Diplomová práce se bude zabývat tématem holocaustu v literatuře pro děti a mládež od konce druhé světové války po současnost. Ačkoli nebude opomenut vývoj literatury na toto téma, v centru pozornosti budou stát díla různých autorů a následně i analýza jejich vybraných děl, která bude založena na komparaci jednotlivých strukturních prvků literárního textu. Závěr práce bude věnován přítomnosti tématu šoa v čítankách pro druhý stupeň základních škol.
Anotace v angličtině
Topic of this diploma Thesis is holocaust in literature aimed at children and youngsters in the time period from the second World War until recent time. The development of the above-mentioned literature is going to be explored, however the main emphasis is going to be put on different authors and analysis of their works. This analysis is going to be based on the comparison of different elements of literature in these works. The concluding part is going to be focused on the presence of šoa topic in workbooks at the second grade of elementary schools.
Klíčová slova
literatura pro děti a mládež, holocaust, antisemitismus, Hana Bořkovcová, John Boyne, literatura s židovskou tematikou
Klíčová slova v angličtině
literature for children and youngsters, holocaust, antisemitism, Hana Bořkovcová, John Boyne, the topic of Judaism in literature
Rozsah průvodní práce
76 s. (163 110 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se bude zabývat tématem holocaustu v literatuře pro děti a mládež od konce druhé světové války po současnost. Ačkoli nebude opomenut vývoj literatury na toto téma, v centru pozornosti budou stát díla různých autorů a následně i analýza jejich vybraných děl, která bude založena na komparaci jednotlivých strukturních prvků literárního textu. Závěr práce bude věnován přítomnosti tématu šoa v čítankách pro druhý stupeň základních škol.
Anotace v angličtině
Topic of this diploma Thesis is holocaust in literature aimed at children and youngsters in the time period from the second World War until recent time. The development of the above-mentioned literature is going to be explored, however the main emphasis is going to be put on different authors and analysis of their works. This analysis is going to be based on the comparison of different elements of literature in these works. The concluding part is going to be focused on the presence of šoa topic in workbooks at the second grade of elementary schools.
Klíčová slova
literatura pro děti a mládež, holocaust, antisemitismus, Hana Bořkovcová, John Boyne, literatura s židovskou tematikou
Klíčová slova v angličtině
literature for children and youngsters, holocaust, antisemitism, Hana Bořkovcová, John Boyne, the topic of Judaism in literature
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat tématem holocaustu v literatuře pro děti a mládež od konce 2. světové války po současnost. Ačkoli nebude opomenut vývoj literatury na toto téma, v centru pozornosti budou stát díla různých autorů a následně i analýza jejich vybraných děl, která bude založena na komparaci jednotlivých strukturních prvků literárního textu. Závěr práce bude věnován přítomnosti tématu šoa v čítankách pro druhý stupeň základních škol.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat tématem holocaustu v literatuře pro děti a mládež od konce 2. světové války po současnost. Ačkoli nebude opomenut vývoj literatury na toto téma, v centru pozornosti budou stát díla různých autorů a následně i analýza jejich vybraných děl, která bude založena na komparaci jednotlivých strukturních prvků literárního textu. Závěr práce bude věnován přítomnosti tématu šoa v čítankách pro druhý stupeň základních škol.
Seznam doporučené literatury
BOŘKOVCOVÁ, H. Zakázané holky. Vydání 1. Praha: Albatros, 1995. 205 s.
BEZDĚKOVÁ, Z. Říkali mi Leni. Vydání 1. Praha: Albatros, 1948. 143 s.
HOLLIDAYOVÁ, L. Holocaust a válka očima dětí. (Utajované deníky). Vydání 1. Praha: Prostor, 1997. 312 s.
KLÍMA, I. - FRITTA, B. O chlapci, který se nestal číslem. Vydání 1. Praha: Židovské muzeum, 1998. 56 s.
MENCLOVÁ, V. Slovník českých spisovatelů. Vydání 1. Praha: Libri, 2000. 743 s.
PŘIBSKÝ, V. Můj zcela nevhodný kamarád. Praha: Albatros, 1980. 112 s.
TETZNER, A. Červená stuha - Terezínské ghetto očima dítěte. Praha: Portál, 2011. 64 s.
URBANOVÁ, S. a kol.: Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc: Votobia, 2004. 457 s
VÁLKOVÁ, T. Terezínské ghetto: Tajemný vlak do neznáma. Praha: Grada, 2013. 153 s.
Seznam doporučené literatury
BOŘKOVCOVÁ, H. Zakázané holky. Vydání 1. Praha: Albatros, 1995. 205 s.
BEZDĚKOVÁ, Z. Říkali mi Leni. Vydání 1. Praha: Albatros, 1948. 143 s.
HOLLIDAYOVÁ, L. Holocaust a válka očima dětí. (Utajované deníky). Vydání 1. Praha: Prostor, 1997. 312 s.
KLÍMA, I. - FRITTA, B. O chlapci, který se nestal číslem. Vydání 1. Praha: Židovské muzeum, 1998. 56 s.
MENCLOVÁ, V. Slovník českých spisovatelů. Vydání 1. Praha: Libri, 2000. 743 s.
PŘIBSKÝ, V. Můj zcela nevhodný kamarád. Praha: Albatros, 1980. 112 s.
TETZNER, A. Červená stuha - Terezínské ghetto očima dítěte. Praha: Portál, 2011. 64 s.
URBANOVÁ, S. a kol.: Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc: Votobia, 2004. 457 s
VÁLKOVÁ, T. Terezínské ghetto: Tajemný vlak do neznáma. Praha: Grada, 2013. 153 s.