Tato diplomová práce se zabývá srovnáním nauky o barvách Johanna Wolfganga von Goetha a Rudolfa Steinera, které vznikly jako reakce na jednu z předchozích teorií barev, která byla zveřejněna přibližně sto let před jejich vlastních verzí. V práci jsou tyto nauky o barvách představeny a na několika vybraných kategorich provedeno srovnání obou nauk. Dále jsou definovány okolnosti vzniku a vývoj obou nauk, jejich použití, mezioborovost a význam jejich zobrazení ve formě barevného kruhu. Na základě toho jsou popsány podobnosti a rozdílnosti obou nauk a jejich možný vliv na další básnická, filozofická nebo pedagogická díla obou autorů.
Anotace v angličtině
The present master thesis compares die theories of colors created by Johann Wolfgang von Goethe and Rudolf Steiner, who both created their individual theory as a reaction regarding another one published approximately a century prior to them. The thesis presents their theories and compares them on the basis of a certain set of categories. Their circumstances of origin, contemporaneous usage, interdisciplinarity and creation of the chromatic circle as an explanatory tool are defined and discussed. Furthermore a description of noticeable differences and similarities is added and the author points out the possible influences of the chromatic theories towards other poetical, philosophical or paedagogical works of the respetive creator.
Klíčová slova
nauka o barvě, Goethe, Steiner, Newton, anthroposofie
Klíčová slova v angličtině
theory of colors, Goethe, Steiner, Newton, chromatic circle, anthroposophy
Rozsah průvodní práce
106 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá srovnáním nauky o barvách Johanna Wolfganga von Goetha a Rudolfa Steinera, které vznikly jako reakce na jednu z předchozích teorií barev, která byla zveřejněna přibližně sto let před jejich vlastních verzí. V práci jsou tyto nauky o barvách představeny a na několika vybraných kategorich provedeno srovnání obou nauk. Dále jsou definovány okolnosti vzniku a vývoj obou nauk, jejich použití, mezioborovost a význam jejich zobrazení ve formě barevného kruhu. Na základě toho jsou popsány podobnosti a rozdílnosti obou nauk a jejich možný vliv na další básnická, filozofická nebo pedagogická díla obou autorů.
Anotace v angličtině
The present master thesis compares die theories of colors created by Johann Wolfgang von Goethe and Rudolf Steiner, who both created their individual theory as a reaction regarding another one published approximately a century prior to them. The thesis presents their theories and compares them on the basis of a certain set of categories. Their circumstances of origin, contemporaneous usage, interdisciplinarity and creation of the chromatic circle as an explanatory tool are defined and discussed. Furthermore a description of noticeable differences and similarities is added and the author points out the possible influences of the chromatic theories towards other poetical, philosophical or paedagogical works of the respetive creator.
Klíčová slova
nauka o barvě, Goethe, Steiner, Newton, anthroposofie
Klíčová slova v angličtině
theory of colors, Goethe, Steiner, Newton, chromatic circle, anthroposophy
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se zabývá srovnáním nauky o barvách Johanna Wolfganga von Goetha a Rudolfa Steinera, která je vedle děl básnických či filozofických důležitou součástí tvorby obou autorů. V práci jsou definovány okolnosti vzniku a vývoj obou nauk, popsány jejich specifika a rozdílnosti. Text je doplněn analýzou pozdějších děl obou autorů (s důrazem na nauku o barvách), ve které jsou popsány účinky jednotlivých barev a jejich použití.
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se zabývá srovnáním nauky o barvách Johanna Wolfganga von Goetha a Rudolfa Steinera, která je vedle děl básnických či filozofických důležitou součástí tvorby obou autorů. V práci jsou definovány okolnosti vzniku a vývoj obou nauk, popsány jejich specifika a rozdílnosti. Text je doplněn analýzou pozdějších děl obou autorů (s důrazem na nauku o barvách), ve které jsou popsány účinky jednotlivých barev a jejich použití.
Seznam doporučené literatury
GEBHARDT, Miriam: Rudolf Steiner. Ein moderner Prophet. München: Deutsche Verlags-Anstalt 2011. ISBN 978-3421044730.
GOETHE, Johann Wolfgang von: Die Tafeln zur Farbenlehre und deren Erläuterungen. Leipzig: Insel Verlag 1994. ISBN 978-3458191407.
HEINZE-PRAUSE, Roswitha; HEINZE Thomas: Kulturwissenschaftliche Hermeneutik: Fallrekonstruktionen der Kunst-, Medien- und Massenkultur. Opladen: Westdeutscher Verlag 1996. ISBN 978-3531124995.
HEUSSER, Peter: Rudolf Steiner. Seine Bedeutung für Wissenschaft und Leben heute. Stuttgart: Schattauer Verlag 2013. ISBN 9783794529476.
KÜPPERS, Harald: Das Grundgesetz der Farbenlehre. Köln: DuMont Buchverlag 2004. ISBN 978-3832110574.
MAUL, Gisela/GIERSCH, Ulrich (Hrsg.): Goethes Experimente zu Licht und Farbe. Ein Experimentierkasten. Klassik Stiftung Weimar. Berlin: Verlag Bien & Giersch 2007. ISBN 978-3-938753-03-3.
STEINER, Rudolf: Das Wesen der Farben. Basel: Rudolf Steiner Verlag 2011. ISBN 978-3727465109.
Seznam doporučené literatury
GEBHARDT, Miriam: Rudolf Steiner. Ein moderner Prophet. München: Deutsche Verlags-Anstalt 2011. ISBN 978-3421044730.
GOETHE, Johann Wolfgang von: Die Tafeln zur Farbenlehre und deren Erläuterungen. Leipzig: Insel Verlag 1994. ISBN 978-3458191407.
HEINZE-PRAUSE, Roswitha; HEINZE Thomas: Kulturwissenschaftliche Hermeneutik: Fallrekonstruktionen der Kunst-, Medien- und Massenkultur. Opladen: Westdeutscher Verlag 1996. ISBN 978-3531124995.
HEUSSER, Peter: Rudolf Steiner. Seine Bedeutung für Wissenschaft und Leben heute. Stuttgart: Schattauer Verlag 2013. ISBN 9783794529476.
KÜPPERS, Harald: Das Grundgesetz der Farbenlehre. Köln: DuMont Buchverlag 2004. ISBN 978-3832110574.
MAUL, Gisela/GIERSCH, Ulrich (Hrsg.): Goethes Experimente zu Licht und Farbe. Ein Experimentierkasten. Klassik Stiftung Weimar. Berlin: Verlag Bien & Giersch 2007. ISBN 978-3-938753-03-3.
STEINER, Rudolf: Das Wesen der Farben. Basel: Rudolf Steiner Verlag 2011. ISBN 978-3727465109.