Informace o kvalifikační práci Od pokladů pozemských k pokladům duchovním
Edukační program v předmětu Život a umění pro žáky II. stupně církevní základní školy:
Gotická, renesanční a barokní architektura a umění na příkladech památek Městské památkové rezervace Tábor
- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
OD POKLADŮ POZEMSKÝCH K POKLADŮM DUCHOVNÍM
Edukační program v předmětu Život a umění pro žáky II. stupně církevní základní školy:
Gotická, renesanční a barokní architektura a umění na příkladech památek Městské památkové rezervace Tábor
Hlavní téma v angličtině
From secular treasures to the sacred ones. Educational programme in the courses "Life and Art" for 5-8th grades of church affiliated school. Gothic, Renaissance and Baroque architecture and art in the Tabor Urban Conservation Area.
Název dle studenta
Od pokladů pozemských k pokladům duchovním
Edukační program v předmětu Život a umění pro žáky II. stupně církevní základní školy:
Gotická, renesanční a barokní architektura a umění na příkladech památek Městské památkové rezervace Tábor
Název dle studenta v angličtině
From secular treasures to the sacred ones. Educational program in the courses "Life and Art" for 5-8th grades of a church affiliated school. Gothic, Renaissance and Baroque architecture and art in the Tabor Urban Conservation Area.
Diplomová práce je ve své teoretické části vedena snahou popsat teoretický základ, metodická východiska a cíle výchovně vzdělávacího procesu v předmětu Život a umění. Tento předmět má žákům II. stupně církevní základní školy předat základní kulturní přehled o středověké, renesanční a barokní architektuře a umění. Práce definuje pojmy animace, kulturní animace a enkulturace, zážitkové pedagogiky, tvořivého vyučování a artefiletiky a nastiňuje možnosti jejich využití ve vzdělávacím procesu. Práce se rovněž zabývá teorií percepce umění a její návazností na pedagogickou praxi. Zmiňuje termín genius loci jako jeden z elementů poznávání architektonického objektu a místa, kde se nachází. V praktické části diplomová práce představuje jednotlivé architektonické objekty na území Městské památkové rezervace Tábor a v blízkém okolí. Uvádí kulturní, historické, vlastivědné a teologické souvislosti epoch a míst, které jsou předmětem edukačního programu. V návaznosti na ně představuje příklady didaktických metod, využitelných ve výuce v předmětu Život a umění.
Anotace v angličtině
The diploma thesis aspires, in its theoretical part, for a description of the theoretical and methodical basis and objectives of the educational process in the courses "Life and Art. " This school subject shall provide pupils of 58th grades in primary school with a basic cultural overview of medieval, Renaissance and Baroque architecture and art. The theses defines the concepts of animation, cultural animation and enculturation, experiential education, creative education and artefiletics, and outlines the prospects of their use in the educational process. The thesis also deals with the theory of perception in art and its connection to the pedagogical practice. It mentions the term genius loci as one of the elements of cognition of an architectural object and the place where it is located. In the practical part of the thesis, the individual architectural object of the Tabor Urban Conservation Area and it's immediate neighborhood are described. The thesis provides cultural, general and local historical, and also the theological context of art styles and places, which are the subject of the educational program. Following that, the thesis introduces examples of didactic methods, applicable in the courses "Life and Art."
Klíčová slova
Edukační program, animace, kulturní animace, enkulturace, zážitková pedagogika, tvořivost, participace, artefiletika, umělecké dílo, percepce umění, kulturologie, estetika, genius loci, dějiny umění, umělecké epochy, historie Tábora, výuka na základní škole, didaktické metody.
Klíčová slova v angličtině
Educational program, animation, cultural animation, enculturation, experiential education, creativity, participation, artefiletics, a work of art, the perception of art, cultural studies, aesthetics, genius loci, art history, art styles, the history of the town Tábor, education at the primary school, didactic methods.
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je ve své teoretické části vedena snahou popsat teoretický základ, metodická východiska a cíle výchovně vzdělávacího procesu v předmětu Život a umění. Tento předmět má žákům II. stupně církevní základní školy předat základní kulturní přehled o středověké, renesanční a barokní architektuře a umění. Práce definuje pojmy animace, kulturní animace a enkulturace, zážitkové pedagogiky, tvořivého vyučování a artefiletiky a nastiňuje možnosti jejich využití ve vzdělávacím procesu. Práce se rovněž zabývá teorií percepce umění a její návazností na pedagogickou praxi. Zmiňuje termín genius loci jako jeden z elementů poznávání architektonického objektu a místa, kde se nachází. V praktické části diplomová práce představuje jednotlivé architektonické objekty na území Městské památkové rezervace Tábor a v blízkém okolí. Uvádí kulturní, historické, vlastivědné a teologické souvislosti epoch a míst, které jsou předmětem edukačního programu. V návaznosti na ně představuje příklady didaktických metod, využitelných ve výuce v předmětu Život a umění.
Anotace v angličtině
The diploma thesis aspires, in its theoretical part, for a description of the theoretical and methodical basis and objectives of the educational process in the courses "Life and Art. " This school subject shall provide pupils of 58th grades in primary school with a basic cultural overview of medieval, Renaissance and Baroque architecture and art. The theses defines the concepts of animation, cultural animation and enculturation, experiential education, creative education and artefiletics, and outlines the prospects of their use in the educational process. The thesis also deals with the theory of perception in art and its connection to the pedagogical practice. It mentions the term genius loci as one of the elements of cognition of an architectural object and the place where it is located. In the practical part of the thesis, the individual architectural object of the Tabor Urban Conservation Area and it's immediate neighborhood are described. The thesis provides cultural, general and local historical, and also the theological context of art styles and places, which are the subject of the educational program. Following that, the thesis introduces examples of didactic methods, applicable in the courses "Life and Art."
Klíčová slova
Edukační program, animace, kulturní animace, enkulturace, zážitková pedagogika, tvořivost, participace, artefiletika, umělecké dílo, percepce umění, kulturologie, estetika, genius loci, dějiny umění, umělecké epochy, historie Tábora, výuka na základní škole, didaktické metody.
Klíčová slova v angličtině
Educational program, animation, cultural animation, enculturation, experiential education, creativity, participation, artefiletics, a work of art, the perception of art, cultural studies, aesthetics, genius loci, art history, art styles, the history of the town Tábor, education at the primary school, didactic methods.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce má za cíl pojmenovat teoretický základ, metodická východiska a cíle výchovně - vzdělávacího procesu v předmětu, zaměřeném v této oblasti na získání základního kulturního přehledu o středověké, renesanční a barokní architektuře a umění. Definovat pojmy animace, kulturní animace a enkulturace a jejich využití ve vzdělávacím procesu. Nastínit možnosti aplikace prvků zážitkové pedagogiky a tvořivého vyučování jako součást výchovného působení v předmětu Život a umění, uplatnění principů artefiletiky ve výchovných předmětech s výtvarným zaměřením. Teorie percepce umění a jeho využití pro pedagogickou praxi, pojmenovat otázku co je uměleckým dílem, jaké jsou jeho funkce, jak vnímáme umělecké dílo a jak je vnímáno očima žáků základní školy.
V praktické části je DP zaměřena na představení jednotlivývh námětů, uměnovědná data o epoše, v níž vznikly, historické, vlastivědné, teologické a náboženské souvislosti. Dále pak didaktické techniky, s jejichž pomocí si mají žáci osvojit základní znalosti o jednotlivých slohových obdobích, stavebních a technických prvcích gotiky, renesance a baroka ve světské a sakrální architektuře a umění jednotlivých epoch i na příkladech kulturně historického dědictví města Tábora. Cílem práce je tedy nastínit možnosti pedagogického využití lokálních památek a jejich kulturně historickou jedinečnost.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce má za cíl pojmenovat teoretický základ, metodická východiska a cíle výchovně - vzdělávacího procesu v předmětu, zaměřeném v této oblasti na získání základního kulturního přehledu o středověké, renesanční a barokní architektuře a umění. Definovat pojmy animace, kulturní animace a enkulturace a jejich využití ve vzdělávacím procesu. Nastínit možnosti aplikace prvků zážitkové pedagogiky a tvořivého vyučování jako součást výchovného působení v předmětu Život a umění, uplatnění principů artefiletiky ve výchovných předmětech s výtvarným zaměřením. Teorie percepce umění a jeho využití pro pedagogickou praxi, pojmenovat otázku co je uměleckým dílem, jaké jsou jeho funkce, jak vnímáme umělecké dílo a jak je vnímáno očima žáků základní školy.
V praktické části je DP zaměřena na představení jednotlivývh námětů, uměnovědná data o epoše, v níž vznikly, historické, vlastivědné, teologické a náboženské souvislosti. Dále pak didaktické techniky, s jejichž pomocí si mají žáci osvojit základní znalosti o jednotlivých slohových obdobích, stavebních a technických prvcích gotiky, renesance a baroka ve světské a sakrální architektuře a umění jednotlivých epoch i na příkladech kulturně historického dědictví města Tábora. Cílem práce je tedy nastínit možnosti pedagogického využití lokálních památek a jejich kulturně historickou jedinečnost.
Seznam doporučené literatury
AUGUSTA, P. a kol. Tábor- kniha o městě. Praha: Milpo Media, 2001. ISBN 80-86098-18-4.
AUGUSTA, P; KLÍNKOVÁ, H. Kniha o městě Tábor. Praha: Milpo Media, 2001. ISBN 80-86098-18-4.
BLOCHOVÁ, H.; FAJT J. ed. Magister Theodoricus: dvorní malíř císaře Karla IV.: umělecká výzdoba posvátných prostor hradu Karlštejna. Praha: Národní galerie, 1997. ISBN 80-7035-163-2.
BRATKA, P. a kol. Tábor-Městská památková rezervace, Tábor: Ars Monument, 1992. ISBN 80-901174-0-6.
BUKOVSKÝ, J. Loretánské kaple v Čechách a na Moravě, Praha: Libri, 2000. ISBN 80-7277-015-2
CARSON, H. a kol. Dějiny architektury, Praha: Odeon 1980. ISBN 80-207-0185-0.
CÍLEK, V. Krajiny vnitřní a vnější. Praha: Dokořán 2002. ISBN 80-86569-29-2.
CÍLEK, V. Posvátná krajina: eseje o místech, silách a dracích. Praha: Malvern, 2014. ISBN 978-80- 87580-72-1.
ČAPEK, R. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada Publishing 2015.ISBN 978-80-247-3450-7.
ČERNÝ, J. Poutní místa jižních Čech. Milostné obrazy, sochy a místa zvláštní zbožnosti. České Budějovice: Veduta 2006. ISBN 80-86829-19-7.
DUDOVÁ, A.; KAPLÁNEK, M.; MACKŮ, R. Mnohotvarý fenomén animace: pokus o rozdělení animace na základě východisek a cílového zaměření jednotlivých typů animace. In Pedagogická orientace, 2011, r. 21, č. 3
ECO, U. Umění a krása ve středověké estetice. Praha: Argo, 1998. ISBN 978-80-7203-892-3.
GOMBRICH, E. Příběh umění, Praha: Odeon 1989. ISBN 80-207-0416-7.
GOMBRICH, E. Tajemství obrazu a jazyk umění - Pozvání k dějinám a teorii umění. Brno: Barrister a Principal, 2001. ISBN 978-80-87029-86-2.
GRAHAM, G. Filosofie umění. Brno: Barrister a Principal, 2004. ISBN 80-85947-53-6.
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-9817-2.
HEROUT, J. Jak poznávat kulturní památky. Praha: Mladá fronta, 1986. ISBN 80-86-234-55-X.
HORÁČEK, R. Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.
JIRÁSEK, I. Zážitková pedagogika. Gymnasion I. Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2004, ISBN 80-244-1176-8.
JOHANNSEN, R. H. Slavné obrazy 50 nejvýznamnějších maleb dějin umění. Praha: Slovart. ISBN 80-7209-639-7.
KALISTA, Z. České baroko. Praha: ELK, 1941. ISBN neuvedeno.
KALISTA, Z. Tvář baroka. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-25385-7.
KAPLÁNEK, M. Animace. Studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0565-4.
KAPLÁNEK, M. Rekreace a volný čas z hlediska teologie. Studijní texty pro pedagogy volného času. Studijní materiál. České Budějovice: JU, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky 2001.
KESNER, L. Marketing a management muzeí a památek. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1104- 4.
KIRCHNER, J. a kol. Psychologie prožitku a dobrodružství. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2562-5.
KÖNIGOVÁ, M. Tvořivost. Techniky a cvičení. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 987-80-247-1652-7.
KORČÁK, P. a kol. Tábor Národní kulturní památka. Praha: Panorama, 1979. ISBN neuvedeno.
KULKA, J. Psychologie umění. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.
SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově: Artefiletika. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
Seznam doporučené literatury
AUGUSTA, P. a kol. Tábor- kniha o městě. Praha: Milpo Media, 2001. ISBN 80-86098-18-4.
AUGUSTA, P; KLÍNKOVÁ, H. Kniha o městě Tábor. Praha: Milpo Media, 2001. ISBN 80-86098-18-4.
BLOCHOVÁ, H.; FAJT J. ed. Magister Theodoricus: dvorní malíř císaře Karla IV.: umělecká výzdoba posvátných prostor hradu Karlštejna. Praha: Národní galerie, 1997. ISBN 80-7035-163-2.
BRATKA, P. a kol. Tábor-Městská památková rezervace, Tábor: Ars Monument, 1992. ISBN 80-901174-0-6.
BUKOVSKÝ, J. Loretánské kaple v Čechách a na Moravě, Praha: Libri, 2000. ISBN 80-7277-015-2
CARSON, H. a kol. Dějiny architektury, Praha: Odeon 1980. ISBN 80-207-0185-0.
CÍLEK, V. Krajiny vnitřní a vnější. Praha: Dokořán 2002. ISBN 80-86569-29-2.
CÍLEK, V. Posvátná krajina: eseje o místech, silách a dracích. Praha: Malvern, 2014. ISBN 978-80- 87580-72-1.
ČAPEK, R. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada Publishing 2015.ISBN 978-80-247-3450-7.
ČERNÝ, J. Poutní místa jižních Čech. Milostné obrazy, sochy a místa zvláštní zbožnosti. České Budějovice: Veduta 2006. ISBN 80-86829-19-7.
DUDOVÁ, A.; KAPLÁNEK, M.; MACKŮ, R. Mnohotvarý fenomén animace: pokus o rozdělení animace na základě východisek a cílového zaměření jednotlivých typů animace. In Pedagogická orientace, 2011, r. 21, č. 3
ECO, U. Umění a krása ve středověké estetice. Praha: Argo, 1998. ISBN 978-80-7203-892-3.
GOMBRICH, E. Příběh umění, Praha: Odeon 1989. ISBN 80-207-0416-7.
GOMBRICH, E. Tajemství obrazu a jazyk umění - Pozvání k dějinám a teorii umění. Brno: Barrister a Principal, 2001. ISBN 978-80-87029-86-2.
GRAHAM, G. Filosofie umění. Brno: Barrister a Principal, 2004. ISBN 80-85947-53-6.
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-9817-2.
HEROUT, J. Jak poznávat kulturní památky. Praha: Mladá fronta, 1986. ISBN 80-86-234-55-X.
HORÁČEK, R. Galerijní animace a zprostředkování umění. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.
JIRÁSEK, I. Zážitková pedagogika. Gymnasion I. Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2004, ISBN 80-244-1176-8.
JOHANNSEN, R. H. Slavné obrazy 50 nejvýznamnějších maleb dějin umění. Praha: Slovart. ISBN 80-7209-639-7.
KALISTA, Z. České baroko. Praha: ELK, 1941. ISBN neuvedeno.
KALISTA, Z. Tvář baroka. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-25385-7.
KAPLÁNEK, M. Animace. Studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0565-4.
KAPLÁNEK, M. Rekreace a volný čas z hlediska teologie. Studijní texty pro pedagogy volného času. Studijní materiál. České Budějovice: JU, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky 2001.
KESNER, L. Marketing a management muzeí a památek. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1104- 4.
KIRCHNER, J. a kol. Psychologie prožitku a dobrodružství. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2562-5.
KÖNIGOVÁ, M. Tvořivost. Techniky a cvičení. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 987-80-247-1652-7.
KORČÁK, P. a kol. Tábor Národní kulturní památka. Praha: Panorama, 1979. ISBN neuvedeno.
KULKA, J. Psychologie umění. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.
SLAVÍK, J. Od výrazu k dialogu ve výchově: Artefiletika. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.