Tématem bakalářské práce je strach a úzkost u dětí předškolního věku. Cílem výzkumu je zjistit, kdy děti strach prožívají, jak vnímají jeho projevy, jak na něj reagují a co jim pomáhá jej překonat. Co se týče kompozice, práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou definované základní termíny týkající se daného tématu, včetně vysvětlení rozdílů mezi strachem a úzkostí, druhů a typů těchto emocí, příčin a projevů, a to jak v obecné rovině, tak i se zaměřením na zkoumaný věk. Praktická část je realizovaná pomocí kvalitativního výzkumu, při kterém je využit polostrukturovaný rozhovor s celkovým počtem deseti respondentů, kterými byly děti předškolního věku bydlící v malé vsi v kraji Vysočina.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on fear and anxiety in pre-school children. The main aim is to find out, when children experience fear, how they perceive its symptoms, how they react to it and what helps them to overcome it. As to the composition of the thesis, it is divided into two parts. First of them is theoretical and contains the most important definitions and explanations of basic terms connected to the topic, including differences between fear and anxiety, their types, causes and symptoms, both in general and with focus on the examined age. Second part consists of qualitative research, which is performed using the method of semi-structured interview with total number of ten children of pre-school age, living in a small village in Vysočina region.
Klíčová slova
Úzkost, strach, předškolní věk, příčiny, projevy
Klíčová slova v angličtině
Anxiety, fear, pre-school age, causes, symptoms
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je strach a úzkost u dětí předškolního věku. Cílem výzkumu je zjistit, kdy děti strach prožívají, jak vnímají jeho projevy, jak na něj reagují a co jim pomáhá jej překonat. Co se týče kompozice, práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou definované základní termíny týkající se daného tématu, včetně vysvětlení rozdílů mezi strachem a úzkostí, druhů a typů těchto emocí, příčin a projevů, a to jak v obecné rovině, tak i se zaměřením na zkoumaný věk. Praktická část je realizovaná pomocí kvalitativního výzkumu, při kterém je využit polostrukturovaný rozhovor s celkovým počtem deseti respondentů, kterými byly děti předškolního věku bydlící v malé vsi v kraji Vysočina.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on fear and anxiety in pre-school children. The main aim is to find out, when children experience fear, how they perceive its symptoms, how they react to it and what helps them to overcome it. As to the composition of the thesis, it is divided into two parts. First of them is theoretical and contains the most important definitions and explanations of basic terms connected to the topic, including differences between fear and anxiety, their types, causes and symptoms, both in general and with focus on the examined age. Second part consists of qualitative research, which is performed using the method of semi-structured interview with total number of ten children of pre-school age, living in a small village in Vysočina region.
Klíčová slova
Úzkost, strach, předškolní věk, příčiny, projevy
Klíčová slova v angličtině
Anxiety, fear, pre-school age, causes, symptoms
Zásady pro vypracování
Teoretická část představí emoční a kognitivní vývoj dětí předškolního věku a zaměří se na pocity úzkosti a strachu. Dále uvede některé přístupy postupy, které se snaží dětem pomoci se vyrovnat se strachem a úzkostí a povzbuzovat jejich resilienci. \\
Praktická část bude tvořena kvalitativním výzkumem. Představí rozhovory s dětmi, v nichž budou mapovány zdroje úzkosti a strachu, dětské fantazie apod. Případně budou rozhovory doplněny kresbou nebo rozhovorem s rodiči (zaměřeným na zjišťování strategií, jak se strachem svých dětí zacházejí).
Zásady pro vypracování
Teoretická část představí emoční a kognitivní vývoj dětí předškolního věku a zaměří se na pocity úzkosti a strachu. Dále uvede některé přístupy postupy, které se snaží dětem pomoci se vyrovnat se strachem a úzkostí a povzbuzovat jejich resilienci. \\
Praktická část bude tvořena kvalitativním výzkumem. Představí rozhovory s dětmi, v nichž budou mapovány zdroje úzkosti a strachu, dětské fantazie apod. Případně budou rozhovory doplněny kresbou nebo rozhovorem s rodiči (zaměřeným na zjišťování strategií, jak se strachem svých dětí zacházejí).
Seznam doporučené literatury
HOSKOVCOVÁ, Simona. Psychická odolnost předškolního dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1424-8.\\
HOSKOVCOVÁ, Simona a Lucie SUCHOCHLEBOVÁ RYNTOVÁ. Výchova k psychické odolnosti dítěte: silní pro život. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2206-1.\\
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 4. Praha: Portál, 2007, 143 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-325-3.\\
MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Děti, rodina a stres: vybrané kapitoly z prevence psychické zátěže u dětí. Vyd. 1. Praha: Galén, 1994. ISBN 80-85824-06-X.\\
MICHALČÁKOVÁ, Radka. Strachy v období rané adolescence. Vyd. 1. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007, 149 s. Psychologie. ISBN 978-80-87029-15-2.\\
ROGGE, Jan-Uwe. Dětské strachy a úzkosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 211 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-237-8.\\
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.\\
VYMĚTAL, Jan. Úzkost a strach u dětí: Jak jim předcházet a jak je překonávat. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 181 s. ISBN 80-7178-830-9.
Seznam doporučené literatury
HOSKOVCOVÁ, Simona. Psychická odolnost předškolního dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1424-8.\\
HOSKOVCOVÁ, Simona a Lucie SUCHOCHLEBOVÁ RYNTOVÁ. Výchova k psychické odolnosti dítěte: silní pro život. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2206-1.\\
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 4. Praha: Portál, 2007, 143 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-325-3.\\
MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Děti, rodina a stres: vybrané kapitoly z prevence psychické zátěže u dětí. Vyd. 1. Praha: Galén, 1994. ISBN 80-85824-06-X.\\
MICHALČÁKOVÁ, Radka. Strachy v období rané adolescence. Vyd. 1. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007, 149 s. Psychologie. ISBN 978-80-87029-15-2.\\
ROGGE, Jan-Uwe. Dětské strachy a úzkosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 211 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-237-8.\\
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.\\
VYMĚTAL, Jan. Úzkost a strach u dětí: Jak jim předcházet a jak je překonávat. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 181 s. ISBN 80-7178-830-9.