V současné době není volně k dispozici jednoduchý edukační text na téma základů jaderné fyziky, který by byl přiměřený znalostem studentů studijního oboru radiologický asistent a dalších příbuzných oborů. Studijní materiály, které jsou v současnosti využívány, jsou needukačním přepisem vědeckých poznatků a vyžadují od přednášejícího přípravu, aby studijní látka byla studenty správně a ve stanovené vyučovací době správně pochopena.
Potřeba vymezení edukační verze jaderné fyziky pro radiologické asistenty byla důvodem zpracování a předložení bakalářské práce. Odtud vyplynulo vytyčení několika cílů:
- vytvořit očekávané, projektové a implementované kurikulum (vytvořit srozumitelný edukační text a ověřit jeho přiměřenost) v oblasti základů jaderné fyziky pro radiologické asistenty,
- ověřit vhodnost projektového kurikula pomocí experimentální výuky a následného ověření dotazníkovým šetřením.
- aplikovat metody deskriptivní statistiky a statistiky matematické.
Bakalářská práce vycházela z ověřování dvou hypotéz.
Hypotéza první: Aplikací teorie kurikulárního procesu a vytvořením přiměřeného edukačního textu lze zpracovat teoretické základy jaderné fyziky pro radiologické asistenty.
Hypotéza druhá: Znalosti radiologických asistentů z oblasti teoretických základů jaderné fyziky získané předložením vypracovaného edukačního testu budou mít rozdělení blízké normálnímu rozdělení.
Přínosem bakalářské práce je vypracovaný edukační text i test, který lze využít pro výuku teoretických základů jaderné fyziky. Po zhodnocení výsledků jednotlivých otázek lze doporučit zkvalitnění fyzikální přípravy studentů v oblastech, kde bylo dosaženo slabších znalostí.
Anotace v angličtině
Currently there is not freely available any simple educational text on the subject of nuclear physics foundations, which would be adequate to the knowledge of students in the field of Radiology Assistant and other related fields. Study materials that are commonly used are mere transcripts of a scientific knowledge which needs to be adjusted by the presenter in order to be correctly understood by students within the stipulated time.
The need for defining an educational version of a nuclear physics for Radiology Assistant resulted in preparation and submission of this thesis. During the process several objectives emerged:
- create awaited, projected and implemented curriculum (create comprehensible educational text and verify its adequacy) on the subject of nuclear physics foundations for Radiology Assistant
- verify the suitability of the project curriculum using the experimental teaching followed by subsequent verification with questionnaire survey
- apply methods of descriptive statistics and mathematical statistics
This thesis was based on two hypotheses verification.
1st hypothesis: By application of curricular process theory and developing appropriate educational text can be processed theoretical foundations of nuclear physics for Radiology Assistants.
2nd hypothesis: Knowledge of Radiology Assistants in the field of theoretical foundations of nuclear physics obtained from drawn up educational text will have distribution near to the normal distribution.
Contribution of the thesis is the elaborated educational text and test that can be used for teaching theoretical foundations of nuclear physics. After evaluation of individual questions in the test, can be recommended to focus on students' knowledge in those areas where lower scores were achieved.
V současné době není volně k dispozici jednoduchý edukační text na téma základů jaderné fyziky, který by byl přiměřený znalostem studentů studijního oboru radiologický asistent a dalších příbuzných oborů. Studijní materiály, které jsou v současnosti využívány, jsou needukačním přepisem vědeckých poznatků a vyžadují od přednášejícího přípravu, aby studijní látka byla studenty správně a ve stanovené vyučovací době správně pochopena.
Potřeba vymezení edukační verze jaderné fyziky pro radiologické asistenty byla důvodem zpracování a předložení bakalářské práce. Odtud vyplynulo vytyčení několika cílů:
- vytvořit očekávané, projektové a implementované kurikulum (vytvořit srozumitelný edukační text a ověřit jeho přiměřenost) v oblasti základů jaderné fyziky pro radiologické asistenty,
- ověřit vhodnost projektového kurikula pomocí experimentální výuky a následného ověření dotazníkovým šetřením.
- aplikovat metody deskriptivní statistiky a statistiky matematické.
Bakalářská práce vycházela z ověřování dvou hypotéz.
Hypotéza první: Aplikací teorie kurikulárního procesu a vytvořením přiměřeného edukačního textu lze zpracovat teoretické základy jaderné fyziky pro radiologické asistenty.
Hypotéza druhá: Znalosti radiologických asistentů z oblasti teoretických základů jaderné fyziky získané předložením vypracovaného edukačního testu budou mít rozdělení blízké normálnímu rozdělení.
Přínosem bakalářské práce je vypracovaný edukační text i test, který lze využít pro výuku teoretických základů jaderné fyziky. Po zhodnocení výsledků jednotlivých otázek lze doporučit zkvalitnění fyzikální přípravy studentů v oblastech, kde bylo dosaženo slabších znalostí.
Anotace v angličtině
Currently there is not freely available any simple educational text on the subject of nuclear physics foundations, which would be adequate to the knowledge of students in the field of Radiology Assistant and other related fields. Study materials that are commonly used are mere transcripts of a scientific knowledge which needs to be adjusted by the presenter in order to be correctly understood by students within the stipulated time.
The need for defining an educational version of a nuclear physics for Radiology Assistant resulted in preparation and submission of this thesis. During the process several objectives emerged:
- create awaited, projected and implemented curriculum (create comprehensible educational text and verify its adequacy) on the subject of nuclear physics foundations for Radiology Assistant
- verify the suitability of the project curriculum using the experimental teaching followed by subsequent verification with questionnaire survey
- apply methods of descriptive statistics and mathematical statistics
This thesis was based on two hypotheses verification.
1st hypothesis: By application of curricular process theory and developing appropriate educational text can be processed theoretical foundations of nuclear physics for Radiology Assistants.
2nd hypothesis: Knowledge of Radiology Assistants in the field of theoretical foundations of nuclear physics obtained from drawn up educational text will have distribution near to the normal distribution.
Contribution of the thesis is the elaborated educational text and test that can be used for teaching theoretical foundations of nuclear physics. After evaluation of individual questions in the test, can be recommended to focus on students' knowledge in those areas where lower scores were achieved.
1. Současný stav problematiky:
V současné době není žádný edukační text na téma jaderné fyziky, který by byl
přiměřený znalostem studentů studijního oboru radiologický asistent a dalších příbuzných oborů. Dostupné vzdělávací materiály
jsou spíše jen přepisem vědeckých poznatků a vyžadují od vyučujícího vlastní přípravu, aby přednášená látka byla studenty
správně pochopena.
2. Cíl práce:
-Vytvořit očekávané, projektové a implementované kurikulum v oblasti teorie jaderné fyziky pro radiologické asistenty.
-Konstrukce dotazníku odrážející očekávané kurikulum.
-Verifikace přiměřenosti projektového kurikula pomocí experimentální výuky a statistické vyhodnocení výsledků verifikace
dotazníkovým šetřením.
3. Hypotéza:
-Aplikací teorie kurikulárního procesu lze zpracovat teorii jaderné fyziky pro radiologické asistenty.
-Znalosti radiologických asistentů z oblasti teorie jaderné fyziky budou mít rozdělení blízké normálnímu rozdělení
(Gaussova funkce).
4. Popis metodiky:
Metodou kvantitativního výzkumu zjistit, zda lze potvrdit stanovené hypotézy. V prvé řadě bude zpracován edukační text, který
by měl respektovat vybranou teorii (kurikulární proces). Edukační test bude předložen studentům oboru radiologický asistent,
kteří po seznámení se s textem vyplní test pro ověření znalostí. Vyhodnocení znalostí bude provedeno statistickým zpracováním
dat.
5. Předpokládané využití v praxi:
Aplikace kurikulárního procesu ve výuce jaderné fyziky pro studenty oboru radiologický asistent a obory příbuzné.
Zásady pro vypracování
1. Současný stav problematiky:
V současné době není žádný edukační text na téma jaderné fyziky, který by byl
přiměřený znalostem studentů studijního oboru radiologický asistent a dalších příbuzných oborů. Dostupné vzdělávací materiály
jsou spíše jen přepisem vědeckých poznatků a vyžadují od vyučujícího vlastní přípravu, aby přednášená látka byla studenty
správně pochopena.
2. Cíl práce:
-Vytvořit očekávané, projektové a implementované kurikulum v oblasti teorie jaderné fyziky pro radiologické asistenty.
-Konstrukce dotazníku odrážející očekávané kurikulum.
-Verifikace přiměřenosti projektového kurikula pomocí experimentální výuky a statistické vyhodnocení výsledků verifikace
dotazníkovým šetřením.
3. Hypotéza:
-Aplikací teorie kurikulárního procesu lze zpracovat teorii jaderné fyziky pro radiologické asistenty.
-Znalosti radiologických asistentů z oblasti teorie jaderné fyziky budou mít rozdělení blízké normálnímu rozdělení
(Gaussova funkce).
4. Popis metodiky:
Metodou kvantitativního výzkumu zjistit, zda lze potvrdit stanovené hypotézy. V prvé řadě bude zpracován edukační text, který
by měl respektovat vybranou teorii (kurikulární proces). Edukační test bude předložen studentům oboru radiologický asistent,
kteří po seznámení se s textem vyplní test pro ověření znalostí. Vyhodnocení znalostí bude provedeno statistickým zpracováním
dat.
5. Předpokládané využití v praxi:
Aplikace kurikulárního procesu ve výuce jaderné fyziky pro studenty oboru radiologický asistent a obory příbuzné.
Seznam doporučené literatury
ZÁŠKODNÝ, Přemysl a Helena ZÁŠKODNÁ. Metodologie vědeckého výzkumu: methodology of scientific research. 1st. ed. Praha: Curriculum, 2014, 1 online zdroj (204 s.). ISBN 978-80-87894-03-3.
ZÁŠKODNÝ, P. Přehled základů teoretické fyziky (s aplikací na radiologii).
Bratislava: DIDAKTIS, 2005. ISBN 80-89160-25-5.
ZÁŠKODNÝ, Přemysl a P. PROCHÁZKA. Survey of Principles of Theoretical Physics (with Application to Radiology). Praha: Curriculum, 2014. 339 s. ISBN 978-80-87894-02-6.
ULLMANN, V. "AstroNuklFyzika" - jaderná fyzika, astrofyzika, kosmologie,
filosofie. Fyzika a nukleární medicína - Detekce a spektrometrie ionizujícího záření [online].
[cit. 2015-04-09]. Dostupné z: http://astronuklfyzika.cz/DetekceSpektrometrie.htm
NAVRÁTIL, L. a J. ROSINA. Lékařská biofyzika. Praha: MANUS, 2000.
ISBN 80-902318-5-3.
ZÁŠKODNÝ, P. Kurikulární proces fyziky (s přehledem základů teoretické fyziky).
Ostrava: ALGORITMUS, 2009. ISBN 978-80-902491-0-3.
Seznam doporučené literatury
ZÁŠKODNÝ, Přemysl a Helena ZÁŠKODNÁ. Metodologie vědeckého výzkumu: methodology of scientific research. 1st. ed. Praha: Curriculum, 2014, 1 online zdroj (204 s.). ISBN 978-80-87894-03-3.
ZÁŠKODNÝ, P. Přehled základů teoretické fyziky (s aplikací na radiologii).
Bratislava: DIDAKTIS, 2005. ISBN 80-89160-25-5.
ZÁŠKODNÝ, Přemysl a P. PROCHÁZKA. Survey of Principles of Theoretical Physics (with Application to Radiology). Praha: Curriculum, 2014. 339 s. ISBN 978-80-87894-02-6.
ULLMANN, V. "AstroNuklFyzika" - jaderná fyzika, astrofyzika, kosmologie,
filosofie. Fyzika a nukleární medicína - Detekce a spektrometrie ionizujícího záření [online].
[cit. 2015-04-09]. Dostupné z: http://astronuklfyzika.cz/DetekceSpektrometrie.htm
NAVRÁTIL, L. a J. ROSINA. Lékařská biofyzika. Praha: MANUS, 2000.
ISBN 80-902318-5-3.
ZÁŠKODNÝ, P. Kurikulární proces fyziky (s přehledem základů teoretické fyziky).
Ostrava: ALGORITMUS, 2009. ISBN 978-80-902491-0-3.