizes the religion of Jehovah´s Witnesses and describes its history and important features. For comprehensibility, the major aspects are illustrated using selected rhymes from the Bible. The major aspects have been chosen to provide the best possible understanding of the religious belief to the kindergarten teachers, so that they can better co-operate with the children of these believers. Based on the Bible, the second chapter outlines the view of Jehovah´s Witnesses on the child upbringing and care. In addition, the chapter describes children oriented publication activities of Jehovah´s Witnesses. The empirical part of the thesis brings the in-depth interviews with preschool teachers and parents, the members of Jehovah´s Witnesses. By open coding method, the thesis points out the main topics including approaches of parents and teachers, attendence to Kindergarten, relevant literature and scarse experience of teachers with these specific children. Finally, the thesis outlines the methodological recommendations for teachers.
Klíčová slova
Předškolní dítě, Rodiče Svědkové Jehovovi, Institucionální předškolní edukace
Náboženství v mateřské škole, Víra
Klíčová slova v angličtině
Preschool Child, Parents members of Jehovah's Witnesses, Institutional pre-school education, Religion in Kindergarten, Faith
Rozsah průvodní práce
56s. (16 289 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tématem Mateřská škola a dítě z rodiny Svědků Jehovových. Teoretické část obsahuje charakteristiku náboženství Svědků Jehovových a jejich historii. Dále jsou zde vysvětleny důležité body víry, k jejichž porozumění jsou uvedeny verše z Bible. Body víry jsou vybrány tak, aby zprostředkovali co nejlepší pochopení této víry učitelkám v MŠ, aby dokázaly lépe spolupracovat s dětmi těchto věřících. V druhé kapitole je nastíněn pohled na výchovu dětí Svědků Jehovových, vycházející z Bible. Je zde popsána publikační činnost Svědků Jehovových pro děti. Empirická část popisuje hloubkové rozhovory vedené s pedagogy mateřských škol a rodiči, kteří jsou Svědky Jehovovými. Otevřeným kódováním byla zjištěna hlavní témata jako přístup rodičů a učitelek, docházka do mateřské školy, vhodná literatura, či malá zkušenost učitelek s dětmi těchto věřících. Dále jsou nastíněna metodická doporučení pro pedagogy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis studies Kindergarden and a child from a family of Jehovah´s Witnesses. The theoretical part characterizes the religion of Jehovah´s Witnesses and describes its history and important features. For comprehensibility, the major aspects are illustrated using selected rhymes from the Bible. The major aspects have been chosen to provide the best possible understanding of the religious belief to the kindergarten teachers, so that they can better co-operate with the children of these believers. Based on the Bible, the second chapter outlines the view of Jehovah´s Witnesses on the child upbringing and care. In addition, the chapter describes children oriented publication activities of Jehovah´s Witnesses. The empirical part of the thesis brings the in-depth interviews with preschool teachers and parents, the members of Jehovah´s Witnesses. By open coding method, the thesis points out the main topics including approaches of parents and teachers, attendence to Kindergarten, relevant literature and scarse experience of teachers with these specific children. Finally, the thesis outlines the methodological recommendations for teachers.
Klíčová slova
Předškolní dítě, Rodiče Svědkové Jehovovi, Institucionální předškolní edukace
Náboženství v mateřské škole, Víra
Klíčová slova v angličtině
Preschool Child, Parents members of Jehovah's Witnesses, Institutional pre-school education, Religion in Kindergarten, Faith
Zásady pro vypracování
Práce vyjde ze stručné charakteristiky náboženství Svědků Jehovových a vlivu této víry na rodinný život. Cílem práce bude zjistit, jaký vliv má víra rodičů na život dítěte v mateřské škole. Přístup ke zkoumání bude kvalitativní. Východiskem bude případová studie rodiny Svědků Jehovových, která by měla odhalit, jaká očekávání rodina má ve vztahu k dítěti v mateřské škole. Budou také zmapovány názory učitelek mateřské školy, které mají zkušenost z výchovné práce s dětmi z rodin těchto věřících. Výstupem práce bude sada metodických doporučení pro učitele mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Práce vyjde ze stručné charakteristiky náboženství Svědků Jehovových a vlivu této víry na rodinný život. Cílem práce bude zjistit, jaký vliv má víra rodičů na život dítěte v mateřské škole. Přístup ke zkoumání bude kvalitativní. Východiskem bude případová studie rodiny Svědků Jehovových, která by měla odhalit, jaká očekávání rodina má ve vztahu k dítěti v mateřské škole. Budou také zmapovány názory učitelek mateřské školy, které mají zkušenost z výchovné práce s dětmi z rodin těchto věřících. Výstupem práce bude sada metodických doporučení pro učitele mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
KROPÁČEK, D. Rodičovství a výchova v rodině Svědků Jehovových (bakalářská práce), 2014. \\
MALCOVÁ, B. Náboženství a práva dětí: střet práv dítěte a povinnosti rodičů v oblasti náboženství. Dingir, 15 (4), 2013, s. 110-111. \\
REMEŠ, P. Svědkové Jehovovi nebo Bible? Příručka křesťana pro biblické rozhovory se Svědky Jehovovými, Praha: Fokus, 1990. \\
REMEŠ, P. Svědkové Jehovovi. Praha: Oliva, 1995. \\
Svědkové Jehovovi - Hlasatelé Božího království. New York: International Bible Students Association: Watchtower Bible and Tract Society, 1993. \\
VOJTÍŠEK, Z. Netradiční náboženská hnutí u nás. Gaudeamus, 1999.\\
VŠETEČKA, J. Náboženská výchova v rodině (Srovnání římští katolíci a Svědkové Jehovovi). (diplomová práce), 2011. \\
ZVĚDĚLÍKOVÁ, V. Svědkové Jehovovi a vzdělání: postoje Svědků Jehovových ke vzdělávání. Dingir, 14 (4), 2011, 142-144.
Seznam doporučené literatury
KROPÁČEK, D. Rodičovství a výchova v rodině Svědků Jehovových (bakalářská práce), 2014. \\
MALCOVÁ, B. Náboženství a práva dětí: střet práv dítěte a povinnosti rodičů v oblasti náboženství. Dingir, 15 (4), 2013, s. 110-111. \\
REMEŠ, P. Svědkové Jehovovi nebo Bible? Příručka křesťana pro biblické rozhovory se Svědky Jehovovými, Praha: Fokus, 1990. \\
REMEŠ, P. Svědkové Jehovovi. Praha: Oliva, 1995. \\
Svědkové Jehovovi - Hlasatelé Božího království. New York: International Bible Students Association: Watchtower Bible and Tract Society, 1993. \\
VOJTÍŠEK, Z. Netradiční náboženská hnutí u nás. Gaudeamus, 1999.\\
VŠETEČKA, J. Náboženská výchova v rodině (Srovnání římští katolíci a Svědkové Jehovovi). (diplomová práce), 2011. \\
ZVĚDĚLÍKOVÁ, V. Svědkové Jehovovi a vzdělání: postoje Svědků Jehovových ke vzdělávání. Dingir, 14 (4), 2011, 142-144.