Bakalářská práce se zabývá postoji vysokoškolských studentů k akademickému podvádění. Zaměřuje se zejména na samotné postoje studentů a na důvody k těmto postojům. Teoretická část obsahuje pojmy spojené s akademickým podváděním z důvodu lepší orientace v této problematice. V empirické části bylo zkoumáno, jaký postoj mají vysokoškolští studenti k akademickému podvádění. Výzkumný soubor tvořilo 6 respondentů, jednalo se o aktuálně studující vysokoškolské studenty. Z výzkumu vyplývá, že postoje respondentů k akademickému podvádění jsou značně nehomogenní. Důvodem je například rozdílná osobní zkušenost, jistá nepřijatelnost podvádění na základě obecně platných školních norem či samotná osobnost respondenta. Určitá shoda v postoji se mezi respondenty objevuje zejména u situací, které respondenti mají tendenci hodnotit jako závažnější (krádež, zrada důvěry, či krádež duševního vlastnictví). Taktéž se u respondentů objevuje tendence stavět se mírněji k akademickému podvádění, které považují za běžné.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis deals with the attitude of university students towards academic cheating. It focuses mainly on student´s attitudes and reasons for these attitudes. The theoretical part contains concepts related to academic cheating for better orientation in this issue. In the empirical part, the attitude of college students towards academic cheating has been investigated. The research group consisted of 6 respondents, currently studying at university. Research shows that respondent´s attitudes to academic cheating are frequently inhomogeneous. This may refer to a different personal experience, to the unacceptability of cheating based on generally valid school standards or to the various personalities of the respondents. Some consensus among respondents appears especially in situations that respondents tend to evaluate as more serious (theft, betrayal of trust or theft of intellectual property). Also, there is a tendency for respondents to react mildly towards academic cheating that is considered to be prevalent.
Klíčová slova
postoje k podvádění, akademické podvádění, morální vyvázání, modelové situace
Klíčová slova v angličtině
attitudes to cheating, academic cheating, moral disengagement, sample situations
Rozsah průvodní práce
70
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá postoji vysokoškolských studentů k akademickému podvádění. Zaměřuje se zejména na samotné postoje studentů a na důvody k těmto postojům. Teoretická část obsahuje pojmy spojené s akademickým podváděním z důvodu lepší orientace v této problematice. V empirické části bylo zkoumáno, jaký postoj mají vysokoškolští studenti k akademickému podvádění. Výzkumný soubor tvořilo 6 respondentů, jednalo se o aktuálně studující vysokoškolské studenty. Z výzkumu vyplývá, že postoje respondentů k akademickému podvádění jsou značně nehomogenní. Důvodem je například rozdílná osobní zkušenost, jistá nepřijatelnost podvádění na základě obecně platných školních norem či samotná osobnost respondenta. Určitá shoda v postoji se mezi respondenty objevuje zejména u situací, které respondenti mají tendenci hodnotit jako závažnější (krádež, zrada důvěry, či krádež duševního vlastnictví). Taktéž se u respondentů objevuje tendence stavět se mírněji k akademickému podvádění, které považují za běžné.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis deals with the attitude of university students towards academic cheating. It focuses mainly on student´s attitudes and reasons for these attitudes. The theoretical part contains concepts related to academic cheating for better orientation in this issue. In the empirical part, the attitude of college students towards academic cheating has been investigated. The research group consisted of 6 respondents, currently studying at university. Research shows that respondent´s attitudes to academic cheating are frequently inhomogeneous. This may refer to a different personal experience, to the unacceptability of cheating based on generally valid school standards or to the various personalities of the respondents. Some consensus among respondents appears especially in situations that respondents tend to evaluate as more serious (theft, betrayal of trust or theft of intellectual property). Also, there is a tendency for respondents to react mildly towards academic cheating that is considered to be prevalent.
Klíčová slova
postoje k podvádění, akademické podvádění, morální vyvázání, modelové situace
Klíčová slova v angličtině
attitudes to cheating, academic cheating, moral disengagement, sample situations
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat postoji vysokoškolských studentů k podvadění na akademické půdě. Teoretická část bude, pro lepší orientaci v problematice, zahrnovat popis etického a neetického jednání s bližším zaměřením na morální emoce a usuzování. Empirickou část bude tvořit výzkum spočívající ve vytvoření konkrétních situací, ve kterých dochází k podvádění mezi studenty a následné hlubší analýzy toho, proč studenti považují tyto situace za nemorální/neetické. Na základě výpovědi studentů budeme ve vytvořených situacích hledat dimenze pro systematizaci neetického chování. Následně se autor pokusí o vytvoření dotazníku a jeho předběžné ověření.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat postoji vysokoškolských studentů k podvadění na akademické půdě. Teoretická část bude, pro lepší orientaci v problematice, zahrnovat popis etického a neetického jednání s bližším zaměřením na morální emoce a usuzování. Empirickou část bude tvořit výzkum spočívající ve vytvoření konkrétních situací, ve kterých dochází k podvádění mezi studenty a následné hlubší analýzy toho, proč studenti považují tyto situace za nemorální/neetické. Na základě výpovědi studentů budeme ve vytvořených situacích hledat dimenze pro systematizaci neetického chování. Následně se autor pokusí o vytvoření dotazníku a jeho předběžné ověření.
Seznam doporučené literatury
Haines, V. J., Diekhoff, G. M., LaBeff, E. E., & Clark, R. E. (1986). College cheating: Immaturity, lack of commitment, and the neutralizing attitude.Research in Higher education, 25(4), 342-354.\\
Heidt, J. (2013). Morálka lidské mysli. Praha: Dybbuk.\\
Jordan, A. E. (2001). College student cheating: The role of motivation, perceived norms, attitudes, and knowledge of institutional policy. Ethics & Behavior, 11(3), 233-247.\\
Moore, C., Detert, J. R., Klebe Trevino, L., Baker, V. L., & Mayer, D. M. (2012). Why employees do bad things: Moral disengagement and unethical organizational behavior. Personnel Psychology, 65(1), 1-48.\\
Preiss, M., Nohavová, A., & Stuchlíková, I. (2013). Poctivost a podvádění během vysokoškolského studia. E-psychologie [online], 7(1), 1-18.\\
Preiss, M., Krámský, D., & Příhodová T. (2014). Morální usuzování a jednání jako součást integrity osobnosti. E-psychologie [online], 8(1), 1-18.
Seznam doporučené literatury
Haines, V. J., Diekhoff, G. M., LaBeff, E. E., & Clark, R. E. (1986). College cheating: Immaturity, lack of commitment, and the neutralizing attitude.Research in Higher education, 25(4), 342-354.\\
Heidt, J. (2013). Morálka lidské mysli. Praha: Dybbuk.\\
Jordan, A. E. (2001). College student cheating: The role of motivation, perceived norms, attitudes, and knowledge of institutional policy. Ethics & Behavior, 11(3), 233-247.\\
Moore, C., Detert, J. R., Klebe Trevino, L., Baker, V. L., & Mayer, D. M. (2012). Why employees do bad things: Moral disengagement and unethical organizational behavior. Personnel Psychology, 65(1), 1-48.\\
Preiss, M., Nohavová, A., & Stuchlíková, I. (2013). Poctivost a podvádění během vysokoškolského studia. E-psychologie [online], 7(1), 1-18.\\
Preiss, M., Krámský, D., & Příhodová T. (2014). Morální usuzování a jednání jako součást integrity osobnosti. E-psychologie [online], 8(1), 1-18.