Bakalářská práce se zabývá provázaností složek v systému ucelené rehabilitace v České republice s důrazem na složku výchovně vzdělávací. Zaměřuje se na individualizaci v předškolní výchově a vzdělávání dětí s mentální retardací. Cílem práce je porovnání, co si pod pojmem ucelená rehabilitace představují učitelky, a co naopak matky. Práce je rozdělena do dvou základních částí. První část se zabývá teoretickými poznatky, druhá část je praktická. Teoretická část se zabývá charakteristikou ucelené rehabilitace, problematikou zejména charakteristice jednotlivých složek. Další úsek teoretické části popisuje integrace/inkluze, s tím spojený individuální plán, a poslední úsek se zabývá dětmi v MŠ s mentální retardací. Praktická část se skládá z rozhovorů, a to dvojího typu. Jedna část rozhovorů je vedena s rodiči integrovaných dětí s mentální retardací, druhá část s učitelkami z mateřských škol, které mají u sebe integrované žáky. Těmito rozhovory chceme zjistit, jak moc jsou používány složky ucelené rehabilitace v MŠ, při čemž zda je učitelky stíhají zapojovat do svých činností.
Anotace v angličtině
This work deals with interconnection components of comprehensive rehabilitation system with an emphasis on the educational component in the Czech Republic. It focuses on individualized preschool education and education of children with mental retardion. The aim is compare what the teachers think about integrated rehabilitation and what the mothers think about it. The work is divided into two parts. The first one deals with theoretical finding and the second part is practical. Theoretical part is divided characteristic of integrated rehabilitation and describe problem of each part of in. Next section of theoretical part describe integration/inclusion and connected individual plan with it. The last part is deals with the children with mental retardation in kindergarden. Practical part is composed two types f interviews. The first part is made by parents of integrated childrens with mental retardion and the second part is made whit teachers from kindergardens who work with the integrated kids. By these interviews we want to know how much is used components of integrated rehabilitation and if the teachers make time for participate in activities in kindergarden.
comprehensive rahabilitation, mental retardation, integration, kindergarden, preschool age
Rozsah průvodní práce
58 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá provázaností složek v systému ucelené rehabilitace v České republice s důrazem na složku výchovně vzdělávací. Zaměřuje se na individualizaci v předškolní výchově a vzdělávání dětí s mentální retardací. Cílem práce je porovnání, co si pod pojmem ucelená rehabilitace představují učitelky, a co naopak matky. Práce je rozdělena do dvou základních částí. První část se zabývá teoretickými poznatky, druhá část je praktická. Teoretická část se zabývá charakteristikou ucelené rehabilitace, problematikou zejména charakteristice jednotlivých složek. Další úsek teoretické části popisuje integrace/inkluze, s tím spojený individuální plán, a poslední úsek se zabývá dětmi v MŠ s mentální retardací. Praktická část se skládá z rozhovorů, a to dvojího typu. Jedna část rozhovorů je vedena s rodiči integrovaných dětí s mentální retardací, druhá část s učitelkami z mateřských škol, které mají u sebe integrované žáky. Těmito rozhovory chceme zjistit, jak moc jsou používány složky ucelené rehabilitace v MŠ, při čemž zda je učitelky stíhají zapojovat do svých činností.
Anotace v angličtině
This work deals with interconnection components of comprehensive rehabilitation system with an emphasis on the educational component in the Czech Republic. It focuses on individualized preschool education and education of children with mental retardion. The aim is compare what the teachers think about integrated rehabilitation and what the mothers think about it. The work is divided into two parts. The first one deals with theoretical finding and the second part is practical. Theoretical part is divided characteristic of integrated rehabilitation and describe problem of each part of in. Next section of theoretical part describe integration/inclusion and connected individual plan with it. The last part is deals with the children with mental retardation in kindergarden. Practical part is composed two types f interviews. The first part is made by parents of integrated childrens with mental retardion and the second part is made whit teachers from kindergardens who work with the integrated kids. By these interviews we want to know how much is used components of integrated rehabilitation and if the teachers make time for participate in activities in kindergarden.
comprehensive rahabilitation, mental retardation, integration, kindergarden, preschool age
Zásady pro vypracování
Autorka nejprve pojedná obecně o ucelené rehabilitaci, dále o úkolech a činnosti SPC a MŠ a spolupráci s rodiči, případně dalšími články systému.\\
Cílem praktické části bude vytvořit model komplexní rehabilitace u dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami v MŠ.
Zásady pro vypracování
Autorka nejprve pojedná obecně o ucelené rehabilitaci, dále o úkolech a činnosti SPC a MŠ a spolupráci s rodiči, případně dalšími články systému.\\
Cílem praktické části bude vytvořit model komplexní rehabilitace u dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami v MŠ.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996.\\
KUBOVÁ, L., PERGLOVÁ, J. Speciálně pedagogická centra. Praha: Septima, 1995.\\
MAŇÁK, J., & Janík, T. Cíle výchovy a vzdělávání. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.\\
MAŇÁK, J., & Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.\\
MAŇÁK, J., & Švec, V. Formy a metody výuky. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.\\
Vyhláška MŠMT č. 72/2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996.\\
KUBOVÁ, L., PERGLOVÁ, J. Speciálně pedagogická centra. Praha: Septima, 1995.\\
MAŇÁK, J., & Janík, T. Cíle výchovy a vzdělávání. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.\\
MAŇÁK, J., & Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.\\
MAŇÁK, J., & Švec, V. Formy a metody výuky. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.\\
Vyhláška MŠMT č. 72/2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních.