Bakalářská práce se zabývá problematikou otázek předškolních dětí. Cílem bakalářské práce je poukázat na význam otázek u dětí předškolního věku, popsat, jaké otázky děti předškolního věku kladou a zjistit, zda se v kladených otázkách děti předškolního věku liší.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with problematics of questions of preschool children. The main point of this thesis is to point out the importance of preschool children questions, to describe which questions are these children asking and to find out if they differ in their asking.
Klíčová slova
Dítě, mateřská škola, řeč, otázky, učitelka.
Klíčová slova v angličtině
Child, kindergarten, speech, questions, teacher.
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou otázek předškolních dětí. Cílem bakalářské práce je poukázat na význam otázek u dětí předškolního věku, popsat, jaké otázky děti předškolního věku kladou a zjistit, zda se v kladených otázkách děti předškolního věku liší.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with problematics of questions of preschool children. The main point of this thesis is to point out the importance of preschool children questions, to describe which questions are these children asking and to find out if they differ in their asking.
Klíčová slova
Dítě, mateřská škola, řeč, otázky, učitelka.
Klíčová slova v angličtině
Child, kindergarten, speech, questions, teacher.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat a analyzovat otázky, jaké kladou děti předškolního věku. Obsahem teoretické části bude charakteristika podmínek pro rozvoj řeči v mateřské škole, vývoj komunikačních dovedností v předškolním věku ve všech jazykových rovinách, jeho stimulace, dále psychická a sociální charakteristika předškolního dítěte, otázky předškolního dítěte a reakce na ně.\\
Výzkumné šetření bude zaměřené na otázky, které děti kladou v prostředí mateřské školy. U mladších i starších předškolních dětí budou otázky autorkou práce zaznamenávány a následně analyzovány. Práce by měla odpovědět na otázky, při jaké příležitosti děti otázky učitelce kladou, čeho se týkají, jaký je jejich počet a jak se liší otázky mladších a starších dětí.
Práce by měla přinést větší porozumění současnému předškolnímu dítěti.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat a analyzovat otázky, jaké kladou děti předškolního věku. Obsahem teoretické části bude charakteristika podmínek pro rozvoj řeči v mateřské škole, vývoj komunikačních dovedností v předškolním věku ve všech jazykových rovinách, jeho stimulace, dále psychická a sociální charakteristika předškolního dítěte, otázky předškolního dítěte a reakce na ně.\\
Výzkumné šetření bude zaměřené na otázky, které děti kladou v prostředí mateřské školy. U mladších i starších předškolních dětí budou otázky autorkou práce zaznamenávány a následně analyzovány. Práce by měla odpovědět na otázky, při jaké příležitosti děti otázky učitelce kladou, čeho se týkají, jaký je jejich počet a jak se liší otázky mladších a starších dětí.
Práce by měla přinést větší porozumění současnému předškolnímu dítěti.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J., Šmardová, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 2007.\\
Bytešníková, I. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: MU, 2007.\\
Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004.\\
Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., Kopřivová, T. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005.\\
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998.\\
Nápravníková, H. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabbe, s.r.o. 2011.\\
Říčan, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004.\\
Svobodová, E., Šmelová, E., Švejdová, H.,Váchová, A. Vzdělávání v mateřské škole. Praha: Portál, 2010.\\
Šulová, L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2004.\\
Šulová, l., Zaouche-Gaudron, C. Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum, 2003.\\
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 1997.\\
Zoller, E. Učíme děti ptát se a přemýšlet. Praha: Portál, 2012.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J., Šmardová, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 2007.\\
Bytešníková, I. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: MU, 2007.\\
Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004.\\
Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., Kopřivová, T. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005.\\
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998.\\
Nápravníková, H. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabbe, s.r.o. 2011.\\
Říčan, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004.\\
Svobodová, E., Šmelová, E., Švejdová, H.,Váchová, A. Vzdělávání v mateřské škole. Praha: Portál, 2010.\\
Šulová, L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2004.\\
Šulová, l., Zaouche-Gaudron, C. Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum, 2003.\\
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 1997.\\
Zoller, E. Učíme děti ptát se a přemýšlet. Praha: Portál, 2012.