Cílem této práce je navrhnout úpravy zahrady v mateřské škole v Mladošovicích tak,
aby se stala vhodným prostředím nejen pro děti, ale i pro některé druhy ptáků
a poskytovala tak dětem osobní setkání s živou přírodou. Dalším cílem je nabídnout
aktivity, které dětem hravou formou přiblíží ptačí svět. Teoretická část se zabývá
významem hry a živých zvířat ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku.
Poskytuje vybrané informace o druzích ptáků, které lze v zahradě mateřské školy
pozorovat a vymezuje podmínky, za kterých lze v zahradě mateřské školy chovat
slepice.
Anotace v angličtině
Main goal of the submitted bachelors essay is to present the design
of the kindergarten garden in Mladošovice. The garden itself suppose to be
the suitable environment not just for the children but also for the several bird species.
Children will naturally experience close contact with nature as such. Another topic
of the essay is to demonstrate variety of activities that are introducing the birds world
to the kids. Theoretical part of the essay is focused on the importance of the games
and natural word in the education of the preschool learning. It comprises selected
information about the bird species nesting in the kindergarten and defines
the conditions that are necessary to meet when the hens are bred there.
Klíčová slova
Zahrada - mateřské školy - hra - environmentální výchova - dítě - zvíře
Cílem této práce je navrhnout úpravy zahrady v mateřské škole v Mladošovicích tak,
aby se stala vhodným prostředím nejen pro děti, ale i pro některé druhy ptáků
a poskytovala tak dětem osobní setkání s živou přírodou. Dalším cílem je nabídnout
aktivity, které dětem hravou formou přiblíží ptačí svět. Teoretická část se zabývá
významem hry a živých zvířat ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku.
Poskytuje vybrané informace o druzích ptáků, které lze v zahradě mateřské školy
pozorovat a vymezuje podmínky, za kterých lze v zahradě mateřské školy chovat
slepice.
Anotace v angličtině
Main goal of the submitted bachelors essay is to present the design
of the kindergarten garden in Mladošovice. The garden itself suppose to be
the suitable environment not just for the children but also for the several bird species.
Children will naturally experience close contact with nature as such. Another topic
of the essay is to demonstrate variety of activities that are introducing the birds world
to the kids. Theoretical part of the essay is focused on the importance of the games
and natural word in the education of the preschool learning. It comprises selected
information about the bird species nesting in the kindergarten and defines
the conditions that are necessary to meet when the hens are bred there.
Klíčová slova
Zahrada - mateřské školy - hra - environmentální výchova - dítě - zvíře
Studentka se bude zabývat významem živých zvířat ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku a jakým způsobem lze dětem v mateřské škole umožnit osobní setkání s živou přírodou ve školní zahradě. \\
V praktické části navrhne aktivity vhodné pro děti předškolního věku, které přiblíží dětem svět ptáků v průběhu celého roku. Zároveň navrhne v konkrétní mateřské škole úpravy zahrady tak, aby poskytovala vhodné prostředí pro některé druhy ptáků. Úpravy budou zároveň inspirací pro jiné školní zahrady.
Zásady pro vypracování
Studentka se bude zabývat významem živých zvířat ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku a jakým způsobem lze dětem v mateřské škole umožnit osobní setkání s živou přírodou ve školní zahradě. \\
V praktické části navrhne aktivity vhodné pro děti předškolního věku, které přiblíží dětem svět ptáků v průběhu celého roku. Zároveň navrhne v konkrétní mateřské škole úpravy zahrady tak, aby poskytovala vhodné prostředí pro některé druhy ptáků. Úpravy budou zároveň inspirací pro jiné školní zahrady.
Seznam doporučené literatury
Grandin, Tample and Johnson, Catherine. 2005. Animals in translation: The woman who thinks like a cow. London: Bloomsbury Publishing Plc. ISBN 978 0 7475 6669 4.\\
Fouts, Roger a Tukel, Mills, Stephen. 1997. Nejbližší příbuzní: Co jsem se od šimpanzů dozvěděl o nás: vyd.1. Praha: nakl. Mladá fronta, c. 2000. ISBN 80-204-0878-9.\\
Fromm, Erich. 1996. Umění milovat: Praha: Nakladatelství Josefa Šimona. ISBN 80-85637-26-X.\\
Kloubec, B., Hora. J, šťastný, K. (eds) 2015. Ptáci Jižních Čech. Jihočeský kraj, České Budějovice. \\
Lacinová, J. 2007. Historický vývoj zooterapie a její současný stav. - In: Velemínský, M. (ed.): Zooterapie ve světle objektivních poznatků. - DONA s. r. o. \\
Mahelka, B. 2007. Etologie kočky. - In: Velemínský, M. (ed.): Zooterapie ve světle objektivních poznatků. - DONA s. r. o. \\
Máchal, Aleš. 2000. Průvodce praktickou ekologickou výchovou: [metodická příručka pro začínající učitele a pedagogické pracovníky středisek ekologické výchovy]. Brno: Rezekvítek. ISBN 80-902954-0-1.\\
Matějček, Z. 1997. Domácí zvířata jako vychovatelé. - In: Co, kdy a jak ve výchově dětí. - Portál. Praha. \\
Montessory, Maria. 2012. Tajuplné dětství: TRITON, Praha, ISBN: 978-80-7387-382-0.\\
Nerandžič, Z. 2006. Animoterapie aneb Jak nás zvířata umí léčit. - Albatros. Praha.\\
Seed, John. 1988. Myslet jako hora: Vyd. 1. Prešov: Nadácia Zelená nádej, c1993. ISBN 80-88699-01-0.\\
Sekora, Ondřej. 2012. Uprchlík na ptačím stromě. Vyd. 9., (V Knižním klubu 1.). Praha: Knižní klub, ISBN 978-80-242-3628-5.
Seznam doporučené literatury
Grandin, Tample and Johnson, Catherine. 2005. Animals in translation: The woman who thinks like a cow. London: Bloomsbury Publishing Plc. ISBN 978 0 7475 6669 4.\\
Fouts, Roger a Tukel, Mills, Stephen. 1997. Nejbližší příbuzní: Co jsem se od šimpanzů dozvěděl o nás: vyd.1. Praha: nakl. Mladá fronta, c. 2000. ISBN 80-204-0878-9.\\
Fromm, Erich. 1996. Umění milovat: Praha: Nakladatelství Josefa Šimona. ISBN 80-85637-26-X.\\
Kloubec, B., Hora. J, šťastný, K. (eds) 2015. Ptáci Jižních Čech. Jihočeský kraj, České Budějovice. \\
Lacinová, J. 2007. Historický vývoj zooterapie a její současný stav. - In: Velemínský, M. (ed.): Zooterapie ve světle objektivních poznatků. - DONA s. r. o. \\
Mahelka, B. 2007. Etologie kočky. - In: Velemínský, M. (ed.): Zooterapie ve světle objektivních poznatků. - DONA s. r. o. \\
Máchal, Aleš. 2000. Průvodce praktickou ekologickou výchovou: [metodická příručka pro začínající učitele a pedagogické pracovníky středisek ekologické výchovy]. Brno: Rezekvítek. ISBN 80-902954-0-1.\\
Matějček, Z. 1997. Domácí zvířata jako vychovatelé. - In: Co, kdy a jak ve výchově dětí. - Portál. Praha. \\
Montessory, Maria. 2012. Tajuplné dětství: TRITON, Praha, ISBN: 978-80-7387-382-0.\\
Nerandžič, Z. 2006. Animoterapie aneb Jak nás zvířata umí léčit. - Albatros. Praha.\\
Seed, John. 1988. Myslet jako hora: Vyd. 1. Prešov: Nadácia Zelená nádej, c1993. ISBN 80-88699-01-0.\\
Sekora, Ondřej. 2012. Uprchlík na ptačím stromě. Vyd. 9., (V Knižním klubu 1.). Praha: Knižní klub, ISBN 978-80-242-3628-5.