Práce představuje období dospívání jedince. Řeší vymezení pojmu dospívání. Popisuje změny jedince v oblasti fyzické, psychické i sociální. Dále zahrnuje vzniklé vývojově-psychologické teorie týkající se tohoto období. Výzkum se zaměřuje na příběhy rodiny, která prožívá pubertu dětí. Zkoumá vliv tohoto fenoménu na vybranou rodinu. Ptá se po tom, jaké projevy jsou pro pubertu charakteristické a jak ovlivnila puberta vztahy mezi členy rodiny a vztahy se sociálním okolím.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the period of individual adolescence. It presents definitions of adolescence as well as describes physical, psychical, and social changes relevant to the period. It also includes developmental and psychological theories concerning this period. The case study is focused on a family which experienced the puberty of their children. It examines the period within the context of family relationships. It then asks what puberty symptoms are characteristic and how puberty affected relationships among family members and relationships with the social environment.
Klíčová slova
Dospívající, adolescent, dospívání, adolescence, puberta, pubescence, rodina, vztahy v rodině, vliv puberty na rodinu, psychologické a sociální charakteristiky dospívajících, kvalitativní výzkum, případová studie.
Klíčová slova v angličtině
Teenager, adolescent, adolescence, puberty, pubescence, family, family relationships, influence of puberty on family, psychological and social characteristics of adolescents, individual changes in puberty, qualitative research, case study.
Rozsah průvodní práce
81 s. (125 733 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce představuje období dospívání jedince. Řeší vymezení pojmu dospívání. Popisuje změny jedince v oblasti fyzické, psychické i sociální. Dále zahrnuje vzniklé vývojově-psychologické teorie týkající se tohoto období. Výzkum se zaměřuje na příběhy rodiny, která prožívá pubertu dětí. Zkoumá vliv tohoto fenoménu na vybranou rodinu. Ptá se po tom, jaké projevy jsou pro pubertu charakteristické a jak ovlivnila puberta vztahy mezi členy rodiny a vztahy se sociálním okolím.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the period of individual adolescence. It presents definitions of adolescence as well as describes physical, psychical, and social changes relevant to the period. It also includes developmental and psychological theories concerning this period. The case study is focused on a family which experienced the puberty of their children. It examines the period within the context of family relationships. It then asks what puberty symptoms are characteristic and how puberty affected relationships among family members and relationships with the social environment.
Klíčová slova
Dospívající, adolescent, dospívání, adolescence, puberta, pubescence, rodina, vztahy v rodině, vliv puberty na rodinu, psychologické a sociální charakteristiky dospívajících, kvalitativní výzkum, případová studie.
Klíčová slova v angličtině
Teenager, adolescent, adolescence, puberty, pubescence, family, family relationships, influence of puberty on family, psychological and social characteristics of adolescents, individual changes in puberty, qualitative research, case study.
Zásady pro vypracování
Cílem DP je na základě výpovědí respondentů (rodiče, sourozenci, popř. kamarádi, učitelé) sestavit analytický příběh rodiny prožívající pubertu dětí, identifikovat systém klíčových kategorií, pomocí nichž ve svých výpovědích respondenti popisují pubertu sourozenců vyrůstajících v dané rodině, a tyto kategorie interpretovat ve vztahu k relevantním vývojově-psychologickým teoriím. Bude se jednat o případovou studii, přičemž v rámci případu budou konfrontovány perspektivy jednotlivých respondentů. Ponecháváme přitom otevřenou otázku, zda z výzkumu vyplyne několik analytický příběhů reprezentujících radikálně odlišné vidění tohoto období rodiny z pohledu jednotlivých respondentů, nebo zda se bude jednat o analytický příběh jeden, vytvoření na základě vzájemně se doplňujících jednotlivých dílčích perspektiv.
Zásady pro vypracování
Cílem DP je na základě výpovědí respondentů (rodiče, sourozenci, popř. kamarádi, učitelé) sestavit analytický příběh rodiny prožívající pubertu dětí, identifikovat systém klíčových kategorií, pomocí nichž ve svých výpovědích respondenti popisují pubertu sourozenců vyrůstajících v dané rodině, a tyto kategorie interpretovat ve vztahu k relevantním vývojově-psychologickým teoriím. Bude se jednat o případovou studii, přičemž v rámci případu budou konfrontovány perspektivy jednotlivých respondentů. Ponecháváme přitom otevřenou otázku, zda z výzkumu vyplyne několik analytický příběhů reprezentujících radikálně odlišné vidění tohoto období rodiny z pohledu jednotlivých respondentů, nebo zda se bude jednat o analytický příběh jeden, vytvoření na základě vzájemně se doplňujících jednotlivých dílčích perspektiv.
Seznam doporučené literatury
FÜRST, Maria. Psychologie. Olomouc: Votobia, 1997. 263 s. ISBN 80-7198-199-0.
ČÁP, Jan, MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 656 s. ISBN 80-7178-463-X.
GODDETHOVÁ, Edith. Umění jednat s dospívajícím. Praha: Portál, 2001. 140 s. ISBN 80-7178-492-3.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. 332 s. ISBN 80-247-1362-4.
Švaříček, R. - Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Hendl, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
Seznam doporučené literatury
FÜRST, Maria. Psychologie. Olomouc: Votobia, 1997. 263 s. ISBN 80-7198-199-0.
ČÁP, Jan, MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 656 s. ISBN 80-7178-463-X.
GODDETHOVÁ, Edith. Umění jednat s dospívajícím. Praha: Portál, 2001. 140 s. ISBN 80-7178-492-3.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. 332 s. ISBN 80-247-1362-4.
Švaříček, R. - Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Hendl, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.