Tato práce se věnuje tématu psychohygieny, přičemž nahlíží tento obor z perspektivy jeho možností přispět k osobnostnímu růstu učitelek mateřských škol. Teoretická část proto nejprve popisuje roli psychohygieny učitelek ve vzdělávání a výchově dětí a propojuje ji s jejich profesními kompetencemi. V dalších kapitolách se pak zabývá vybranými oblastmi, které mají potenciál rozvoje osobnosti. Patří sem sebevýchova, seberealizace, rozvoj resilience a životospráva. Jedna z kapitol je věnována také stresu a syndromu vyhoření spojenému s profesí učitele a způsobům jejich zvládání. Navazující praktická část práce seznamuje s výsledky výzkumného šetření, jehož cílem bylo podniknout sondu do postojů a praktikování psychohygieny učitelkami mateřských škol. Dále zjistit jakou vnímají podporu v oblasti udržování dobrého psychického zdraví a zaměřit se na to, jak učitelky reflektují působení vlastního rozpoložení na klima ve třídě. K realizaci výzkumného šetření byl zvolen kvalitativní přístup metodou hloubkových rozhovorů.
Anotace v angličtině
This thesis deals with mental hygiene topic. It tries to looks at this discipline in opportunity of personal development nursery school teachers. Therefore theoretical part describes psychohygiene task in education and upbringing children and its interconnect with teachers vocational competences at first. Next chapters apply to few selected psychohygienic areas with personal development ambitions including self-discipline, self-actualization, resilience and regimen. One chapter is devoted also to stress and burnout syndrome and its management,which is relating to teachers profession. Following practical part of thesis introduces research results. Its research targets were to probe nursery school teachers psychohygiene attitudes and practice. Further to discover which ways are the teachers supported in mental health and how they perceive it and also to focuse on teachers reflection of connection their state of mind with class moods. This qualitative research was conducted in the form of in-depth interwiews.
Klíčová slova
psychohygiena, osobnostní rozvoj, sebevýchova, seberealizace, třídní klima, vztahy na pracovišti
Klíčová slova v angličtině
psychohygiene, personal development, self-discipline, self-actualization, class mood, workplace relationships
Rozsah průvodní práce
69 s. a textové přílohy 74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se věnuje tématu psychohygieny, přičemž nahlíží tento obor z perspektivy jeho možností přispět k osobnostnímu růstu učitelek mateřských škol. Teoretická část proto nejprve popisuje roli psychohygieny učitelek ve vzdělávání a výchově dětí a propojuje ji s jejich profesními kompetencemi. V dalších kapitolách se pak zabývá vybranými oblastmi, které mají potenciál rozvoje osobnosti. Patří sem sebevýchova, seberealizace, rozvoj resilience a životospráva. Jedna z kapitol je věnována také stresu a syndromu vyhoření spojenému s profesí učitele a způsobům jejich zvládání. Navazující praktická část práce seznamuje s výsledky výzkumného šetření, jehož cílem bylo podniknout sondu do postojů a praktikování psychohygieny učitelkami mateřských škol. Dále zjistit jakou vnímají podporu v oblasti udržování dobrého psychického zdraví a zaměřit se na to, jak učitelky reflektují působení vlastního rozpoložení na klima ve třídě. K realizaci výzkumného šetření byl zvolen kvalitativní přístup metodou hloubkových rozhovorů.
Anotace v angličtině
This thesis deals with mental hygiene topic. It tries to looks at this discipline in opportunity of personal development nursery school teachers. Therefore theoretical part describes psychohygiene task in education and upbringing children and its interconnect with teachers vocational competences at first. Next chapters apply to few selected psychohygienic areas with personal development ambitions including self-discipline, self-actualization, resilience and regimen. One chapter is devoted also to stress and burnout syndrome and its management,which is relating to teachers profession. Following practical part of thesis introduces research results. Its research targets were to probe nursery school teachers psychohygiene attitudes and practice. Further to discover which ways are the teachers supported in mental health and how they perceive it and also to focuse on teachers reflection of connection their state of mind with class moods. This qualitative research was conducted in the form of in-depth interwiews.
Klíčová slova
psychohygiena, osobnostní rozvoj, sebevýchova, seberealizace, třídní klima, vztahy na pracovišti
Klíčová slova v angličtině
psychohygiene, personal development, self-discipline, self-actualization, class mood, workplace relationships
Zásady pro vypracování
Teoretická část se bude věnovat vymezení základních pojmů. Dále také vybraným metodám a činnostem vedoucím ke zvládání stresu a psychohygieně, které se zdají být vhodné pro učitele MŠ.
Práce si klade za cíl upozornit na důležitost psychohygieny jako nástroje pro rozvoj profesních a osobnostních kompetencí učitelů MŠ.\\
Pro výzkumné šetření bude použita metoda hloubkových rozhovorů. Půjde o kvalitativní šetření zjišťující psychohygienické zásady v profesním a osobním životě učitelek mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Teoretická část se bude věnovat vymezení základních pojmů. Dále také vybraným metodám a činnostem vedoucím ke zvládání stresu a psychohygieně, které se zdají být vhodné pro učitele MŠ.
Práce si klade za cíl upozornit na důležitost psychohygieny jako nástroje pro rozvoj profesních a osobnostních kompetencí učitelů MŠ.\\
Pro výzkumné šetření bude použita metoda hloubkových rozhovorů. Půjde o kvalitativní šetření zjišťující psychohygienické zásady v profesním a osobním životě učitelek mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
1. BEDRNOVÁ, Eva a kol. Duševní hygiena a sebeřízení pro vysokoškoláky a mladé manažery. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-681-6.\\
2. DROTÁROVÁ, Eva a DROTÁROVÁ, Lucia. Relaxační metody: malá encyklopedie. 1. vyd. Praha: Epocha, 2003. ISBN 80-86328-12-0.\\
3. HENNIG, Claudius a KELLER, Gustav. Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Překlad Jitka Vrátilová. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-093-6.\\
4. KRASKA-LÜDECKE, Kerstin. Nejlepší techniky proti stresu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-1833-0.\\
5. MERTIN, Václav, ed. a GILLERNOVÁ, Ilona, ed. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0977-5.\\
6. MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.\\
7. SYSLOVÁ, Zora a CHALOUPKOVÁ, Lucie. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6.\\
8. SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4309-7.\\
9. Autogenní trénink: cesty k vyrovnanosti a uvolnění. České vyd. 1. Praha: Svojtka & Co., 2008. ISBN 978-80-7352-818-8.\\
10. ŠVAŘÍČEK, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
1. BEDRNOVÁ, Eva a kol. Duševní hygiena a sebeřízení pro vysokoškoláky a mladé manažery. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-681-6.\\
2. DROTÁROVÁ, Eva a DROTÁROVÁ, Lucia. Relaxační metody: malá encyklopedie. 1. vyd. Praha: Epocha, 2003. ISBN 80-86328-12-0.\\
3. HENNIG, Claudius a KELLER, Gustav. Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Překlad Jitka Vrátilová. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-093-6.\\
4. KRASKA-LÜDECKE, Kerstin. Nejlepší techniky proti stresu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-1833-0.\\
5. MERTIN, Václav, ed. a GILLERNOVÁ, Ilona, ed. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0977-5.\\
6. MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.\\
7. SYSLOVÁ, Zora a CHALOUPKOVÁ, Lucie. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6.\\
8. SYSLOVÁ, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4309-7.\\
9. Autogenní trénink: cesty k vyrovnanosti a uvolnění. České vyd. 1. Praha: Svojtka & Co., 2008. ISBN 978-80-7352-818-8.\\
10. ŠVAŘÍČEK, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.