Podstatou a cílem tvorby této diplomové práce byla optimalizace systému řízení reverzní logistiky odpadů v rámci působení podniku FAST Kovošrot, s. r. o., jakožto poskytovatele služeb v rámci nakládání s odpady.
Jedná se o společnost zabývající se výkupem, zpracováním a následným prodejem kovového odpadu převážně na území Jihočeského kraje a Vysočiny. Je tedy zřejmé, že reverzní logistika je hlavní náplní takřka veškerých činností firmy.
V rámci zkoumání zpětných logistických toků zvoleného podniku bylo získáno potřebné množství informací a dat pro následný návrh optimalizace systému. Veškeré údaje byly získávány prostřednictvím řízených rozhovorů, přímého zúčastněného pozorování a studiem přístupných vnitropodnikových výkazů. Na základě takto vytvořených podkladů byla vyčleněná oblast výměny dat jako oblast s možným potenciálem k zefektivnění celkového procesu a zavedení systému elektronické komunikace.
Následovalo důkladné studium současného systému fungování komunikace mezi podnikem a jeho obchodními partnery, pomocí kterého byla utříděna jednotlivá data a hodnoty. Bylo zjištěno, že společnost využívá klasickou výměnu dat, typu faktur a objednávek, to znamená jejich přijímání a rozesílání v papírové podobě, čímž jí vznikají jednotlivé náklady na poštovné, tisk a další, jak bylo rozvedeno v praktické části práce. V současnosti se již jedná o poměrně zastaralý a neefektivní systém, který by bylo v rámci vynakládaných nákladů vhodné inovovat.
Jako optimalizace byl navržen systém elektronické komunikace EDI, který se po správné implementaci vyznačuje celou řadou výhod pro obě zúčastněné strany v rámci výměny dat, tedy samotnou společnost, ale i její obchodní partnery. Jistou překážkou v zavedení systému mohou být počáteční náklady, které je nezbytné vynaložit pro kvalitní a přesnou implementaci. Ty se však podniku po určitém období fungování tohoto druhu výměny dat vrátí zpět. Na základě propočtů získaných dat plyne částka celkových ročních úspor v případě efektivního zavedení systému EDI 115 800 Kč. V procentním vyjádření se jedná o roční úsporu ve výši 21,5 % v porovnání s klasickou papírovou výměnou dokumentů, kterou společnost v současnosti využívá.
Jako další oblast s možným potenciálem pro zlepšení z hlediska fungování logistických technologií bylo zvoleno označování kontejnerů prostřednictvím RFID. Implementace této metody by si vyžádala počáteční investice v přibližné výši stanovené na 660 000 Kč, ale znamenala by pro podnik značné zefektivnění evidence a vychystávání objednávek, na základě čehož by mohla firma dosáhnout průměrných ročních úspor 287 871 Kč.
Třetí navrhovanou variantou pro zlepšení fungování reverzní logistiky společnosti je modifikace stávajících kontejnerů, které by byly vybaveny ultrazvukovými čidly pro snímání naplnění jejich kapacity. Celkové náklady na nákup a následnou instalaci senzorů do všech kontejnerů typu ABROLL byly stanoveny na 378 000 Kč. Bylo zjištěno, že průměrné roční náklady na svoz jednotlivých kontejnerů v případě provozovny v Milevsku činí 1 368 000 Kč. Pokud by došlo k nainstalování speciálních senzorů, klesly by tyto náklady zhruba o 342 000 Kč ročně.
Anotace v angličtině
The target and aim of this diploma thesis was the optimization of the waste management reverse logistics system in the framework of FAST Kovošrot, Ltd. as a provider of waste management services. It is a company engaged in the purchase, processing and subsequent sale of metal waste mainly on the territory of the South Bohemian Region and Vysočina. It is therefore obvious that reverse logistics is the mainstay of almost all the company's activities.
As part of the study of the backlog logistics flows of the selected company, the necessary amount of information and data was obtained for the subsequent optimization of the system. All data was obtained through managed interviews, direct attendance observation, and the study of available in-house statements. On the basis of such documents, the area of data exchange was designated as an area with potential for streamlining the overall process and introducing an electronic communication system.
A thorough study of the current communication system between the business and its business partners was followed by which the individual data and values were sorted out. It has been found that the company uses classical data exchange, type of invoices and orders, that is, their receipt and distribution in paper form, which results in individual costs of postage, printing and others, as explained in the practical part of the thesis. At present, it is a rather outdated and ineffective system that can be innovated in spending.
As another area with potential for improvement in terms of logistics technology operation, RFID tagging has been selected. The implementation of this method would require an initial investment, but would mean a significant increase in the efficiency of the registration and order picking for the company.
The third proposed option for improving the functioning of the company's reverse logistics is to modify existing containers that would be equipped with ultrasonic sensors to capture their capacity.
Logistics, reverse logistics, metal trash, logistics technology, chain
Rozsah průvodní práce
93
Jazyk
CZ
Anotace
Podstatou a cílem tvorby této diplomové práce byla optimalizace systému řízení reverzní logistiky odpadů v rámci působení podniku FAST Kovošrot, s. r. o., jakožto poskytovatele služeb v rámci nakládání s odpady.
Jedná se o společnost zabývající se výkupem, zpracováním a následným prodejem kovového odpadu převážně na území Jihočeského kraje a Vysočiny. Je tedy zřejmé, že reverzní logistika je hlavní náplní takřka veškerých činností firmy.
V rámci zkoumání zpětných logistických toků zvoleného podniku bylo získáno potřebné množství informací a dat pro následný návrh optimalizace systému. Veškeré údaje byly získávány prostřednictvím řízených rozhovorů, přímého zúčastněného pozorování a studiem přístupných vnitropodnikových výkazů. Na základě takto vytvořených podkladů byla vyčleněná oblast výměny dat jako oblast s možným potenciálem k zefektivnění celkového procesu a zavedení systému elektronické komunikace.
Následovalo důkladné studium současného systému fungování komunikace mezi podnikem a jeho obchodními partnery, pomocí kterého byla utříděna jednotlivá data a hodnoty. Bylo zjištěno, že společnost využívá klasickou výměnu dat, typu faktur a objednávek, to znamená jejich přijímání a rozesílání v papírové podobě, čímž jí vznikají jednotlivé náklady na poštovné, tisk a další, jak bylo rozvedeno v praktické části práce. V současnosti se již jedná o poměrně zastaralý a neefektivní systém, který by bylo v rámci vynakládaných nákladů vhodné inovovat.
Jako optimalizace byl navržen systém elektronické komunikace EDI, který se po správné implementaci vyznačuje celou řadou výhod pro obě zúčastněné strany v rámci výměny dat, tedy samotnou společnost, ale i její obchodní partnery. Jistou překážkou v zavedení systému mohou být počáteční náklady, které je nezbytné vynaložit pro kvalitní a přesnou implementaci. Ty se však podniku po určitém období fungování tohoto druhu výměny dat vrátí zpět. Na základě propočtů získaných dat plyne částka celkových ročních úspor v případě efektivního zavedení systému EDI 115 800 Kč. V procentním vyjádření se jedná o roční úsporu ve výši 21,5 % v porovnání s klasickou papírovou výměnou dokumentů, kterou společnost v současnosti využívá.
Jako další oblast s možným potenciálem pro zlepšení z hlediska fungování logistických technologií bylo zvoleno označování kontejnerů prostřednictvím RFID. Implementace této metody by si vyžádala počáteční investice v přibližné výši stanovené na 660 000 Kč, ale znamenala by pro podnik značné zefektivnění evidence a vychystávání objednávek, na základě čehož by mohla firma dosáhnout průměrných ročních úspor 287 871 Kč.
Třetí navrhovanou variantou pro zlepšení fungování reverzní logistiky společnosti je modifikace stávajících kontejnerů, které by byly vybaveny ultrazvukovými čidly pro snímání naplnění jejich kapacity. Celkové náklady na nákup a následnou instalaci senzorů do všech kontejnerů typu ABROLL byly stanoveny na 378 000 Kč. Bylo zjištěno, že průměrné roční náklady na svoz jednotlivých kontejnerů v případě provozovny v Milevsku činí 1 368 000 Kč. Pokud by došlo k nainstalování speciálních senzorů, klesly by tyto náklady zhruba o 342 000 Kč ročně.
Anotace v angličtině
The target and aim of this diploma thesis was the optimization of the waste management reverse logistics system in the framework of FAST Kovošrot, Ltd. as a provider of waste management services. It is a company engaged in the purchase, processing and subsequent sale of metal waste mainly on the territory of the South Bohemian Region and Vysočina. It is therefore obvious that reverse logistics is the mainstay of almost all the company's activities.
As part of the study of the backlog logistics flows of the selected company, the necessary amount of information and data was obtained for the subsequent optimization of the system. All data was obtained through managed interviews, direct attendance observation, and the study of available in-house statements. On the basis of such documents, the area of data exchange was designated as an area with potential for streamlining the overall process and introducing an electronic communication system.
A thorough study of the current communication system between the business and its business partners was followed by which the individual data and values were sorted out. It has been found that the company uses classical data exchange, type of invoices and orders, that is, their receipt and distribution in paper form, which results in individual costs of postage, printing and others, as explained in the practical part of the thesis. At present, it is a rather outdated and ineffective system that can be innovated in spending.
As another area with potential for improvement in terms of logistics technology operation, RFID tagging has been selected. The implementation of this method would require an initial investment, but would mean a significant increase in the efficiency of the registration and order picking for the company.
The third proposed option for improving the functioning of the company's reverse logistics is to modify existing containers that would be equipped with ultrasonic sensors to capture their capacity.
Logistics, reverse logistics, metal trash, logistics technology, chain
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Optimalizace systému řízení reverzní logistiky odpadů u vybraného subjektu, který je poskytovatelem služeb v oblasti nakládání s odpady. Zvláštní pozornost by měla být věnována možnostem využití logistických technologií pro optimalizaci nákladů na svoz odpadů a pro evidenci sběrných nádob.
Metodika práce:
Prostudovat literární prameny a legislativní normy ve vztahu k oblasti zpětné logistiky a odpadů. Po stanovení metodologických východisek je nezbytné získat podkladová data prostřednictvím řízených rozhovorů, přímého zúčastněného pozorování, zpracování údajů z provozní evidence zkoumaných subjektů, které se zabývají zpětnými toky, příp. aplikovat funkčně vypracovaný dotazník. Po utřídění získaných dat se soustředit na vytvoření optimalizovaného systému zpětné logistiky pro vybraný subjekt.
Rámcová osnova:
1. Úvod,
2. Literární rešerše,
3. Cíl a metodika práce,
4. Charakteristika zkoumaného subjektu,
5. Vlastní práce,
6. Závěr,
7. Použitá literatura,
8. Přílohy.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Optimalizace systému řízení reverzní logistiky odpadů u vybraného subjektu, který je poskytovatelem služeb v oblasti nakládání s odpady. Zvláštní pozornost by měla být věnována možnostem využití logistických technologií pro optimalizaci nákladů na svoz odpadů a pro evidenci sběrných nádob.
Metodika práce:
Prostudovat literární prameny a legislativní normy ve vztahu k oblasti zpětné logistiky a odpadů. Po stanovení metodologických východisek je nezbytné získat podkladová data prostřednictvím řízených rozhovorů, přímého zúčastněného pozorování, zpracování údajů z provozní evidence zkoumaných subjektů, které se zabývají zpětnými toky, příp. aplikovat funkčně vypracovaný dotazník. Po utřídění získaných dat se soustředit na vytvoření optimalizovaného systému zpětné logistiky pro vybraný subjekt.
Rámcová osnova:
1. Úvod,
2. Literární rešerše,
3. Cíl a metodika práce,
4. Charakteristika zkoumaného subjektu,
5. Vlastní práce,
6. Závěr,
7. Použitá literatura,
8. Přílohy.
Seznam doporučené literatury
Drahotský, I. (2003). Logistika: procesy a jejich řízení. Brno: Computer Press.
Dyckhoff, H., Lackes, R., & Reese, J. (2004). Supply chain management and reverse logistics. New York: Springer.
Gros, I. (2003). Kvantitativní metody v manažerském rozhodování: praktická příručka manažera logistiky. Praha: Grada Publishing.
Pernica, P. (2005). Logistika pro 21. století. Praha: Radix.
Sixta, J. (2005). Logistika: teorie a praxe. Brno: CP Books.
Vaněček, D. (2008). Logistika. České Budějovice: Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita.
Seznam doporučené literatury
Drahotský, I. (2003). Logistika: procesy a jejich řízení. Brno: Computer Press.
Dyckhoff, H., Lackes, R., & Reese, J. (2004). Supply chain management and reverse logistics. New York: Springer.
Gros, I. (2003). Kvantitativní metody v manažerském rozhodování: praktická příručka manažera logistiky. Praha: Grada Publishing.
Pernica, P. (2005). Logistika pro 21. století. Praha: Radix.
Sixta, J. (2005). Logistika: teorie a praxe. Brno: CP Books.
Vaněček, D. (2008). Logistika. České Budějovice: Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita.