Bakalářská práce se zaměřuje na zjištění míry využití kresebné techniky jako orientační screeningové metody pro zachycení zvýšené míry úzkosti a úzkostnosti u dětí mladšího školního věku. Teoretická část práce definuje základní pojmy úzkostnosti, úzkosti a strachu. Pozornost se věnuje problematice úzkosti a úzkostnosti u dětí se specifikací na mladší školní věk. Dále se zajímá o využití dětské kresby jako součást diagnostického nástroje se zaměřením na kresbu lidské postavy. Poslední kapitola popisuje dle daných autorů znaky úzkosti, které budou sledovány v praktické části. Ve výzkumné části byla použita Škála na měření míry úzkosti a úzkostnosti, která sloužila k rozdělení respondentů do tří skupin. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké jsou rozdíly v Testu kresby lidské postavy u skupin respondentů s různou mírou úzkosti a úzkostnosti. Skupiny byly porovnány v Testu kresby lidské postavy podle předem definovaných znaků úzkosti. Výsledky práce by mohly podpořit kvantifikovatelnost znaků úzkosti a využití kresebných technik v oblasti psychodiagnostiky dětí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the extent of using drawing techniques as indicative screening method for detecting increased level of anxiety and anxiousness of primary school children. The basic terminology such as anxiousness, anxiety and fear are defined in the theoretical part. The thesis focuses on the issue of anxiety and anxiousness of children attending primary schools as well as on using children's drawings as a diagnostic tool with an orientation on human body drawing. Signs of anxiety are described from different point of view of several authors in the last chapter. These signs will be further examined in the practical part. A scale for measuring degree of anxiety and anxiousness was used in the practical part. This scale served as a tool for dividing respondents into three groups. The aim of the survey was to find out the differences in human body drawing tests among respondents of different degrees of anxiety. The groups were compared in these human body drawing tests according to specific defined signs of anxiety. The results of the thesis could support measurability of anxiety signs and usage of drawing techniques in the area of children psychodiagnosis.
Klíčová slova
dětská kresba, kresba lidské postavy, mladší školní věk, screeningová metoda, strach, ŠAD, úzkost, úzkostnost
Klíčová slova v angličtině
children's drawings, human body drawing, primary school, screening method, fear, TAS, anxiety, anxiousness
Rozsah průvodní práce
73 s. (109 126 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na zjištění míry využití kresebné techniky jako orientační screeningové metody pro zachycení zvýšené míry úzkosti a úzkostnosti u dětí mladšího školního věku. Teoretická část práce definuje základní pojmy úzkostnosti, úzkosti a strachu. Pozornost se věnuje problematice úzkosti a úzkostnosti u dětí se specifikací na mladší školní věk. Dále se zajímá o využití dětské kresby jako součást diagnostického nástroje se zaměřením na kresbu lidské postavy. Poslední kapitola popisuje dle daných autorů znaky úzkosti, které budou sledovány v praktické části. Ve výzkumné části byla použita Škála na měření míry úzkosti a úzkostnosti, která sloužila k rozdělení respondentů do tří skupin. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké jsou rozdíly v Testu kresby lidské postavy u skupin respondentů s různou mírou úzkosti a úzkostnosti. Skupiny byly porovnány v Testu kresby lidské postavy podle předem definovaných znaků úzkosti. Výsledky práce by mohly podpořit kvantifikovatelnost znaků úzkosti a využití kresebných technik v oblasti psychodiagnostiky dětí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the extent of using drawing techniques as indicative screening method for detecting increased level of anxiety and anxiousness of primary school children. The basic terminology such as anxiousness, anxiety and fear are defined in the theoretical part. The thesis focuses on the issue of anxiety and anxiousness of children attending primary schools as well as on using children's drawings as a diagnostic tool with an orientation on human body drawing. Signs of anxiety are described from different point of view of several authors in the last chapter. These signs will be further examined in the practical part. A scale for measuring degree of anxiety and anxiousness was used in the practical part. This scale served as a tool for dividing respondents into three groups. The aim of the survey was to find out the differences in human body drawing tests among respondents of different degrees of anxiety. The groups were compared in these human body drawing tests according to specific defined signs of anxiety. The results of the thesis could support measurability of anxiety signs and usage of drawing techniques in the area of children psychodiagnosis.
Klíčová slova
dětská kresba, kresba lidské postavy, mladší školní věk, screeningová metoda, strach, ŠAD, úzkost, úzkostnost
Klíčová slova v angličtině
children's drawings, human body drawing, primary school, screening method, fear, TAS, anxiety, anxiousness
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou úzkosti v kresbě dětí v období mladšího školního věku. V teoretické části autorka vymezí pojmy úzkost a úzkostnost, strach, patologická úzkosti u dětí apod. V další části se zaměří na kresbu jako projektivní metodu. V praktické části bude autorka zjišťovat, jaké specifické znaky vykazují kresby úzkostných dětí.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou úzkosti v kresbě dětí v období mladšího školního věku. V teoretické části autorka vymezí pojmy úzkost a úzkostnost, strach, patologická úzkosti u dětí apod. V další části se zaměří na kresbu jako projektivní metodu. V praktické části bude autorka zjišťovat, jaké specifické znaky vykazují kresby úzkostných dětí.
Seznam doporučené literatury
Davido, R. (2001). Kresba jako nástroj poznání dítěte: [dětská kresba z pohledu psychologie]. Vyd. 1. Praha: Portál.\\
Májová, L. (2005). Projevy úzkosti v kresebných diagnostických technikách. In Kucharská, A. & Májová, L. (Eds.), Dětská kresba v psychologickém výzkumu (74-90). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.\\
Peterson, L. W. a Hardin, M. E. (2002). Děti v tísni: příručka pro screening dětských kreseb. Vyd. 1. Praha: Triton.\\
Pilařová M. a Pothe P. (Eds.). (2003) Kdo se bojí strašidel. O úzkosti dětí, jejich rodičů a učitelů. Praha: Občanské sdružení Futurum.\\
Říčan, P. & Krejčířová D. (1997). Dětská klinická psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl. Praha: Grada.\\
Vágnerová, M. (2008). Vývojová psychologie I., Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Davido, R. (2001). Kresba jako nástroj poznání dítěte: [dětská kresba z pohledu psychologie]. Vyd. 1. Praha: Portál.\\
Májová, L. (2005). Projevy úzkosti v kresebných diagnostických technikách. In Kucharská, A. & Májová, L. (Eds.), Dětská kresba v psychologickém výzkumu (74-90). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.\\
Peterson, L. W. a Hardin, M. E. (2002). Děti v tísni: příručka pro screening dětských kreseb. Vyd. 1. Praha: Triton.\\
Pilařová M. a Pothe P. (Eds.). (2003) Kdo se bojí strašidel. O úzkosti dětí, jejich rodičů a učitelů. Praha: Občanské sdružení Futurum.\\
Říčan, P. & Krejčířová D. (1997). Dětská klinická psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl. Praha: Grada.\\
Vágnerová, M. (2008). Vývojová psychologie I., Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.