Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaká je úroveň badatelských dovedností žáků při výuce biologie na vybraných gymnáziích a středních školách v Českých Budějovicích. Potřebná data byla získána pomocí didaktického testu, který byl zaměřen na jednotlivé kroky charakteristické pro badatelsky orientované úlohy. Dílčím cílem bylo sestavení dotazníku pro učitele biologie. Tento dotazník byl zaměřený zejména na zkušenosti učitelů s badatelsky orientovaným vyučováním a sloužil také k porovnání odpovědí žáků a jejich učitelů.
Šetření proběhlo na čtyřech vybraných gymnáziích a jedné střední škole v Českých Budějovicích. Na gymnáziích byli do výzkumu zahrnuti žáci ze všech studijních programů, ze čtyřletého a také z vyššího cyklu šestiletého a osmiletého gymnázia. Celkem se výzkumu zúčastnilo 451 žáků.
Z výsledků vyplynulo, že v didaktickém testu zaměřeném na badatelské dovednosti dosáhli žáci průměrného výsledku. V tomto šetření měli žáci nejvyšší úspěšnost v obsahových znalostech ve vztahu k badatelské činnosti. Relativně dobrého výsledku dosáhli žáci také v položkách zaměřených na schopnost interpretace dat. Podprůměrný výsledek byl však zjištěn u schopnosti formulování hypotéz a také u vysvětlování vědeckých jevů. Obtíže žákům činilo vyhodnocování a navrhování přírodovědného výzkumu a vyvozování závěru. Příčinou těchto výsledků může být nižší míra implementace badatelských úloh do výuky, což bylo potvrzeno v dotaznících získaných od vybraných učitelů biologie, kteří uvedli, že sice tyto úlohy do výuky zařazují, ale spíše sporadicky, a to zejména z důvodu velmi náročné časové přípravy a realizace.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis was to ascertain the level of pupils' inquiry skills during biology lessons at selected grammar schools and secondary schools in České Budějovice. The data was obtained using a didactic test focused on the individual steps characteristic for the inquiry based tasks. A partial objective was to perform questionnaire survey with biology teachers. The questionnaire was focused mainly on the teachers' experience with inquiry based education and also served for comparison of pupils' responses and their teachers' responses.
The survey was carried out at four selected grammar schools and one secondary school in České Budějovice. There were involved students from all study programmes (four-year, upper cycle of six-year and eight-year grammar school) in the survey. In total 451 pupils participated in this study.
The results showed that pupils achieved average results in a didactic test focused on inquiry skills. In this survey, pupils had the highest successful in their content knowledge in relation to the inquiry activity. The pupils also achieved relatively good results in terms of interpreting the data. However a below-average result was found in the pupils' ability to formulate their hypothesis and explain scientific phenomena. Pupils also had difficulties with evaluating and designing natural science research and with deducing conclusion. The cause of these results may be the lower rate of implementing the inquiry tasks in teaching, which was confirmed in the questionnaires obtained from the selected biology teachers, who stated that although these tasks take part in the teaching, they include them rather sporadically because these tasks are time-consuming and the preparation and realization of them are usually difficult.
inquiry based education, biology teaching, inquiry skills
Rozsah průvodní práce
57 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaká je úroveň badatelských dovedností žáků při výuce biologie na vybraných gymnáziích a středních školách v Českých Budějovicích. Potřebná data byla získána pomocí didaktického testu, který byl zaměřen na jednotlivé kroky charakteristické pro badatelsky orientované úlohy. Dílčím cílem bylo sestavení dotazníku pro učitele biologie. Tento dotazník byl zaměřený zejména na zkušenosti učitelů s badatelsky orientovaným vyučováním a sloužil také k porovnání odpovědí žáků a jejich učitelů.
Šetření proběhlo na čtyřech vybraných gymnáziích a jedné střední škole v Českých Budějovicích. Na gymnáziích byli do výzkumu zahrnuti žáci ze všech studijních programů, ze čtyřletého a také z vyššího cyklu šestiletého a osmiletého gymnázia. Celkem se výzkumu zúčastnilo 451 žáků.
Z výsledků vyplynulo, že v didaktickém testu zaměřeném na badatelské dovednosti dosáhli žáci průměrného výsledku. V tomto šetření měli žáci nejvyšší úspěšnost v obsahových znalostech ve vztahu k badatelské činnosti. Relativně dobrého výsledku dosáhli žáci také v položkách zaměřených na schopnost interpretace dat. Podprůměrný výsledek byl však zjištěn u schopnosti formulování hypotéz a také u vysvětlování vědeckých jevů. Obtíže žákům činilo vyhodnocování a navrhování přírodovědného výzkumu a vyvozování závěru. Příčinou těchto výsledků může být nižší míra implementace badatelských úloh do výuky, což bylo potvrzeno v dotaznících získaných od vybraných učitelů biologie, kteří uvedli, že sice tyto úlohy do výuky zařazují, ale spíše sporadicky, a to zejména z důvodu velmi náročné časové přípravy a realizace.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis was to ascertain the level of pupils' inquiry skills during biology lessons at selected grammar schools and secondary schools in České Budějovice. The data was obtained using a didactic test focused on the individual steps characteristic for the inquiry based tasks. A partial objective was to perform questionnaire survey with biology teachers. The questionnaire was focused mainly on the teachers' experience with inquiry based education and also served for comparison of pupils' responses and their teachers' responses.
The survey was carried out at four selected grammar schools and one secondary school in České Budějovice. There were involved students from all study programmes (four-year, upper cycle of six-year and eight-year grammar school) in the survey. In total 451 pupils participated in this study.
The results showed that pupils achieved average results in a didactic test focused on inquiry skills. In this survey, pupils had the highest successful in their content knowledge in relation to the inquiry activity. The pupils also achieved relatively good results in terms of interpreting the data. However a below-average result was found in the pupils' ability to formulate their hypothesis and explain scientific phenomena. Pupils also had difficulties with evaluating and designing natural science research and with deducing conclusion. The cause of these results may be the lower rate of implementing the inquiry tasks in teaching, which was confirmed in the questionnaires obtained from the selected biology teachers, who stated that although these tasks take part in the teaching, they include them rather sporadically because these tasks are time-consuming and the preparation and realization of them are usually difficult.
inquiry based education, biology teaching, inquiry skills
Zásady pro vypracování
Autorka práce bude pomocí připraveného testu zjišťovat, jaká úroveň badatelských dovedností žáků při výuce biologie. Zaměří se zejména na jednotlivé kroky charakteristické pro badatelsky orientované úlohy, tzn. schopnost žáků sestavit vlastní hypotézu, navrhnout vlastní pokus, interpretovat data, napsat závěr apod. Součástí sběru dat bude také dotazník určený pro učitele, kterým bude zjišťováno, zda mají zkušenosti s badatelsky orientovaným vyučováním, případně jak často jej zahrnují do své výuky.\\
\\
Postup práce:\\
Studium odborné literatury a sepsání rešerše.
Příprava dotazníku pro učitele a testu pro žáky.
Sběr dat na vybraných školách v zájmovém regionu.
Vyhodnocení získaných dat a diskuze výsledků s dalšími regiony, kde bude zadán stejný test.
Zásady pro vypracování
Autorka práce bude pomocí připraveného testu zjišťovat, jaká úroveň badatelských dovedností žáků při výuce biologie. Zaměří se zejména na jednotlivé kroky charakteristické pro badatelsky orientované úlohy, tzn. schopnost žáků sestavit vlastní hypotézu, navrhnout vlastní pokus, interpretovat data, napsat závěr apod. Součástí sběru dat bude také dotazník určený pro učitele, kterým bude zjišťováno, zda mají zkušenosti s badatelsky orientovaným vyučováním, případně jak často jej zahrnují do své výuky.\\
\\
Postup práce:\\
Studium odborné literatury a sepsání rešerše.
Příprava dotazníku pro učitele a testu pro žáky.
Sběr dat na vybraných školách v zájmovém regionu.
Vyhodnocení získaných dat a diskuze výsledků s dalšími regiony, kde bude zadán stejný test.
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
HALL P., 2006: Inquiry Skills Activity Book II. Pearson Prentice Hall, 96 s.
CHRÁSKA M., 2003: Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 198 s.
KRÁLÍČKOVÁ S., DITRICH T., 2012: Podklady pro psaní kvalifikačních prací. České Budějovice: JU PF katedra biologie, 37 s.
MINTZES J. J., LEONARD W. H., 2006: Handbook of College Science Teaching. Arlington: NSTA, 416 s.
PAPÁČEK M., 2010a: Limity a šance zavádění badatelsky orientovaného vyučování přírodopisu a biologie v České republice. pp. 145 - 162. In:
Papáček M. (ed.): Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (DiBi 2010). Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010, Jihočeská univerzita, České Budějovice. 165 s.
PAPÁČEK M., 2010b: Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione, 1 (1), pp. 33 - 49
STUCHLÍKOVÁ I., PETR J., PAPÁČEK M., 2013: Inquiry-basedteaching and future teachers' attitudes toward it. In: Hoveid M. H. & Gray P. (Eds.): Inquiry in Science Education and Science Teacher Education. Questions related to the teaching and learning through inquiry based approaches in science education. Trondheim: Akademika Publishing.
Pedagogické a didaktické časopisy - např. Scientia in Educatione, International Journal of Science and Mathematics Education a další.
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
HALL P., 2006: Inquiry Skills Activity Book II. Pearson Prentice Hall, 96 s.
CHRÁSKA M., 2003: Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 198 s.
KRÁLÍČKOVÁ S., DITRICH T., 2012: Podklady pro psaní kvalifikačních prací. České Budějovice: JU PF katedra biologie, 37 s.
MINTZES J. J., LEONARD W. H., 2006: Handbook of College Science Teaching. Arlington: NSTA, 416 s.
PAPÁČEK M., 2010a: Limity a šance zavádění badatelsky orientovaného vyučování přírodopisu a biologie v České republice. pp. 145 - 162. In:
Papáček M. (ed.): Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování (DiBi 2010). Sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010, Jihočeská univerzita, České Budějovice. 165 s.
PAPÁČEK M., 2010b: Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione, 1 (1), pp. 33 - 49
STUCHLÍKOVÁ I., PETR J., PAPÁČEK M., 2013: Inquiry-basedteaching and future teachers' attitudes toward it. In: Hoveid M. H. & Gray P. (Eds.): Inquiry in Science Education and Science Teacher Education. Questions related to the teaching and learning through inquiry based approaches in science education. Trondheim: Akademika Publishing.
Pedagogické a didaktické časopisy - např. Scientia in Educatione, International Journal of Science and Mathematics Education a další.
\end{quote}