Ve své práci si kladu za cíl zjistit možnost využití artefiletických činností v předškolním vzdělávání, jež mají vést k rozvoji osobnosti předškolního dítěte. Tato práce je rozdělena do dvou hlavních částí, a to teoretické a praktické. Teoretická část se zabývá vývojovou psychologií a charakteristikou předškolního věku ve vztahu s artefiletikou. V kontextu s Rámcovým vzdělávacím programem se tato část rovněž zaměřuje na artefiletiku jako jednu z možností vzdělávací nabídky v mateřské škole. Praktická část popisuje realizaci artefiletických činností s dětmi z mateřské školy spolu se zaměřením k osobním prožitkům a jejich vyjádření. V závěru jsou shrnuty poznatky z mého výzkumu.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis, I aim to explore the possibility of utilization of artefiletics activities at preschool education, which should lead to personality development of preschool children. This bachelor thesis is divided into two main parts, namely theoretical and practical. The theoretical part deals with development psychology and characterization of preschool age in relation to the artefiletics. In context with the Framework Educational Program, this part also focuses on the artefiletics as one of options of educational supply at a kindergarten. The practical part describes realization of artefiletics activities with preschool children along with children's personal experiences and their expressions. The conclusion contains summary of findings from my research.
Klíčová slova
předškolní věk, socializace, klíčové kompetence, artefiletika, exprese, reflexe, osobní postoj, sebehodnocení, vztahy
Ve své práci si kladu za cíl zjistit možnost využití artefiletických činností v předškolním vzdělávání, jež mají vést k rozvoji osobnosti předškolního dítěte. Tato práce je rozdělena do dvou hlavních částí, a to teoretické a praktické. Teoretická část se zabývá vývojovou psychologií a charakteristikou předškolního věku ve vztahu s artefiletikou. V kontextu s Rámcovým vzdělávacím programem se tato část rovněž zaměřuje na artefiletiku jako jednu z možností vzdělávací nabídky v mateřské škole. Praktická část popisuje realizaci artefiletických činností s dětmi z mateřské školy spolu se zaměřením k osobním prožitkům a jejich vyjádření. V závěru jsou shrnuty poznatky z mého výzkumu.
Anotace v angličtině
In my bachelor thesis, I aim to explore the possibility of utilization of artefiletics activities at preschool education, which should lead to personality development of preschool children. This bachelor thesis is divided into two main parts, namely theoretical and practical. The theoretical part deals with development psychology and characterization of preschool age in relation to the artefiletics. In context with the Framework Educational Program, this part also focuses on the artefiletics as one of options of educational supply at a kindergarten. The practical part describes realization of artefiletics activities with preschool children along with children's personal experiences and their expressions. The conclusion contains summary of findings from my research.
Klíčová slova
předškolní věk, socializace, klíčové kompetence, artefiletika, exprese, reflexe, osobní postoj, sebehodnocení, vztahy
Cílem bakalářské práce bude zjistit, jakým způsobem je možné realizovat artefiletické činnosti v předškolním vzdělávání v kontextu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a jak mohou tyto činnosti ovlivňovat osobnost dítěte předškolního věku. \\
Teoretická část bude obsahovat kapitoly zaměřené na osobnost předškolního dítěte a oblast artefiletiky, jako jednu z možností rozvoje osobnosti předškolního dítěte, vymezení pojmu artefiletiky spolu s uvedením přístupů vybraných autorů k danému tématu. \\
V praktické části budou realizovány a popsány artefiletické činnosti se zaměřením na prožitky dětí a jejich vyjádření. V kvalitativním šetření bude použita metoda rozhovoru a pozorování, pro přesnost vyhodnocení budou rozhovory a reflektivní dialogy zaznamenány.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude zjistit, jakým způsobem je možné realizovat artefiletické činnosti v předškolním vzdělávání v kontextu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a jak mohou tyto činnosti ovlivňovat osobnost dítěte předškolního věku. \\
Teoretická část bude obsahovat kapitoly zaměřené na osobnost předškolního dítěte a oblast artefiletiky, jako jednu z možností rozvoje osobnosti předškolního dítěte, vymezení pojmu artefiletiky spolu s uvedením přístupů vybraných autorů k danému tématu. \\
V praktické části budou realizovány a popsány artefiletické činnosti se zaměřením na prožitky dětí a jejich vyjádření. V kvalitativním šetření bude použita metoda rozhovoru a pozorování, pro přesnost vyhodnocení budou rozhovory a reflektivní dialogy zaznamenány.
Seznam doporučené literatury
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.\\
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1284-0.\\
SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.\\
SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění: Teorie a praxe artefiletiky, vol. 1, Praha: PF UK, 2001. ISBN 80-7290-066-8.\\
SLAVÍK, Jan a Petr WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění: Teorie a praxe artefiletiky, vol. 2, Praha: PF UK, 2004. ISBN 80-7290-130-3.\\
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Helena HAZUKOVÁ. Výtvarné čarování: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. 2., upr., (V SPL-Práce 1. vyd.). Úvaly: Albra (redakce SPL-Práce), 2010. ISBN 978-80-7361-079-1.\\
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.\\
SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2007. ISBN 80-86307-39-5.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.\\
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1284-0.\\
SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.\\
SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění: Teorie a praxe artefiletiky, vol. 1, Praha: PF UK, 2001. ISBN 80-7290-066-8.\\
SLAVÍK, Jan a Petr WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění: Teorie a praxe artefiletiky, vol. 2, Praha: PF UK, 2004. ISBN 80-7290-130-3.\\
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Helena HAZUKOVÁ. Výtvarné čarování: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. 2., upr., (V SPL-Práce 1. vyd.). Úvaly: Albra (redakce SPL-Práce), 2010. ISBN 978-80-7361-079-1.\\
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.\\
SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2007. ISBN 80-86307-39-5.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.